Hei.
Har kjøpt boken Lavkarbo 100 lchf oppskrifter av Ulrika Davidsson. Mannen min har laget mange av rettene i den og de er helt nydelige.
Jeg har i de siste i 4 ukene ikke gått ned mer enn 200 gram og er fortvilt over dette. Prøver å finne årsaker og løsninger på hvorfor jeg står stille.
Så leser jeg i boken til Davidsson at en årsak til at man ikke går ned i vekt oå LCHF er at man har mangler på stoffet lipase.
Er ikke særlig bevandret i dette og lurer på om noen andre har hørt om dette og som kan forklare meg om dette kan være en reell teori som jeg bør undersøke?
Er i ketolyse og ligger på ca 20-30 karbohydrater om dagen og ca 150 gram fett.
Kan ikke skjønne at det skal være noe å bekymre seg for. Pancreas- kreft/betennelse eller cystisk fibrose som er tilstandene som gir lav lipase, vet man stort sett at man har, liksom!;)
Takk for den klargjøringen, nesten så jeg synes forfatteren burde presisert det.
Men hun skriver samtidig at om at man ikke har hatt vektnedgang i løpet av tre uker så bør man endre kostholdet mot mer karbohydrater og mindre fett. Er dette et råd som anbefales å følge?
Jeg kan sikkert ta en blodprøve, men der det noen vits i ref det som står over?
Samtidig hadde det vært en interessant teori å følge. Jeg har aldri kunne spise noe mer enn nødvendig uten å legge på meg. Enda verre er det at jeg ser barna mine lider under samme skjebne: Der andre barn kan spise vafler og kjeks midt i uken må jeg holde stramme tøyler frem til lørdag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.