< Tilbake til oversikten

Hvordan finne karboinnhold i disse?

JoAnna sa for siden:

Jeg har begynt å bake disse knekkebrødene. Og de er jo supergode!!! Men er det noen som kan fortelle meg hvor mye av hva de består av? Særlig med tanke på karbohydrater, fett og proteiner.

Knekkebrød
(130 g) 2 dl gresskarkjernefrø (3)
(90 g) 2 dl store havregryn (3)
(150 g) 2 dl grov sammalt rug (3)
(80 g) 1 dl linfrø (1,5)
(160 g) 2 ½ dl sesamfrø (3, 75)
(180 g) 2 ½ dl solsikkekjerner (3 ,75)
3 dl havrekli (4,5)
2 ts salt (3)
7 dl vann (10,5)

Rør alt godt sammen og la det svelle i 20 min.
Tilsett 1 ½ dl vann (2,25)
Del røra i to og bre den utover stekeplater med bakepapir . Skjær i ruter.
Stekes på varmluft på 180 grader i ca. 40 – 50 min. Skjer de igjen i ruter etter steking.
Legges på rist til neste dag, så i boks.

mamma87 sa for siden:

det kan du jo regne ut selv ;)

JoAnna sa for siden:

Jaa, hvis jeg visste hvor og hvordan. Kom gjerne med et konkret tips til om det er en nettside eller noe som kan brukes.

Gerd sa for siden:

Regner med du har kopiert oppskriften et sted?

De talla i parantesen bak ingrediensene er karbohydratene i de forskjellige
Pluss de sammen, så ser du hva det blir :ja:

ellers er www.matvareguiden.no fin til å finne karbohydratinnholdet i varer :)

JoAnna sa for siden:

Nei, de talla betyr ikke det. Det er jeg som har skrevet dem for når jeg skal legge til en halv gang til, slik at jeg får halvannen porsjon:)

JoAnna sa for siden:

Takk, prøvde matportalen, men fikk ingen treff på linfrø og solsikkefrø:(

Gerd sa for siden:

ok.

da tar du antall gram av ingrediensene og ganger med antall gram karbohydrater pr. 100g vare og dler på 100 :)

eks: 180 g solsikkekjerner x 7,25 / på 100 = 13,05

JoAnna sa for siden:

Ja, det skal jeg prøve! Men dere som har peiling - vil disse knekkebrøde falle inn under kategorien lavkarbo?

mamma87 sa for siden:

linfrø er 0
solsikker:7,2

google er en fin ting:)

Nerthus sa for siden:

Hvis du lager dette selv vil jo næringsinnholdet stå på posene til de forskjellige ingrediensene? Det gjør det ihvertfall på mine poser/bokser. Eller? :)

JoAnna sa for siden:

Heh, det har du jo jammen rett i! Skal kikke på pakkene om det stemmer med det jeg fant på nettet. I følge nettet har nå hvert knekkebrød et karboinnhold på 9, 25 gram. Det er vel i overkant, eller hva?

Var hos Sofie Hexberg og mener hun sa at alt av frø og nøtter er ok å ete. I følge henne, da. Men det er mulig jeg husker feil, det er en stund siden jeg var der.. Det hun sa, var at man kan spise litt havregryn, så lenge det er store havregryn. Hva mener dere om det?

JoAnna sa for siden:

Ja, og forresten, havrekli står for mesteparten av karboandelen i knekkebrød, men jeg mener å ha hørt at de ikke teller, siden kroppen ikke han nyttiggjøre seg av havrekli. Det passerer bare rett igjennom, liksom.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.