< Tilbake til oversikten

Skalad sesamfrø

kiril sa for siden:

på pakken står det 9 karb pr 100 gram, men på den storematvare tabellen står det 4.5 , det går vell ikke ann og ha gjort noe ekstra med sesamfrøene?

Kitsu sa for siden:

Karbohydratnivåer kan vel variere med hvor ting er dyrket, når på året de er høstet etc. Dermed kan det være at gjennomsnittsverdiene varierer etter hvem som måler, når det er målt og hvordan det er målt. Jeg går stort sett etter det som står på pakken (innbiller meg at hvis tallene avviker fra matvaretabellen, så har i alle fall produsenten gjort et forsøk på å måle selv, og ikke bare slappet på tallene fra tabellen som muligens ikke stemmer :D), men det er vel opp til enhver hvilket tall man bruker.

kiril sa for siden:

ja,
er noe galt med gogreen siden i sverige men den norske siden viser at det er 4 gr karbs i, så får vell kjöpe norsk sesamfrö

Kitsu sa for siden:

Jeg kjøper ofte sesamfrø i importbutikker, og de er ofte umerket. Da går jeg ut i fra matvaretabellen, som sier 4.5g karbohydrater. Hvilket merke er det på dine? Er det GoGreen sine? Merkelig om de skulle være merket annerledes i Sverige enn i Norge.

Møllerens sine oppgir foresten 4.5g og.

kiril sa for siden:

er gogreen ja.

Bestemamma sa for siden:

Det kan være at de svenske har tatt med kostfiberene.

I Matvaretabellen står det 4,5 Kh. og 4,9 i kostfiber. Det skulle bli sånn ca.10 til sammen.

Kitsu sa for siden:

Ser nå at min boks fra GoGreen og oppgir 9g. Kan det være at forpakningen er utdatert? Kanskje noe å sende en mail til de om, siden det er såpass forskjell på det de oppgir på nettet og det som står på pakken.

Bestemamma sa for siden:

Har du sjekket det med kostfiberene?

Kitsu sa for siden:

Er vel bare på amerikanske varer det har noe å si? De oppgir forskjellige verdier for sukkerarter og, så er noe som er feil. Men har sent mail nå, får se om jeg får svar. Ble nysgjerrig. :D

kiril sa for siden:

på norske nett siden står det 4... merkelig, kansje er det er forpakningen som er uopdatert ja...

kiril sa for siden:

flott, hadde tenkt og lage knekkebröd kjeks i dag men får vente

Kitsu sa for siden:

Er det mye du skal ha i de da? Er vel bare å regne litt mer karbo.

kiril sa for siden:

100 gram....ja, men syntes 5 karbs ekstra var en del

Kitsu sa for siden:

Kanskje du kan bytte ut noe av det med linfrø, bare denne gangen?

kiril sa for siden:

ja det kan jeg egentlig får pröve meg frem nu :)

Kitsu sa for siden:

Fikk mail fra GoGreen nå:

kiril sa for siden:

takk for info, da vet vi det, får kjöpe med et par pakker fra norge når jeg er der hehe

Kitsu sa for siden:

Husk å kjøpe Møllerens da. Heh. XD

kiril sa for siden:

hehe ja d ska eg, rart dette altså sko trodd det var det samme...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.