< Tilbake til oversikten

Regne ut kalorier i sukkerfritt

lillemeg88 sa for siden:

en hvit sjokolade fra sukkerfritt.com inneholder pr 100 gram:

Energi 461kcal
Protein 5 g
Karbohydrat 59 g (hvorav sukkerarter 9 g og sukkeralkoholer 50 g)
Fett 32 g.

Da er det 50 gram karbo som ikke skal regnes med, right? og pr gram karbo er det 4 kcal = 50 x 4 = 200. Kan man da si at sjokoladen inneholder 200 kcal mindre? At den inneholder 261 kcal i steden for 461?

litt klønete forklart, men håper noen skjønte hva jeg mente? :P

Aline sa for siden:

Nei, tallet som står er nok det riktige.

Kitt sa for siden:

Å nei, du! Så lett blir du ikke kvitt kaloriene, de må nok regnes med akkurat som de står, de!
Bare karbene du kan trekke fra om de kommer fra sukkeralkoholer, det har ingenting med kaloriene å gjøre!

lillemeg88 sa for siden:

men er ikke karber en del av hele kalori-regnskapet? eller er det kanskje allerede trukket fra?

Aline sa for siden:

Sukkeralkoholene påvirker ikke blodsukkeret, derfor regnes de ikke med i karberegnskapet, men de er der fremdeles :)

lillemeg88 sa for siden:

men hvis de ikke tas opp i kroppen, hvordan kan de da utgjøre en del av regnskapet?

tusen takk for at dere svarer en lettere forvirret sjel her :D

Aline sa for siden:

De tas ikke opp i blodet, som blodsukker. Lissom :rolleyes: Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare det skikkelig.
Mye enklere om du spiser lavkarbo uten å telle så fryktelig på kaloriene ;)

Kitt sa for siden:

Kaloriene kommer ikke bare fra karbene, vet du! Er andre ting i en sjokolade også, fett og proteiner feks.
Så du må nok bare stole på at de som lager næringsinnholdsfortegnelsen vet hva de gjør!;)

lillemeg88 sa for siden:

tusen takk for svar :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.