Jeg pleier ofte å drikke en kopp ingefærte etter middag, og noen ganger om kvelden. Den smaker så godt, og hjelper mot søtsuget. Jeg trodde ingefær hadde veldig lite karbohydrater, men i matvareguiden står det at tørket ingefær inneholder hele 70% karber:( Den teen jeg drikker heter Gingen 100% instant ginger, og kommer i 5 grams poser med ingefærpulver som blandes ut i varmt vann. Det står ingenting om næringsinnhold på esken, men hvis det er det samme som i tørket ingefær, så inneholder en pose da 3,5g karber.
Drikker dere ingefærte, eller er det noe man bør styre unna?
Sånn tenker jeg også. I tillegg har jeg personlig alltid blånektet å telle karbohydrater i krydderet jeg bruker. :p Gir ikke slipp på ingefær og chili, nei...
Den ingefærteen jeg har er pulver som skal helles rett i vannet. Så på en måte så blir det å spise opp teposene, eller iallefall alt innholdet i dem. Kanskje det er lurest å heller lage te av fersk ingefær og kokende vann, istedenfor å bruke slike instant pulverteer:-)
Det høres ut som en sånn instant-te - vær generelt skeptisk til slike, de er ofte laget mest av sukker. :p Selv om denne skulle hevde å ikke være det, sikkert litt tryggere å kjøpe tilsvarende teposer eller brygge på fersk ingefær. (Som blir kjempegodt blandet med feks ferske sitronskiver, eller grønne kardemommebelger!)
Ingefær-te, av fersk rot og varmtvan, er supert mot kvalme!:D
Både svangerskapskvalme, som jeg har et snev av og selvforskyldt, som jeg pådrar meg innimellom.:o
Men det virker som om det finnes minst to typer ingefærrot? :confused:
Den ene er litt hvit og ikke så sterk, og en som er gulere og som gjør tunga litt lam etter ti min i en kopp med varm vann.
Den gule virker best mot kvalmen, i hvertfall. Den er rensende for leveren, visstnok i kinesisk medisin.
Takk for gode tips:-) Da skal jeg skaffe meg en gul ingefærrot og koke te på den. Finnes de gule i vanlige matbutikker? Den Yogi Lemon Ginger teen virker også god.
Kardemommebelger har jeg ikke smakt før, det skal jeg prøve:-)
Jeg digger kusmi sin ingefær og lime te- skikkelig frisk og god.
Og som de andre, så lenger du ikke spiser teposen, så går det nok greit, ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.