Har laget endel hjemmelaget is nå, med ismaskinen, men var kun en gang konsistensen ble vellykket- konsistens lik kjøpe is, luftig og myk. Den gangen jeg fikk det til, så var det skikkelig høykarbois til ungene, med banan og sukker. Med lavkarboisen får jeg det ikke like bra til, blir hard uansett hvor lenge den kverner og gr den maskinen (stort sett max 50 min)
Lager is av x antall eggeplommer, dl fløte og ss søtning, eks
3 eggeplommer
3 dl fløte
3 ss sukrin
Er denne basen feil? Hva kan jeg gjøre for å få myke fløteis?
Jeg piske ikke noe opp på forhånd, kan kanskje være feilen, men har lest her at det ikke var nødvendig ved bruk av ismaskin
Jeg hiver oppi 4 dl fløte, 400 gram bær (1 pakke frosne skogsbær) og 1 dl sukrinmelis i blenderen, og voila; alle vi fem voksne mennesker får oss en deilig dessert.
Når vi bruker ismaskinen har vi redusert sukkermengden til 1 ss sukker og resten sukrinmelis, da blir konsistensen fin her.
Men all hjemmelaget is er best når den er nylaget; den blir hard ved lagring i fryseren.
Jeg fant igjen en gammel tråd om å bruke gelatin i isen. Slik jeg forstår det hindrer det krystallisering, og det er kanskje fremst for de som ikke har ismaskin? Men står også at den blir kremete og kjempegod :)
Så la inn lenken selv om jeg ikke aner om det er nyttig :)
Røring må til! Ut av frysen vært 20de minutt og rør godt. På med lokk. Gjentas til det ikke går å røre mer. Da får du et godt resultat. ta isen opp av frysen og sett den i kjøleskapet i 20 min før dere skal spise den:)
Jeg har ismaskin, men er ikke fornøyd med den. Mye av isen fryser fast til veggene og er umulig å få løs igjen.
Den beste isen synes jeg jeg får av å kjøre en neve frosne bær i hurtigmixen sammen med 1 dl fløte og en skvett flytende Natren.
Den må spises med en gang, men smaker helt nydelig:sikle:
Jeg pisker løs krem av fløten+Splenda og eggedosis av eggene.... og blander det i ismaskinen. Husk å ta ut isformen av fryseren fem minutter før du starter islagingen...så blir det mer is i formen og mindre langs kanten.
Mange bra tips dere. Nanna, det der med å la fryseeleente stå 5 min før, visste jeg ikke, har alltid funnet det frem like før jeg heller i isen- resultatet er jo et belegg på bunnen (men det scrapper jeg ut og koser meg med til slutt slikker bollen)
Jeg liker foresten ikke sånn smeltet/ softis, jeg liker den isende kald og knaskende, sånn at man kan ta en real bit av den. I ismaskinen (phillips) så blir den aldri helt fryst, derfor slenger jeg den stort sett i frysen på slutten, blir bare softis liksom. Står noe om at en kan stille den inn på softis, men har ikke funnet ut hvordan man gjør det, tenkte om det kanskje var stilt på softis og derfor aldri stivner helt, aner ikke.
Men den bananisen, den ble perfekt, og tålte frysing og var som kjøpe is på konsistens og var vel egentlig den beste jeg har laget. Den ble laget etter oppskriftheftet, som jeg jo har rotet vekk...:rolleyes:
Har nå uansett en liter fløte i kjøleskapet, så vi får se hva det blir til. Har ikke hvert så glad i is, men det tror jeg har med at kombinasjonen søtt og fett ikke funker hos meg, men lavkarbois, det er good det:D
Mellon: Jeg har hatt samme problem som deg, men etter at jeg byttet sukrin til sukrinmelis er isen blitt myk og herlig istedet for knasende og litt hard.
Jeg tror rett og slett ikke sukrin egner seg helt supert for frysing? vet ikke altså, men her ble resultatet veldig forskjellig hvertfall :) Sukrinmelis løser seg jo mye lettere opp :)
Lykke til.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.