I dag er været helt fantastisk ute. Noen varmegrader, vindstille og sola gnistrer fra en himmel så blå jeg ikke kan huske å ha sett den før. Så jeg bestemte meg for at dette skulle være dagen for årets første langtur.
Tidligere i uka skrev jeg i bloggen at jeg har kommet meg i ketose så det var med stor skepsis jeg la ut på langtur i dag. For 8-9 måneder siden forsøkte jeg nemlig også å trene i ketose og det fungerte over hodet ikke. Jeg klarte ikke å yte noe som helst på sykkelturene og gleden ved å trene forsvant. Da tok jeg beslutningen om å leve på medium-karbo. Altså for mye karbohydrater til å kunne kalle det lavkarbo men for lite til å kalle det “normalt norsk kosthold”. Det funket greit treningsmessig men det var omtrent da vektnedgangen min stoppet opp også. Dette har frustrert meg men jeg har ikke krisemaksimert fordi jeg allerede har gått ned 55-60 kilo.
Så som sagt så var det med stor spenning og skepsis jeg la ut på raceren i dag. Kort fortalt så sitter jeg her ekstremt lykkelig. Symptomene fra treningen i ketose i fjor er helt borte. Jeg hadde masse energi og klarte å yte godt både bortover og oppover bakkene. Jeg har en mistanke om at medium-karboen har forberedt kroppen min på å klare seg på lite karbohydrater og at den derfor takler trening i ketose (mye) bedre denne gangen.
Det beste med dette er at karbo-suget etter trening er HELT borte. På høy- og medium-karbo var sukkerhungeren enorm etter lange og harde økter og timene (dagene) etter en slik økt var bare en stor jakt etter energi i form av karbohydrater. Etter økta i dag har jeg måttet tvinge i meg 50 gram spekeskinke og en cappuccino (med 0,5 dl melk) etter treninga for at kroppen skal ha noe å restituere på. Søt- og mat-suget er komplett fraværende og den kontraproduktive spisingen etter trening er ikke lenger et problem.
Nå er jeg spent på hvordan dette påvirker vekta mi fremover. Tror dette kan gi meg et nytt boost nedover på skalaen.
Benyttet også solskinnsdagen til å trene. Strikt LCHF er det som fungerer best for meg, da er trykket der fra starten av. Der hvor kroppen før sa takk for seg om jeg kjørte hardt lenge, der fortsetter den bare å trykke på nå. Fett og ketoner gir meg en bedre energi, større trykk i kroppen og en høy besparelse av glukose. Jeg trykket på det jeg hadde i ca 55 minutter, før jeg forsøkte å avslutte med en spurt i oppoverbakke. Vel, den spurten varte ikke lenge, kanskje 40 meter, jeg var totalt kjørt. Glukose eller ikke :) Uansett , jeg tør ikke lenger å sammenligne trening på vanlig kost og strikt LCHF. Det blir rett og slett urettferdig. Det blir som å sammenligne en bil som får bensin med sukker i kontra flybensin som drivstoff.
Men for et vær å trene i. Sola skinner, kroppen virker, det er bare å kjøre på :)
Var helt fantastisk i dag ja. Praktisk talt vindstille, 99% tørre veier og en sol som både varmet og lyste opp tilværelsen.
Den største bonusen med dagens erfaring er dog mangelen på hunger etter mat/karber etter trening. Dagens middag ble en liten porsjon taco-salat. Holdt lenge. :)
Jeg deler forøvrig samme erfaring som deg når det gjelder ketose. Prøvde meg på ketose i fjor, men det fungerte ikke i det hele tatt for kroppen min. Jeg valgte da å følge Lutz en periode med opptil 72 kh (og opp mot 120 noen dager...) - men likevel lavkarbo. Bestemte meg for å få av de siste gjenstridige kiloene 10. mars - og har vært i ketose siden. Denne gangen er det en helt annen opplevelse! Jeg har ikke hatt noen av overgangsplagene som beskrives, og har ingen ubehagligheter i ketose i det hele tatt! Det er moro!
Skal se om jeg ikke kan finne frem sykkelen min snart, jeg også :)
Spennende å lese om sykling og ketose. Har gått på lavkarbo siden begynnelsen av februar, og er veldig spent på hvordan kroppen vil reagere når jeg tar fram landeveissykkelen og sykler noen timer. Ut ifra det andre skriver kan det bli alt fra kjempeform til kjempesmell.
Så moro at du har masse å gi ang trening. Jeg har det også sånn, har vært i ketose i 3 mnd nå og formen, viljen og gleden er bedre enn noen gang. Vi er heldige som har det sånn!
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.