< Tilbake til oversikten

Iste - enkel metode

#1

Rin sa for siden:

Det kan være vanskelig å gjette seg frem til hvordan man skal lage iste som smaker godt - det blir sjeldent gode resultater av å bare drikke "vanlig" te som har blitt kald. ;) Jeg har i alle fall prøvd ut litt forskjellige metoder, men her om dagen fant jeg den magiske nøkkelen: bakepulver!

Én liter iste (oppskriften kan fint dobles)

  • Strø en bitteliten klype bakepulver i egnet drikkekar
  • hell over ca 2,5 dl kokende vann *
  • Legg oppi 3 teposer ** - sett på lokk og la trekke i 15 minutter
  • Etter 15 minutter: Fjern teposene. Rør inn søtning. (Jeg brukte ca 1/3 teskje stevia.)
  • Hell over ca 7,5 dl kaldt vann.
  • Sett i kjøleskap en stund så den blir skikkelig kald.

Voila! 15 minutters trekketid høres voldsomt ut, men bakepulveret gjør en veldig god jobb med å fjerne bittersmaken.

    • Jeg skriver "kokende vann", men teen synes ofte det er hyggeligst om man venter noen sekunder til vannet har kjølnet litt. Staselig grønn te vil helst ha vann rundt 75-80 grader, men jeg har aldri helt sett at det spiller noen rolle med billige teposer.

** - Hvilken type te? Jeg har prøvd denne formelen med noen forskjellige typer nå, alle funker veldig bra. (Jeg har uendelige mengder teposer av diverse art i kjøkken-kottet...) De jeg har prøvd: PG Tips (ordinær sort te), Yogi Green Energy (grønn te med guarana/ingefær), Clippers grønn te med bringebær/ginseng. Har ikke testet med en rooibos-te ennå, men ser ingen grunn til å forvente dårligere resultat da.


#2

Furine sa for siden:

Interessant! Kva eksakt gjer bakepulveret?


#3

Rin sa for siden:

Jeg har ikke så mye peiling på kjemien involvert, kan bare attestere at det virker. :p


#4

Furine sa for siden:

Aha! Takk for info! :)


#5

Modezty sa for siden:

Takk for at du deler!

Jeg har fundert lenge på hvordan jeg skal få laget god iste, og skal prøve denne i morgen :)


#6

HappyMe sa for siden:

Hvordan gikk det??
Høres god ut, men vil gjerne ha flere anbefalinger før jeg prøver meg:)


#7

Modezty sa for siden:

Jeg laget is-te tidligere i dag, og har nå laget ny kanne med is-te!

Det fungerte supert, og fikk ikke den bitre te-smaken som noen ganger kan være litt kjedelig når man skal lage is-te. Jeg økte stevia mengden litt, men det er bare fordi jeg vil ha litt søtere te!

Anbefales! :)


#8

Rin sa for siden:

Godt å høre! :) Og ja, jeg er ganske sparsommelig med søtningen selv, der må man vel smake seg frem selv, tenker jeg.

Kan også meddele at Twinings Lady Grey egner seg ypperlig som iste. :cool:


#9

Lillemy71 sa for siden:

Takker, dette må prøves. Håper jeg endelig får en iste jeg liker :)


#10

Klara sa for siden:

Spennende med bakepulvertrikset! Denne må testes!


#11

halkatlala sa for siden:

kult:)
det må jeg prøve med en gang.


#12

Rin sa for siden:

:)

Jeg har drukket myyye iste siden jeg oppdaget dette, hehe. Mine isede favoritter foreløpig er Yogi Pure (urtete med noe løvetann og god smak av lakris og kanel og diverse), Yogi Green Energy (grønn te med bl.a. guarana), og en svart te med blåbær/vanilje fra Rema. :p


#13

Maika sa for siden:

Dette må testes! Er nesten desperat etter noe annet å drikke i tillegg til vann. Men kan man bruke annen søtning? jeg har ikke stevia


#14

Rin sa for siden:

Det kan du helt sikkert, men du må jo trikse deg til riktig mengde etter egen smak. :cool: Stevia er jo sykt mye sterkere/søtere enn de fleste andre søtemidler, så min tredjedels-teskje blir nok litt gnient med noe annet...


#15

Minni1 sa for siden:

Dette hørtes godt ut. Delig på varme dager og forhåpentligvis så blir det noen av de fremover.


#16

halkatlala sa for siden:

hadde bare sukrin, jeg. prøve på nytt når jeg får kjøpt inn igjen annen søtning, ja. fikk fryktelig kald ettersmak så jeg helte den ut.


#17

e84 sa for siden:

har aldri vært noe glad i kjøpe iste, men det var før i tiden hvor jeg ikke var noe særlig glad i te heller. nå elsker jeg te, med mye smak i vel og merke ;) har lagd en kanne med blåbær/vanilje te som står i kjøleskapet nå, dette blir spennende! :D takk for tips!


#18

Dollface sa for siden:

Sånn i akutt mangel på annen søtning - fungerer det med vanlige suketter? :confused:


#19

Lillemy71 sa for siden:

Skulel vel tro det? Er vel bare og ha de oppi fra begynnelsen av eller?


#20

Dollface sa for siden:

Da får vi prøve det i dag :)


#21

Rin sa for siden:

Ja, jeg aner ikke, min sukett-kunnskap er mangelfull. :cool: Etter noen dager med peppermynte-dilla prøver jeg nå en høyst eksperimentell kanne iset lapsang souchong med sitron - mistenker at dette kan gå helt galt, men det måtte jo prøves!

(Lapsang souchong er en svart te med veldig spesiell smak/duft)


#22

nellie sa for siden:

Tester ut dette, as we speak.:) spennende. Prøver med celestial seasoning med acai mango zinger. Har bare gammal splenda her da..


#23

nellie sa for siden:

Fantastisk:heia: men syntes den ble ille svak med tre poser, så tok fire:)


#24

Rin sa for siden:

Ja, frukt/urtete trenger ofte litt mer - greit å smake seg frem. :)

Drikker fortsatt mest peppermynte-te, jeg... sikkert innmari sunt for et eller annet. :p


#25

nellie sa for siden:

Godt for litt av hvert:p [url]www.rolv.no/bilder/galleri/medplant/ment_pip.htm[/url]


#26

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har helt lagt min elsk på salviete som iste, nammenam og godt for så mye rart :D Mynte bruker jeg også mye av i både smoothie og nå sist i rabarbrasuppe.


#27

Insyga sa for siden:

Gleder meg til å prøve! Liker ikke "garve-stoff-smaken" i te, den bitre tørre smaken, men elsker iste. Kan det funke å ta bakepulver i den vanlige teen og tro? Ooooh, spennende!
Og Lillemy, hvordan lager du rabarbrasuppe?


#28

Lillemy71 sa for siden:

Sjekk denne tråden her, der finner du oppskrift :)


#29

dollie76 sa for siden:

dette funker kanskje med løsvekt-te også? må vel nødvendigvis siles etterpå? Evt. om "grumset" synker til bunns..men tenker det er lurt å sile ut, ellers gir de vel mere og mere smak..men da kan man jo sile dem av når teen smaker "passe" :)


#30

Lillemy71 sa for siden:

Du kan få kjøpt noen ganske stor poser som minner om kaffefilter til te som skal brukes i tekanner. Ellers er det jo bare å ha løsvekt-te i teklype. Jeg bruker gjerne to-tre sånne til denne oppskriften.


#31

kennygirl sa for siden:

Denne skal testes når jeg kommer hjem!
Er så lei av vann, så det går en del i pepsi max :o
Hvis dette blir godt kanskje jeg klarer å kutte max'en :)


#32

amnesia sa for siden:

denne må jeg prøve! pleier bare å kjøpe nestea white peach jeg


#33

Lillemy71 sa for siden:

Hjalp meg til å kutte cola zero og da begynte det å løsne på vektnedgangen også :D


#34

Rin sa for siden:

Godt at denne kommer til nytte for flere! :) Jeg pleier å doble oppskriften og fyller på i sånne toliters-plastmugger fra IKEA - fungerer utmerket.


#35

Bee sa for siden:

Har det noe og si at bakepulveret går i først?

Jeg hadde det nemlig i etter at teen hadde trukket, og da kan jeg ikke si annet at den smakte som kald, vanlig te. Bør kanskje følge oppskriften litt bedre. :P


#36

kennygirl sa for siden:

Prøvde dette nå... Syns det smakte som kald te...
Kanskje jeg hadde i for lite bakepulver?
Brukte 3 poser grønn te...


#37

Rin sa for siden:

Jeg tror det har noe å si, ja - vanlig te som har trukket for lenge smaker jo rimelig forferdelig beskt, bakepulveret må til for å hindre det fra å skje... tror jeg! :cool:


#38

Chalos sa for siden:

Prøvde nå, men det ble ikke så bra :( Skal prøve en gang til med litt mindre bakepulver trur jeg.. Noen som kan si noe om hvor masse bakepulver dere brukte??


#39

Veggpryd sa for siden:

Hva slags type stevia bruker du? Jeg har en boks med hvitt pulver og det er helt vanvittig søtt (20 gram høykonsentrert steviaekstrakt med 90% steviosid). Bruker jeg 1/3 teskje på en liter får jeg anis te uten å ha bedt om det... :D Til en kopp te bruker jeg en halv knivsodd stevia.


#40

Insyga sa for siden:

Takk for oppskrift lillemy!!
Jeg lagde denne av "isteen" av grønn te med appelsin. Og den smakte blæh!!! Æsjameg, smakte beskt som fy : (
Og en tredjedel av en teskje med hvit stevia (type 40 gram tilsvarer 17.5 kg sukker, uten lakristilsetning) var alt for mye, prøver meg heller frem med den grønne steviaen, den smaker bedre :)

Men hvilken te anbefales??


#41

Lillemy71 sa for siden:

Jeg prøvde meg også med forskjellige grønne teer i løsvekt uten at jeg fant noe som falt i smak, det ble for beskt. Klarte å få til en batch som var OK, da brukte jeg lite te og kort trekketid.

Selv har jeg brukt salviete kjøpt på kreta, det er jo ren urtete. Ellers synes jeg at Twinnings Appel, cinnamon, raisin har vært god. Har tenkt å prøve earl grey også. Har prøvd en del andre og for meg så virker det som om vanlig svart te i teposer er det som fønker best, men det er selvfølgelig smak og behag. Er vel noen poster i tråden her om hva folk har brukt.

Og stevia skal man være forsiktig med, spesielt den veldig rene hvite steviaen. Bedre å ha i for lite enn for mye, går ann å ha i mer senere. Ellers er jo sitron/lime et must i isteen synes jeg :)


#42

Rin sa for siden:

Jeg har veldig små teskjeer, innser jeg nå. :p Brukte ren hvit stevia, men i skjeer fra Søstrene Grene som er en del mindre enn vanlige bestikk-teskjeer. Anbefaler jo uansett å smake seg frem. :)

Jeg har gjort dette med grønn te og stor suksess også - både noen yogi-varianter og billig mint-te fra Rema - kan ikke svare på hvorfor det evt ikke fungerer for andre. :eek:


#43

dollie76 sa for siden:

Prøver denne nå, bruker "blue fruit tea" fra lipton og tror jeg skal prøve natreen-dråper som søtning. Ikke så glad i "bismaken" på sukrin, og disse to (pluss fruktose og vanlig hvitt og brunt sukker) er alt jeg har i hus. Er ikke nødvendig for meg at det blir så søtt heller, håper bare ikke det blir beskt...er hovedproblemet mitt med te generelt. Spennende - og håper det "funker for meg" for har UTROLIG mye te i hus som hadde vært digg å finne en "god" måte å få brukt på :)


#44

trønderjente29 sa for siden:

Takk for oppskrift! Skal lage sporenstreks! :)


#45

Insyga sa for siden:

Takk for tipsene!! Skal prøve på nytt en annen gang ;)


#46

kennygirl sa for siden:

Har prøvd flere ganger nå, men blir fortsatt beskt :(


#47

trønderjente29 sa for siden:

samme her. har tvunget i meg to glass, men måtte bare helle ut resten.. :( har kjøpt meg farris med lime istedet da, må jo ha noe "kos" ;)


#48

MarenM sa for siden:

Hurra! Endelig et sunt og godt alternativ til vann uten kunstige søtningsmidler. :) Denne skal lages ganske snart!


#49

nellie sa for siden:

Denne er kjekk, nå på sommeren!:)


#50

Lillemy71 sa for siden:

Jepp, jeg har til enhver tid tre forskjellige smaker med iste i kjøleskapet :D Er litt lettere å holde seg unna brusen også på den måten.


#51

Supera sa for siden:

Aha, bakepulver altså! Det skal prøves. Jeg må prøve det med varm te også. Jeg liker ikke "te"-smaken. Jeg liker krydderte og slikt, men svart te er æsj.


#52

Kitsu sa for siden:

Oi da, har visst drukket to liter iste siden frokost. Denne måten å lage iste på er i alle fall genial for å få i meg væske.


#53

Salt sa for siden:

Spennende! Har nå 3 poser ferskente til trekking. Gleder meg!


#54

FruL sa for siden:

Prøvde denne i dag (finvær ute), men med fruktte ble det for lite med tre poser i allefall. Gubben foreslo å prøve den dobbelt så sterk (sånn ca) før vi heller det ut. Så da prøver jeg med 7,5 dl "iste" i stedet for kaldt vann. Vi liker at mat og drikke smaker mye. ;)


#55

Nupsida sa for siden:

Dytter litt på denne for å høre om noen har prøvd denne med fersken te eller noe sånt? Elsker iste, men den er dyr og inneholder så mye rart! Så har lyst å prøve denne


#56

vaskeklut sa for siden:

spiller ingen rolle hvilken smak man har på teen :)

jeg har fått en forkjærlighet for kaldbrygging av iste. trekker ut sødmen i stedet for bitterheten. ca en liter kaldt vann + tre, fire poser te eller ~2ss løs te (jeg har kaldbryggingskanne beregnet på dette med filter og alt, men det holder med vanlig mugge om du bruker teposer) og eventuell ønsket søtning. la stå over natta og så ferdig!


#57

Nupsida sa for siden:

Det hørtes enkelt ut! Tror jeg skal prøve det :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.