Det kan være vanskelig å gjette seg frem til hvordan man skal lage iste som smaker godt - det blir sjeldent gode resultater av å bare drikke "vanlig" te som har blitt kald. ;) Jeg har i alle fall prøvd ut litt forskjellige metoder, men her om dagen fant jeg den magiske nøkkelen: bakepulver!
Én liter iste (oppskriften kan fint dobles)
Strø en bitteliten klype bakepulver i egnet drikkekar
hell over ca 2,5 dl kokende vann *
Legg oppi 3 teposer ** - sett på lokk og la trekke i 15 minutter
Etter 15 minutter: Fjern teposene. Rør inn søtning. (Jeg brukte ca 1/3 teskje stevia.)
Hell over ca 7,5 dl kaldt vann.
Sett i kjøleskap en stund så den blir skikkelig kald.
Voila! 15 minutters trekketid høres voldsomt ut, men bakepulveret gjør en veldig god jobb med å fjerne bittersmaken.
Jeg skriver "kokende vann", men teen synes ofte det er hyggeligst om man venter noen sekunder til vannet har kjølnet litt. Staselig grønn te vil helst ha vann rundt 75-80 grader, men jeg har aldri helt sett at det spiller noen rolle med billige teposer.
** - Hvilken type te? Jeg har prøvd denne formelen med noen forskjellige typer nå, alle funker veldig bra. (Jeg har uendelige mengder teposer av diverse art i kjøkken-kottet...) De jeg har prøvd: PG Tips (ordinær sort te), Yogi Green Energy (grønn te med guarana/ingefær), Clippers grønn te med bringebær/ginseng. Har ikke testet med en rooibos-te ennå, men ser ingen grunn til å forvente dårligere resultat da.
Jeg laget is-te tidligere i dag, og har nå laget ny kanne med is-te!
Det fungerte supert, og fikk ikke den bitre te-smaken som noen ganger kan være litt kjedelig når man skal lage is-te. Jeg økte stevia mengden litt, men det er bare fordi jeg vil ha litt søtere te!
Jeg har drukket myyye iste siden jeg oppdaget dette, hehe. Mine isede favoritter foreløpig er Yogi Pure (urtete med noe løvetann og god smak av lakris og kanel og diverse), Yogi Green Energy (grønn te med bl.a. guarana), og en svart te med blåbær/vanilje fra Rema. :p
Det kan du helt sikkert, men du må jo trikse deg til riktig mengde etter egen smak. :cool: Stevia er jo sykt mye sterkere/søtere enn de fleste andre søtemidler, så min tredjedels-teskje blir nok litt gnient med noe annet...
har aldri vært noe glad i kjøpe iste, men det var før i tiden hvor jeg ikke var noe særlig glad i te heller. nå elsker jeg te, med mye smak i vel og merke ;) har lagd en kanne med blåbær/vanilje te som står i kjøleskapet nå, dette blir spennende! :D takk for tips!
Ja, jeg aner ikke, min sukett-kunnskap er mangelfull. :cool: Etter noen dager med peppermynte-dilla prøver jeg nå en høyst eksperimentell kanne iset lapsang souchong med sitron - mistenker at dette kan gå helt galt, men det måtte jo prøves!
(Lapsang souchong er en svart te med veldig spesiell smak/duft)
Jeg har helt lagt min elsk på salviete som iste, nammenam og godt for så mye rart :D Mynte bruker jeg også mye av i både smoothie og nå sist i rabarbrasuppe.
Gleder meg til å prøve! Liker ikke "garve-stoff-smaken" i te, den bitre tørre smaken, men elsker iste. Kan det funke å ta bakepulver i den vanlige teen og tro? Ooooh, spennende!
Og Lillemy, hvordan lager du rabarbrasuppe?
dette funker kanskje med løsvekt-te også? må vel nødvendigvis siles etterpå? Evt. om "grumset" synker til bunns..men tenker det er lurt å sile ut, ellers gir de vel mere og mere smak..men da kan man jo sile dem av når teen smaker "passe" :)
Du kan få kjøpt noen ganske stor poser som minner om kaffefilter til te som skal brukes i tekanner. Ellers er det jo bare å ha løsvekt-te i teklype. Jeg bruker gjerne to-tre sånne til denne oppskriften.
Jeg hadde det nemlig i etter at teen hadde trukket, og da kan jeg ikke si annet at den smakte som kald, vanlig te. Bør kanskje følge oppskriften litt bedre. :P
Jeg tror det har noe å si, ja - vanlig te som har trukket for lenge smaker jo rimelig forferdelig beskt, bakepulveret må til for å hindre det fra å skje... tror jeg! :cool:
Prøvde nå, men det ble ikke så bra :( Skal prøve en gang til med litt mindre bakepulver trur jeg.. Noen som kan si noe om hvor masse bakepulver dere brukte??
Hva slags type stevia bruker du? Jeg har en boks med hvitt pulver og det er helt vanvittig søtt (20 gram høykonsentrert steviaekstrakt med 90% steviosid). Bruker jeg 1/3 teskje på en liter får jeg anis te uten å ha bedt om det... :D Til en kopp te bruker jeg en halv knivsodd stevia.
Takk for oppskrift lillemy!!
Jeg lagde denne av "isteen" av grønn te med appelsin. Og den smakte blæh!!! Æsjameg, smakte beskt som fy : (
Og en tredjedel av en teskje med hvit stevia (type 40 gram tilsvarer 17.5 kg sukker, uten lakristilsetning) var alt for mye, prøver meg heller frem med den grønne steviaen, den smaker bedre :)
Jeg prøvde meg også med forskjellige grønne teer i løsvekt uten at jeg fant noe som falt i smak, det ble for beskt. Klarte å få til en batch som var OK, da brukte jeg lite te og kort trekketid.
Selv har jeg brukt salviete kjøpt på kreta, det er jo ren urtete. Ellers synes jeg at Twinnings Appel, cinnamon, raisin har vært god. Har tenkt å prøve earl grey også. Har prøvd en del andre og for meg så virker det som om vanlig svart te i teposer er det som fønker best, men det er selvfølgelig smak og behag. Er vel noen poster i tråden her om hva folk har brukt.
Og stevia skal man være forsiktig med, spesielt den veldig rene hvite steviaen. Bedre å ha i for lite enn for mye, går ann å ha i mer senere. Ellers er jo sitron/lime et must i isteen synes jeg :)
Jeg har veldig små teskjeer, innser jeg nå. :p Brukte ren hvit stevia, men i skjeer fra Søstrene Grene som er en del mindre enn vanlige bestikk-teskjeer. Anbefaler jo uansett å smake seg frem. :)
Jeg har gjort dette med grønn te og stor suksess også - både noen yogi-varianter og billig mint-te fra Rema - kan ikke svare på hvorfor det evt ikke fungerer for andre. :eek:
Prøver denne nå, bruker "blue fruit tea" fra lipton og tror jeg skal prøve natreen-dråper som søtning. Ikke så glad i "bismaken" på sukrin, og disse to (pluss fruktose og vanlig hvitt og brunt sukker) er alt jeg har i hus. Er ikke nødvendig for meg at det blir så søtt heller, håper bare ikke det blir beskt...er hovedproblemet mitt med te generelt. Spennende - og håper det "funker for meg" for har UTROLIG mye te i hus som hadde vært digg å finne en "god" måte å få brukt på :)
Aha, bakepulver altså! Det skal prøves. Jeg må prøve det med varm te også. Jeg liker ikke "te"-smaken. Jeg liker krydderte og slikt, men svart te er æsj.
Prøvde denne i dag (finvær ute), men med fruktte ble det for lite med tre poser i allefall. Gubben foreslo å prøve den dobbelt så sterk (sånn ca) før vi heller det ut. Så da prøver jeg med 7,5 dl "iste" i stedet for kaldt vann. Vi liker at mat og drikke smaker mye. ;)
Dytter litt på denne for å høre om noen har prøvd denne med fersken te eller noe sånt? Elsker iste, men den er dyr og inneholder så mye rart! Så har lyst å prøve denne
spiller ingen rolle hvilken smak man har på teen :)
jeg har fått en forkjærlighet for kaldbrygging av iste. trekker ut sødmen i stedet for bitterheten. ca en liter kaldt vann + tre, fire poser te eller ~2ss løs te (jeg har kaldbryggingskanne beregnet på dette med filter og alt, men det holder med vanlig mugge om du bruker teposer) og eventuell ønsket søtning. la stå over natta og så ferdig!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.