trude.lutt sa for siden:
Får stadig høre dette, og jeg er jo ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut..... Hva betyr det, og er det positivt eller negativt? Eller er jeg bare litt paranoid?:o
trude.lutt sa for siden:
Får stadig høre dette, og jeg er jo ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut..... Hva betyr det, og er det positivt eller negativt? Eller er jeg bare litt paranoid?:o
Nerthus sa for siden:
Glimrende spørsmål! Du velger selv om du vil oppfatte dette positivt eller negativt... og det er HELT sant! Så jeg anbefaler at du konstant oppfatter kompliment positivt så framt ikke personen som sier det med sitt kroppspråk klart og tydelig egentlig mener noe helt annet ;)
Sunt for sjelen - og godt og vite at man faktisk kan velge hvordan man oppfatter ting :)
Jeg har opplevd å få kompliment jeg har tatt positivt mens feks min venninne kommenterer at det var negativt... :rolleyes: Det er en jobb og komme dit - men det er så godt å kunne la være å mistro folk som kommer med kompliment ;) Benefit of the doubt :cool:
Bøtt sa for siden:
Ta alle komplimenter til deg positivt:)mener nå jeg da, ta det meste opp i god mening så blir alt så mye enklere;)
Kitsu sa for siden:
Ville i alle fall tatt det langt mer positivt enn "før var du stygg, nå er du ok" som jeg fikk høre for noen år siden. :D
Men litt mer seriøst, enig med Nerthus her - så lenge kroppsspråket stemmer overens med ordene til den som gir komplimenten, ta det til deg, bruk det som noe positivt.
ada-emilie sa for siden:
Ensidig positivt.Jeg velger å stole på at folk sier ting fordi det føles naturlig og riktig for dem og at de mener det de sier.Om de ikke syntes du så godt ut ville de sagt noe om noe annet.
Kanutten sa for siden:
Har du tatt det like positivt hvis noen mente du var altfor tynn??
ada-emilie sa for siden:
For tynn er jo ikke en positiv bemerkning. Ordet "godt" kan i motsetning ikke være "ondt".Kula sa for siden:
Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å oppfatte et slikt kompliment som noe annet enn positivt...
Trolltika sa for siden:
Her i området kan "du ser godt ut" være at du er rund. Sånn type "godt stoppet". MEN da hører du på toneleiet at det ikke er positivt ;)
Kula sa for siden:
Det visste jeg ikke. Personlig fikk jeg aldri høre at jeg så godt ut da jeg var feit. Antakelig var det fordi jeg så feit ut. Nå, etter å ha blitt kvitt mer enn 35 kilo hører jeg det titt og ofte. Jeg sier alltid tusen takk...
senorita sa for siden:
ja du ser godt ut, det er sånn bestemor kan finne på å si til meg når jeg har lagt på meg :p
Nerthus sa for siden:
Jeg vil bare poengtere igjen - det er mottaker som velger hvordan budskapet skal mottas :) Om noen forteller deg noe om deg - du ser godt ut, tynn, sliten, osv - deler de simpelthen sine tanker om deg - MED deg. Det betyr ikke at du ER tynn, sliten, tjukk osv. Budskapet stopper der grensen for DEG går... også bestemmer man selv hva budskapet skal bety for en. (Jjeg valgte ofte selv tidligere og tenke "hva mente han eller hun EGENTLIG med det?" - og kunne gruble lenge... en dårlig dag betød ofte at jeg tok det negativt - en god dag det motsatte).
Poenget mitt er at uansett hva andre sier til deg OM deg - så er det DU som bestemmer hvordan det skal påvirke deg :)
For alle som ikke er fornøyde med hvordan de ser ut - eller hvordan livet er for tida (av ulike årsaker) - og som bruker mye tid og energi på å tenke at "hvis bare..." og "når XXX skjer så skal jeg..." kan jeg anbefale TO bøker som er mine kjæreste eiendeler. Vel, den ene er bare innom før jeg gir den bort til "trengende" ;) (tror jeg har kjøpt den 6 ganger...nå har jeg lånt den på biblioteket hehe) -mens den andre låner jeg ikke vekk en gang, den ligger fast på nattbordet og jeg leser noen sider innimellom for og minne meg selv på at det er jeg som er sjefen i mitt liv ;) (jeg glemmer det av og til nemlig... )
Randi B Noyes "Kunsten og lede seg selv". Kortfattet og pinlig to-the-point bok om hvordan ta over kontrollen over eget liv (blant annet ved å ikke la andres kommentarer være avgjørende for hvordan dagen din blir.)
Jeg er ei følsom jente og "tar inn" litt for mye fra alle andre rundt meg. Ingen hadde lært meg å stenge ute andre - og sette grenser for meg og mine følelser - så kort fortalt havna jeg i kjelleren for 15 år siden. Jeg fant en terapeut som hjalp meg til å finne igjen meg selv... som hjalp meg til å stole på MINE følelser og ønsker... og ikke minst til å finne ut hvem jeg egentlig var (jeg var litt ute og kjørte fordi jeg hang meg så oppi andres forventninger til meg...). Da jeg fant boka til Randi Noyes - så jeg at den oppsummerte faktisk et par år i terapi hehehe... jeg sier ikke det er enkelt - men jeg er et levende bevis på at det går an å finne seg sjæl OG like seg selv på godt og vondt :)
Den andre boka heter "Vekst og endring" av John Berglund. Denne er veldig detaljert i teksten - sier mye av det samme som i den andre - men forklarer nærmere og gir flere eksempler. Forfatter har vært terapeut i en mannsalder og jeg har også vært på kurs med han.
Ok - dette ble langt - jeg beklager - men jeg er litt opptatt av akkurat dette temaet - altså hvor påvirket man skal være av andres kommentarer og atferd - og at det faktisk finnes teknikker som kan gjøre en mer uavhengig av omgivelsene og få mer tiltro til egne følelser og tanker :)
Hvis man ser seg litt rundt på folk man kjenner, så ser man noen som alltid tar ting negativt og noen som er irriterende positive og glade og vrir omtrent alt som sies til noe godt :) Dette er fordi de har gjort bevisste valg om å enten la omgivelsene ha så stor innvirkning på sitt eget liv at de blir lei seg, sure, sinte osv - ELLER at de velger å ta inn det som kan være positivt og dermed forsterke en kanskje allerede fin dag.
Tilslutt - litt generelt til alle - når sa DU sist noe pent til et annet menneske - eller smilte til noen på bussen? Det skal så lite til for å gjøre en forskjell :)
langaard sa for siden:
Ja, om du ser godt ut, betyr det (å så feit du har blitt... nå må du pinadø......) der jeg kommer fra:) Det vil si kjukkeste hedmarken:D
ada-emilie sa for siden:
Huffda. Så idiotisk. Jeg er glad jeg bor i Oslo. Jeg tar dessuten ting bokstavelig på godt og vondt, hi hi hi.sigboh sa for siden:
Jøss. Dette visste jeg ikke. Da har jeg lært noe nytt idag å:p
Huldr sa for siden:
Jeg er helt enig i det Nerthus skriver :ja:. Hvordan du velger å ta det er faktisk det eneste viktige. Til og med om den andre ikke mente det positivt kan man velge å ta det slik. Som en eller annen lur person sa: "What you think of me is none of my business". Befriende tanke ...Men så vil jeg legge til at andre mennesker ofte ser små forandringer vi selv ikke legger merke til. En litt slankere figur, smalere ansikt, mer glansfullt hår, klarere øyne, bedre hud. Eller bare en annen utstråling.
Så ta det til deg, uansett! :)
lavkarbolise sa for siden:
Det er koselig når folk sier det. :)
Synes det er verre når du ser dem igjen senere og de ikke sier noen ting, og du vet at du selv ikke har vært like flink eller kanskje gått litt opp igjen.
monja sa for siden:
Sånn er det her og. Har noen for mange kilo på kroppen sier man ofte at du "ser godt ut". Så jeg ville være skeptisk til denne formen for "kompliment" tror jeg.
nellie sa for siden:
Siden "Du ser godt ut" betyr "Du ser godt ut" der jeg kommer ifra, så hadde jeg veldig vanskelig for å skjønne at dette på noen måte kunne tolkes negativt.
Men skjønner man kan lure litt, siden det kan bety litt forskjellig.. Men. Dere som kommer fra steder hvor det kan bety at man ser litt rundere ut.. Er det negativt ladet uansett? Tenker.. mange ser det jo som positivt at man har lagt på seg litt, for da ser de liksom på det som tegn på at man er frisk og "trives", har det bra. Spesielt når det kommer fra besteforeldregenerasjonen, tenker jeg..
Klart, er man misfornøyd, så føles det såklart ikke bra når folk påpeker det, men bare lurer litt på detta:)
Synes ikke mottakeren bestemmer om det er positivt ment eller ei.. Enkelte får jo "Nå ser jeg at du har gått ned" og "Så bra du ser ut" i negativ retning.. Det er helt uforståelig for meg, men.. Man bestemmer jo ikke hva folk mener, med det de sier, men hvordan en selv velger å tolke det..
Og Nerthus: jeg ga et ganske fremmed menneske et kompliment seinest på onsdag:p prøver å gå litt inn for det om dagen. Kanskje folk hadde blitt litt bedre på å ta komplimentee positivt, om de ga litt fler av dem selv?
LIBBA sa for siden:
Der jeg er fra betyr det også at man har noen kilo for mye
når man ser "godt ut" :rolleyes:
Da er kunsten å vri det om til noe positivt.
Nerthus sitt innlegg var strålende :) :)
Anos sa for siden:
I min familie og vennekrets ville det vært positivt!
Jeg tror ikke så mange vil si du ser godt ut pga at du er overvektig.
Ta det med et smil, mest sannsynlig tror jeg nok de mener du ser bra ut! :)
Kula sa for siden:
Jeg forstår at jeg oppholder meg for mye i urbane strøk! Gøy på landet...
Livsglede sa for siden:
Utelukkende positivt vil jeg tro. Men har du vært eller er du overvektig så kan du gjerne ta det opp som om de mener at du ser godt ut fordi du er stor, men det tror jeg ikke de mener. De sier det nok til deg fordi du ser godt ut, altså frisk og sunn vil nå jeg tro. Jeg sier iallefall til noen at de ser godt ut eller bra ut når jeg mener det, jeg går jo ikke bort til noen å sier fy søren men du ser feit og god ut, eller du er jaggu meg tynn du. Nei ser du godt ut så ser du godt mener jeg:p
Kanutten sa for siden:
Må forklare denne jeg.. Når noen her nordpå sier at du ser godt ut så er det ensbetydende med at man er blitt tykkere... Bortimot feit. Derfor jeg lurte på om du hadde blitt glad hvis noen kommenterte du var for tynn. Jeg tenkte overhodet ikke at "du ser godt ut" også kan ha en positiv mening. Vi er bare så vant med at det betyr feit.. :o
The Cat sa for siden:
Jeg er vant til at å "se godt ut" BARE er positivt. Å være "godt i stand", derimot... :rolleyes:
Sbond sa for siden:
Der jeg kommer fra er det det man sier ( brukes kanskje mest av de eldre) hvis noen virkelig ser godt ut, altså pene ut. Har faktisk aldri tenkt over at det kan bety noe annet en gang. Eneste vi kan bruke her, som kan høres litt likt ut er hvis noen er litt kraftige kan de si "hu e i godt hold, jaffal".
Gracella sa for siden:
Jeg er også nordfra, og jeg er ikke vant med at hvis noen sier at man ser godt ut, så har de blitt tykkere. Selv om man kan bruke det uttrykket for å si på en "pen" måte at noen har lagt på seg, ja. Siden TS stadig får høre dette, så regner jeg med at folk synes at hun ser bra ut, ikke at hun har blitt tykkere.
Synes Nerthus sa det veldig bra :)
Å si at noen ser godt ut hvis man mener at de har blitt tykkere, så pleier man da ikke si det rett til de??
Å få høre at man ser for tynn ut, er heller ikke bare bra. Hvis jeg skulle finne på å si noe slikt til noen, så ville jeg vært bekymret for om vedkommende var syk.
Kanutten sa for siden:
Der jeg kommer fra så ser man godt ut når man har lagt på seg.. Når man ser skrumpen ut så er man for tynn.. :o Og begge deler blir sagt! Uten at det legges noe i mellom. Har fått høre begge deler mange ganger jeg. :o
Men er det fornøyd med det de ser så sier de gjerne at du ser fin eller frisk ut. :ja:
Jeg regner forøvrig også med at for TS del så betyr det at hun ser friskere ut!
Bonitta sa for siden:
Når trøndere sier "du ser nå godt ut" så er det ensbetydende med at du er godt polstra.
Tolker ikke det utsagnet som noe positivt, for det betyr at man har nok.
Er man slank så sier man heller "jøss, så slank du har blitt, du har tyntes eller så bra du ser ut".
Men ser godt ut, nope ikke noe bra ordlag.
Lava sa for siden:
Jeg får ofte høre at jeg "ser godt ut" og velger å ta det positivt :ja:
Ett smil og godt humør kan utløse en slik kommentar, uansett om man er stor eller liten. Tror man må høre på tonefallet hvis dette utrykket kan ha dobbelt betydning
Antoinette6 sa for siden:
Heeeelt riktig, Lava kjære ! :)
langaard sa for siden:
Jeg for min del, blir glad om noen sier at jeg ser BRA ut:)
Cyan sa for siden:
Jeg er også nordfra, og nyansen der jeg er fra ligger i om man "Ser godt ut" (=ser bra ut) eller om man er "i godt holdt"(=tykk). Men uansett hva dette betyr rundt omkring så regner jeg da med at man i det aller fleste tilfeller klarer å skjønne hva som menes utfra kroppsholdningen til den som kommer med komplimentet.
Er det en typisk kvinneting å ikke kunne ta til seg komplimenter, uten å analysere så mye? Jeg har inntrykk av at menn generelt er mye flinkere enn oss kvinner til å takke for komplimentet og ferdig med det. Vi må liksom analyserer i alle retninger hva som egentlig ble sagt mellom linjene. "Om hn sier at jeg er fin nå, betyr at hn syntes jeg var stygg før?".
Jeg prøver i hvert fall å bli mye flinkerer til å ta komplimenter som det det stort sett faktisk er: Et kompliment :)
Jeg jobber også med å bli flinkere til å gi komplimenter, men når jeg ser hvor mange ulike måter et kompliment kan bli tolket på vet jeg ikke helt om jeg tør å gi noen fler :p
Vibeke-67 sa for siden:
Hvis noen kommer til meg med et stort smil, ser på meg og utbryter: Så godt du ser ut! Skal det mye til før jeg tar dette negativt.
Om noen sier til meg: Hmm, du ser godt ut, ja! Ja da mener de at jeg er for rund, og dem om det.
Det som er rart er at jeg fikk mange komplimenter for 25 kg siden om at jeg så så bra ut, hadde fine klær osv. Nå hører jeg nesten aldri noe...
Nerthus sa for siden:
Som trønder må jeg dessverre bryte den påstanden der altså - for jeg har ikke den oppfatningen. Nå kan det være at jeg VELGER å la alle kompliment bety noe positivt for meg også da ;) (Så slipper jeg og kaste vekk energi ved å irritere meg...) Vi har alle et valg om hvordan vi tar ting - selv om det kan oppfattes vanskelig.
galbi sa for siden:
He he jeg er også trønder ,og har en tante som brukte å si det til meg,og jeg tok det aldri posetivt :P.
Det var bedre om noen sa så flott du e,eller du e jammen bra fin no :D
Nyfrelst sa for siden:
Det kommer an på hvem som sier det. Hvor jeg kommer fra i Nordland er det ikke nødvendigvis positivt ladet. Der betyr det vanligvis at en person er er rund, eventuelt feit, rett og slett. Moren og bestemoren min bruker i hvert fall uttrykket i sistenevnte forstand, men jeg tror kanskje denne betydningen har blitt mindre vanlig de siste årene.
LinLeia sa for siden:
Ifølge "mine eldre" menes det at man har litt å tære på ja. Men i deres ungdom var det positivt,- man skulle ikke være for mager. Tynn var negativt det))).
Men komentaren du fikk var sikkert godt ment;)
streber sa for siden:
Jeg er trønder og har hørt den setningen med negativ betydning og positiv.forskjellen merkes med kroppspråk og tonefall. Mors slekta er fra vesterålen , har personlig kun hørt setningen brukt negativt der. Men siden ts får høre dette ofte, er det nok positivt ment. Prøver personlig alt jeg kan å ta alle tilbakemeldinger som positive / godt ment.
Tidl. medlem sa for siden:
Kan noe tolkes på to måter er det den positive måten som er ment! Når noe er negativt ment kommer det så godt frem at det ikke er rom for tolkninger =)
Kula sa for siden:
Etter å ha lest alle kommentarene i denne tråden, tror jeg at denne feilbruken av uttrykket "du ser godt ut" skyldes en sammenblanding med uttrykket "å være i godt hold".
Men, det er jo noen ganger slik språket utvikler seg...
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Huff, om jeg skal tolke alle de "du ser (veldig) godt ut" som jeg fikk i jula negativt, så blir jeg nok meget deprimert i kveld. Jeg har det med å tolke det meste i negativ retning, MEN disse kommentarene kom nok i en del tilfeller fordi folk så at jeg har gått ned, uten at de ville kommentere det, eller at de så at det var noe annerledes med meg, som de ikke helt klarte å sette fingeren på. Selv jeg tok dem i positiv retning :p
Huldr sa for siden:
Trønder her også. Og har hørt "Så godt du ser ut!" av andre trøndere, servert med et ekte smil, så selv om jeg tidligere kunne være småparanoid når det gjaldt komplimenter selv, så var det umulig for meg å tolke det negativt ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.