< Tilbake til oversikten

Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Kanskje sa for siden:

Hm, ser en videosnutt av fedon lindberg, og han sier vi finner masse proteiner i MAGRE melkeprodukter ..... Hvordan kan lettvariantene av cottage chese, rømme og CF være riktig på lavkarbo??? Er ikke han for masse fett og lite karber slik som lavkarbo skal være ??

Carisma sa for siden:

Lavkarbo skal ikke nødvendigvis være fettrikt. Lindberg tillater mar karbo, og dermed må man kutt ned på fettet.

Kanskje sa for siden:

Og masse frukt er visst også lov .. Hm, hvordan kan man da gå ned i vekt ?? er Lindberg helst for de som er tynne, eller skal vedlikeholde etter vektnedgang?

Carisma sa for siden:

Ikke masse! Han tillater en frukt om dagen, men da sammen med nøtter eller en annen fett og protein-kilde. Og fotrinnsvis frukt med lav GI som pærer eller syrlige epler.

Filosofien går ut på at man spiser mat med lav GI som påvirker blodsukkeret til å stige sakte og ikke raskt. Ved kontrollert blodsukkerstigning vil det produseres mindre insulin og derfor vil man ikke lagre fett på samme måte som ved ukontrollert blodsukkerstigning.

Kitt sa for siden:

Er det ikke også sånn at Fedon ha blitt mer fettvennlig etter hvert?

Minni1 sa for siden:

Mamma gikk ned ved å følge Lindberg så det går ann.

Jeg må ha litt mere fett enn det han anbefaler for å gå ned.

Vi er ganske ulike.
Jeg er tykkere enn mamma og er mere til å snoke og trøstespise.Er også mere glad i søtt en mamma. Kan jo være at det rett og slett er på grunn av ulikhetene våre at jeg trenger litt mere fett i kosten.

ada-emilie sa for siden:

Han er nok opptatt av at man får i seg nok protein istedetfor den store karbohydratmengden mange lever på som ikke metter så godt slik at man lett spiser for meget. Han er vel mer fan av planteoljer enn mettet fett fra dyreriket, tror jeg.

LenaBeatrice sa for siden:

Fedon Lindberg er ikke imot fete meieriprodukter, eller mettet fett, men han er FOR at fettet skal komme fra forskjellige kilder, altså at vi spiser variert. Han er også veldig FOR at vi alle er ulike.

Dette ifølge en samtale min samboer hadde med Fedon på LCHF-konferansen i Oslo høsten som var.

Han var ikke for å telle kalorier, og han ga en god dag i totalkolesterol...."helt uinteressant" i følge Fedon.

Chunky sa for siden:

Hvor har du det fra?

langaard sa for siden:

?????????????????????

Chunky sa for siden:

Hva er det som tilsier at lavkarbo=masse fett? Er dette en opplest og vedtatt sannhet?

Kanskje sa for siden:

Nå blir jeg kjempeforvirret her .:confused:
Jeg har forstått det slik at lavkarbo er å kutte på karbene, og tilføre kroppen fett, så den forbrenner fett istedenfor karbohydrater. :confused:

Det er iallefall det jeg har lest her inne, og fått høre via lege. ned med karber - og spis fet mat i form av fett kjøtt og fisk, og meieriprodukter.

da går man ned i vekt, og kroppen blir sunnere.

Er dette feil nå da?

Aline sa for siden:

Det finnes lavkarboversjoner med mindre fett, om det er så bra er en annen sak :)
Tenker ikke på Fedon i denne sammenhengen :)

Chunky sa for siden:

Det er i hvert fall ikke riktig. Det overhodet ikke nødvendig å tilføre kroppen fett for å forbrenne fett. Det er en merkelig myte. Kjøtt og fisk er først og fremst proteiner. Det er sunt i massevis. Fett er også sunt, men drar fort opp det totale kaloriinnholdet. På et ketogent kosthold kan du holde vekten stabil selv om du spiser mye fett. Men skal du ned i vekt må du samtidig begrense kaloriene, og da er det enkleste å redusere fettinntaket.

Dette er på ingen måte i strid med lavkarbofilosofien. Lavkarbo er sunt, det fungerer, og gir et hav av fordeler fremfor tradisjonell lavkalori basert på et kosthold med mye karbohydrater. Men lavkarbo er altså ikke synonymt med ubegrenset fettinntak, selv om noen av de mest populistiske bøkene forsøker å fremstille det slik. Denne myten står nok for en rimelig høy andel av de mislykkede slankeforsøkene her inne..

Chunky sa for siden:

Hvorfor er det ikke bra? Dette er den type påstander som forvirrer nye medlemmer. Har du dokumentasjon for påstanden, eller er det bare noe du tror?

Nyere forskning (og for så vidt eldre, hvis du tolker det riktig) tilsier at mindre karbohydrater, moderat fett, og mer protein er det som fungerer best. Det forener flere teorier, og er det beste svaret p.t.

Og siden jeg selv ber om dokumentasjon, kan du jo for eksempel se på denne studien

Konklusjonen:

"In this large European study, a modest increase in protein content and a modest reduction in the glycemic index led to an improvement in study completion and maintenance of weight loss"

nellie sa for siden:

Hun snakker nok om typen dietter som PSMF, kimkins osv. Hvis man kutter ut alt fett og alle karbohydrater blir jo det totale næringsinntaket veldig lavt. Skulle likt å se den som får i seg nok proteiner til å komme til et fornuftig kaloriinntak med bare proteiner. Blir kylling, torsk, biff og proteinpulverdietten det da? (Høres veeeeldig ut som PSMF.)

LiMe sa for siden:

Dette stemmer i allefall for meg, selv om jeg ikke kan påberope meg en vitenskapelig studie.. Jeg anser meg nå ferdig med kuren, har brukt svært lang tid. Men nå går vekta fortere ned enn noensinne tidligere. Nå spiser jeg lavkarbo, men betydelig mindre fett. Så jeg har kommet til den konklusjonen at det totale kaloriinntaket under kuren har vært i høyeste laget. Men å telle kalorier her inne er omtrent som å banne i kirka... Eller hva?

nellie sa for siden:

Hvorfor skulle det være som å banne i kirka? Synes "alle" teller kalorier her, nå om dagen, jeg:p Da er det i tilfelle en stor del her inne som banner høyt og salig i kirken.

Cherry sa for siden:

Teller null og nada jeg :P

Har sånn passelig peil på hva jeg får i meg, og siden jeg ikke skal "slanke" meg de neste månedene så orker jeg ikke stresse med det heller. Spiser det som kroppen føler er behagelig. Det er verken masse karbs eller masse fett ;)

LiMe sa for siden:

Synes det er skrevet titt og ofte at "vi teller ikke kalorier på ketolyse." Og mange av rådene ved stagnasjon i vektnedgang går på å øke fettinntaket.

Rin sa for siden:

Hos veldig mange vil det begrense seg selv hvor mye man orker å spise, når man har en begrensning på karbohydrater og vet at 70% eller mer av energiinntaket bør være fett. Man blir jo mett! :cool: Derfor tror jeg kalorimengde anses å være irrelevant så lenge man følger feks ketolyse-kuren - men det står jo også i boka at det er noe man kan begynne å tenke på dersom man opplever stillstand over lang tid. Skjønt, for en som er helt ny på en ketogen kur, må det vel være mer enn nok å sørge for at forholdstallene mellom fett-protein-karbohydrat stemmer...

Angående det med å kutte i fettinntak for å redusere kalorimengde totalt sett - det ville ikke fungert for meg å bare kutte på fettet. Kroppen min vil helst ha 75-80% av energien sin fra fett. (Da er jeg tilfreds og rolig - om fettprosenten blir mindre, er jeg mer tilbøyelig til å fyse og småspise, eller ha hodepine/være i dårligere form.) På tross av det (eller på grunn av det - som sagt, fett metter!), kommer jeg sjelden over 1300 kcal i dagsinntaket. :o

Aline sa for siden:

Det er jo forskjell på å telle kalorier for å spise riktig mengde mat, og for å spise minst mulig kalorier :)
Jeg synes det er greit å vite hva jeg spiser. Legger innimellom inn på Diett.no mest for karbohydratnivået sin del, men da får jeg også se % messig forhold mellom fett, prot og karb. Samt at jeg får opp kalorier.

Har jeg spist "for mye" kal en dag, så merker jeg det også på at jeg er altfor stappmett.. Ubehagelig stappmett. Nå jobber jeg med å kjenne på sult og metthetsfølelsen, og ser faktisk på kaloriene mest for å ikke spise for lite :)

LiMe sa for siden:

Tror problemet for mange som ikke går ned, eller går sakte ned er at de spiser for mye. Sannsynligvis er det overspising, i tillegg til "feil" mat (for mye karbohydrater) som er årsaken til at vi legger på oss. Da er rådet "spis til du er passe mett" litt vagt. Passe mett for en overspiser kan være for mye mat. Så jeg tror at en med fordel kan redusere inntaket ved stillstand/sakte nedgang.

Chunky sa for siden:

Det er slike vedtatte "sannheter" jeg synes vi bør diskutere. Tenkt eksempel: kvinne, 30 år, 165 høy, 75 kilo, BMI 27,5, BMR 1500 kalorier, metabolske fordel ved ketogent kosthold ca 250 kalorier. For å gå ned 2 kilo i måneden må hun ligge på ca 1250 kalorier om dagen (merk at da er lavkarbogevinsten allerede regnet inn - på høykarbo må hun ned til ca 1000 kalorier for å oppnå det samme).

70% av 1250 kalorier utgjør ca 90 gram fett om dagen. Med f.eks. 30 gram karbohydrater i kosten, står du igjen med bare 80 gram til protein. Det er ikke allverdens mye. Øker hun fettmengden til 100 gram, må hun redusere proteinet til 57 gram. Da har hun allerede begynt å miste muskelmasse. Det er ikke en spesielt langsiktig vektstrategi.

Selv om verdiene bare er ca-tall, så sier det noe om hvor små marginene egentlig er. Og dette var med en forventet vektnedgang på to kilo i måneden. Her inne er det helt vanlig med forventninger på opptil en kilo i uken. Da kan vi virkelig begynne å snakke om usunne dietter hvis 70% skal komme fra fett. Kvinnen i eksempelet over ville for eksempel ikke gått ned i det hele tatt hvis hun hadde økt fettinntaket til 135 gram per dag.

Jeg er overhodet ikke bekymret for fett. Gjentar gjerne at kroppen er helt avhengig av en viss mengde fett, og at jeg selv spiser mitt meierismør med glede hver eneste dag. Men protein metter bedre enn fett, og er faktisk enda mer essensielt for kroppen. Husk at for hvert gram redusert fett kan du spise over dobbelt så mye protein. Det har mye å si for om du klarer å holde motivasjonen oppe over tid.

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror litt mer realisme kan være sunt.

ada-emilie sa for siden:

Oj, Chunky, sånne ulovlige tanker (her inne) tenker også jeg. Så jeg ligger prosentvis ganske likt på energien fra protein og fett. Og 10% fra karbohydrater (i form av grønnsaker) . DEt funker for meg.

Rin sa for siden:

Ja, selvsagt - men sånn for ordens skyld, så referte jeg nå spesifikt til ketolyse-retningslinjer. :)

...Forresten, er 80g protein så innmari lite for en kvinne på 75 kg? Jeg prøver selv å rette meg etter "1-2 gram protein per kilo (ideell) kroppsvekt", så tallet virket ikke så lavt sånn sett...

Lillemy71 sa for siden:

Vi er vel flere i den "ulovlige-tanker-klubben" enn vi aner tror jeg, men mange her inne tør ikke å ytre seg om mindre fettmengde og kaloritelling i frykt for at hodet blir tatt av (Off with her head :D).

Også vil jeg gjerne gjenta noe som jeg skriver i nesten alle mine innlegg, vi er alle forskjellige og kroppene våre er unike så alt passer ikke for alle og det må vi alle respektere. Det er flott med diskusjoner, men ikke når enkelte påstander blir lagt frem som det er en opplest og vedtatt sannhet. Det forvirrer i hvertfall en stakkars nybegynner.

God helg alle sammen

Chunky sa for siden:

Det er omtrent der jeg ligger også. Tror i hvert fall selv at det er ganske fornuftige forholdstall.

Nettopp. Jeg synes det er viktig å formidle at det er akkurat det det er, og ikke fasitsvaret for et lavkarboliv. Jeg er personlig uenig i disse retningslinjene, men det er selvsagt opp til hver enkelt hva de trives best med.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har spurt om dette før, men til nå har ingen klart å svare meg. Hvor står dette i Ketolyseboka (Det med fettmengde altså), jeg har nemlig aldri klart å finne den fordelingsnøkkelen. Jeg vet at Atkins sier noe om det en plass men har ikke funnet det i Torkil sin bok. Er bare nysjerrig.

Carisma sa for siden:

Mulig det er en merkelig myte om man ikke er insulinresistent, eller har andre stoffskifte/hormonrelaterte problemer. Desverre er jo mange overvektige nettopp på grunn av slike ubalanser. For egen del vet jeg av mange års erfaring at min insulinreistens holdes i sjakk kun når jeg tilfører fett, mer enn nok fett. Og i de periodene jeg begynner å kutte på fettet og kaloriene, så bråstopper vekta igjen.

Chunky sa for siden:

Da kan du kanskje forklare hvilke mekanismer det er som gjør at fett hjelper mot insulinresistens? Og da tenker jeg ikke på at du erstatter karbohydrater med fett. Da er det jo fortsatt karbohydrater vi prater om. Men forutsatt at inntak av karbohydrat og protein er uforandret, hva er det da ved fett som gjør myten "fett forbrenner fett" riktig ved insulinresistens?

Forklar det helst ved hjelp av årsak/virkning - og ikke en anekdote. Anekdoter er ikke bevis på noe som helst - som oftest tvert i mot.

Carisma sa for siden:

Fett demper blodsukkerstigning, så jeg vil tro det er noe av grunnen. Fedon sier jo f.eks at man alltid skal spise nøtter sammen med frukt for at fettet skal dempe blodsukkeret.
I tillegg kommer jo ting som at kropper som er vant til å spare på energien trenger å få signaler om at det ikke er hungersnød på gang, uten at det er direkte linket til insulinresistensen. Mer til den generelle forbrenningen.

Carisma sa for siden:

En annen ting jeg tror mange, særlig menn, ikke tar hensyn til er det psykiske aspektet ved det med å få i seg nok fett og å ikke telle kalorier. De aller fleste menn har sjelden eller aldri ofret kalori-og kostkontroll en tanke. Men for de aller fleste jenter har det vært et stress-element hele livet. Ved å løsne opp denne kontrollen vil man senke nivået av stresshormoner i kroppen, som igjen har effekt på blodsukker/insulin. Og hva er egentlig "mye" fett? Jeg tror nok at mengde fett man definerer som mye er vesentlig forskjellig om du ber en mann uten særlig slankeerfaring måle det opp, vs en gjennomsnittlig ukebladlesende kvinne.

Forøvrig har Dreamy et godt innlegg i bloggen sin ang dette med fett og kalorier i maten: lenabeatrice.net/ofte-stilte-sporsmal/hvor-mye-fett-proteiner-og-karbohydrater/#comments

Chunky sa for siden:

Hva vet du egentlig om hva overvektige menn tenker? Hvilket belegg har du for å si at de fleste menn sjelden eller aldri ofrer kalori- og kostkontroll en tanke, men at det for de aller fleste jenter har vært et stresselement hele livet? Ganske drøye påstander.

Ja, stresshormoner har en viss betydning. Ja, fett tatt sammen med karbohydrater gir en noe mindre blodsukkerstigning enn karbohydrater alene. Men vi snakker om marginale verdier som raskt blir oppveiet av noen få gram ekstra fett. Å anbefale ti, femti eller hundre gram ekstra fett til en fra før overvektig person er direkte misinformasjon. Da holder det ikke med anekdoter og overtro som argumentasjon. Skal du gi såpass kontroversielle råd til fra før overvektige personer bør du ha kontroll på teorien. Skjerpings!

ada-emilie sa for siden:

Skjerpings? Man må da få uttrykke hva man tror her inne uten å bli kritisert. DEt er jo bare å si det man selv mener for å veie opp hvis man mener det behøves. DEt er så mange som korrigerer her inne, og det er helt unødvendig. Fordi alle her inne kan tenke selv og dobbeltsjekke info. Tror du folk er så lettpåvirkelige og naive at de tror på enhver setning som blir uttrykt? Om det så var er det deres eget ansvar at de er så naive at de tror enhver her inne sitter med den fulle sannheten.

Charlott sa for siden:

Spiser jeg lite kalorier står vekta bom stille. Øker jeg til ca 70-75&fett, 25-30% proteiner og "resten" (minimalt) med karber samt 1600-2200 kalorier, går min vekt ned. Under 1600 kcal så stopper vektnedgangen.
Uansett om alskens teorier forteller at det er feil ;)

Er heller ikke til å komme fra at det er mange som opplever vektnedgang om de øker fettinntaket :)

Aline sa for siden:

Boken bedre uten brød er full av referanser til studier, dersom du er interessert.
Jeg kan gjerne liste opp noen imorgen... Dersom du vil lese, såklart.

Chunky sa for siden:

Takk, men jeg har selvfølgelig lest Bedre uten brød og de aller fleste andre bøker om lavkarbo, i tillegg til noen hundretalls studier om emnet :)

Anbefaler deg Gary Taubes. Der finner du virkelig forskningsbasert teori.

Skulle ønske noen ville ta seg bryderiet med å lete opp interessante fakta fremfor å argumentere med anekdoter som neste uten unntak starter med "ja, men for meg... ". Tro meg - en selv sett med egne øyne er et utrolig dårlig forskningsobjekt :)

langaard sa for siden:

Sitter du med sannheten,så ære være deg:rolleyes:

Aline sa for siden:

Og allikevel er du så skeptisk til fettet?
Har ikke fått med meg Taube ennå, but I will.

Jeg ser ikke den vanvittige faren ved å anbefale mer fett. Det regulerer seg selv, man blir mett! Jeg er mer enn stor nok. Spiser veldig mye mat på høykarbo. Eier til tider ikke metthetsfølelse, men selv jeg finner den når jeg spiser lavkarbo.

Beklager, enda en anekdote. Men sånn blir det ;)

ada-emilie sa for siden:

HVordan klarer du å trekke en slik oppfatning ut av det jeg skrev? Poenget var at ingen har den.

Chunky sa for siden:

Tror vi trenger en liten oppklaring, så jeg skal forsøke. Jeg er på ingen måte skeptisk til fett. Trodde innleggene mine talte for seg i så måte. Gjentar (for tredje gang i tråden) at fett er sunt og nødvendig for kroppen. Det jeg er skeptisk til er de ukritiske rådene om å øke fettinntaket over et nivå som gjør det umulig å gå ned i vekt. Samtidig så er jeg opptatt av det som veldig få prater om her inne, nemlig protein.

Gjentar til det kjedsommelige: På nullkarbo kan du spise omtrent ubegrenset med fett uten å gå opp i vekt. Det skyldes at du MÅ ha karbohydrater i kosten for å produsere glyserolfosfat som er selve forutsetningen for fettlagring.

Men at du ikke legger på deg nevneverdig betyr ikke at du går ned i vekt. For å gå ned i vekt må du i tillegg ha et kaloriunderskudd. Det er igrunn så enkelt, men samtidig tydeligvis så vanskelig å forstå.

Aline sa for siden:

Opptil flere som tidligere har tatt seg bryet...

Kula sa for siden:

Nå er jo Chunky godt i stand til å svare for seg selv, men jeg forstår ham ikke slik at han er skeptisk til fett. Jeg forstår ham slik at han er skeptisk til at det er nødvendig med mye fett for å gå ned i vekt på et lavkarbokosthold.

Kula sa for siden:

Ser jo nå at jeg var forferdelig treg med å svare...

Aline sa for siden:

For noen er det nødvendig, og dermed anbefales det som en tryggere metode enn å be folk spise mindre. Det anbefales gjerne utfra hva vedkommende sier at h*n spiser.

Jeg forstår det som at han mener det er farlig å anbefale fettet, og det er jeg uenig i.

Jeg tror, etter hva jeg har lest, at fettet er sunt og noe vi trenger. :)

Aline sa for siden:

Så ikke denne :)

Godt at jeg har misforstått litt :D

Aline sa for siden:

Me too :D

Carisma sa for siden:

Fordi jeg kjenner mange menn, jeg kjenner mange kvinner og jeg leser. Alt fra forskning til nettdebatter, fra blogger til media. Dessuten har jeg jobbet i en mannsdominert bransje i snart 15 år, og så langt har jeg møtt to eller tre som faktisk har hatt et forhold til, eller noengang tenkt over, dette.

:confused: Jeg forstår ikke hvorfor du finner det så provoserende at noen mener at ikke alle fungerer etter din formel?

Hvorfor det? Jeg stiller gjerne opp for forskning jeg, siden kroppen min desverre ikke vil høre på det dine guder forfekter :rolleyes: Og enhver bør forske på sin egen kropp for å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. At noen blir provosert av at de da kanskje kommer til andre konklusjoner enn 100 forskningsrapporter gjør for stå for de provosertes regning. Det er ikke de som lever i deres kropp.
Selv har jeg brukt snart 25 år på å finne ut hvordan dette fungerer. Først de tradisjonelle skole-faktaene, så lavkarbo ala fedon og tislutt det som strider i mot all sunn fornuft man er oppfostret på . Og ja, det funker for meg. Er jeg unik i såfall? Sannsynligvis ikke. MEN, jeg har faktisk giddet å legge ned masse tid og energi på å finne ut av det. Og når det fungerer på meg, og mange andre både her inne og ellers, kanskje det fungerer på flere? Hvorfor skal de måtte bruke 25 år på å finne det ut, bare fordi ikke Taubes har forsket på de?

ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010_08_01_archive.html

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg har desverre ingen forskning å vise til. Men jeg kan snakke for meg selv....
Jeg har gått ned 25 kg på et kosthold basert på Eurodietten, bare at jeg ikke har spist produktene. For de som er kjent med kuren, begynte jeg på fase 3a. Og her spiste jeg lite karbohydrater i form av lav GI mat, samt noe fett fra litt nøtter, avocade og oljer.
Jeg gikk ikke fort ned, men det er nok pga insulinresistensen.
Nå er jeg ferdig med en lengre ammeperiode, og orket ikke gå tilbake til dette kostholdet. Jeg prøvde, men var konstant sulten.
Så prøvde jeg meg nå med mer fett, og jeg er i alle fall mett i mye større grad enn før, opplever det som enklere å planlegge mat samt at jeg faktisk går ned....

Så poenget ditt er kanskje det at det er ikke fett-mengende som avgjør vekttap, men lite krabohydrater?
Jeg har jo undret meg jeg også, og alt fettet man har spist på de ulike retningene. Men akkurat nå digger jeg det:D

Carisma sa for siden:

Ang. å øke inntaket av proteiner på bekostning av fettet. Hva med dannelsen av glukose fra protein?
Og i tillegg fant jeg dette i en artikkel: "Leveren danner også urinstoff av protein" Før jeg la om til lavkarbo lecde jeg ala Libra og Grete Roede litt om hverandre. Siden jeg aldri har vært spesielt glad i brød ble det mye protein og kanskje ikke så mye annet til endel måltider. Jeg fikk flere ganger påvist høye urinsyreverdier i blodet. Kan det være grunnet for høyt proteininntak?

Lillemy71 sa for siden:

Jaja noen av oss må nå telle kalorier for det, det regulerer deg ikke selv. Noen av oss kan heller ikke spise for mye fett for da rikker hverken vekta eller cm seg. Eller at man faktisk går opp når man får for mye fett.

Dere kan gi meg så mange linker dere vil til blogger, Youtube og mer eller mindre seriøs forskning/studier, men kroppen min forstår ikke det og virker nå på sin egen måte uansett. :D

Jeg vet det er mange med meg som har det på samme måte, men de tør ikke å ytre slike meninger her på forumet for det er liksom ikke helt tillatt det. Ser bare på alle de pm jeg får i kjølvann av slike innlegg at vi er mange i samme båt, men mange tør ikke ytre det her og det er fryktelig synd. For enkelte blir litt for bastante, påståelige, har det eneste rette svaret og nesten litt ufine mot de som våger seg til å telle kalorier og spise "for lite" fett. Noen trenger mye fett andre trenger lite, respekter det - enkelt og greit

Nok en gang, vi er alle forskjellige og det finnes ikke mange (om noen) fasitsvar på hva som er rett og galt når det gjelder inntak av fett og kh. Det kan bare den enkelte finne ut av, dessuten har ikke alle lavkarbofilosofier anbefalt høyt inntak av fett, men de fleste er heller ikke redd for fett.

Husk på at dette er et lavkarboforum, ikke et lavkarbo-høyfett-hertellerviikkekalorier-forum. Alle kan ytre sine meninger, men det går ann å holde en sivilisert tone og kanskje presisere det er egne meninger og erfaringer man ytrer og ikke nødvendigvis fasiten. Da hadde jo alt vært så fryktelig mye enklere, eller :)

Lillemy71 sa for siden:

Er ikke dermed sagt at alle andre har det sånn for det. Vi er, som sagt, alle forskjellige. :cool:

Cyan sa for siden:

Det er da stor forskjell på å kutte litt ned på fettet og kaloriene mot å kutte drastisk ned på både karbohydrater og fett. Det første tror jeg de færreste har noen store innvendinger mot, mens den siste metoden er helsemessig uforsvarlig. Et annet aspekt er jo at man skal/bør gi råd i henhold til de ulike filosofiene. Dersom en som spiser i henhold til Skaldeman fakir ikke går ned i vekt og det viser seg at fettandelen er mindre enn det som er anbefalt på skaldeman blir det jo helt feil å skulle foreslå mindre fett.

Apropo kalorier; jeg har en følelse av at alle teller kalorier her for tiden, og at det gis flere råd som går på å kutte på kalorier enn å øke på fettet, men det er kanskje bare meg som alltid havner i slike tråder :rolleyes:

Aline sa for siden:

Helt enig!

Lillemy71 sa for siden:

Er forsåvidt enig med deg i det. Ulike filosofier har ulikt syn på fettmengde og kh mengde, så det er jo greit å se hvilke filosofier folk følger før man evt svarer. Desverre er det ikke alle som oppgir det eller hvor mye kh de tillater seg selv hver dag.

Jeg opplever det helt omvendt og synes at svært ofte er svaret på alle problem at man skal øke fettet. Det kan nok også virke som om flere teller kcal kanskje for det at flere nå faktisk tør og si at de gjør det. Eller kanskje så er det for det at mange begynner å nærme seg ferdigslanka og kanskje må være litt mer restriktive i kostholdet??

Aldrimett sa for siden:

Jeg tror nok du er inne på noe, her. ( men liker det ikke:p) For egen del tenker jeg at masse fett, uansett hvilket opphav det har, vil på virke kroppen negativt. Ikke bare med tanke på kolesterol (vet at dette også er et betent tema her inne), men også med tanke på galle-problematikk og faktisk også urinsyregikt. Så er det også de som hevder at store doser proteiner over lengre tid, kan påvirke nyrenes funksjon i negativ retning.

Utfra det du skriver her, og andre innlegg fra deg, høres det ut til at du teller kalorier i tillegg til karber, og jeg lurer på; på et lavkarbo-/ Ketose- kosthold, blir det ikke da veldig lite mat i løpet av en dag? kan jeg spørre hvordan en dagsrasjon ser ut for deg?

Cyan sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvor du får 135 gram fett per dag fra? Jeg spiser ikke så mye fett engang (men nesten), ligger på 1600 kcal og med tilnærmet "perfekt" fordeling i henhold til ketolyse.

La meg ta utgangspunkt i ketolyse (siden de fleste her vel snakker om 70 - 25- 5 fordelingen), og går ut fra at kvinnen din vil gå ned 2 kilo i måneden, ligge på 1250 kcal per dag (noe jeg personlig syns er altfor lite, men det er en annen diskusjon ;)), at hun ønsker å spise ca 1 gram protein per kilo kroppsvekt, 20 gram karbohydrater og 70 energi% fett. Da blir regnestykket:

75 gram proteiner = 300 kcal fra proteiner = 24 energi% proteiner
20 gram karbohydrater = 80 kcal fra karbohydrater = 6.5 energi% karbohydrater
Da gjenstår jo bare ca 70% energiprosent fett = 875 kcal fra fett = 97 gram fett

97 gram fett er ikke så veldig mye. Jeg spiser omlag 130 gram fett og pøser overhodet ikke på med cocosa i kaffen og smørklatter her og der.

Edit: Jeg ser nå at du brukte 30 gram karbohydrater i eksempelet ditt, og da stemmer vel regnestykket. Men med 30 gram karbohydrater blir det vel en annen filosofi enn f.eks. ketolyse og muligens en annen "optimal" fordeling av energiprosentene (Dette vet jeg ikke, jeg spør)? Men rent teoretisk, ville det ikke vært like greit å råde denne kvinnen til å kutte ned på karbohydratene fremfor f.eks fettet, spesielt siden såpass mange her inne faktisk opplever at nok fett er essensielt for å gå ned i vekt?

Chunky sa for siden:

Det er mange myter rundt proteinrike dietter. Det meste er ganske tvilsomt, og det beste beviset er kanskje inutittene, som levde nesten utelukkende av animalsk føde, og var et kjernesunt folkeslag. Forskeren Sigurdur Stefansson bodde i over 10 år sammen med disse og levde på samme diett. Han gjennomførte deretter et ett år langt kontrollert eksperiment når han kom hjem, hvor han levde utelukkende på kjøtt og fisk, uten noen form for tilskudd eller grønnsaker. Etter at året var omme, var han sunnheten selv, uten noen som helst form for mangelsykdommer. Eksempelvis hadde han helt normale verdier av kalsium, selv om tradisjonell medisin forteller at kjøttrike dietter øker utskillelsen av nettopp kalsium.

Har skrevet litt mer om protein her.

Etter at jeg var ferdig med vektnedgangen for et par år siden, har jeg ikke telt noe som helst i detalj. Spiser godt med protein, passe mye fett og nok grønnsaker. Det blir mer enn nok mat på en dag. Jeg går definitivt ikke rundt sulten :)

Kanutten sa for siden:

Fet fisk gir økt d-vit inntak og økt d-vit inntak bidrar til økt kalsiumopptak. Så kanskje ikke så rart at kalsiumverdiene var normale.

Chunky sa for siden:

Jeg var litt unøyaktig. De spiste ikke fisk i det året eksperimentet varte, kun kjøtt. Det var hele poenget med eksperimentet.

Står litt om det på Wikipedia i avsnittet om Low-carbohydrate diet of meat and fish

Hele studien står i The Journal of Biological Chemistry, men den er ganske tung og tørr :)

Kanutten sa for siden:

Vil det si at inuittene ikke spiste fisk?

Chunky sa for siden:

Nei. Fisk var selvfølgelig en svært viktig del av inuittenes kosthold. Men i det ett år lange forsøket spiste Stefansson og Andersen kun kjøtt.

Cherry sa for siden:

Protein er jo viktig da.

Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt om proteininntaket mitt blir for høyt da? ;)

Jeg tror det handler om en viss balanse i kroppen mellom fett, karbs og protein, som er meget individuell. Hvorfor være så bastant på ting da? Noen går ned på høykarbs, noen på lavkarbs, noen på nullkarbs og noen på høyprotein. Bottom line, man må finne den greia som funker for seg selv, og ikke hva alskens forskning sier skal fungere?

Charlott sa for siden:

:ja:

Kanutten sa for siden:

Hvorfor henviser du da til dette?

Her er jo fisken tatt med??

Blir jo litt feil å sammenligne dette eksperimentet hvor det kun spises kjøtt med det inuittene spiste.

Dessuten, pr i dag.. Inuittene kjemper med overvekt..

Chunky sa for siden:

Stefansson bodde over 10 år sammen med Inuittene, og det var på bakgrunn av dette kostholdet at han gjennomførte eksperimentet når han kom hjem. Men da uten fisk. Hvis du leser Wikipediaartikkelen en gang til, så ser du at de kun spiste kjøtt i eksperimentet.

Helt riktig. Etter at de ble introdusert for ris, sukker osv fikk de alle våre livstilssykdommer som aldri tidligere hadde eksistert i befolkningen. Det er jo en liten tankevekker i seg selv. Det står veldig mye om dette i Gary Tabues bok GCBC. Der står det mange flere detaljer, og tilsvarende historier fra andre urbefolkningsgrupper.

Kanutten sa for siden:

Hvis inuittene ble fete og importert mat ble dyr?? :confused: Hvorfor fortsetter de ikke spise det de spiste i utgangspunktet da?

Chunky sa for siden:

Håper du ikke mener at det er jeg som er bastant :p Jeg er nemlig veldig pragmatisk i forhold til fordelingen av fett og proteiner, og har aldri fulgt noen kommersiell "diett". Det er mye viktigere at man finner et kosthold man trives og kan leve med over tid enn noen prosenter den ene eller andre veien. Om det innebærer 80% eller 20% fett spiller liten rolle, så lenge man finner noe som fungerer for seg og gjør at man enten opprettholder vekten eller går ned, avhengig av hva målet er. Det første svaret mitt i tråden var jo nettopp til den som skrev at masse fett og minmalt med karber er slik lavkarbo SKAL være. Har også skrevet litt om det her: Egenkomponert lavkarbo

Det jeg har forsøkt å få frem er at det er umulig å spise f.eks. 5000 kalorier om dagen over tid, forbrenne 2000, og samtidig gå ned i vekt. Tilsvarende er vi avhengig av en viss mengde protein for å opprettholde muskelmasse og fornye celler i kroppen. Men innenfor ytterpunktene er det et hav av valgmuligheter. Håper det var litt oppklarende :)

Chunky sa for siden:

Nei hvorfor ikke? :rolleyes: Det samme spørsmålet kan jo stilles om vårt eget kosthold. Kostholdet har jo ikke akkurat blitt sunnere med årene her heller.

Så vidt jeg husker stod det at handelsstasjonene byttet ris og sukker mot kjøtt og fisk. Ris og sukker kunne fraktes over lange avstander uten å bli dårlig. Dessuten er det billig. Det er vel helst andre importerte matvarer som er dyre.

Men jeg husker ikke alle detaljene. Er jo et par år siden jeg leste om det. Hadde ikke tenkt å ta frem boken igjen :)

Kanutten sa for siden:

Ja, men det jeg refererte til var i fra feb i år.. Er de ikke kommet lengere?

Carisma sa for siden:

Anyone??

Vibeke-67 sa for siden:

Så et program om akkurat dette, hvor man hadde lagt til seg utrolig dårlige matvaner med mye fritystekt mat, helst basert på hvetemel og sukker. Noe ala smultring. Og alle spiste dette i store mengder.

Lillemy71 sa for siden:

Kanskje du kan finne noen svar her??

Kilde: www.doktoronline.no/lex/u/podagra.html

Kilde: www.tidsskriftet.no/?seks_id=2054793

Kanskje sa for siden:

Nei nå har jeg fallt helt av lasset her, tråden har liksom tatt sin egen rettning ..*enda mer forvirra enn noen gang *

Lillemy71 sa for siden:

Tror bare du skal ta og se på de to første svarene du fikk Carisma jeg og så kan jeg oppsummere følgende:

• Lavkarbo er ikke nødvendigvis mye fett, det kommer ann på hvilken retning man følger.
  • Fedon har en mer generell lavkarob der han tillater mer kh (med lav GI) enn f.eks Ketolyse. Han tillater frukt i svært moderate mengder, og helst sammen med en protein/fettkilde.
  • Fedon omhandler også å holde kontroll på blodsukkeret for ikke å få store svingninger og cravings. Mange går mye ned i vekt med et slikt kosthold og trives med det.
  • Fedon driver vel ikke med kaloritelling, men har visse målemetoder som gjør at man ikke totalt overspiser dersom man følger dt slavisk.
  • Noen foretrekker å kutte på fettet (for å gå ned i vekt, føler seg mer tilfreds osv) og erstatter det med protein. Stor del av diskusjonene i denn tråden går på hvorhvidt det er bra eller ei.

Har du flere spørsmål så er det bare og spør. Tråder her inne har en tendens til leve sitt eget liv og blir "kuppet" er ikke alltid man får svar på det man spør om :cool:

Kanskje sa for siden:

ok. Takk for oppklaringen :-)

Kanutten sa for siden:

:ja: :rodme:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.