Har søkt etter den her, men fant ikke noe så da ble det ny tråd:)
Har brukt denne osten nå i disse 4 dagene jeg har holdt på, og i dag tenkte jeg at jeg skulle skjekke næringsinnholdet i den (jada, sent jeg vet, men siden ost er lov i bøtter og spann så slo det meg ikke å sjekke.) Men jaggu var det ikke 7 kh pr 100g i den!
Noen somm vet om en billigere ost enn Jarlsberg/Norvegia som IKKE har kh i seg kanskje? ;)
Tenker du på vanlig gulost i stykke eller oppskjært?
Ikke den ferdig revet? For den ferdig revet er "jukseost" med mye karber :(
Den står det forøvrig heller ikke "Ost" på, ikke lov å merke slike produkter som OST, heldigvis :D
Har FP sin i både helt stykke og ferdig skivet, og der står det da visserligen at det er mindre enn 1 gr karber pr 100 :)
Rein ost har som regel ikkje så mykje karbohydrat i seg, så dette ser for meg ut til å vere "ost" - altså noko som ser ut og smakar som ost, men er laga på mykje rart som ikkje har så mykje med ost å gjere. Trur Charlott har rett! :ja:
Slik smelteost i porsjonspakkar (kvar skive pakka i plast) som ein har på hamburger har litt meir kh har eg sett.
All reven "ost" som ikke har ordet OST i navnet er margarinost/analog ost. Men det er som regel ting den blir tilsatt, for at den ikke skal klumpe, som drar opp karbohydratinnholdet.
Tine sine revne osteprodukter er greie, for det er faktisk ost. Og det står OST på dem. De andre står det bare "revet" på, og de er det bare å styre langt unna.
Så og si all revet ost (til og med de dyre merkene) er tilsatt potetmel eller noe annet karbo for at osten ikke skal klebe. Jeg kjøper Landlord sin 1kg hvitost i blokk og bruker ostehøvel/rasp. Den er rimelig og er lik norvegia i karboinnhold. Når jeg skal kaste litt mer i det så velger jeg Gräddost siden den har høyere fettandel :)
Det går an å få revet ost som ikke kleber uten karber. Det har de i Frankrike. (f.eks. Emmental rape) Når det gjelder mat føler jeg at jeg får 2. rangs i butikkene her.
Ein får tak i raspa mozzarella her i Belgia som er utan all slags antiklistreskit! Etter å ha kjøpt den (ja, eg kan finne på å maule frå pakken) så smakar den "vanlege" med potetmjøl og anna skit skikkeleg ekkelt.
Jeg kjøper ofte "tørre oster" som ikke kleber på supern. Gode oster, men dyre oster! Jeg liker Gryerer knallgodt! :sikle: Og alle "gruveoster" skal være av en ikke klebelig type. :ja:
Har sjekka litt rundt dette med import av meieriprodukter, men det er jo helt idiotiske tollsatser på alt sammen.
Jeg kan forsåvidt skjønne det på ren melk og fløte, der er tollsatsene på vanvittige 400+ %, men er det noe som forsvarer en toll på 27 kroner pr kilo for oster som roquefort, gorgonzola og camembert, eller en toll på 22,39 kroner for en kilo smør av ypperste kvalitet?
Jeg kunne også tenkte meg å starte import av pølser fra Tyskland, men med en tollsats på 84 kroner pr kilo sier det seg jo selv at det ikke nytter.
Dessverre har Tine og Gilde altfor mye makt her hjemme.
Butikken heiter Colruyt, det er ikkje noko speseilt merke, er deira eige merke, du finn pakkane på kjølerommet saman med alle andre kjøleprodukt, grønsaker og frukt. Samtidig kunne du godt seie ver så snill, det høyrest ein smule forlangande ut når du skriv med den tonen. Just a friendly hint. ;)
Kjære Furine, det var ikke meningen å være kommanderende, det var et forsøk på å gjøre en litt humoristisk forespørsel. Men tusen takk for navn osv, jeg skal se om jeg finner en på min neste tur nedover. :)
Kjære jvsandem, som du forstår, så er det ikkje alltid så godt å lese det ut frå rein tekst. ;) Det er ei "billig"-kjede, men dei har mykje bra. Dei køyrer ein del gode prisar, og sel gjerne i store kvanta. Kievit heiter det visst, merket dei har mozzarella frå. Sjå biletet.
Jeg vet, det er ikke så lett og lese det sånn, så jeg ser at jeg kunne virke litt brå der. Sorry.
Takk for bilde, da vet jeg hva jeg skal se etter. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.