< Tilbake til oversikten

Ditt beste middagstips - Fedon Lindberg

Nero sa for siden:

Jeg har nå hoppet over til Fedon Lindberg etter å ha fått et altfor høyt kolesterol etter 6 måneder på ketolysekuren. Det er faktisk ikke så lett å vende om etter et kosthold jeg trivdes med og hadde mye kunnskap om...

Har lest og lest, tror jeg har frokost/luch-tips i boks.

Har også fyllt opp kjøleskapet og matskapet med Fedon-varer....men trenger litt hjelp til å trylle frem enkle og gode middager :rolleyes:

Trenger tips til forholdsvis enkle middager!!

Må visst ut å kjøpe en av bøkene hans, men inntil da - tar jeg gjerne i mot middagstips :)

Fjasnissen sa for siden:

Du sier du har høyt kolesterol? Hvor høyt, og hvorfor er du redd for det? Du er kvinne, ikke sant?

Jeg foreslår at du leser Dr. Malcolm Kendrick sin bok The Great Cholesterol Con. Morsom og interessant bok, som gjør at jeg, i det minste, ikke er redd for høyt kolesterol... heller det enn lavt.

nellie sa for siden:

Chili con carne:sikle:

Nero sa for siden:

Joda, er kvinne ;)
Jeg har nå et kolesterol på 9.7, det var 8.1 for 5 uker siden og jeg har vært på ketolyse i 6 måneder.

Jeg ver godt at leger er uenig om dette med kolesterol, har lest mye om dette nå. Min far har hatt hjerteinnfarkt og 4 tanter/onkler har lagt inn stenter i blodårene til hjertet - så jeg har muligens genetisk høyt kolesterol. Sjekket ikke ved ketolysestart, men har tidligere (5 år siden) hatt 5.8.
Tørr ikke annet enn å redusere MYE på alt det deilige fettet jeg har spist til nå, tar en ny prøve i juni for å se om det har gått ned - hvis ikke må jeg nok dessverre begynne med Lipitor :mad:

Ergo prøver jeg meg på Fedon ;)

Nero sa for siden:

Takk, det klarer jeg vel å lage :)

Hva slags bønner?
Tomatbønner i saus? Eller lager du saus av flådde tomater og hvite bønner?

Nero sa for siden:

Takk! Første linken har jeg lest før, problemet er at jeg nå kan lage masse gode ketolysemiddager - men nå prøver jeg å finne oppskrifter uten rømme/CF/fett/ost ol. Kommer til å savne masse smeltet ost som topping :rolleyes:

Flott med Fedon-linken, har sett den før, men fant den ikke igjen. Får se om han har noe jeg klarer å kokkelere sammen :)

nellie sa for siden:

Jeg steker kjøttdeig, løk, paprika og chili og lar det kose seg sammen med krossade tomater (fra boks) og tomatpurè - godt krydret med oregano, basilikum, pepper, salt, cajennepepper.

Pleier å la det putre i mange timer.

Så før servering har jeg i noen hvite og masse røde bønner (og mais da:o).

Tomatbønner har vel endel sukker i seg?

Nero sa for siden:

Det høres deilig ut!
Har shoppa inn masse Fedon-mat, men hvite/røde bønner er glemt :rolleyes:

Har kjøpt grønne og røde linser, kanskje det gjør samme susen? (må de kokes lenge? Har aldri laget noe med linser før...)

nellie sa for siden:

Tror chili con carne bør være med bønner. Men mye annet godt du kan lage med linser da.

Fjasnissen sa for siden:

Er dette totalkolesterol, LDL, VLDL, HDL?
Det finnes ingen sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerteinnfarkt hos kvinner. Jeg vil absolutt anbefale deg å lese boka til Kendrick. Han river et nytt høl på alle disse mytene. Nevnte jeg at den var morsomt skrevet også? ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg ble fortalt av en lege at hvis du IKKE har høyt blodtrykk så er ikke høyt kolesterol farlig i det hele tatt. Men høyt blodtrykk forårsaker skader(sprekker som kolesterol kan sette seg fast i. Og DERFOR kan forårsake hjertetrøbbel.

NÅ gjør ikke jeg det da grunnet sykemelding, men når jeg ER i arbeid så assisterer jeg blant annet ved endel operasjoner hvor vi nettopp operere bort kolesterolklumper.. Og da tenker jeg mitt. Hvis kolesterolet kan klumpe seg slik DER da må det jo kunne klumpe seg i blodårene også?

Nero sa for siden:

Fjasnissen:
HDL var 1.49 og LDL var 6.6 den 7. februar - totalt 8.1

5 uker senere hadde LDL økt, HDL var det samme - totalt 9.7

Hvis jeg var sikker på at jeg ikke er rammet av genetisk høyt kolesterol og familie med hjerteproblemer, så hadde jeg valgt å stole på det du henviser til.
Det blir 3 måneder Fedon på meg før jeg vet noe mer.....synd...jeg trivdes så godt med alt fettet :D......men kommer sikkert til å elske Fedon også så lenge jeg ikke går opp i vekt :)

Nero sa for siden:

Ikke lett å vite hva man skal stole helt på. Blodtrykket mitt er iallfall i orden. Frie fettsyrer i blodet var visstnok overraskende bra til at kolesterolet var så høyt.

nellie sa for siden:

Vær så snill å ta litt hensyn til at det er forskjell på arvelig høyt kolesterol og bare litt periodevis høyt kolesterol. Det er veldig mye som henger sammen der og et arvelig høyt kolesterol er ikke noe å bare blåse bort med at man egentlig bare er helt superfrisk, fordi at å holde kolesterolet høyt, brått et det beste man kan gjøre for helsa si, her inne på dette forumet!

ada-emilie sa for siden:

Du har ikke begynt å røyke siden den gangen du hadde lavt kolesterol, vel?

Nero sa for siden:

Nei...........har røkt siden jeg var tenåring :o....vet selvfølgelig at det ikke er bra og har planer om å slutte.....ikke helt klar enda :rolleyes:

ada-emilie sa for siden:

Ok, for jeg hadde høyt kolesterol, ihvertfall ifølge en homøopat, da jeg røyket og hadde fettfobi og var vegetarianer. Nå har jeg lavt. Jeg vet det er vanskelig å slutte. Jeg gråt masse da jeg gjorde det. Forsvaret mitt ble revet bort.

sigboh sa for siden:

Tacosuppe!!! :D

Carisma sa for siden:

Jeg er litt nysgjerrig på hva disse andre i familien med høyt kolestrol har levd på også jeg da... Tradisjonelle kostholdsråd?

Tiril77 sa for siden:

Jeg er også en av de som følte at dette med for mye fett ikke fungerte for meg.. For 3 år siden raste jeg ned 18 kg på 4 mnd med lavkarbo ala Lindberg. Litt egenkomponert og med litt mindre karber og fett enn hva Lindberg anbefaler. Trente spinning og aerobic 3-4 ganger i uka.. Jeg traff så min x samboer, og i løpet av et par år, så hadde jeg gått opp 15 kg igjen :(

Jeg begynte så å leve på Linberg igjen i august.. Mye grønnsaker, ryvita knekkebrød, reduserte frukten til 1 frukt pr dag, og lagde meg mye gryter med kikerter, og innen jul hadde jeg gått ned 15 kg :D Jeg sluttet å røyke i januar, og la på meg 3 kg igjen. Men disse greide jeg å få vekk... Jeg tenkte så at jeg skulle begynne på atkins, å se om dette var tingen for meg.. Men hva skjedde??? Jo jeg gikk OPP noen kilo, selv om jeg nå har begynt å trene spinning og zumba 3 dager i uka!! :eek:
Så her i gården, så har vi bestemt oss for å gå tilbake til Lindberg med litt ryvita, grønnsaker og linser :)

Fjasnissen sa for siden:

Notert. Og Kendrick sier at det er forskjell på de med arvelig familiært kolesterol og andre.... men jeg mener fortsatt å huske at kvinner igjen er forskjellige fra menn. Nå har jeg ikke boka her, og jeg er heller ikke god nok med ord til at jeg kan oppsummere på noen linjer det han bruker noen kapitler på å forklare.

Jeg vet at du sitter med lang erfaring her inne Nellie, så jeg skal ta dine ord til meg og holde kjeft i denne saken inntil jeg evt. kan sitere en relevant passasje. :)

nellie sa for siden:

Jeg er nok ikke særlig kunnskapsrik eller innflytelsesrik selvom jeg har hengt her lenge. Jeg er bare litt redd for at vi her inne skal fremstå som rene legevitenskapen og at folk ikke skal ta sykdommene sine på alvor, fordi at vi mener at de gamle vedtatte sannhetene er uriktige.

Jeg tror ikke at fett er farlig for hverken arvelig eller noe annet slags kolesterol, så det er sagt. Men jeg vet at det er mange faktorer som henger sammen. Feks at ofte arvelig høyt kolesterol kan påvirke blodtrykk osv, så dette bør man være obs på og ikke bare avfeie som ufarlig.

Regner med at de fleste lytter på kroppen og klarer å avgjøre dette selv, men man vet aldri da;)

Fjasnissen sa for siden:

Jeg tar selvkritikk, og har gitt meg selv et uoffisielt gult kort (kan nemlig ikke gi meg selv et faktisk gult kort) for litt for bastant uttalelse uten å ha alle fakta på bordet. Og jeg er på ingen måte lege (selv om det fortsatt finnes mange leger der ute som vet null og niks om lavkarbo), så da slenger jeg en endelig lås på munnen min.

Anse meg som moderert ;)

Fjasnissen
Moderator

Echo sa for siden:

Hvordan vet man om man har arvelig høyt kolestrol da? Og ikke "bare vanlig høyt". Hva er egentlig forskjellen på det?

ada-emilie sa for siden:

Om noen tror blindt på det enhver her inne på forumet påstår vil jeg si de ikke tar ansvar for seg selv og er for ukritiske. Vi kan ikke kreve at alle skriver det som de fleste her inne tror på. Rom for andres meninger kommer nettop når alle selv er ansvarlige for hva de selv skal tro. Det blir ikke farlig om noen legger frem ting som ikke stemmer da. Ingenting kan stemme for alle heller, siden vi er så forskjellige.

Nero sa for siden:

Nettopp :).....så i mitt tilfelle er jeg nesten nødt til å få kolesterolet ned - forhåpentligvis ved å gå over til Fedon-kost. Kan ikke ta sjansen på å fortsette med alt fettet på ketolyse, dessverre.

Nero sa for siden:

Synes allikevel det var fint at du kom med innspill - du kan få et rosa kort av meg :p

Nero sa for siden:

Hvis legen oppdager at det er høyt èn gang - vil han sikkert høre om kosthold eller om noeni familien har høyt blodtrykk/kolesterol/hjerteproblemer ol.
Sannsynligvis kalles man inn til jevnlig sjekk.........

Mitt var 6 for 10 år siden, 5.8 for 5 år siden og nå 9.7.......
Jeg aner ikke om jeg har arvet høyt kolesterol (siden faren er der), det vil vise seg etter 3 måneder med nytt kosthold, tenker jeg :o

Zincite sa for siden:

Hopper tilbake til det tråden startet med jeg :p
Selv om det ikke er mine middagstips, så tenkte jeg denne kunne være av interesse :ja:

Nero sa for siden:

Det er den, og den er lagt inn litt tidligere i tråden :p
Ellers takk :)

Echo sa for siden:

Jeg har aldri målt før, målte for et par uker siden og kom ut med 8 i totalkolesterol. Moren min har høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Vi har samme lege. Moren min sier hun har familiært høyt kolesterol, men foreldrene hennes ble jo aldri målt så det skulle man jo egentlig tro at hun ikke visste noe om da?

Kanutten sa for siden:

Som sagt tidligere kan kolesterol gi seg utslag i flekker på huden..

Derfor trengte man ikke måling før i tiden.. Det var nok å se noe ala dette..

Zincite sa for siden:

Søren og, jeg prøvde å sjekke det først :p

Carisma sa for siden:

:eek: Er det høyt kolesterol? Både morfaren min hadde og mamma har sånne! Ikke lenge siden hun fikk de fjernet. Jeg har bare noen små hvite prikker, men hun mener de kommer til å bli sånn etterhvert for begge de begynte med hvite prikker.... Men, kolesterolet mitt er veldig fint etter ketolyse da. (Og de levde definitivt ikke lavkarbo da de hadde disse! Mamma har faktisk lagt om nå).
Men det er vel Ravnskov (og flere med han) som mener at høyt kolesterol i seg selv ikke er faren, men at det alltid tyder på at noe annet er feil i kroppen? At de er kroppens "reparatører", og at i stedet for å fokusere på kolesterolnivået burde man heller se etter hva de prøver å fikse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.