< Tilbake til oversikten

Ikke akkurat lavkarbo, Wenche ...

Nerthus sa for siden:

Tja, brunt sukker lavere GI enn hvitt osv? Og tilsammen så vil ingrediensene påvirke hverandre slik at kaken totalt sett har lav GI? Aner ikke jeg - holder meg til de fine lavkarbooppskriftene her inne jeg ;)

nellie sa for siden:

Lav GI vil jeg vel ikke kalle det, men lavere enn om hun hadde brukt hvetemel er det vel:) tror ikke brunt sukker har lavere GI? Valnøttene hjelper vel til å balansere litt:)

Maylinn26 sa for siden:

Så det samme å jeg begynte å le... Hadde jeg spist en liten bit av den hadde jeg ødelagt hele ketosen min... Syns det var litt feil av henne å kalle det en kake med lav GI...

Maylinn26 sa for siden:

Nei Nellie... Jeg tror ikke brunt sukker har lavere GI enn hvitt sukker;) Så vel ganske tydelig at Wenche ikke var noen ekspert på lavkarbo....

nellie sa for siden:

GI har jo ikke noe med ketose å gjøre, så man kan ikke akkurat gå ut i fra et ketogent kosthold når man snakker om det. Det var flere komponenter der som gjorde at den hvertfall har lavere GI enn "vanlige" brownies med hvetemel, da.

gilbertine sa for siden:

Står jo ikke lavkarbo da, men lav GI. Og i og med at den har havremel og sm spelt, i kombinasjon med en god del fett og egg, så har den vel lavere GI enn mange andre kaker.

Kitt sa for siden:

Det ble annonsert av programlederen som en lavkarbo - kake sa en venninne som lurte på hva jeg syns om innholdet!:p

nellie sa for siden:

Men lav-GI blir vel gjerne lavkarbo i ordets rette forstand:) Kanskje ikke LCHF, men.

Maylinn26 sa for siden:

Ja den ble presentert som en lavkarbo kake... Å jeg vil da påstå at GI har noe med ketose å gjøre.. Så lenge man skal spise mat med lav GI på ketolyse.... I denne kaken var det både speltmel, brunt sukker og havre, å det er ikke akkurat lavkarbo;)

nellie sa for siden:

Man spiser også mat med lav GI på Lindberg, men uten mål om å være i ketose, så man kan fint kalle en rett for lavkarbo/lav-GI, uten at det er ketosevennlig:)

Maylinn26 sa for siden:

Ja det er sant nellie;) Men du skulle sett den kaka altså, den så ikke veldig lavkarbo ut;) Tror ikke man kunne slanka seg på den akkurat:p

Maylinn26 sa for siden:

Men du nellie. Ei venninne av meg sa at man kan spise bananer og druer på Lindberg... Kan det stemme det???

nellie sa for siden:

Du kan, men du må ikke:) Druer, bananer, mango og noen meloner er jo de værste sukkerbombene, så jeg hadde nok droppa det:)

Maylinn26 sa for siden:

Ja var det jeg tenkte jeg også... Det skal jo ikke så veldig mange bananer eller druer til for å få i seg vanvittig mye karbohydrater. Hvor mye karbohydrater spiser man om dagen på Lindberg egentlig?

nellie sa for siden:

Man teller ikke karbohydrater på Lindberg, man balanserer måltidene og holder på den måten blodsukkeret nede, på nesten samme vis som man holder det nede ved å ikke spise karbohydrater.. Prøver hvertfall på det da:)

Vet ikke helt jeg. Er det ikke sånn mellom 100 og 150 tro? Jeg spiser mye mer fett, så jeg spiser ikke noe særlig mye karbohydrater. Det finnes flere variasjoner av Lindberg/Eurodiett, så er litt vanskelig å gi noe eksakt tall.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg skal over på Lindberg når jeg er ferdig med denne runden av ketolyse, men det er ikke før til høsten da... Tenkte jeg skulle sette meg ordentlig inn i det først... Man føler seg som regel utrolig mye tryggere da :)

nellie sa for siden:

Les noen av de nyeste bøkene, så får du litt oversikt:) Det er nok ikke bare enkelt å omstille seg fra å tenke minst mulig karbohydrater til å tenke på balansen isteden.

Maylinn26 sa for siden:

Nei det er ikke enkelt i det hele tatt gitt... Skal jammen i meg lese de nyeste bøkene:) Jeg er veldig redd for å legge på meg, å det å skulle lære meg å spise på en helt annen måte enda en gang... Men du har vel et langt friere kosthold når du spiser Lindberg?

nellie sa for siden:

Stortsett:) Mange som sliter med sult da..

Maylinn26 sa for siden:

Å det er det jeg er så glad for at jeg slipper på ketolyse... For jeg syns det er enormt slitsomt å gå å være sulten.. Det er ikke mye moro!

nellie sa for siden:

Jeg sliter ikke med sult:) Sikkert fordi at jeg er rebelsk og spiser mer fett:)

Maylinn26 sa for siden:

Men det fungerer bra for deg sånn vekt messig?

nellie sa for siden:

Ser sånn ut:) Går jo litt opp og litt ned, men det har ingenting med Lindberg eller mer fett å gjøre.

Maylinn26 sa for siden:

Forrige gang jeg hadde mensen gikk jeg opp 2,5 kilo! Holdt på å få sjokk jeg! Så er litt opp og ned her også;)

nellie sa for siden:

Her er det mer det psykiske stresset som ødelegger. Klarer tydeligvis ikke spise bra og være stresset samtidig. Men det er jo hele tiden stressende ting som skjer og skal gjøres osv, så må bare lære å kombinere de to.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.