Ser at det er veldig stor variasjon på hvor mye og hvor fort folk går ned med lavkarbo-dietter. Noen veldig (misunnelsesverdig) mye og fort, andre sakte og/eller nesten ingenting. Vet at det generelt sett skal være enklere for menn, og hvis man har mye som skal vekk. Det er også individuelt antar jeg, mht stoffskifte, treningsmengde, insulinresistens, hormoner osv osv. Og så har man alle disse listene med "partystoppere" da... Blir stresset av mindre...:eek:
Men er det noen som har peiling på om kroppsfasong har noe å si her? Fins det noe "statistikk" på sånt? Går de med eplefasong ned fortere enn de med pærefasong? Er en stor mage lettere å fjerne enn store lår/hofter/bakende...? Hadde vært spennende og høre deres erfaring OG hvilken type kropp og overvekt dere har, ikke bare antall kilo og høyde over havet ;)
Jeg har alltid hørt at epleform er lettest å slanke. :cool: Om det er sant kan sikkert diskuteres.
Selv er jeg pæreformet med mye rumpe, lår, og solide legger - er ikke en av de som går fortest ned i vekt, men synes ikke det går så ille tregt heller. Det har tatt meg ett og et halvt år å gå ned 26 kilo, ennå gjenstår 7-8 kilo til normal BMI. :cool:
Jeg er vel "heldig" og har nok en timeglassfigur: er like bred over skuldrene som over hoftene, men det er langt igjen før det SYNES.
På grunn av figuren, tror jeg, har jeg lagt på meg jevntogtrutt over det hele. Har aldri vært "ekstra feit" f.eks over baken i fht resten av kroppen. På grunn av dette tror ikke folk atjeghar vært så tung som det jeg har vært, ei heller at jeg har gått ned såpass mye, og heller ikke at jeg fremdeles veier 100 kg+.
Jeg har vært svært streng mot megselv på lavkarbo,og synes jeg har gått ned bra på 8 mnd. Likevel svir det litt i meg å se på gubben:
Gubben er et "eple". Han har stor mage og stor rumpe. For 8 mnd siden var begge deler egentlig litt gigantiske. Gubben har også gått ned svært bra, men han har bare vært "halvflink". Dvs at han stikker innom sjokoladeautomaten når han er på klubben, spiser chilinøtter og drikker øl. Og han propper jammen meg i seg en plate Walters Mandler rett som det er. Og likevel har han gått ned like mye som meg grumf
Såvidt jeg kan huske, så var det faktisk magefettet på meg som forsvant først, og det var også det fettet som kom på sist. Ikke at det er borte, altså, men det innapåfettet som gjorde at jeg ikke klarte trekke inn magen, var det som forsvant raskest.
På gubben har det forsvunnet veldig mye fra ben og armer, samt bryst og rygg (dæven for en snasen rygg han har fått!!). Magen og rompa er fremdeles store i forhold til resten. Eplefasongen vedvarer altså.
Jeg innbiller meg at det er det fettet som legger seg raskest på som er vanskeligst å få vekk. Altså om man blir fet rundt hoftene først når man går opp i vekt, så er det fordi kroppen vil HA det fettet dit. Og da gir den ikke så lett fra seg det igjen ;)
Jeg har verken eller. har ikke pæreform og ikke timeglass. Mitt er jevnt fordelt over hele og jeg har veldig høye hofter. Ser dog når jeg har slanket meg litt tidligere at der ligner en timeglass under der men den er veldig lite definert. Det jeg merker er at når jeg slanker meg, mister jeg først dobbelthaka, så rundt livet. Lår og armer følger ikke med når jeg har målt cm tidligere.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.