< Tilbake til oversikten

Lov med juksedager?

Maylinn26 sa for siden:

Jeg er nå inn i 5. uke av streng ketolyse. Vektnedgangen er god, å å på grunn av mye trening begynner kroppen å bli strammere og strammere for hver uke. Men, jeg føler nå at jeg har kommet til et punkt hvor jeg har innsett at jeg ikke kan leve så strengt som jeg gjør nå for alltid.
Derfor lurer jeg på, hva er deres erfaring er med såkalte jukse-dager? Altså 17. mai, bursdag, julaften blant annet. Er det lov til å jukse da? Eller er det rett og slett NEI!
Jeg syns ikke det står så klart om dette i ketolyse boka...

Nille sa for siden:

Det er IKKE rom for "juksedager" så lenge du går på Ketolysekuren. Det sies vel omtrent i klartekst i boka. Og du behøver jo ikke leve slik for alltid. Clouet er å finne ut av hva kroppen din tåler, og da anbefales det at du legger til karber litt og litt om gangen når du har kommet dit at du har oppnådd ønsket vekt.
Om du begynner å spise slik du gjorde før...ja da vil du også ende opp der du var før :) Torkil har skrevet om hvordan man kan takle overgangen i "Etter slankekuren".
[color=indigo][/color]
Min personlig mening er at OM du ønsker å spise annerledes på dager som 17. mai, bursdag, julaften og andre høytidsdager, MÅ du være oppmerksom på vektoppgang, - OG at det blir litt vanskeligere for hver gang å få vekttapet igang igjen. Om du klarer å takle det uten problem - OG fremdeles går ned i vekt etterpå, så ser du etterhvert hva du kan tillate deg. For noen funker dette fint. Men erfaringsmessig er det dessverre ikke så enkelt for de fleste. Mange opplever platåfaser etter slike "juksedager", frustrerende ! Mesteparten av det man legger på seg er vannvekt, men allikevel; det funket så godt den ene gangen, så prøver man en gang til, og en gang til.... oftere og oftere, og så faller man helt av vogna. De årene jeg har vært med her (siden før Ketolysekuren) har jeg nok opplevd at det er få som får dette til. En av årsakene er at du setter igang søtsuget igjen, blodsukkeret kommer i ubalanse og da har man det gående.
[color=#4b0082][/color]
Som sagt, det kan funke, - men i følge Ketolysekuren er det NEI :)
[color=#4b0082][/color]
[color=#4b0082][/color]

Maylinn26 sa for siden:

Må innrømme at jeg ble ganske skuffa over svaret, men sånn er det bare. Forloveden min drikker cola hver lørdag, men spist streng ketolyse kost resten av uka, å har gått ned 11 kilo på 4 uker. Jeg skal nok ærlig innrømme at ketolyse er noe jeg kun kommer til å holde på med til høsten, da er det over på fedon lindberg for både meg og gubben...

Charlott sa for siden:

Det er selvsagt helt opp til deg, men følgene kan være mer skuffende enn svaret, for å si det slik ;)

simpony sa for siden:

Jeg er helt enig med deg Maylinn Fedon Lindberg tror jeg er bedre å følge. Det virker nå på meg iallfall som en god måte å leve resten av livet på. ikke bare en kur som man må være så veldig forsiktig med hva man spiser. jeg har akkurat begynt på en av bøkene hans "naturlig slank med kost i balanse". viktig å kunne leve litt.

Jeg har før prøvd meg på ketolyse men gikk rett opp igjen når jeg begynte å spise "vanlig".

Men lykke til! :)

Maylinn26 sa for siden:

Tusen takk for kjempe fint innlegg. Jeg skal absolutt følge ketolyse den tiden jeg har gitt meg selv, men dette er ingen varig livsstils endring for meg. Jeg skal selvfølgelig alltid spise lavkarbo videre i livet mitt, men ikke ketolyse for alltid. I ketolyse boka står det jo også at du bør ha et opphold på 3 måneder eller mer etter 6 måneder. Selv om jeg trives på de resultatene ketolyse gir meg, å det er kjempe deilig å aldri være sulten... Men det går ikke for alltid...

manne sa for siden:

For meg er det for alltid...fordi jeg rett og slett blir så dårlig av hvetemel, sukker, poteter, pasta, ris osv... men det er klart en annen motivasjon enn å skulle gå ned i vekt... ;)

Georgine sa for siden:

Poenget er vel at vanlig var det som gjorde at vekta var høyere enn ønskelig og da kan man ikke gå tilbake til den maten.

Maylinn26 sa for siden:

Som sagt, jeg skal alltid være på lavkarbo, men ikke ketolyse. Tror ikke det er velding mange som trives på det over flere år.... :) Men når det er sagt, aldri tilbake til hvetemel, brød, ris, poteter eller sukker på meg heller;)

Maylinn26 sa for siden:

Hele saken handlet vel egentlig bare om at jeg lurte på om det var lov med jukse dager, å det fikk jeg jo svar på.

Georgine sa for siden:

Nå siterte og kommenterte ikke jeg ditt innlegg da ...

Maylinn26 sa for siden:

Trodde det gjalt tråden jeg startet:)

manne sa for siden:

Jeg spiser omtrent ikke karbohydrater i det hele tatt... jeg ligger nok på 10 karb daglig... og det er fordi det er så begrenset hva jeg faktisk tåler av matvarer... :rolleyes:

Tone-G sa for siden:

Du må nesten prøve deg frem selv.. For et par år siden hadde jeg en sprekk annenhver lørdag og det fungerte fint for meg.. Jeg gikk jo ned ganske mye.. Men det er jo ikke sikkert det fungerer for deg..

Nå er jeg av den oppfattelsen at man skal kose seg og ikke sette så mye grenser for seg selv.. hihi men det syns på vekta mi da..

Nyyyyt livet er min filosofi ;)

Lykke til med og uten sprekk!

Greddy sa for siden:

Ikke når man skal fort ned i vekt på kortest mulig tid, da er det ikke rom for juksedager.

edit: 5 uker er jo ingenting. bare så det er sagt.

Bestemamma sa for siden:

Hei Maylinn! Jeg har ikke boka til Torkil - kan du fortelle meg hva han mener med opphold etter 6 måneder. Hva skal en spise da da? :(

Greddy sa for siden:

Spise lavkarbo, men med nok karber til å være ute av ketosen.

Charlott sa for siden:

Dette med opphold er vel heller at han som lege må safe litt...
Er mange her som har spist ketogent myyyyye lenger enn som så :D

Jeg har i all hovedsak spist ketogent i 1.5 år og jeg er ikke blant de som har holdt på lengst :)

Aline sa for siden:

Nille her inne har spist ketogent mer eller mindre siden 1982, så jeg tror ikke det er noen fare :)

Bestemamma sa for siden:

Åh, tusen takk...da kan jeg fortsette som før.....det er jo det jeg trives med....:D

Maylinn26 sa for siden:

Jeg ligger på omtrent samme nivå som du gjør:) Har planer om å gjøre det frem til oktober, ca, da tenkte jeg å spise litt mer:) Nei det er nok viktig å følge det man trive med:)

fjanni sa for siden:

Det er jo kun du som bestemmer om det er lov med juksedager. :klem: Du må bare tenke at i "beste fall" setter det vekt-tapet ditt tilbake noen dager, i værste fall i noen uker.. Så er det om å gjøre å finne ut om det er verdt det. Det kan ikke vi svare deg på.

Maylinn26 sa for siden:

Dette var en unødvendig kommentar.

Maylinn26 sa for siden:

Nei var egentlig først og fremst slike dager som julaften jeg tenkte mest på. Er ikke det at jeg har planer om å jukse akkurat:) Men er kjempe greit å sjekke hvilken erfaringer andre har:) Dette er så ferskt for meg, å jeg tror jeg fortsatt må ha en del tid til å la kroppen min få kjenne hva som er riktig;) Men jeg kjører på med ketolyse i hvertfall et halvt år til, å trives jeg med det, ja da fortsetter jeg, hvis ikke så satser jeg på Fedon... Time will show!

fjanni sa for siden:

Tror det er mange av oss som har juksedager. Noen faller helt ut og lar det skli helt til alt er kommet på igjen, noen greier å hanke seg inn etter noen kilo og buskene som strammer og noen greier fint å kjøre en "juksedag" innimellom uten at de lar det gå helt over styr. Bare sånn for å ha sagt det! :D

Rin sa for siden:

Det er du som bestemmer hva du skal spise og ikke spise. Det er du som bestemmer om en "juksedag" iblant er verd det eller ikke. Det er du som kjenner på egen kropp hva konsekvensene av slike dager blir. :cool:

Det er alltid en vurdering, og til syvende og sist kan ikke andre lage reglene for deg - bare si at det sannsynligvis ikke er så lurt å gjøre sånn og sånn i forhold til målsetting (vektnedgang, feks).

Det er vel ikke sikkert at det må være så enten-eller, heller? Kanskje du trives bedre med et mindre strengt kosthold på lang sikt - mindre strengt på dag-til-dag-basis, heller enn å gå bananas i forbuden frukt på merkedager - for vedlikehold og vedvarende helsefordeler.

Maylinn26 sa for siden:

For meg var det egentlig veldig greit når Nellie skrev "NEI", for da er det ikke noe enten eller liksom, skjønner? Om man har muligheten tror jeg det er forbanna mye lettere å falle ut. Nei jeg skal ned de 17 kiloene til før jeg forandrer på noe, jeg ser jo at det fungerer:) Men jeg tenker at livet mitt er for kort til å aldri kunne spise et eple eller vannmelom på sommeren ever again... De som følger ketolyse for alltid er DRIT FLINKE, det mener jeg virkelig! For meg er ikke utfordringen å holde meg unna ris, pasta, brød eller poteter, men frukten.. Absolutt frukten... Men jeg har vilje styrken i orden, så det skal nok gå veldig fint;) Men jeg tenkte at det var så sinnsykt mye bedre å spørre, så får man som reger svar nesten med en gang:)

Jabba sa for siden:

Det er jo egentlig ikke et mål for så mange å følge ketolyse for resten av livet og det tror jeg ikke Torkil mener heller.....det er vel meningen at de fleste går over på generell lavkarbo når en er ferdig slanket.
Det er noen som opplever bedre helse når de er i ketose og disse velger kanskje å spise ketogent - men det gjelder ikke alle...

Jeg har fulgt ketolyse i 2,5 år og har aldri følt for å ha en pause....selv om Torkil skriver at en muligens bør ha et opphold etter et halvt år....

Dessuten er "aldri" et vanskelig ord......selvfølgelig kan du spise et eple en gang innimellom - poenget er jo å klare å la være å spise et eple hver dag. Alt med måte! Og så er det forskjell på "hverdag" og "fest" - fordi det er flest hverdager!

sylwester sa for siden:

Hvis man er lei og er på vei til å gå på veggen så ta en kontrollert pause. F.eks. en helg. Få det ut av systemet og start på ny frisk på følgende mandag. Mye bedre enn å sprekke og få dårlig samvittighet :)

mallilen sa for siden:

Helt ærlig: Er det ikke bedre med en "juksedag" innimellom, planlagt og kontrollert, heller enn en dag med påfølgende etterheng der man rett og slett "sprekker"?

Går man på ketogent vil man så å si garantert få flere utrivelige bivirkninger enn at vekta stopper opp eller går opp et par dager. For min del er det disse bivirkningene som gjør at jeg velger å stort sett holde meg i skinnet - og man merker dem ikke før man har prøvd, for å si det slik ;)

I tillegg er det gjerne slik at tingman hadde trodd skulle være så godt, ting man innbiller seg å savne, overhodet ikke lenger svarer til forventningene. Innimellom KAN det nok faktisk være greit med en liten "påminnelse" om at man faktisk spiser bedre nå enn før;)

tattoogl sa for siden:

:D:D Enig med deg!

Hamster59 sa for siden:

Forskjellen mellom lavkarbo og ketolyse ligger vel idet at ketolyse innebærer at kroppen er i ketose, og det har med mengden kabohydrater å gjøre. Man kan godt leve på lavkarbo uten å være i ketose. Men vektnedgangen vil gå langsommere. Selv har jeg ikke vært så opptatt av å være i ketose, bortsett fra i starten, men jeg har aldri brukt sticks. Vekta har likevel gått nedover, uten at jeg helt vet hvor mye. Jeg skeier ut av og til, svigermor serverer fine rundstykker når vi er på besøk, og det hender jeg tar en bit kake. Men til hverdags går det i fett og ikke sukker, mel og ris. Det forekommer en sjelden gang at jeg tar meg litt potet, f.eks. most mandelpotet med masse smør i. Man må sjøl finne ut hvor streng man skal være mot seg selv. Noen tåler utskeielser av og til, for andre er det rett ut på karbokjøret hvis man ikke passer på.

ada-emilie sa for siden:

Jeg synes det med frukt er det vanskelige selv, så jeg har gjort et kompromiss. Jeg tillater meg så mye frisk salat daglig som jeg ønsker. Da savner jeg ikke frukt. For det er nettop den friske smaken, vanninnholdet og sprøheten jeg digger. Jeg spiser salat så det utgjør 10% av energi-inntaket, altså ligger jeg 5 % høyere enn man skal på ketolyse, men dette er en varig løsning for meg. Jeg er sånn at om jeg begynner med frukt spiser jeg bare mer og mer fordi det er så lettvint og godt.

Tiki sa for siden:

Jeg har skjeldent behov å sprekke totalt, men synes at konterolerte "utskeielser" med lavkarbomat er jo greit innimellom mener jeg.
Lage lavkarbo godteri, smash, sjokolade, krem med bringebær, kake og uendelig mye mere. Så livet er jo ikke håpløst på en dag som 17. mai feks.

Ellers har jeg vært litt rausere i selve juledagene, og for meg handler det da også om å ikke gjøre det så kronglete for alle andre når vi farter rundt på selskaper. Og i steden for å sprekke i november, så har jeg tatt noen dagers pause selve juledagene. Men for min del tar det laaaang tid å få vekta til å gå nedover igjen etter en slik sprekk over flere dager.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg lurer bare på hva du mener med juksedager? tenker du da på å gi f... i alt og bare trykk ned det du har lyst på av f.eks is, chips, brus, kaker osv. Altså alt av raske, unødvendige karbohydrater eller tenker du mer på å ta litt av noe, f.eks unne deg litt is og brus på f.eks 17.mai? Det er jo litt forskjell på det også vil jeg påstå.

Jeg har levt mer eller mindre ketogent siden november 2009, men hadde etter 3 mnd noen utskeielser (og da snakker jeg om fråtsing i karbohydrater) pga av svært vanskelige forhold på jobben. Det jeg opplevde var aat jeg ble fysisk dårlig og det ble vanskeligere å komme i ketose for hver gang jeg skeia ut. heldigvis klarte jeg og ta meg sammen og komme i gang igjen. Nå har jeg levd ketogent i et år.

Jeg har juksedager om du vil, det er nøye planlagte dager der jeg får i meg mer kh enn normalt, men allikevel kontrollert og nøye gjennomtenkt. F.eks på julaften, spiste jeg kålrotstappe til pinnekjøttet men i moderate mengder og jeg droppet potetene. Jeg spiste et par mandariner og en del nøtter. Vil tro at jeg på julaften var på rundt 70-80 g kh. Neste dag justerte jeg ned og var på 50 g kh, så gikk jeg tilbake til mine rundt 30 kh per dag. På et slektstreff vi hadde tok jeg med min egen coleslaw, ostechips og lavkarbo-ostekake og koste meg med i steden for vanlig chips, kake osv.

Dette handler om moderasjon og viljestyrke og hvor sterkt du vil holde vekten, ha bedre helse osv. Jeg kan ikke ha for mye raske kh lengre for jeg reagerer noe helt fryktelig og det orker jeg ikke og synes derfor det er bedre og "skeie" ut kontrollert med noe mer kh men fremdeles sunne. Dessuten synes jeg rett og slett ikke at chips er noe godt lengre, det smaker bare syntetisk. Kaker er alt for søte og boller smaker bare gjær.

Du har holdt på bare 5 uker og lysten på "vanlig" høykarbomat er nok fremdeles stor. Jeg husker det så godt, det tok tid å komme over og jeg leita ikke minst etter alle mulige erstatninger for ting jeg ikke kunne spise.
Om klarer du å holde ut i et halvt år som du sier så tror jeg nok at denen lysten til å skeie ut forsvinner, dessuten vil nok også du oppleve at mye av det du elsket før ikke smaker så godt lengre. Min store last var Stratos, jeg tok en liten bit hos en venninne her om dagen og spytta det rett ut. Føsj som det smakte og når jeg tenker på hvordan mange sånne ting blir laga så byr det meg heldigvis i mot.

Juksedager er egentlig ikke å anbefale, men det kommer som sagt litt ann på hvordan du gjør det. Det som er viktig for deg, og som jeg vet er utrolig vanskelig, er å fokusere på all den deilige, rene maten du kan spise deg god og mett på, at vekta går ned og at helsa er bedre. Det er alt for lett å fokusere på det man ikke kan ha når man legger om kostholdet, jeg gjorde det selv og alt ble mye enklere da jeg klarte å snu fokuset.

Lykke til, hold ut en stund til også kan du jo prøve deg med en kontrollert juksedag (litt mer, men tillatte kh) :D

Maylinn26 sa for siden:

Når jeg snakker om "juksedager", mener jeg å kunne spise en is og et kake stykke på 17. mai, eller poteter til julemiddagen min:)

Charlott sa for siden:

Gjør det du :) Om du savner den slags er det mye bedre å vite at du kan spise is&kake 17.mai enn å føle at det er noe du aldri kan spise igjen :)

Husker jeg hadde satt en slik spisedag i begynnelsen da jeg startet, ble en nedtur DeLuxe! Sukkerholdige ting var søtt og kvalmende, fikk hodepine ut av en annen verden og så SULTEN jeg ble :eek:

Etter en slik erfaring kan jeg love deg at det på ingen måte kjennes som noe savn :o

Så, sett av 17.mi som en "da skal jeg spise det jeg har lyst på dag" og se hva som skjer du :)

Maylinn26 sa for siden:

Ja det er jo kanskje slik, å da er det kanskje greit å få bekreftet at det ikke er så godt allikevel:D Men jeg er nok såpass fersk at kroppen min roper høyt etter ting den vet den ikke kan få....:(

ada-emilie sa for siden:

Er du sikker på at det er kroppen som skriker og ikke følelsene/vanen? Kroppen skulle få den næring den trenger på lavkarbo. Om du vil ha is 17 mai kan du kjøpe sukkerfri is. Om du vil ha kake på bursdag kan du bake en lavkarbo-kake osv. Pølser finnes det lavkarbovarianter av. Det meste kan erstattes. Brød, loff, muffins, vafler osv osv.

Charlott sa for siden:

Er nok derfor du fikk kommentaren "bare holdt på 5 uker" lenger opp her... :)

Men, om du savner is nå kan du jo lage deg lavkarbois og kose deg litt med god samvittighet?

Man skal helst leve så rent som mulig osv, men jeg synes det er helt greit at man lager seg lavkarboerstatninger i behynnelsen, det er noe som stort sett regulerer seg selv etterhvert.

Lag deg lavkarbo-is, en sjokolademousse eller ei kake, kanskje det demper "behovet" litt? Merker du økt sukkersug av slikt er det "bare" å kutte og vite at det fungerer dårlig for deg :)

Føles dette bare som "nok en diett" er det sååå mye større mulighet for å sprekke og diett-føelsen er bare deprimerende ;)

Lillemy71 sa for siden:

Jeg ville prøvd var jeg deg, kanskje du finner ut at det du har så lyst på ikke er så godt. Eller at det er alt for godt og du vil ha mer. Omtrent som når man slutter og røyke, men så skal man bare ta den ene røyken på fest, også må man jo røyke opp det som er i pakka også er man i gang igjen.

Det som er viktig er måtehold og at du klarer å ta bare litt, så går det nok sikkert bra, men bare du kan kjenne hvordan dette påvirker din kropp og psyke. Det er desverre ikke noe fasitsvar :)

Maylinn26 sa for siden:

Nei det er jo ikke det at det bare er "nok en diett", for jeg ønsker jo virkelig at det skal fungere.... Var jo derfor jeg la ut tråden også, fordi at jeg gidder ikke å drite meg ut, også går jeg ikke ned noenting;) Som sagt, jeg er fersk, jeg må spørre for å lære...

Charlott sa for siden:

Tenk så deilig om det hadde vært litt mer fasitsvar....:o

Du KAN fortsette å gå ned og tåle det helt fint, men du kan også bli møkkdårlig, få et kjipt sukkersug, ulvehunger....

Men, sett 17.mai som is&kake dag du, da har du det å se frem til. Om du ikke føler for det når den dagen kommer er det jo bare å la det være :D

Maylinn26 sa for siden:

Kan godt hende at dagen kommer, også har jeg ikke samvittighet til å ta noen ting;) Kommer sikkert til å bli til at jeg legger en atkins bar i lomma:p Har aldri prøvd atkins bar før da, men det er vel kanskje noe sånt som VIRKELIG vil mette søtsuget på en slik dag:)

Lillemy71 sa for siden:

Ostechips i en boks kan også være til hjelp. Jeg pleier mye å ta med atkinsbarer, ostechips, babybel, lavkarbokenkkebrød dersom jeg skal ut på noe der jeg trenger backup. Pleier ofte å had et med på reiser også, for flymat er det jo umulig for meg å spise.

Charlott sa for siden:

Eller at du rett og slett ikke har lyst på! :D Det er jo det aller beste/enkleste, om suget har forsvunnet innen den tid :D

Maylinn26 sa for siden:

Ja det var godt forslag:) Jeg lager jo linfrø knekkebrød med 0 karbo i! De er sikkert gode å ha som back up.....

Maylinn26 sa for siden:

Er nesten litt merkelig, for den første måneden hadde jeg egentlig ikke sug etter noen ting, men i starten av denne uken bare smalt det fullstending! Har jo hatt sånne småsug inni mellom, men ingenting som kan sammenliknes med dette her... Men, jeg får bare bite tennene sammen, å håpe at det gir seg etter hvert:)

ada-emilie sa for siden:

Er mensen rundt hjørnet? Da trenger man gjerne litt ekstra mat. Ost funker synes jeg. Advarsel: atkinsbarer er gode og lett å bli hekta på:) Du kan spise ost for å avhekte eg igjen;)

Maylinn26 sa for siden:

TAKK! DER har vi svaret!:D

Cherry sa for siden:

Det er det som er problemet med ketolyse. Kuren i seg selv er ekstremt effektiv for å gå ned i vekt og få kroppen iorden igjen etter karboklusserier, men de aller fleste av oss greier ikke/VIL ikke leve på ketolyse resten av livet. Vi ønsker å ta oss en sjokolade av og til, vi ønsker å spise en brødskive og en potet av og til uten at det er den store krise. Og siden ketolyse i bunn og grunn tapper kroppen for masse vann, så straks man begynner å spise litt mer karber så POFF øker man kjapt opp i vekt, i tillegg til at ketolyse ikke greier å romme "utskeielser" fordi ketosen får mindre effekt for hver gang man går inn og ut av den.

Men det er jo bare å prøve seg fram da. Så lenge man ikke skeier ut annenhver dag, men kun på 17.mai, julaften og påskeaften så går det nok heeelt sikkert veldig greit på ketolyse også. Det er verre når utskeielsesdagene blir 17.mai, julaften, påskeaften, bursdagen din, samboerens bursdag, ungenes bursdager, alle venners bursdager, venninnekvelder, hver gang en kollega har bursdag, når hunden har vunnet lydighetskonkurransen og bestemor har 90årsdag, + at man blir invitert i periferie slektningers konfirmasjoner og dåper og så kommer det ett bryllup etc. Da er det plutselig maaaange grunner for å stappe i seg kake og boller. Jeg levde ketolyse-ISH i nesten to år, men unnet meg utskeielser på lørdager av og til, mest for psykens del. Er sikkert derfor det to meg to år å kvitte meg med 55kg når det har tatt andre 10-12 måneder p åstreng ketoylse å gjøre det samme.

Maylinn26 sa for siden:

Hehe! DEN ser jeg.... Nei da, det er snakk om slike dager som julaften og 17. mai:) Å som jeg skriver lengre opp er det ikke snakk om de helt store utskeielsene heller, men kanskje en is på 17. mai eller poteter til middagen min på julaften:) Jeg skal aldri tilbake til det karbo bonansa jeg hadde før jeg begynte på ketolyse, da vil jeg smelle opp i 93 igjen med en gang! Skal aldri igjen ha pasta, brød, poteter eller ris i kosten min igjen, da tror jeg at jeg faller av lasset rimelig fort;)

Cherry sa for siden:

Btw så tillater faktisk atkins (tror jeg, har lest så mye "forskning" i det siste at jeg går i snurr) nå ett halvt eple eller små porsjoner frukt med lavt karboinnhold. Uten at jeg har lest så nøye over hva frukttilatelsen egentlig gikk ut på der så er min personlige mening at siden Atkins og ketolyse er tilnærmet like så burde det være rom for bittelitt frukt også på ketolyse, bare spis frukten med ett par tre nøtter og ikke mer enn ca. 5-6 karber av kvota på 20 gram :)

JADA, noen kommer sikkert til å steile her, men frukt er GODT da, og så lenge man spiser det med fett og ikke så veldig ofte så kan man vel prøve det. Man kan jo bli dritalei av kun overjorda grønnsaker når man spiser det til hvert måltid.

Maylinn26 sa for siden:

Det må vel for eksempel gå an å røre opp noen jordbær eller bringbær å ha de på fløte pannekakene? Ikke sånn hver dag, men når man skal kose seg skikkelig!! Vet at jeg sikkert får masse kommentarer nå at "nei fy det går ikke".... hehe:p

ada-emilie sa for siden:

Det er nok lurest å vente med høykarboutskeielser til man har nådd mål og forbrenningen er bedre og man kanskje trener mer. Og man kan være forsiktig med mengden man inntar når den tid kommer. Inntil da er det best å holde seg til erstatninger de gangene det er noe spesielt å feire for ikke å gjøre kroppen totalt forvirret så den bare virrer rundt istedenfor å forbrenne fett;).

Maylinn26 sa for siden:

Da har jeg to spørsmål:)

1. Jeg trener allerede 5-6 dager i uka, noe mere enn det kan jeg vel ikke akkurat trene?
  2. Om jeg ligger lavt i karbohydrater (noe jeg alltid gjør, aldri vært over 15) hva skader det da å veie opp 20 gram bringbær å fortsatt ikke gå over 15 karbo? Jeg bare lurer, for akkurat det klarer jeg bare ikke å forstå.

;);)

Charlott sa for siden:

Bær i begrensede mengder er LOV! :D
Bringebær er lavest på karber, jordbær kommer vel før blåbær :D

Så KOS deg med litt bær du :D

Cherry sa for siden:

Bringebær får du faktisk spise på ketolyse da :P En porsjon bær om dagen står det i skriften er bare bra. 100 gram bringebær inneholder ca. 3 - 3,5 gram karbohydrat. Kjør på. Torkil har sagt en typisk dagsmeny på ketolse kan være "egg og bacon til frokost, kjøtt og saus med grønnsaker til middag og vispet krem med bær til kvelds" ;) De boksene man får kjøpt til 29 kroner på rema nå med bringebær inneholder 125 gram bær. Det holder til noen koseporsjoner :)

Jordbæra ligger litt mer i grenseland. 100 gram jordbær inneholder 7-8 gram karbohydrater. Kjøper du en sånn kurv så veier den 500 gram, og jeg vet ikke med deg, men er bæra veldiiig god så stopper ikke jeg før kurven er tom altså, og da har jeg fått i meg 40 gram karber bare fra bær :p

Maylinn26 sa for siden:

Vet du hva? Jeg var på Mega her om dagen, å de har sånne coop poser med bær, vet du hvem jeg mener? På de posene så står det at bringbær har 6,5 karbo og jorbær 6,0 karbo:confused: Er det ikke rart at helt like produkter kan ha så forskjellig innholdsfortegnelse? Da blir det nok litt rørt bringbær til fløtepannekakene til helgen:D

Cherry sa for siden:

1. Joda, mer kan du jo trene bare du har kapasitet:p Jeg har vært oppe i 11 treninger i uka på det meste. Anbefaler det ikke og det er ikke gjennomførbart for folk med familie og store forpliktelser i lengden. Dessuten sliter det på kroppen om man ikke vet nøyaktig hva man gjør.:)

2. Det skader ikke noe som helst om du spiser 15 eller 16 karber altså. Om du spiser kun 20 gram bringebær så er det ikke mange mikrokarbene, så du kan sikkert fint spise de 20 grammene uten å kutte ut noe annet :p

Cherry sa for siden:

De bæra var frosne sant? De har sikkert hatt søtning eller noe sånn på bæra for at den skal "holde" seg under frysing. Akkurat som at de har hatt potetmel i den ferdigrevna osten for at at den ikke skal klistre seg sammen :)

Næringsinnhold bringebær: www.næringsinnhold.no/bringeb%C3%A6r-r%C3%A5.html

Næringsinnhold jordbær: www.næringsinnhold.no/jordb%C3%A6r-r%C3%A5.html

Næringsinnhold blåbær: www.næringsinnhold.no/bl%C3%A5b%C3%A6r-r%C3%A5.html

På posene med de frosne jeg kjøper på rema står det forøvrig 3,2 gram karber :). Tar liten neve bær (pass opp, frosne bringebær er mektige på smak), en dæsj fløte, litt sukring og en halv skyr i blenderen og får "issmørje" av det. Jeg liker det;)

Maylinn26 sa for siden:

Å herremin hatt! 11 treninger har jeg ikke tid til, jeg har en liten sønn på halvannet år;) Per nå trener jeg 9 timer i uka, å det holder! :D

Nille sa for siden:

Det er vel ikke juksedag vel ? Trodde du mente noe helt annet jeg :)
[color=indigo][/color]
En is og et stykke kake setter deg ikke tilbake mer enn en uke vil jeg tro. Poteter det samme. Vær forberedt på å vøle deg trøtt og slapp etter at du har spist :)
[color=indigo][/color]
Bringebær er OK, men IKKE eple. Meg bekjent så kan man IKKE spise eple på Atkins i slankeperioden !

Cherry sa for siden:

Nye atkins tillater enkelte fruktsorter i begrensa mengder helt fra begynnelsen :)

www.side2.no/helse/article3104645.ece

EDIT: Det sto ingenting om frukten var tillatt fra induksjonen egentlig. Jeg skal spørre på atkins.com bare for sikkerhets skyld ;)

Maylinn26 sa for siden:

Nei det var ikke meningen med noe mere enn det :) Er det kanskje noe jeg kan erstatte poteter med som er like godt? :)

Nille sa for siden:

Det behøver du ikke: Jeg har boka :)
Eple er ikke tillatt før i fase 3 - pre-maintenance. Dvs. når man er helt nær målet. Som før med andre ord.

IKKE i fase en eller to i slankeperioden , mao IKKE på induksjon eller vedvarende som man kan sammeligne Ketolysekuren med
[color=#4b0082][/color]
Edit: www.atkins.com/program/phase3/WhatYouCanEatinthisPhase.aspx

Charlott sa for siden:

For sambo er den store slageren stekte sellerirotstaver :D Bare deler den i staver og steker den i masse meierismør og krydrer etter smak :D
Fløtegratinert funker også samt sellerirotmos :D

Maylinn26 sa for siden:

Men jeg kan jo ikke spise grønnsaker som gror under jorden:( Ellers hørtes det kjempe godt ut!

Charlott sa for siden:

Sellerirot er lov! Lite stivelse og derfor lav i karber :D

Maylinn26 sa for siden:

Å så bra! Da tror jeg jammen i meg jeg skal prøve å lage gratinert sellerirot rot ved siden av entrecoten i morgen! Mmmm!

Løvetann sa for siden:

Godt kokt blomkål som er most med smør - jeg klarer fint å innbille meg at det er potetmos altså! :D

Gracella sa for siden:

Tar litt fløte også oppi og jeg synes det er myyye bedre enn potetmos!
Men det er ikke godt å varme den opp dagen etter...:o

Maylinn26 sa for siden:

Dette har jeg prøvd, å det var døds digg!

sylwester sa for siden:

Har "New diet revolution" blitt erstattet av noe? Atkins har jo malt seg inn i et hjørne her så lurer fælt på hva den nye boka til etterkommerne heter..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.