< Tilbake til oversikten

Vekten står stille men krymper i cm

Nurse sa for siden:

Jeg undrer meg veldig mye over hvorfor vekten står stille, men så krymper man i cm? Nå står vekten min stille, men jeg merker det på klærne at jeg har blitt mindre. Har målt og gått ned ca 5 cm over rompa:) Har etterhvert begynt å lure mer og mer på hvordan dette lar seg gjøre.

Hvorfor vises det ikke på vekta når man går ned i klesstørrelser? Hvor blir det av fettet? Jeg trener ikke regelmessig, men tar meg et 2-3 gåturer i uken, så vektstagnasjonen kan ikke komme av at jeg bygger muskler. Hva skjer? Jeg har lett på forumet etter liknende tråder, og har funnet tråder som handler om dette temaet. Men jeg har ikke funnet svar. Noen som vet? Dette er HELT ubegripelig!

Sist uke fikk jeg mensen hvor jeg blødde veldig lite i forhold til tidligere. Hadde normal blødning første dagen, og veldig lite blødning de neste dagene. I den perioden gikk jeg opp en kg. Den kiloen ser ut til at det er vanskelig å bli kvitt. Har nå fortsatt 800gr av den kg, som ikke vil av(selv om mensen var over for 6 dager siden. Er det sånn at vannet som kommer i kroppen under mensen er vanskelig å få av seg? Jeg vet jo at de fleste får på seg 1-2 kg med vann under mensen, men hvor fort pleier dette vannet å forsvinne igjen?

Eller kan det være vinen jeg drakk på lørdag som gjorde utslaget på vekten? Jeg drakk vel ca 3-4 glass rødvin:rolleyes: (min første lille sprekk)

Nurse sa for siden:

Ingen som vet? :confused: Dette skal jeg jaggu spørre en lege om når jeg skal på jobb neste gang:) Blir så ufattelig nysjerrig på hva som skjer med kroppen når man blir mindre, men vekten står stille;) Vil veldig gjerne høre fra dere og hva dere tenker.

nellie sa for siden:

Vann:)

Nurse sa for siden:

Du tenker på at kroppen holder på vann? Det må jo være noe slikt ja? Men hvis man ikke spiser mat som binder vann, hvorfor holder kroppen plutselig ekstra igjen på vannet i kroppen? :)

Fjasnissen sa for siden:

Det at det ikke vises på vekta når du går ned i størrelse er rett og slett at du bygger muskler. Med dette kostholdet og litt trening så vil det faktisk bli litt muskler som dukker opp i starten. Spesielt hvis du ikke trente noe særlig før.

Ikke bli for opphengt i vekta. Hvis klær passer bra og du føler deg bedre, så burde jo det være det viktigste med det nye kostholdet, ikke sant? ;)

nellie sa for siden:

Kroppen kan være utrolig rar når det gjelder vann altså. Brått så samler den, uten noe spesiell grunn og brått så slipper den. Spørs jo selvfølgelig hvor stort tidsrom det er snakk om da:)

Nurse sa for siden:

Jo helt klart:D I dag prøvde jeg bukser som satt som ei pølse tidligere og i dag passet dem perfekt. Det gir meg motivasjon:) Det er hærlig å¨se at klærne blir større, selv om vekten står stille.

Men jeg trodde ikke jeg fikk så mye muskler av å bare gå turer, men det kan jo som du sier ha noe med det nye kostholdet å gjøre. Har jo lest at man lettere bygger muskler med lavkarbokosthold.

Nurse sa for siden:

Ja det er sannt. Får bare drikke enda mer vann, så kanskje det slipper etterhvert. Så lenge kroppen forandrer seg så for jeg være fornøyd:)

Specialized sa for siden:

Hvis du erstatter fett med muskler, så er mengden mindre (altså færre cm), mens vekten kan være den samme. Har hørt påstander om at muskler veier så mye som ni ganger mer enn fett. Vet ikke om det stemmer, men at det veier mer enn fett er iallfall sikkert...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.