Hei,
er ny bruker her inne, prøver å følge ketolysekuren og meldte meg inn her p.g.a all den gode informasjonsflyten som skjer her :o))
Men en ting jeg ikke skjønner når det gjelder lavkarbo livsstilen....:confused:
Nesten alle her inne skriver om hvor mett de føler seg...,
at de har problemer med å få i seg nok proteiner....,
og at alt søtsug blir borte.....???
Jeg derimot:
føler meg konstant sulten....!(bortsett fra rett etter måltidet),
så sugen på søtt hele tiden.....!
og får i meg alt for mye proteiner....?
Vekte står bom stille, men er i ketose iflg. stix
og magen strutter like ut, som etter et skikkelig karbomåltid!!
Startet 3.mars med å legge inn alt jeg spiser på diett.no,
ligger på ca. 1100-1500 kalorier om dagen, protein fra 72gr-99gr ( for mye i forhold til vekt x 1,1g), fett ca. 75-100gr om dagen litt varierende. og karbene fra 9 på det minste til 14 på det meste......
mål og vekt er uendret og kanskje heller økt med 1 kg. siden start!
Ønsket vektredukjson ca. 10 kg og en sunn livsstil på sikt:o
Hei :)
Godt å hørra at d ikkje e bare mg så føle d sånn :eek: Eg spise og spise, men klare vist ikkje å få nokk fett i maten t at eg blir mette eller no sånn...eg føle mg konstant sulten og vett ikkje heilt ka eg ska gjør :eek:
Enig!!
en trøst at man er fler som har det sånn.
Men jeg får jo i meg nok fett tror jeg, kanskje for mye..? Mener å ha lest at fett og proteiner+karber skal være om trent lik.
Er det ketolyse dere følger?
Spiser dere dere passe mette? Spiser dere når dere er sultne?
I starten av kostomleggingen kan sult forkomme ( står forklart i boka)
Og viss dere blir fort sultne etter måltidene, kan det indikere på for lite fett i maten.
Kutt ned på proteininntaket viss dere vet dere får for mye, og erstatt det med fett.
Ja, jeg tror jeg er flink til å få i meg ekstra med fett ved siden av.
Elsker fløte, så dette smådrikker jeg gjennom dagen eller har litt i kaffen tror jeg kan få i meg ca. 1 dl. til 1,5 litt ettersom, samt sæterrømme brukes flittig ved siden av både middagsmat og salater. 1/3 beger igjennom dagen.
Idag har jeg spist følgende:
Frokost ( er ikke en stor frokost spiser)
4 gulostskiver (ferdige skivet)
2 kokt skinkeskiver
med majones, rullet sammet.
Kaffe og vann
Lunsj
Mørk grønn salat med roccola, oliven og fetaost godt med olje over
100gr. bogskinke i terninger
og en stor skje med sæterrømme.
Vann.
Middag
1/2 grillet kylling delvis med skinn
blomkål og brokkoli most med litt krydder og kremfløte
Spinat forvellet i smeltet smør med litt salt og pepper
Vann
Dersom jeg er fysen om kvelden på noe søtt så hender det jeg ryker på:
Kvelds
1 gl. cola Light
1/3 av en atikins sjokolade bar....
eller
1/3 beger cottage cheese med litt fløte og kanel ( ... noen få korn sukrin)
Her var det ikke mye fett! Frokosten din inneholder litt fett i majonesen, men ellers bare magre saker. Og hvorfor gulrot? Det skal man ikke spise på ketolyse i alle fall, men du er kanskje ikke der?
Cola light og atkinsbar hadde jeg kuttet ut, spis heller et par egg med en god klatt meierismør eller kremfløte med litt bringebær. :)
Det er heller ikke uvanlig at man er mer sulten i begynnelsen!
Det kan ta opp til 6-8 uker før kroppen skjønner dette med ketoner som brennstoff etc og i den perioden kan man være mer sulten, litt slapp og uvel og ikke komme helt over søthungeren!
Men slapp av, det går seg til etter hvert, om man spiser nok fett, drikker nok vann og smører seg med litt tålmodighet!;)
[quote=TrillTrall;1059117]Her var det ikke mye fett! Frokosten din inneholder litt fett i majonesen, men ellers bare magre saker. Og hvorfor gulrot? Det skal man ikke spise på ketolyse i alle fall, men du er kanskje ikke der?
Cola light og atkinsbar hadde jeg kuttet ut, spis heller et par egg med en god klatt meierismør eller kremfløte med litt bringebær. :)
Hei igjen,
jeg spiser ikke gulerot, men feit gulost m/skinke og majones til frokost de dagene jeg må opp tidlig og ikke har matlysten på plass, eller egg og bacon.
cola L og atkins skal jeg bytte ut med fløte og bær - det bør jeg klare ;)
ellers må jo 1-2 dl. fløte og rømme gi noe fett, samt alt smøret som jeg tilbereder maten i ....
Da må jeg nok gjøre det, men tålmodighet er en dyd!!!
Prøvd ketose en gang før, gikk jo ned masse første tiden, men ble så uvel og slapp at jeg kastet inn håndkle innen uke 2 var omme. Det er vel et lite år siden.
Denne gangen har jeg gradvis bygget meg ned til dette, ved å trinnvis kutte ut karbo så ikke kroppen skulle få like stort sjokk.
Du trenger mer fett, du trenger litt mer karber, du trenger mer vann. Og du trenger å kutte ut atkinsbarer, sukkerfrie greier og brusen i dagliglivet. Og spiser du SYNNØVE gulost? Husk på at den er laga på vann, ikke melkeprodukter :)
Ja, for lite mat og for lite fett er det første som slår meg her. Syns ikke det var for mye protein jeg. Den metter også.
[color=indigo][/color]
Du skal ikke telle kalorier på Ketolysekuren, men nettopp utfra kaloritallet du oppgir er det helt klart at du spiser for lite. Med 1100-1500 kalorier pr dag forteller du kroppen at du sulter den, og da vil den spare, - holde på kiloene så lenge den kan.
[color=indigo][/color]
En tommelfingerregel er at måltidet skal inneholde både proteiner, fett og antioksidanter (grønnsaker). Om du følger reglene og forslagene i ketolyseboka og her i tråden om f.eks. mere fett, skal ikke dette være noe problem.
[color=indigo][/color]
Om du ønsker å gå litt mer i detaljer - for å se hvordan du ligger an, virker det som om den ultimate sammensetningen i et måltid å være 70-75% fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater. Ingen fasit, men en erfaring. OM man overhodet skal bry seg om kalorier (som man altså IKKE skal på Ketolysekuren) er det perfekte mellom 10 og 12 % av kroppsvekten i pund/lb pr dag. dvs. om du f.eks. veier 80 kg = 176 lb = 1760 - 2112 kalorier pr dag. IKKE under og ikke over. Det kan virke mye, spesielt om man har kalortelling-tankegang i hodet, men det er det ikke.
[color=indigo][/color]
Om du er plaget med søtsug bør du absolutt kutte ut kunstig søtstoff også, om du klarer, dvs. i drikke og i såkalte "barer". De er med på å holde søtsuget i live. På en måte erstatter du en avhengighet (sukker) mot en annen (søtstoff) og kroppen reagerer likt. Alternativt kan du prøve å ta et Krom kost tilskudd, det pleier å hjelpe :D
Jeg spiser Norvegia eller Jarlsberg vanlig feit, skivet utgave.
Da innbiler jeg meg at skivene blir litt tykkere enn om jeg skjærer selv.
Ellers drikker jeg jo vann ellers gjennom dagen også uten om måltidene, blir vel et sted mellom 1,5-2 L tilsammen.
Vanskelig å få til mer, blir liksom litt kvalm av alt vannet,
derfor et lite glass av den herlige brune drikken om kvelden...;)
Legger alt inn på Diett.no og kom ut med denne sammensetningen sist:
ligger på ca. 1100-1500 kalorier om dagen,
protein fra 72gr-99gr ( for mye i forhold til vekt x 1,1g),
fett ca. 75-100gr om dagen litt varierende
og karbene fra 9 på det minste til 14 på det meste......
Har du noe forslag på hvor mye jeg bør øke forholdene....?:confused:
Jeg er litt usikker selv....
Proteinet bør være 0,5 til 1 ganger din egen kroppsvekt som ett minimum. Dvs at om du veier f.eks 80 kg så bør proteininntaket ligge på +/- 80 gram.
Fettinntaket skal egentlig være dobbelt så mye som proteininntaket ifølge noen regler. Dvs at det skal være 160 gram
Karbene skal være 15-20 gram.
80 gram protein = 320 kcal
160 gram fett = 1440 kcal
20 gram karber = 80 kcal
Dette er en totalkalor på 1840 kcal.
Grensa på 15 karber på ketolyse er egentlig ett MINIMUM av karber du bør få i deg. Tips; Spis litt bær i tillegg til grønnsakene. Og teller du karbene i melkeprodukter?
Spiser du egg får du ikke bare i deg det beste proteinet, men også fett. Spis plommen med god samvittighet, den er sunnest.
Fett kjøtt gir både fett og proteiner. Feit fisk det samme. Bruk fløte og/eller cocosa i kaffen, kast en dæsj meierismør på eggene dine, fråts i grønnsaker, kremfløte med bær og litt søtning dersom du er fysen etc. Det er egentlig utrolig enkelt.
Tusen takk alle sammen:D
Da kaster jeg meg ut i dette på nytt!!:D
Mer fett, opp mot det dobbelte av protein inntaket.
Litt mer protein selv om det ser ut til å være nok i forhold til formelen om kroppsvekt.
Karbene ..... dette er jeg så usikker på at jeg bruker tallene som kommer frem på diett.no
Vann, vann og mere vann....:(
og til slutt, ingen atkinsbarer eller Cola L.
Skal heller prøve meg på noen av de deilige oppskriftene:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.