Jeg skal en gang i løpet av 2-3 mnd, kanskje før, legges inn med guttene mine på riksen og innleggelsen vil sikkert være mellom 1 og 2 uker. Da tenker jeg litt på hvordan skal jeg holde lavkarbolivsstilen min. Man får jo ikke servert det man vil der heller. Er det bare å leve uten lavkarbo å starte på igjen når man kommer hjem, kanskje føre ett lav kalori kosthold(altså spise maten man får men mindre..?).
Da jeg ble lagt inn for diabetes 1 sa jeg i fra med en gang jeg kom inn døra :) Kokka på sykehuset i Tønsberg var iallefall imøtekommende og skulle ordne noe annet enn brød til med som frokost og linser istedet for poteter til middag. Skader ikke å spørre..
Det var kanskje ikke så dumt :) Men nå har jeg fått en del papirer og det var ikke noe som jeg skulle krysse av for at jeg ikke kan spise. De skal legges inn på voksentoppen for utredning av all den allergien de har så regner med at de har ett allsidig kosthold for eldste her er skikkelig allergisk mot myyye mat. Begge to må unngå hvete men der blir det vel glutenfritt igjen å det er vel ikke bedre? Det årne seg sikkert men får litt noia for jeg legger FORT på meg, bare jeg ser mat som brød, poteter å generelt karbomat.
Jeg tror nok de fleste sykehus kan tilpasse maten om det kommer inn ulike dietter, så du kan jo spørre. Her vet jeg at de er veldig imøtekommende med ulike dietter. Ellers blir det jo å holde seg unna de verste karbokildene.
Skal dere på Voksentoppen, kan du nok bare si i fra hva du helst vil ha! Er det noe sted de burde ha forståelse for at folk spiser/ikke spiser forskjellige ting, er det der!
Bak med deg en del knekkebrød etc, så kan du jo bare ta pålegg etc.
Jeg har god erfaring med tilrettelegging på sykehus, andre har det ikke. Håper du er heldig!
Ser at det faktisk ikke er lov til å ta med medbrakt mat der. Men vil tro at vi får ett skjema der det skal fylles ut hva som kan spises. Hvis ikke får jeg bare ta det som det kommer å styre unna det værste :)
Er jo så mange med svært alvorlig allergi der, så du har vel ikke lov til å ha sminke eller shampo eller noe med parfyme på/med deg heller.
Hadde et par medstudenter som var i praksis der og det var VELDIG strengt!
Regner med at om du ikke kan ha med noe, så er utvalget ganske stort!
Satser på det ;) Jeg får ta det som det kommer å håpe på det beste :) Det jeg er mest redd for er jo å skli ut av vanen min å havne på "kjøret" som jeg gjorde i fjor liksom :rolleyes:
Kan du ikke ringe eller maile dem, og spørre om lavkarbo på forhånd? De legger jo til rette for de fleste dietter, så det bør være uproblematisk å legge til litt for deg, eventuelt :)
Var på Voksentoppen for 13 år siden med eldstemann, og hvis det fortsatt er slik der som det var da har du intet å frykte; i matsalene ( det var to der da, en for ekstremt allergiske og en for de mindre allergiske) var det servering av mat etter forsyn- deg- selv prinsippet også for oss voksne. Til alle måltidene. Og da er det jo bare å velge bort karbohydratene og ta mer kjøtt, fisk og grønnsaker :) Hvis du er i tvil, ville jeg ringt til sykehuset og lagt fram problemstillingen. det er helt sikkert ikke første gangen de får slike spørsmål:)
Jeg jobber selv på sykehus og vet at kjøkkenet er mer enn imøtekommende når det gjelder kostholdslivstiler og religiøs tro. Det gjelder bare å si ifra;)
Jeg var selv innlagt på sykehus for noen mnd siden ifm en operasjon. Etter operasjonen skulle jeg få litt mat. Prøvde å forklare at jeg ikke spiste karbohydrater og at jeg kunne avstå fra mat og heller spise når jeg kom hjem. Fikk til svar at det var viktig for meg å få i meg litt sukker etter operasjonen. Jeg svarte bare at nei, for meg er ikke det viktig og riktig. Det løste det til slutt alikevel bra. Jeg fikk en posjon med kokt skinke, ost og tomat. Så til slutt ble jeg positivt overrasket.
På et mer planlagt besøk som du skal på er det nok letter å informere/forhøre deg på forhånd.
Hvis det er buffeter er det jo bare å forskyne deg av maten du vet du kan spise, som tidligere nevnt. Eneste betenkelighet jeg ville hatt er om jeg hadde fått i meg nok fett. Er det lettvarianter der, eller ordentlig smør osv.
Det at det ikke er lov med medbrakt mat, betyr det at du ikke f.eks kan ha med deg et glass Cocosa som du kan ha i kaffe/te på rommet. Det er ofte redningen for meg når jeg får i meg for mager mat. Hvis ikke blir jeg lett sulten.
Lykke til med oppholdet, og håper dine barn får den hjelpen de trenger. Spiser de forresten lavkarbo idag? Mange som får hjelp med allergi på lavkarbo.
Nei de spiser ikke lavkarbo. Minsten er 1 år og elste er snart 9. De er allergike mot såpass mye at jeg vet ikke helt hvordan jeg engang skulle klart å gitt de ett lavkarbokosthold. De er allergike mot melk, egg, fisk, hvete(glutenfri kost), sitrus, nøtter og soya. Jeg har tenkt tanken på lavkarbo hos de men føler det bare blir mer komplisert enn det er nå :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.