Jeg aner at det er mange småfrustrerte husmødre blant oss.. Og kanskje noen fedre, og her kan vi kanskje legge inn tips angående tørketrommling, vakumpakking, bortvasking av kattepisslukt etc..
Det JEG lurert på er i allefall... HVORFOR sameler det seg støv rundt lampeledninger!? Eller jeg vet hvorfor det gjør det da, men hvorfor blir det liksom et fettlag rundt lampeledninga og hvordan blir jeg kvitt det? Permanent?
En halv sprø husmor melder seg! :D
Zalo er ganske effektiv på fett, det bruker jeg ofte på vifta over ovnen og det fungerer fint, kan jo testes på ledningen og ?
Om noen har tips for å bli kvitt all klesvasken i en fei tar jeg i mot råd. Føler at jeg når bunn og i takt med det så vokser det et nytt fjell med klær:rolleyes:
Til effektiv klesvask anbefaler jeg felles-vaskekjeller med tre store maskiner, industri-sentrifuge og tørkeskap med avfukter.
Sørg for å låne bort ungen på overnatting fre til lør, sett opp vasketid lør fra 7, mammaer har det med å være våkne da, og sett i gang. Det blir 8 vask og alt tørt til kvelden. Og ingen tørkestativ som bare blir stående. ELSKER fellesvaskeriet!!:D
Ellers anbefaler jeg natron til alle som vil høre, eller baking soda som de nå har på min lokale meny, kan brukes til:
brannskademiddel
ovnsrens
gryteskrubb
fjerning av oljeflekker på flis og fuge:eek:
Hvordan får jeg den j***a jentekatten min til å slutte å tisse every witch were? (sorry betegnelsen, men jeg blir så forbannaaaa) Vi var seint ute med å sterilisere henne og UKA før hun skulle opereres så begynte hun med detta også bare fortsatte det.. Hun er spesielt glad i å tisse i gangen utenfor badet. Hva vasker jeg gulvet med, for å få bort lukta, sånn at hun ikke ser på det som tissested?
Klor & salmiakk skal ta vekk mye av det. Det går også an å anskaffe seg/fylle en sprute flaske med vann/sitronlukt og sprute hver gang du ser katta holder på å tisse inne :)
Det går ann å prøve edikk. lukter jævlig, men det hjelper. Om jeg får kattepiss på noe, så er det eddik jeg bruker. Husk å lufte godt etterpå.
Lykke til.
Hvis man skal vaske vekk kjæledyruhell så holder det med vanlig grønnsåpe. Pass på å ikke bruke salmiakk. Det har en tendens til å gjøre lukta enda mer intens.. :/
Mitt problem er vask av fliser på gulvet. Har vasket med grønnsåpe og slikt, så det har lagt seg en sånn hinne over flisene. Fikk råd om å vaske med bare vann og microfiberklut, men det blir sånn hvitstripete, og lukter rart. Hvordan får jeg bort den grønnsåpehinna. og på badet så har jeg en vov som skvetter under tørkestativet, så der må jeg ha mer enn bare vann,hva kan jeg bruke av rengjøringsmidler på flisgulvene?
For å få blank oppvask i oppvaskmaskinen, særlig glass, så ha vanlig salt i beholderen i bunnen av maskinen. (Den stor runde man kan skru. I min maskin er den hvit) Glassene blir blanke som bare det!
I dusjen vår har det opparbeidet seg et slags svart-aktig belegg på noen av silikonkantene og fugene, helt klart etter at folk ikke vasker skikkelig (kollektiv detta ja). Noen som har noen hokus-pokus-triks for å få det bort? Har prøvd med klorin, men det tar det liksom ikke.
Hun er spesielt glad i å tisse i gangen utenfor badet. Hva vasker jeg gulvet med, for å få bort lukta, sånn at hun ikke ser på det som tissested?
Mine katter tåler ikkje lukt av eddik....er det plasser eg ikkje vil de skal nærme seg, plasserer eg små beger med blanding av 35% eddik og litt vann der. Men må tilføye at eg ikkje har små barn som stabber rundt...;)) Dette er også veldig effektivt å ha på sprayflaske og spraye ute om det kjem ukastrerte kattar på besøk som markerer.
Vi bodde en stund i en 100 år gammel leilighet og da hadde vi oppvaskmaskinen i bakgangen, litt upraktisk med bæring av service, men bedre enn å leve uten! :p
Og bakgangen var stengt med lettvegg i alle tilfelle.
Vi hadde heller ikke strøm nok inn i leiligheten til å ha vanlig komfyr, da måtte vi lage mat i mørket i tilfelle. Vi hadde istedet gass-komfyr. Funker som bare det! :)
Sitronsyrepulver! Min aller beste venn i kampen mot kalk i vannet her. Blir stygge flekker i toalettet, blant annet, men har man i en ss eller to med sitronsyre, drøyer en times tid, og så bruker dobørsten,DAblir porselenet blankt og hvitt igjen.
(Satt og skuret den dassen nedi med gummihansker, stålull, og absolutt ALT som finnes av vaskemidler for dasser, uten hell. Og forsøkte i min fortvilelse sitronsyre. WIN!)
Funker også knall til avkalking av vannkokere osv. Har også sitronsyre i oppvaskmaskinen fra tid til annen, heller enn å bruke avkalkingsmiddel somkoster voldsomt mye mer. Det går an å bruke den i kaffetrakteresom rens. Og tynnet ut i vann på gjenstridige flekker.
Den blir også med i vaskemaskinen om noen har glemt igjen vaska si litt for lenge der. Sitronsyren later til å fjerne den sure lukta.
Den duger fint til å has i hjemmelaget bearnaise, aioli, marinader og sauser.
Blander man den i vann, er den fenomenal til å vaske "dingeldangel" som f.eks prismekroner. Bare spray på, ha en klut klar, og ta i mot det som renner av. HELT rent!
Siden sitronsyre jo er surt (d'oh),er den også fin til å ta knekken på sopp, f.eks mugg i dusjhjørner etc. Spray på,la virke,skrubb litt, og skyll.
Trenger jeg nevne at sitronsyre også er billig? Det er nemlig ikke uten grunn jeg er så glad i dette :p
Dra over MR.mussel avløpsåpner, det fjerner alle typer dritt i kabinett fugene som ikke går bort med skuring etc... super effektivt. Ha på la virke og skyll bort, wolaaaaa..... rent og pent:-)
Vask med salmiakk, det fjerner det meste, husk å ha god lufting for det lukter ikke godt med salmiakk, men er effektivt. Ha evt. i noen dråper zalo for ennå mer effekt.
Fjerning av fiskelukt etter en fiskemiddag eller vond lukt gennerelt. Så er vaniljesukker supert. Ha litt på et tefat og sett på benken, Vips så er lukte bort.
Rene pene vinduer og speil får du ved å blande, 1 ss zalo, 1/2 kopp hvitvinseddik og 2 kopper vann i en sprayflaske.
Fornuftig tråd!
Katter som lager seg my tisseplass er irriterende. Vanlig grønnsåpe tar lukta, men katten husker plassen som sin do... Beste tipset jeg har, som jeg har prøvt ut selv er å sette matslåla / gi godbiter akkurat der den har valgt det nye doen. Katter er rare sånn; de går ikke på do nær maten sin.
Hund må det sterkere lut til. Grønnsåpe fjerner ikke lukta, og salmiakk forsterker den. Jeg hadde tidligere to jevngamle italienske mynder som begynte å konkurrere om hvem som fikk den siste skvetten på plass. Jeg vaska og vaska med eddikvann, hele huset stinka! Men det stoppte dem ikke. Til slutt fant jeg frem chilipepperen og krydra det kjære tisse-hjørnet på sovesofaen godt inn. DET tok lysten ifra dem til å markere der, og så var det å passe på som en smed da de begynte å lete etter nye markeringspunkter.
Men kan noen av dere fortelle hvordan man blir kvitt vond lukt fra vaskemaskinen? Filteret er rent, men det stinker av maskinen og er jeg ikke lynrask med å få klærne ut, så lukter det av dem også.
Nei for all del...... da sier det pang.... alle husker vel at vi laget kinderegg bomber av bakepulver da vi var små...... Men det er da ikke vanlig å ha i støpsel ved rengjøring av elektriske apperater. Eller?
Hehe, vanligvis, men bestemora mi hadde bare plukket opp dette med bakepulverrengjøring i en bisetning og trodde man skulle koke det opp :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.