I en diskusjon i lunsjen i dag presterer noen kollegaer av meg å mene at det er hysterisk av barnehagen å nekte barna å ha med yoghurt pga sukkerinnhold og kake på bursdag.
En annen mente at mattilsynet var hysteriske med sitt syn på at sukker er skadelig.
Jeg ble faktisk satt ut, jeg som trodde jeg var langt utpå viddene med kostholdet som gir snuppa frukt ;)
Ser overhode ingen problem med å gi ungene både frukt og youghurt så lenge de ikke er overvektige.. VI følger jo et lavkarbo kosthold for å gå ned i vekt. Vi trenger vel ikke å overføre ALT til ungene våre?? Greit med grovt brød, grov pasta, mye grønnsaker etc.. men skal vi nekte ungene våre frukt og youghurt fordi vi foreldre har lavkarbo dilla?? Jeg synes det blir å ta tak i problemer som enda ikke har kommet jeg da men.. Kaker synes jeg det er flott at de ikke får, men jeg synes ikke man kan sammenligne frukt/youhurt med sjokoladekake....
Nomalt aktive unger forbrenner kjapt sukkeret i en liten youghurt.. Jobber selv i barnehage, og ser hvor aktive barna er... Disse sukkerbombene av frokostblandinger som foreldrene sender med, og som ungene går å knasker som "snacks" er noe heeelt annet... :mad:
Er ikke det litt av poenget? Skal man først ta tak i problemet når ungene er overvektige og risikerer helseproblemer og mobbing? Jeg tror på forebygging, jeg.
Det er langt fra alle barn som legger på seg på grunn av inaktivitet og godterispising, altså. Jeg er et av mange eksempler på det. Og har foreldrene anlegg for å legge på seg, kan du gi deg fanden på at ungene har det også! :o Kan virkelig ikke se noe galt i legge best mulig grunnlag for kostholdet på et så tidlig stadium som mulig. Sukkerfrie barnehager er et glimrende utgangspunkt!
Og hva er egentlig forskjellen på sukkeret i en yoghurt og i en kake?
Jeg BEGYNTE på lavkarbo pga ønske om vektnedgang - litt har det blitt - men jeg trodde aldri i verden at det ville gi meg symptomfrihet fra chrons... og med det et nytt og bedre liv :)
Hadde mine foreldre hatt denne kunnskapen når jeg var lita hadde ikke jeg fått diagnostert chrons i 2005 med det helv... det medførte i hverdagen, og min far hadde aldri fått dia2... og vi hadde ikke vært så småtjukke alle sammen ;)
Det er sånn litt mer sukker i et stykke sjokoladekake, enn det er i en sånn liten yoghurt?
Så lenge ikke det blir sånn hysterisk at de aldri kan spise noe som helst sukker, synes jeg det er greit. Må ikke være noe stor krise om noen har med kake på bursdagen sin, liksom..
Det er nok ingen krise, men i klassen til minsten er de 30 stykker. Om alle skal ha med kake på bursdagen sin så blir det kake 30 ganger i løpet av året på skolen. I tillegg er det ofte barnebursdag og gjerne en voksenbursdag for samme barn og da blir det fryktelig mye kake. Det samme i barnehagen, kaker omtrent hver eneste uke.
Det finnes så mange gode alternativer som smaker kjempegodt og som ungene elsker som fruktpinnsvin og vaniljekesam, minipizza med ansikt og grov bunn osv.
Jeg mener bestemt at vi må slutte å knytte kos mot mat full av sukker. At vi mennesker samler oss rundt måltider er viktig, men hva vi putter i munnen er like viktig.
I barnehagen til vesla har de ikke bare sukkerfrie bursdager. De ønsker i det hele tatt at mat ikke skal knyttes opp mot bursdagene , så vi får ikke lov å ta med noen verdens ting. :confused: Begrunnelsen deres er at det likevel sklir ut, og at barna ender opp med å få med seg muffins og is i barnehagen i stedet for pizzasnurrer.
De markerer at barna har bursdag med bursdagstog, sang og krone.
Det blir vel veldig mye kake om alle skal ha med det på bursdagen?
Barnehagen er jo hverdagen for ungene. Synes derfor sukker er unødvendig her.Da legges det et godt grunnlag for et riktigere kosthold siden...men når det er sagt. Brød er jo også sukker...
Nå aner ikke jeg noe om det er sånn at ungene får mat i barnehagen eller har med matpakke hjemmefra...om det er foreldrene som står for maten er det jo enkelt og tilpasse. Har ikke no tro på at alle må spise det samme...noen vill sikkert få med seg youghurt hjemmefra, andre ikke...
Jeg var selv et meget aktivt barn, som ikke fikk mye sukker...men tjukk var jeg.
Så jeg hadde nok helt klart hatt nytte av mindre brød og frukt:ja:
Barneyoghurter fulle av med sukker, søtt pålegg dagen lang og kaker til stadighet, synes jeg ikke noe om. Frukt har jeg ingen problemer med at de får i barnehagen:)
Frukt er jeg veldig for - og har heller ingenting i mot om de hadde fått kake så lenge det er bursdag i barnehagen , men vet at de praktiserer med gele, pizza o.l. og det er helt greit det og :D
De går på en småbarnsavd 0-3år og de er 10 stk, så det bli i underkant av 1 bursdag pr mnd .
Nei enig i at det ikke bør være ubegrenset inntak... Mange tror desverre at 5 om dagen betyr 5 FRUKT, men det er jo 5 grønnsaker og frukt, hvor 3-4 av disse bør være grønnsaker og resten frukt.. ;) Her tar ungene mine tydeligvis etter meg, for her går de å maser etter frosne bringebær og smoothie :p
Jeg hadde ikke reagert på om de fikk kake på bursdagen sin i barnehagen til snuppa. De er 10 stykk der også, så det blir ikke hver uke og litt til evt. Men synes det er veldig greit at ikke det er noe fast greie også da. Vil heller at matpengene jeg betaler skal gå til skikkelig mat.
Hadde mine vært små hadde jeg begrenset frukt også, svært lite i frukt vi har bruk for.
VELDIG for at vi må snu tankegangen som gjør at vi må dytte noe i munnen for å kose oss! Vet jeg var blant de som lærte mine barn at "mat=kos" og hjelpe meg som jeg kunne ønske den biten ugjort!
Min datter endte opp med 146 ødeleggende kg som 17-åring, på et vanlig norskt kosthold og med mer aktivitet enn hva min undervektige sønn på samme kosthold hadde, feks.
Men, "sukkerfrie" barnehager etc må innføres på en naturlig måte og gjerne med tilrettelagt læring om kosthold.
Tenk om barna våre kunne vokse opp med en bevisst holdning til mat og hva de ulike tingene gjør for kroppen, og ikke med "han må jo få" og "nåå koser vi oss"-holdninga som fortsatt er vanlig :rolleyes:
Ja. Sukker er sukker, dessverre, uansett hvor tiltalende og "sunn" innpakningen synes å være. Og det er like mye sukker i en banan som i en Snickers. Er det greit med Snickers "Fem om dagen" da?
Det største problemet i våre dagers mattradisjon med alle ferdigprodukter er at det er tilsatt sukker i omtrent alt av matvarer; ketchup, dressing, salamipølse, skinkepålegg, ertestuing, brunsaus, suppeposer, brød, preparerte kjøtt- og fiskeretter, nøtter, melkeprodukter, juice...listen er uendelig.
Så ja...jeg signerer h*n over her som kaller det sukker overload. Tror ungene våre får i seg uendelige mengder sukker i løpet av en dag, bare gjennom å spise såkalt "vanlig mat".
Å være bevisste på hva de spiser? Hva sukker gjør for kroppen, hvorfor vi bør ha grønnsaker.... rett og slett mer opplysning og da fortrinnsvis om ren og naturlig mat :) Og ikke minst at mat er noe kroppen trenger for å fungere, at vi fint kan kose oss med andre ting :)
Jeg startet på lavkarbo for fire år siden for å gå ned i vekt, men NÅ har jeg tenkt å spise lavkarbo resten av livet fordi jeg har oppdaget at man blir frisk fra alle mulige plager og sykdommer på dette kostholdet.
Bare inkludert meg selv, og i aller nærmeste familie- og vennekrets kan jeg nevne at vi har blitt kvitt astma og allergier, fibromyalgi, epilepsi, ADHD, migrene, Crohns, depresjoner, barnløshet, diabetes 2 og hjerterytmeforststyrrelser.
Så ja, du kan godt si at jeg har lavkarbodilla. Jeg liker å være frisk, jeg. :rolleyes:
Det jeg reagerte på rundt lunsjbordet, var holdningen om at det var synd på barna som ikke får sukker i barnehagen...
Det jeg synes er flott, som Charlott skriver over her, er at de har annet fokus enn på mat når man skal kose seg og når de har bursdag.
Ved bursdag er det fokus på barnet, ikke kaken.
Og ved at personalet har en bevisst holdning til dette, så unngår man f eks at de kjøper saftis til ungene en varm sommerdag. Da kutter de heller opp gulrøtter de legger i iskaldt vann som ungene får knaske på.
De er også bevisste hva barna får å drikke. ikke juice og saft, men melk og vann.
Men de får frukt i barnehagen, en gang om dagen er dte fruktmåltid, så det er ikke slik at mat som naturlig inneholder sukker ikke er tillatt f eks. Samtidig er jeg usikker på hvor sunn frukten barna spiser egentlig er, hvilke næringsinnhold har egentlig frukten? hexeberg nevner jo at det er svært lite annet enn fruktsukker. Så hjemme prøver vi å holde oss mest mulig til økologisk.
I og med at barnehagen har denne holdningen, kan jeg med god samvittighet servere mitt barn litt kake eller snop innimellom.
I 'vår' barnehage har det ikke vært tradisjon at foreldre tar med kake og lignende til bursdag.
De fikk en liten pinneis før. Nå får de smothie og det er kjempestas! Bursdagsbarnet får hjelpe til å lage, og de drikker den ved lunsj. De får også frukt hver dag og varm mat en dag i uka.
Jeg skal innrømme at for noen år siden syntes jeg det var sukkerhysteri ... Etterhvert så jeg selv hvor mye sukkermat barna mine fikk i seg i løpet av uka. Og spesielt nå, etter jeg begynte med lavkarbo.... Det er jo sukker i 'alt':confused:
Vi har her hjemme kuttet ned på yoghurt, brunost, prim, sjokopålegg, boller, lefser osv... Sender gjerne med store havregryn i nista, litt nøtter og tomater. Ellers blir det tre brødmåltider per dag i barnehagen.
Som igår da minsten ville ha yoghurt til kveldsmat, det var tomt, så det ble tyrkisk istedet med litt lett-syltetøy. " Å, det var godt med 'nisseyoghurt'!!":p
Og så er sånn da, at jeg burde vel ikke bruke så mye lett produkter, kunstig sukker, fun light osv til barna... Skal ikke bare være lett dette her.
Det er 13 sukkerbiter i en yoghurt! Hvem ville gi ungene sine 13 sukkerbiter
uten å reagere? Yoghurt er en sjelden dessert, ikke daglig barnehagemat!!!
Da "vi" (min aldersgruppe) var små var det ikke vanlig å ha med kaker hverken i barnehagen eller på skolen på bursdager, i alle fall ikke der jeg gikk ... Og ingen savnet det vil jeg tro, for det var jo rett og slett ingen som hadde tenkt på det en gang! Kake fikk vi hjemme, i barnehagen var det krone.
Generelt var det nok mye mindre sukker i kostholdet den gangen. Men mer H-melk og fett generelt. Lettprodukter fantes jo ikke! Det var mindre fedme da også. Rart, gitt ...
Men så var det jo vanvittig stas når det var noe ekstra også! En lærer kjøpte pinneis til hele klassen en gang i 2. klasse. Jeg likte ikke isen en gang (appelsin-pinneis), men det var bare så fantastisk, husker jeg - fordi det var så helt utenom alt og så snilt av læreren ...
Det var ikke bare det at man ikke hadde tenkt på det... man hadde rett og slett ikke RÅD til det... :rolleyes:
Mat var dyrere før... man spiste det man hadde råd til... mindre porsjoner og enklere mat.
Festmat var faktisk til fest... i dag er festmat noe man spiser hele tiden.
Lørdagsgodt var til lørdager... i dag er det mange barn som spiser godter hver dag hele uken.
Min erfaring er at det ikke er så ille som man tror, i barnehager rundt omkring.. I barnehagen til snuppa steker de egg til frokost, spiser grovt brød med masse hele frø i, har ikke syltetøy, sjokoladepålegg, brunost og sånne ulumskheter på skiva, lager ofte havregrøt, har varmmat en gang i uka og lager da alltid noe som jeg ser på som sunt. De serverer ikke kake på bursdager, men på "fester" som f.eks nissefest og karneval blir det noe snacks.. Og etter lunch får de frukt..
Kan jo godt hende at vi er veldig heldige med barnehagen vår, men det er ikke noe sukkerfest dagen lang der hvertfall, selvom de ikke kaller seg for "Sukkerfri barnehage"
De samler inn info om hva barnet liker å spise og hva vi ikke vil at de skal ha, når man begynner og holder seg ganske godt til det. Vil vi ikke at de skal ha melk, sukkerpålegg osv så får de ikke det, med mindre de sniker det til seg fra en av de andre barna som får;) (Noe som har skjedd et par ganger med snuppa:p)
Barnehagen til datteren min er ikke sukkerfri, der kan man ha med kake når det er bursdag, og yoghurt. På turdager har de lov å ha med kakao eller varm saft. Men de får ikke ha nugatti og sjokade på brødskiva, dog gir jeg lillemor prim inne i mellom. Og de har ikke noe søtt pålegg til lunsjen.
Jeg syns det er helt greit at det er slik. Det gir dem et balansert kosthold, men med hovedvekten på det sunne. Det går 18 barn i avdelingen, og de atten dagene i årt kan hun fint spise kake...
Man må jo også se litt på hva de gjør i barnehagen. I vår barnehage er de masse på tur, mye fysisk aktivitet og lillemor er kjempesliten når hun blir hentet. At hun spiser mer karbohydrater enn meg er helt på sin plass.
Vi hadde pølser i barnehagen på bursdagene, vi! Ja, og krone, seff. Haha, jeg satt og tenkte lenge her, for jeg kan ikke huske at det var noen kaker. Spurte mamma om det, og hun sa at nei, de var enige om at kaker fikk man jo uansett hjemme når bursdagen skulle feires.
På barne- og ungdomsskolen så gjorde vi det bare sånn at når noen hadde bursdag så lagde alle de andre krone, og så skøv vi pultene sammen og hadde en litt lenger felleslunsj. Uansett så kommer jeg fra en kjempeliten bygd, og i klassa mi var det bare tolv stykker. Ikke store ungeflokken på barnehagen heller.
Jeg var dessverre julibarn, så jeg og en annen under samme skjebne fikk sutra oss til å ha vår "bursdagslunsj" første uka i skoleåret ... først i tredje klasse. Dårlig gjort! :p
Ellers kjenner jeg meg igjen i det Frøy sier om festmat. Godteri var overhodet ikke hverdagslig. På lørdagen fikk vi små tupperware-bokser med pottis i, og knekt noen melkesjokolade- eller firkløverruter over (salt og søtt ;)), eventuelt peanøtter, og et glass brus. Det var liksom noe spesielt og unntaksvis med godteri på den tiden, og langt fra noen fri flyt. Lommepenger begynte jeg ikke å få før i sjette klasse, og året etter begynte jeg å røyke ... Så jeg har liksom aldri lagt til meg den godterivanen, egentlig.
Og jeg vet for egen del at dersom jeg får barn, så må jeg finne en slags gyllen middelvei, men samtidig være ganske målretta i forhold til kosthold. Mine gener er ikke til å kødde med!
Dette er en av studentsamskipnaden sin barnehage. men dette blir mer og mer utbredt i barnehager nå dette, blir en av barnehagens merkevarer :ja:
De var veldig stolte over å fortelle dette til oss, da jeg på første foreldresamtale sa at jeg ønsket minst mulig sukker i snuppas mat :ja:
Her
kan dere lese om hva Rammeplanen for barnehager sier om kosthold i barnehagen.
Så da regner jeg med at man i førskolelærerutdanningen har fokus på dette, og at man der diskuterer og definerer hva som ligger i et sunt kosthold?
I den barnehagen jeg jobber i har vi både brunost og prim, men ikke syltetøy (hva er forskjellen der liksom?)
På min avdeling er vi i allefall på det at ungene skal ha en skive med noe sunnt før de får noe søtt (brunost eller prim). Bursdagene feirer vi individuelt med krone, sang og veiing i kongeteppet, og på slutten av mnd har vi månedsfest hvor alle ungene i den mnd blir feiret. Da kan det være alt i fra boller, rundstykker, sveler, is eller kake. De mnd det ikke er noen barn som har bursdag så blir det heller ikke månedsfest. Har også varmmat en gang i uken.
Synes faktisk det er blir sukkerhysteri jeg også.
Gjør meg ingenting å sende med guttungen kjeks og kakao når han skal på heldagstur med skolen. Det er så sjeldent.
Når det gjelder yoghurt så kan jo folk kjøpe vanlig yoghurt til ungene framfor safari og litago. Eller kjøre på med kesam med bær i eller tyrkisk yoghurt!
Signerer kamp her!! Vi er mange som har lagt om til et lavkarbokosthold uten et mål om vektnedgang! Jeg spiser lavkarbo for å opprettholde en god helse i fremtiden. Hadde ingen som helst plager eller overvekt da jeg la om, men føler at dette er det beste for å unngå dette seinere i livet.
Jeg synes det er synd at karboredusert kosthold altfor ofte forbindes kun med slanking. Trur dette kan være en grunn til at mange "uvitende" og normalvektige er så negative til det, mange tenker at det er nok en såkalt "mirakelslankekur". Synes det burde fokuseres mere på helsegevinstene med å kutte ned på sukker og andre karbohydrater, og ikke kun knytte det til slanking :)
Ville heller gitt ungen min skyr, eller 0% youghurt enn vanlig youghurt. Det er ufattelig mye sukker i de, og spesielt ille dersom ungene skal spise dette daglig for de voksne tror det er sunt.
Jobber selv i barnehage og synes barna godt kan få en liten yohurt og frukt. Kan som sagt ikke sammenliknes med kaker. Liker best når ungene får maten i barnehagen, i noen barnehager tar foreldrene med maten. Og der har jeg opplevd et barn som fikk matboksen med en stor bolle, masse kjeks og wienerbrød! dette er ikke god mat for et lite barn.
men barn skal vokse, og de forbrenner som bare det. men JA barn kan bli overvektige av det kostholdet du har. et sunt kosthold tidlig fører nok sannsynligvis at de unngår å leve ubersunt senere i livet. for de sliter med å venne seg bort fra søtsakersenere i livet hvis de er oppvokst med det som hverdagskost;)
Ikke helt enig.. Det er ofte kaker, selv om de inneholder det samme sukkeret som frukt, inneholder mange andre stoffer som er mer humbug.
Sukker er ille nok, men vi trenger da ikke gi ungene sukker OG humbug i tillegg?
Og dessuten.. Jeg er overbevist om at rent sukker er mye bedre enn juksesukker. Ikke bare vet, jeg har erfart det. Jeg var lærer for ei jente vi introduserte Feingolddietten for. Der var det kun ekte sukker som gjaldt.. Alt annet gjorde jenta omtrent evneveik, men ved Feingold nådde hun nivåer hun aldri hadde vært på før. :roert: Bare så synd det ikke varte... Det ble for komplisert å følge den.
hva prater du om? som du ser diskuterer vi her om hvorfor sukker ala yoghurt eller frukt er godkjent av sukkerfrie barnehager. og i sukkerfrie barnehager mener JEG det er ok at de får det. yeez...:p de er jo barn. som forbrenner i massevis.
fruktsukker og raffinert sukker er to helt forskjellige ting. jeg synes man bør holde barna sunne på det moderate nivå. å nekte dem en frukt om dagen pga litt sukker er litt skremmende synes jeg.
ja sant, sukker er sukker, på ketolysekuren. men jeg er voksen, og barn skal vokse. kunne aldri satt mitt barn på en diett. frukt har en del vitaminer de ellers ikke får i seg og derfor er det ok. vil gi mitt eget barn et sunt variert og egenkomponert kosthold som barn trenger.
nei, ikke kaker og kjeks i hverdagen :) men en frukt/youghurt for å gjøre dem glad høres ikke feil ut. får da være grenser.
Jeg tenker ikke på lavkarbo som diett, er jo bare å spise ren, naturlig mat?
Ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om frukt, overskriften var "Frukt gjør deg feit" og den konkluderte med at det er fint i lite i frukt som er nyttig.
Men, jeg har en datter som ble sykelig overvektig på "norsk husmannskost" og jeg er nok rimelig farget av det.... :o
Hadde jeg hatt like stort kjennskap til lavkarbo når hun var lita hadde frukt og yoghurt definitivt ikke vært daglig kost.
De aller fleste tåler "vanlig" mat, men konsekvensene for de som ikke tåler sukker og karbohydrater særlig godt kan bli svært kjipe, ref min datter på 146 kilo som 17-åring.
Blir det ren mat da?? Hva slags sukker anses som rent sukker?? For alternativer bruker vi jo og alternativer er heller ikke bra.. Liker ikke denne triksingen med kunstig sukker, da tror jeg heller ekte sukker i små mengder er bedre.
Tenkte ikke sukker i hele tatt jeg :)
Bruker minimalt med sukkererstatninger, det søteste blir litt bær.
Så med ren, naturlig mat tenker jeg ren og naturlig mat - uten særlig sukker :)
Om et barn lever lavkarbo skulle man jo tro sukkerbehovet ble rimelig fraværende?
Da går jeg kun ut i fra egne erfaringer og egen reaksjon på sukker, barn å "teste" det ut på har jeg ikke lenger...
Skal se jeg blir "bestemora med nakkekotelettene" :p
Jeg skjønte ikke helt sammenhengen mellom det du siterte, og det du svarte her, altså.
Det er jo ikke alle som bruker kunstig søtning i det hele tatt, og noen bruker det svært sjeldent. Ikke alle sukker-erstatninger er kunstige heller. Jeg har ingen betenkeligheter med å skulle gi noe søtet med stevia eller sukrin til barn. Men det er jo det med søtt, da. At det gjerne fordrer søthunger, så man bør jo forstatt skille på hverdag og fest.
Jeg tålte som jeg vel før har nevnt nesten ikke noe frukt da jeg var liten, spiste godteri på lørdager, og ellers som Charlotts datter spiste jeg vanlig norsk "husmannskost", og endte likevel opp med å bli overvektig fra tidlig av.
Skulle tro man klarte seg uten sukker, men det er jo stadig vekk at det dukker opp hva man skal bruke som sukkererstatning. Selv bruker jeg ikke sukker.. Jeg er saltoman og heldigvis ungene også. Men hvis jeg våger lage kakao med kunstig sukker blir det ramaskrik.
Bestemora med nakkekotelettene hørtes digg ut!! :sikle:
Grunnen til at Kula spør om de har vært slemme regner jeg med kommer av ditt bruk av ordet FORTJENER. Må si at jeg reagerte på bruken av det ordet selv.
Ser også du mener at det er greit at barna får sukker fordi de "forbrenner i massevis". Nå er det jo slik at både barne- og voksenkropper er forskjellige, og det er ikke sånn at alle barn "forbrenner i massevis".
Jeg har to barn på småskoletrinnet. Der får vi lapper med hjem om at på skolen har de en sunn holdning til mat, så barna får ikke lov til og med lyst brød, sjokoladepålegg etc. Det er jeg helt enig i. MEN så får barna kjeks, karameller ol. når de har vært flinke. Kaker og brus når det er karneval, fest osv. Syns dette er dobbel moral.
Trenger barna beløning, gi de en liten ting, ikke mat.
Tildels enig med deg her. Jeg lar min datter på 19 mnd spise frukt - MEN problemet er at den frukten vi i dag tilbys IKKE inneholder vesentlig grad av vitaminer. Så for næringsinnholdets del gir jeg det ikke, det er fordi hun elsker det.
Når det gjelder yoghurt, får hun det også i ny og ne, men jeg synes det er riktig å IKKE servere fruktyoghurt i en skkerfri barnehage. Hvorfor det? Man kan gi mye annet. Barn trenger ikke det søte for å ha det godt. De har det helt ypperlig, sannsynligvis bedre, med begrenset sukkerinntak.
Jeg er helt enig med deg! Lavkarbo for meg er ingen diett, men vårt daglige kosthold.
Og det handler jo ikke bare om hvorvidt barna blir overvektige eller ei?
Jeg har en sønn på 19 år, han er 185 høy og veier 60 kg. Og jeg skal love dere at han spiser utrolig mye shit....
Min sønn var også drøyt 184 høy og veide 65 kilo, radmager og skranglete på akkurat samme maten min datter ble sykelig overvektig på.
Kjenner jeg brenner litt for dette med kos/annerkjennelse=mat jeg....
Tenk om vi heller kunne gi barna positive opplevelser fremfor spiselig, virkelig gi dem en "mat er næring og drivstoff for kroppen" holdning, så mat ikke blir kilden til trøst/kos/annerkjennelse senere i livet.
At det å "unne seg noe" kan være opplevelse uten sukker...
Her snakker vi "etterpåklok" så det holder og jeg ER veldig farget av egne erfaringer, så jeg skjønner godt om noen synes jeg fremstår som litt fanatisk altså :o
Jeg kan legge til PCOS. Hvis jeg spiser et vanlig høykarbokosthold får jeg ikke mensen. Og alle disse sykdommene kommer vanligvis fra høykarbokosthold som man har blitt fôret med siden man var barn. Slik var det i mitt tilfelle. Hvorfor skal ikke jeg da gi barna mine SUNN mat? Jeg blir litt provosert av de som mener at barna godt kan få en yoghurt med sukker i. Det er tusen ganger bedre å gi dem en naturell yoghurt, putte oppi litt bær og malte nøtter..vips, så har man et sunt lite måltid. Og hva er vel bedre enn det? Hvorfor MÅ det være sukker til stede for at man skal kose seg? Det er en holdning vi har lært av våre bestemødre som alltid må dra fram kaker og is hver bidige gang noen finner på å sette foten innenfor døra deres...
Barnehagen vår er nok dessverre ikke sukkerfri. Men de lager all maten selv, og bruker økologiske matvarer. De lager også varmmat hver dag, mye supper, hvilket betyr at barna får i seg mye grønnsaker.
Klokken 3 serverer de rundstykker eller knekkebrød, greit nok. Men hvorfor MÅ de ha brunost/syltetøy på...tror jeg skal høre med mannen om han kan ta opp det på foreldremøte i morgen, men han brenner ikke like mye for det som jeg.
Uansett så tenker jeg at det vi gjør her hjemme er det viktigste. Det kostholdet de lærer her, er det de tar med seg når de flytter hjemmefra. Det sier vel litt at da jeg flyttet hjemmefra, lagde jeg pastagugge første dag, kylling med pomfri andre dag og lapskaus fra boks tredje dag. Og slik gikk dagene...
Jeg skjønner deg godt, og jeg er så heldig at jeg kan være etterpåklok i den forstand at jeg fikk en liten en da de to andre var store. Nå vet jeg bedre, og ønsker å legge forholdene til rette. Min eldste datter har arvet min PCOS og er nå kjempeflink med lavkarbo for å komme på rett kjøl igjen. PCOS er arvelig, og jeg bare håper at snuppa ikke har arvet denne dritten. Men uansett ønsker jeg fra starten av å ha et best mulig kosthold for henne.
Men vi har alltid hatt stor matglede her i familien, og ingen er direkte syke. Men jeg kan virkelig si at ulike kropper reagerer på samme type mat!
Sukker er sukker. Forskjellen på en Cola og 100% Eplejuice er at det er mindre sukker i Cola og derfor sunnere. Å spise frukt er sunnere enn å drikke sukkerholdige drikker siden du får i deg fiberet som kommer i pakka. Så sant barna ikke er overvektige så er frukt greit spør du meg.
Frukt er helt greit det! Det jeg reagerer på er sunnhetsalibiet som blir brukt. Iskrem er også helt greit, men er det noen foreldre som gir barna iskrem fordi det er sunt? Antakelig inneholder en stor fløteis med sjokoladetrekk flere ting kroppen har bruk for enn et eple. De færreste vil allikevel kalle det sunt.
Kanskje fordi jeg siterte flere i samme slengen UTEN å få det med. :o
Og så spurte jeg i samme slengen om det finnes sunt naturlig sukker? For splenda har jeg sluttet bruke etter at jeg leste om alle disse vassdraga som er blitt for søte fordi at splenda ikke brytes ned i naturen slik ønskelig er. Sukrin takler hverken ungene eller jeg. Men stevia har jeg ikke prøvd! For DET er vel ekte sukker som samtidig er sunt?? Eller sunnest av det som er søtt.. :o Hvis man på død og liv skal ha søtt...
Stevia er naturlig, ja! Og har verken kalorier eller karbohydrater. Men det er jo forskjell på kvaliteten. Jeg vurderer å kjøpe for å ha, jeg brukte to år på tømme en pakke splenda, og da gikk vel halvparten i kaffen til venninna mi, som må ha søtt i, og sukker har jeg jo ikke. :p Så det går ikke akkurat mye søtt her i huset. Stevia er utvunnet av steviaplanten, enten som ekstrakt eller tørkede blader. Bare pass på å få tak i noe som er rent, og ikke blandet ut med diverse fyllstoffer. Vet de har bra utvalg på iherb.
Sukrin har jeg faktisk aldri prøvd.
Hmmm, her må jeg si meg uenig i mye... Nettopp fordi barna våre vokser, er det viktig å passe på at vi ikke fortrenger viktige næringsstoffer med tomme kalorier. At man ikke er overvektig som barn, er ikke nødvendigvis et tegn på at man får sunn mat! Synes det blir lagt veldig fokus på den "synlige" overvekten, og lite på alle de andre prosessene i en liten kropp som skal vokse seg sunn og sterk!
Lavkarbo er ikke en slankekur, det er en livsstil, og jeg er overbevist om at barna mine har langt bedre utnytte av denne livsttilen enn meg, nettopp fordi de vokser. Etter å ha lært hva karbohydratene gjør med metabolismen i kroppen, blir det som å gi barna gift! Ingen ville vel ha puttet en sigarett i munnen på ungene...?
Bare så det er sagt, selv er jeg i ketose, men med lavkarbo for ungene så mener jeg mellom 70-150 karbohydrater om dagen, og det gir jo rom for noe frukt/youghurt. Tror det er viktig at foreldre blir bevisst på den totale dagsmengden av kbh for barna, og ikke la seg lure av at noe liksom er "sunnere" enn noe annet. Det er jo nettopp de promoterte "sunne" matvarene via media og offentlige instanser som har medført at mange i dag sliter med overvekt.
Av sosiale grunner prøver ikke jeg å tvinge igjennom lavkarbomat for ungene mine til enhver tid, men jeg har prøvd å endre gamle vaner sakte men sikkert siden jeg selv ble overbevist for et halvt års tid siden...
Jeg er mamma til en jente på fire år, og er opptatt av både kosthold og kroppsbilde for både meg selv og datteren min.
På kostholdssiden betyr det at hun bare drikker vann og så får hun melk i barnehagen. De eneste gangene hun drikker juice er hvis vi presser appelsiner til søndagsfrokosten. Hun får bare naturell yoghurt og ikke søtt pålegg til daglig (unntaket her er brunost på vaffelen på hytta). Litt frukt. Hun får selvfølgelig kaker og godteri når det er bursdag, og den dagen hun finner ut at det er vanlig at barn får lørdagsgodt så skal hun få litt av det også. Av og til er vi på kafé – da drikker hun te og får bakverk. Siden hun spiser samme middag som meg, blir det lite pasta, ris og poteter og desto mer grønnsaker.
Datteren min er ikke overvektig, men ikke tynn heller. Litt som jeg var som barn, antagelig, og se hvordan det gikk… Dersom jeg kan bidra til å forhindre at hun eksploderer i vekt når hun kommer i puberteten, får pco og insulinresistens, så er det utrolig viktig for meg.
Samtidig synes jeg det er like viktig å bidra til et positivt selvbilde rundt kropp. Vi snakker aldri om at man kan bli tykk av mat, jeg snakker aldri om at jeg prøver å gå ned i vekt (det er heller ikke det viktigste – bedre helse er viktigst), og vi tuller og tøyser med stor mage og liten mage osv. Ja, også snakker vi veldig mye om hvilken mat Karius og Baktus liker – og siden vi ikke liker Karius og Baktus, må vi ikke spise så mye av det de liker, og dessuten pusse tennene nøye.
Skal prøve å begrunne bedre, siden jeg forsøker å ha vitenskapen i bakhodet...
Kroppen trenger ca 150 g karbohydrater om dagen (glukose til hjerne og blodceller), og selv om kroppen greier å produsere dette selv, skader det ikke å tilføre noe.
Karbohydratene blir derfor "gift" først når mengden når et visst nivå, og metabolismen kommer ut av balanse. Produksjon av insulin kan redusere produksjon av andre hormoner, blant annet vekst- og kjønnshormoner. (Hvilket jo er svært viktige hormoner for barn...)
Uff, jeg skrev feil. Jeg mente selvfølgelig at litt gift er bedre enn mye gift. Men ser at du skjønte det, hehe :)
Jeg har riktignok bare så smått begynt å lese og sette meg inn i dette, men jeg var nå av den oppfattning at kroppen ikke trenger karbohydrater i det hele tatt (men skjønner at mange rekommenderer lassevis med grønnsaker, så det er vel kanskje ikke 100% riktig).
Men hvis produksjon av insulin reduserer produksjon av andre hormoner, så hadde vel det lureste vært å gi ungene så lite karbohydrater som mulig, da det er nettopp karbohydrater som styrer produksjonen av insulin?
Er enig med det meste av det du skriver, men ikke at man trenger så mye som 150 gram karbohydrater pr dag. I Vof nr 1 2011 kan man lese følgende: "Friske personer kan leve uten både sukker, stivelse og kostfiber. Likevel er det gunstig å tilføre noe slikt som 40-50 gram glukose og kanskje noen gram av andre sukkerarter for å spare leveren og andre organer for arbeidet med å lage de 8 sukkermolekylene som kroppen trenger."
Så jeg personlig ville heller ha satset på et kosthold med karbohydratinntak på nærmere 70 enn 150...:)
Skal prøve å gjengi det jeg har lært, men føl fri til å korrigere om jeg har misforstått/trukket feil konklusjoner/forenklet for mye...:)
Til Hund: Kroppen trenger ikke å få tilførtkarbohydrater for å kunne produsere glukose til livsviktige funksjoner i hjerne og blod, kroppen kan produsere dette selv via en prosess som heter glukogenese. Her omgjøres/spaltes proteiner (aminosyrer) til glukose.
[font=Verdana][/font]
Insulinet sin oppgave er å "renske" blodet for sukker, enten ved å flytte sukkeret til cellene dine (hvor det blir forbrukt som energi), eller ved å omgjøre sukkeret til fett og lagre det på kroppen din. Ved å tilføre for mye sukker/kbh, trenger du mye insulin for å "rydde" blodet rent, og du produserer dermed altfor mye insulin (samt at du får mye overskuddssukker som må lagres.) Denne overproduksjonen medfører ubalanse i hormonene, dvs mellom de anabole (de som bygger opp) og de katabole (de som bryter ned).
[font=Verdana][/font]
På den anabole siden har du blant annet insulin-, vekst- og kjønnshormoner. Skal den anabolske siden balanserer med den katabolske, så kan det høye nivået av insulin undertrykke produksjon av vekst-/kjønnshormoner for at de to viktige hormon-sidene igjen skal balansere...
Tilfører du derimot IKKE nok sukker via tarmen, aktiveres "motparten" til insulin, nemlig glukagon (dette er et hormon på den katabolske siden). Dette hormonet fyller da blodet ditt med sukker ved å bryte ned lagringsfett eller bryte ned fett via kosten! Insulinet må fortsatt "renske" blodet for sukker, men nå er prosessen styrt, og glukagonet bryter ikke ned mer fett enn hva du trenger til energi, og du får dermed ikke noe overproduksjon av insulin. (Det er jo logisk at du ikke bryter ned så mye fett til sukker, at insulinet må lagre det samme sukkeret som fett på nytt...).
Siden 70-150 g ofte ikke er nok karbohydrater i forhold til kroppens behov, så vil ikke dette føre til noe overproduksjon av insulin, ei heller noe fettlagring. Merk da at det er kun hjernen og blodet som trenger “sukkerenergien”, mens resten av kroppen din (feks musklene) benytter “fettenergi”.
Til Klådia: Du har rett, jeg skrev feil. Jeg mener ikke at kroppen trenger 150 g kbh om dagen, det jeg mente var at 150 g kbh er nok til å forsyne hjerne/blod med all glukosen de trenger, uten at du produserer noe selv! :) Lutz mener jo at den magiske grensen for sunt inntak går på 72 kbh, men han også sier at et normalt menneske trenger ikke mer enn 150 kbh daglig for å forsyne de livsviktige funksjonene med glukose (NB! Da trenger man altså ikke produsere glukose selv). Litt fri tolkning fra min side har vel da vært at et nivå på 150 g ikke vil forstyrre metabolismen, som var det jeg forsøkte å svare på. Men kanskje det er mest gunstig å sikre at glukogenesen er aktiv?
Ser jeg må lese mer om dette ja, og "Bedre uten brød" er høyt oppe på lista. Men jeg synes 150g hørtes veldig mye ut. Da ser jeg for meg en del poteter, pasta og brød hver dag, og det må jo nesten bare holde blodsukkeret høyt konstant, eller hva? Holder heller en knapp på 72, så kan man jo gå derfra og se.
Nå sier jeg ikke at de som gir ungene 150g gjør noe forferdelig galt, men lavkarbo er jo noe vi alle kan være enige om at vi har troen på (jeg har enda ikke kjent det helt på kroppen selv, men det føles rett på en måte), så hvorfor ikke bedre føre var? Da blir ungene VANT til sunn og god mat, og sukkersuget kveles.
Ja, det har jeg også forstått! Men det kan vel sies om mer eller mindre samtlige her inne. :D
Jeg tror det er mange barnehager som skulle ønske de var sukkerfrie. Deriblant den barnehagen der unga mine gikk. Problemet var bare det at den gang og kanskje nå også, så var det pengene de hadde til disposisjon til matinnkjøp som begrenset mulighetene. Alternativet var å øke matpengene, og det var det får som ville. Derfor ble det mye grøt, makaroni, kneipp med syltetøy etc etc. Når det var bursdag var det derimot salat, pølse og et bugnende fruktfat.
IKKE kake siden det var så mange unger som var allergiske på et eller annet vis. På skolen var det motsatt, da måtte jeg bake kaker tilpasset alle allergier etc. Det ble gjerne to-tre kaker ved hver bursdag.
Jeg kan ikke nok til å si noe om alt du skriver, men vil bare presisere noe:) GlukoNEOgenese er den prosessen du beskriver, hvor glukose blir dannet fra andre ting. Glukogenese er noe annet, uten at jeg finner en god definisjon her og nå:)
He-he, du har helt rett Cilia, det heter selvfølgelig glukoneogenese :) Ser det blir endel skrivefeil når man skal skynde seg, men selvfølgelig dumt å slurve på så sentrale ord, blir ikke særlig troverdig da....
Har lest både Skaldeman, Hexeberg, Dahlquist m.fl det siste halvåret, og selv om de har gitt meg nok bevis på at dette fungerer, var det først etter at jeg leste Lutz at jeg skjønte bedre hvordan dette henger sammen. Anbefaler absolutt at du leser den boken!
Hvor mange karbohydrater tror dere et vanlig barn får i seg i løpet av en dag da?
Jeg gikk inn på diett.no og la inn følgende dagsmeny basert på det jeg antar et vanlig norsk kosthold for en 10åring er...
6 skiver vanlig kneip
4 skiver brunost
30 gr skinkeost
et medium eple
to poteter
1 dl gulrøtter
kjøttkaker
brun saus
1 liten banan
Er ikke det omtrent hva en 10åring vil få i seg i løpet av en dag?
Totalt karbohydratinnhold i dette er 103,78 ...
Klart, i tilfeller der barna spiser loff, nugatti, pasta og pizza blir det vel andre tall, men er det veldig vanlig å spise sånt + kjeks, kaker, potetgull, godteri osv på hverdager da?
Ouch, jeg begynte å lage et eksempel der barnet spiste 6 skiver loff med pålegg av typen nugatti og syltetøy... og middagen var en ferdigrett med pasta, kalkun og ostesaus og dessert var is... i tillegg til et eple og en banan...
Jeg ga meg da jeg passerte 250 karbohydrater... :rolleyes:
Hmm, det var jo et interessante tall, men du har også uteglemt drikke (feks juice), samt feks yoghurt. :)
Det jeg ofte opplevde da jeg serverte middag med pasta, ris og poteter til ungene, var at karbohydratene ble foretrukket foran kjøtt og grønnsaker... Nå har de ikke det alternativet lengre, og da er jeg tryggere på at de får i seg det de trenger.
Det positive er at de har ikke etterspurt dette tilbehøret en eneste gang :)
Jeg er ikke uenig i det dere skriver videre i tråden her, men jeg vil være forsiktig med å trekke likheter mellom en frisk voksen person, og et lite barn i vekst.
I en annen tråd har vi en heftig diskusjon rundt dette.
Men jeg var på en debatt med Hexeberg som anbefaler 50 - 70 gram karbohydrater til barn i vekst.
Men Lindberg er den eneste som har skrevet en bok om kosthold for barn.
Uansett, det er viktig å redusere et vanlig inntak av karbohydrater som dere skisserer over her, samt at man må være bevisst at det ungene for er lav GI mat, dvs langsomme karbohydrater.
Nå har vi nettopp fortært middagen her, og snuppa spiste fløtesausen til kottisene med skje, sammen med brokkoli, erter og gulrøtter. Til frokost i dag spiste hun sitt faste egg med masse smør. :sikle:
Hun bare elsker det!
Jeg har også hørt/lest at man anbefaler et visst karbo-inntak til barn i vekst, men jeg har aldri fått med meg hva den vitenskapelig begrunnelsen er....?
Jeg kaster meg inn her på tampen for å fortelle at mange Oslo-skoler har aktivitetsdag lagt til mandag, slik at ungene skal få rast fra seg helgematen før man prøver å lære dem noe, tror jeg.:rolleyes:
Barnehagen til gutten min er ikke sukkerfri, nå får han bare med en halv med brunost om dagen og den blir ikke alltid spist. Kjøper bakeri-brød som er hevet to ganger og visstnok har mer fiber. Jeg har ikke mannet meg opp til å prøve naturell yoghurt, men han er jo så glad i røre ting rundt og sammen, så det må vel bli klaff.:rolleyes: Men jeg har i det minste passet på hvilken musli han får med, som er hvetefri med div frø. Og alltid middagsrester til egen varmmat om vi har. Og den er jo lavkarbo, "alltid med så deilig varmmat" sier tantefrøene.
Barnehagen søsteren min har sine unger i derimot, er sukkerfri og det passet litt dårlig ettersom prim var det eneste de spiste en periode og de var nokså kresne ellers. Jeg har ikke turt å si at hun kunne benyttet anledningen til å presse dem i matveien hjemme også, som de kunne trengt, den ene vil ikke spise pølser med annen form/str/farge enn wiener. den andre vil bare spise pannekaker dersom de har prim på.
Og så må jeg si jeg har sett forsyningen av bursdagsgodt og tenkt at det var kleine saker. Kjøpekake? Frossenpizza? Folk har ikke vett til å skjemmes.:eek:
Nei, jeg sender en hel hjemmelaget langpannesjokoladekake med mer smør enn mel, rørsukker, rå kakao, kefir, egg og kaffe, med glasur av 87% sjokolade melis og smør. De har snakket om å ikke ha kake til bursdager, men selv har jeg ikke hørt noe om det på lenge:p. Så lager jeg nok til avdelingen ved siden av og alle de ansatte og ett stykke er nok...
Dette er absolutt en interessant diskusjon og ideelt sett skulle man hatt full kontroll med hva ungene putter i munnen sin. Men verden er ikke ideell. Jeg har fokus på bevisstgjøring hjemme, og at vesla lærer at sukker ikke er bra. Vi har med oss den utingen som mange har vokst opp med; i stedet for å fokusere på hva vi vil skal skje, fokuserer vi på hva vi ønsker ikke skal skje. Vi har vel alle vokst opp med å høre "du skal ikke, du får ikke lov, du må ikke..."
Det blir som når man skal forklare noen veien og sier sånn: "Du skal ikke kjøre inn den første avkjøringen, og ikke i den neste og ikke ta til høyre ved første veikryss osv." I stedet for å forklare helt enkelt at du skal kjøre rett fram...
Min erfaring er at når hun får i seg tilstrekkelig med protein og fett så velger hun bort karbohydratrik mat. Hun er nå tre år og er f.eks. nøye med at frokostpannekakene skal lages av fløte og at litt av melet skal være proteinpulver. Vi må ikke ensidig fokusere på hva de ikke skal få i seg, og ensidig fokus på sukker blir feil. Jeg har flyttet fokus fra sukkerkrig, til at hun skal få i seg masse fett og proteiner, og lære seg å like grønnsaker. Når hun er mett og har fått i seg riktig mat, ser jeg at hun godt kan forsyne seg av kake eller kjeks, mest fordi de andre gjør det, men hun spiser lite eller ikke noe av det.
Jeg har "gitt opp" sukkerkampen i den forstand at jeg ikke orker å være så på hugget hele tia. For jeg kan ikke styre hva andre mennesker skal mene og gjøre. Jeg gjør det jeg kan for å lære vesla og de andre ungene å ta sine egne valg med tiden, og at de skal forstå hvorfor det blir problemer med f.eks. luft i magen o.l.
Ungene vil uansett komme til et punkt der vi ikke lenger kan kontrollere kosten, da vil jeg at de skal være rustet til å ta egne valg. Jeg jobber i en videregående skole og blir lei meg når jeg ser hvor lite ungdommene forstår av hva maten betyr for helsa dems. De kaster matpakka og lever på boller og brus. Jeg har fra tid til annen elever fra "sukkerfrie" hjem der foreldrene er supersunne og forfekter sukkerfri kost. Disse ungdommene oppfører seg som om de har kommet fra sukkernaziland til sukkerfristaden. De ruser seg på sukker mer enn noen andre.
Jeg har full forståelse for at man ønsker det beste for barna sine, og at spesielt dem som har opplevd å være fete barn, ikke ønsker det samme for barna sine. Men barndommen er den korteste tia av livet dems og det hjelper lite om de er sukkerfrie barn dersom de lever som sukkerbomber resten av livet.
For meg er det største problemet med barnehagen at de drikker ekstra lett melk, at de bruker lettmargariner og er redde for fett. Jeg har så lyst til å sende med vesla egen melk og eget smør, for jeg ønsker virkelig ikke at hun skal spise lettmargarin.
Hvis du gjør så gjør jeg også!!
Vanlig helmelk har, hvor mye fett? 3,5% per definisjon ikke et høyfett-produkt. Nå drikker min ikke melk lenger, men kjøper jeg til kakao el noe er de 'rødmelk'!
Men flora-hva-heter-det-mer i kjøleskapet i barnehagen, det smaker jo høng, ikke rart de ikke vil ha grønnsakene sine etterpå. :rolleyes:
Hjemme har jeg bremykt, som er smør med rapsolje i, mest for at smøring på morgenen skal gå greit. Matlaging er med smør, olje eller andefett...:p
Ikke rart varmmaten hjemmefra lukter uvant godt i barnehagen. :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.