< Tilbake til oversikten

Grønnsaker - kvalitet eller kvantitet?

Tami sa for siden:

Overskriften er sikker feil, men her er problemet:

Det er travle dager for tiden og når jeg ikke har tid til å lage blomkålmos eller brokkoli i ulike varianter, hva kan jeg da spise i farten? Jeg får helt klart ikke i meg nok grønnsaker. Det hjelper heller ikke at det er få grønnsaker jeg liker....I tillegg til blomkål og brokkoli, liker jeg minimais, tomat, agurk, kålrot og gulrot (som har for mange karbo på Atkins)

Det er ganske mange karbo i kålrot, men jeg klarer å spise den rå. Kan jeg bruke ca 12 karbo (av mine 20 daglige) på kålrot? Det blir jo ikke mange staver, men er det mengden grønnsaker som er viktig??? Jeg får for øvrig nok fett og proteiner hver dag. :)

Grethe B sa for siden:

Hei :)
[font=Comic Sans MS][/font]
Om jeg ikke husker feil, så gir grønnsaker deg B-vitamin og fiber også. Det blir fryktelig lite igjen med 8 karb. totalt gjennom dagen delt på anbefalte varer. Jeg pleier å lage en "salatbar" i kjøleskapet. Kutter opp brokkoli, blomkål, squash, agurk, purre, ost osv. Putter hver ingrediens i en egen boks, og rører sammen en dressing av cf eller rømme, sitron, salt og pepper, og setter klar i en flaske. På travle dager kan jeg raskt plukke brokkoli, squash og blomkål og steke kjapt i panna, eller blande en salat med ønskede ingredienser. Lykke til videre fremover, håper du finner en rutine som passer for Deg :)

Kitsu sa for siden:

Jeg har en skal med små tomater stående for de måltidene der jeg ikke lager varmer grønnsaker til. Hiver i meg et par ved siden av maten. Og fant snacksagurker i dag på Ica, perfekte til å ta med seg i farten. Om du liker kan du jo dele opp blomkål og spise den rå?

ada-emilie sa for siden:

Poenget er nok å få i seg et variert inntak av grønnsaker for å få i seg forskjellige stoffer, så ikke enten eller, altså.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.