< Tilbake til oversikten

Hvor mange lidelser kan lavkarbo kurere?

ada-emilie sa for siden:

Jeg har ikke sett en slik oversikt her inne. Kan vi samle det her? Fint å finne frem til når noen vi kjenner plages med noe og vi vil anbefale lavkarbo.

Kanutten sa for siden:

Håper du legger stor trykk på KAN!! For det er mange som overhodet ikke har virkinger av lavkarbo på samme måte som andre har enorm virkning. Kroppen er mer sammensatt enn at man som så kan trekke en plage rett ut og sier at DEN skal leges NÅ ved lavkarbo. Feks jeg ble kvitt bulemien ved lavkarbo, andre blir det ikke. Noen ble kvitt anoreksi ved lavkarbo, andre igjen bruker lavkarbo tvert imot som et middel for å holde vekta nede, ikke for å bli frisk.
Noen ble kvitt allergier, andre igjen FIKK allergi fordi at kroppen liksom mer åpnet seg.. :o

Nerthus sa for siden:

Jeg tror ikke lavkarbo KURERER chrons - men jeg vet flere har blitt kvitt de verste fordøyelsessymptomene med et lavkarbokosthold :)

Aline sa for siden:

Mange har blitt kvitt migrene :) Men igjen, ikke alle.

ada-emilie sa for siden:

Og det er da jeg typisk tenker: hvordan forårsaker karbohydrater migrene? Men det regner jeg ikke med at noen kan svare på:)

Kanutten sa for siden:

Kanskje fordi muskler og ledd blir stimulerte og ikke stive?? I allefall var det det jeg fikk høre i dag.. Jeg går til behandling grunnet hodepine av ymse slag og fikk i dag beskjed om å fortsette med lavkarbo og mye fett.

Eksen som er gammel kickboxer sa alltid at man måtte sørge for å få i seg nok fett for det smører leddene og gjør musklene smidige. Og dette er over 30 år siden.

Trolltika sa for siden:

Hos meg har i allefall tarmen begynt å fungere normalt igjen. Et kosthold med mye grovt brød og mye vann førte til doturer en gang i uka, og da var det bare å ha god tid for det var ikke småtterier som ville ut. Bort med brød og inn med mer smør og rømme, og tarmen funker som ei klokke :p

Beatrixie sa for siden:

Noen kan få migrene utløst av svingende(lavt) blodsukker. For de kan nok lavkarbo være gunstig for å forebygge migrene.
For de som får anfall utløst av lukter etc.så vil nok ikke lavkarbo ha noen innvirkning.

surflover sa for siden:

Lavkarbo skal være veldig bra for oss med PCOS som prøver å få barn :)

ada-emilie sa for siden:

Lavkarbo for sjelen:)!!

camryn sa for siden:

Ikkje kurert, men blitt langt betre:
migrene
psoriasis
leddgikt
ME
allergi

Men er diverre like nærsynt enno. :(

ada-emilie sa for siden:

Jeg skulle akkurat til å spørre om sukker/karbohydrater i store mengder ligger til grunn for allergi. Noen som har lest noe om det?

Egwene sa for siden:

Det jeg har opplevd er at jeg så og si ALDRI er oppblåst mer!
Bortsett fra uken her, hvor jeg har spist masse karbohydrater og føler meg som en liten gassballong.

ekenna sa for siden:

Jeg har ikke lest så mye om det, men jeg har egne erfaringer. Om det har noe med kostholder, vet jeg ikke, men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg ikke i det hele tatt(!) reagert på katter(av alle ting):confused: Og jeg har alltid vært allergisk mot dem liksom. Så nå kan jeg kose med katten til venninna mi, uten reaksjon! Og før kunne jeg ikke komme inn i huset uten å hovne opp i øyner, klø, nyse og så videre.

Når det gjelder andre:

Min mor er blitt betydelig bedre av sin migrene og psoriasisen er borte!

Eksen min er blitt kjempemild i psoriasisen sin (han har mye mer enn det min mor hadde, så om det kan bli bedre, tar det nok sin tid). Han er også blitt kvitt smerter i leddene som kom av psoriasis artritt. Et forhøyet sukker- og insulinnivå fremmer jo betennelsesreaksjoner i kroppen, så det må jo ha noe med det å gjøre? Lite karbo(sukker)

ekenna sa for siden:

I take that back ;)

Shamu sa for siden:

Jeg er helt smertefri fra kroniske smerter grunnet irritabel tykktarm.

Lisa-pyon sa for siden:

Jeg vet at gluten og kasein(melkeprotein fra ku) er allergener som små barn ikke burde få siden de kan utvikle allergier og eksem og astma pga det om de blir gitt det.

Bæret sa for siden:

Jeg er ikke kurert, men har blitt mye bedre av FM og migrene.

En venninne av meg har nesten blitt kvitt alle overgangsalder plagene sine....!!

herregud sa for siden:

Jeg har stabilisert blodtrykket ved hjelp av lavkarbo, og trenger ikke lenger medisin

taraquin sa for siden:

Spesielt på barneepilepsi er ketogen diett effektivt for mange, noen blir faktisk helt bra. På voksenepilepsi kan det hjelpe noen få. Jeg leste en singel-case studie som jeg desverre ikke finner referanse på, hvor ei dame med schizofreni ble symptomfri etter å ha gått på ketogendiett noen dager, hun kuttet også ut gluten og melk. Sist nevnte er nok svært uvanlig, men vil nok gjelde noen med denne forjæ... sykdommen (har jobba på psykosepost).

murse sa for siden:

Jeg er mye bedre av ME, kviser, muskelsmerter, ryggsmerter og PMS.

Imp sa for siden:

Jeg kan skrive under på det med PCOS, jeg hadde masse cyster, overvektig, kvisete, ingen eggløsning. To ganger har jeg startet opp på lavkarbo, begge gangene har mensen kommet etter henholdsvis to og en uke, jeg har gått kjapt ned i vekt og ved ul har cystene blitt færre og mindre. Kvisene borte. Og jevn syklus ved jevnt lavkarbokosthold.

BitTorres sa for siden:

Jeg vet ikke hva som forårsaket det, men jeg er blitt kvitt en 25 år gammel kronisk skulderbetennelse, mindre spenningshodepine, og blitt kvitt dårlig kondisjon - DET er ikke dårlig :)

LibraGirl sa for siden:

Om jeg ikke misforstår deg nå, så er det en allergi lignende sykdom
som heter fruktosemalarbsorpsjon, den er basert på at
tarmene ikke spalter sukker man får i seg gjennom maten.
Har denne allergien selv å da jeg var under utdredning mente
legene at det var altfor mye sukker i dagens halvfabrikate
kosthold og de så flere å flere fikk denne allergien...:eek:

Hallo sa for siden:

Sure oppstøt/halsbrann, kronisk mageknip, og dårlig søvn er borte hos meg. Det er veldig ok!

Hallo sa for siden:

OG 29,5 kilo=)

Bravo sa for siden:

Dere som svarer i denne tråden, kunne dere også anslå sånn omtrentlig hvor lang tid det tok fra dere la om kostholdet til dere merket bedring i div. tilstander og plager?
Interessant, synes jeg!:)

Charlott sa for siden:

For meg begynte jeg å merke vesentlig bedring de første 2-3 mnd, noe som ble bekreftet av blodprøver.

Nå, etter 21 mnd på lavkarbo, er stoffskiftet stabilt, blodprosent og jernlager har økt, har ligget på 0-3 i jernlager og 7-9 i blodprosent de siste åra, nåer i allefall blodprosenten på svimlende 10 :D
Migrenen min er tilnærmet borte, smerter i muskler og ledd vesentlig bedre :D
ME`n er også mindre plagsom, etter 5-6 år hjemme ser jeg nå mulighet til å prøve meg i jobb igjen etterhvert :D

LibraGirl sa for siden:

Har ikke tatt kontroll prøver enda, men etter bare en
uke kjente jeg økt vellvære i kroppen, bedre fordøyelse å det hørtes
ikke ut så jeg hadde jordskjelv i magen :O Har også mindre sultfølelse da jeg
spiser mere regelmessig å bedre mat :) Etter snart 2mnd er neglene mine
blitt så utrolig fine å sterke, verken brekker eller fliser seg opp :D
Håret er også bedre, syns liksom det er fyldigere å jeg mister ikke like
mye hår :P Har også merket at der er mindre tannstein :)
Så har klærne sluttet å krympe i kleskapet :D Hihi

Bravo sa for siden:

Jeg har begynt å miste mindre hår..mistet u t r o l i g mye før, da, og mister fortsatt noe, men mener det er mindre.
Og så vokser håret mitt saktere, tror jeg i alle fall...

Jeg farger nemlig håret, og håret mitt vokste superfort før, etter kun 4 uker var jeg på overtid og måtte farge ettervekst igjen, mot omtrent 8 uker for andre, visstnok. Frisøren min kommenterte også at det gikk vesentlig fortere med meg enn med mange andre kunder. Så det er jo bare positivt å slippe å farge så ofte, om dette holder seg, da. (Har gått på lavkarbo i ca 2mnd nå, så jeg har bare en runde med ettervekst å vise til..)

Eve sa for siden:

Blodtrykket går nedover. Var hos legen etter to uker på lavkarbo og kunne halvere medisiner. Fikk ny time etter fire uker skal se om jeg kan slutte
helt med medisiner.:helsesjek
Jeg var litt bekymret for om kolestrolet ville gå opp. (Det blir jo veldig mye fet mat) Legen sa at det etter hans erfaring heller gikk ned på lavkarbo.:)

Kan jo ikke bli bedre.:D

Idarull sa for siden:

Eksem, munnherpes, akutt tretthet (blodsukkerfall) og mageproblemer her hvertfall!

Pruttilutt sa for siden:

Jeg er bipolar og har merket betydelig mindre svingninger, og jeg er mye mindre deprimert enn tidligere. Merket det etter cirka 4-5 måneder - humøret la seg mer eller mindre i et nøytralt spekter. Men har selvfølgelig mine "stunder" både opp og ned i spekteret.

Har én eggstokk etter operasjon i underlivet som barn, og ved kontroll i fjor vår hadde jeg 23 "perler på en snor" som legen sa. Kontroll i februar i år viste ikke annet enn en "p-sprøyte-eggstokk" som legen kalte det. Tenk det, alle er borte!

Etter 4 dager i ketose i oppstart i juli i fjor kom menstruasjon etter ufrivillig opphold på 5 måneder.

Huden min er betraktelig bedre - var ille plaget med uren hud og utslett i ansiktet. Nå kun ved sprekker - da melder de sin ankomst så og si timen etter...

Okie sa for siden:

Hodepine borte! Kom til å tenke på det i dag...
Hadde hodepine hver dag som fulgte meg fra jeg sto opp til jeg la meg. Hadde det ikke vært for kink i nakken og hodepine nå hadde det sikkert gått en stund til før jeg hadde kommet på det.

Fått kjempe fin hud jeg også. Merker også at humøret er stabil. Ikke så mye PMS. Mer energi og "bomullet" i hodet er borte + + +

Euphita sa for siden:

Jeg har også veldig mye mindre hodepine! Har ikke tenkt over det før jeg leste denne tråden, men faktisk ja!
Jøss, jeg har all min tid vært plaget med ukentlig hodepine som jeg sliter med å bli kvitt, det er lenge siden jeg har kjent den altså :)
PMS er mye bedre, humøret er stabilt til tross og jeg er mye mindre fysen på noe søtt i forbindelse med mens.
Renere hud ja og sterkere negler, samt skjerpet smakssans hva søtt og salt angår.
Magen har det også godt merker jeg :)

Simpfan sa for siden:

Hos meg har jeg ikke merket noe annet enn at vekten går nedover. Har lite energi, dårlig mage og kvalme, så for meg er ikke lavkarbo best, men fortsetter jo uansett så lenge vekta minsker.

LibraGirl sa for siden:

Har også nå blitt kvitt utslettet jeg har vært plaget med siden jeg var barn,
tørre flekker på rumpe, lår å mage! Plutselig er alt borte:eek:
Er litt tørr i huden på magen eneste, men det er nesten helt sykt
at man er så vandt me utslett at man ikke merker at det forsvinner!
Kan iværtfall gå i bikini uten å være flau av utslettet lengre :D
(Å det MÅ være lavkarbo da jeg ikke har gjort noen annen endring en
i kostholdet siste 2årene) Har tilogmed gått på flere prednisolon
kurer uten at utslettet har rikka seg!

littleme sa for siden:

Signerer denne!

lillekri sa for siden:

Forkjøla/bronkitt (kronisk av/på).

Magesmerter ifm luft.

NB: fikk irritert tarm pga for mye protein da jeg start med LK. Fikset Nå :)

smgj sa for siden:

Jeg har oppdaget at kroppen min ikke har godt av mel (samler væske, senker basaltemperaturen 0,4 grader, gir meg fortettet nese/ører og returnerer carpal-tunell-syndromet, PLUSS gir meg en masse kviser). Videre tåler ikke magen melk noe særlig (litt for mye = kviser, alt for mye = diarre). I et kosthold uten dette har jeg fin hud, fryser ikke og er mer stabil i humøret.

Jeg har også mindre tannstein nå, sjeldnere hodepine, bra mage uten luft og sterkere negler - og jeg sover bedre. :D Om alt kan relateres direkte til kostholdet tviler jeg vel på, men det har gjort MYE bra sammen med vitaminer og stoffskiftemedisin (for min del).

PS - kornprodukter hemmer opptak av sink, jern og andre mineraler... mens fet mat faktisk øker opptaket. Så spis fett og salat sammen. :)

lille_trille sa for siden:

Ikke sant?
Helsegevinsten er formidabel. Vektnedgangen rein bonus :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.