Livsglede sa for siden:
Jeg tenker endel på når det gjelder lavkarbomat og hva som får deg til å "sprekke" ? Er det viljestyrke, "planlagt" eller hva er grunnen og hva kaller du en sprekk? Interesant å høre hva dere mener er å "sprekke".
Livsglede sa for siden:
Jeg tenker endel på når det gjelder lavkarbomat og hva som får deg til å "sprekke" ? Er det viljestyrke, "planlagt" eller hva er grunnen og hva kaller du en sprekk? Interesant å høre hva dere mener er å "sprekke".
streber sa for siden:
Stort sett godt planlagt, altså at jeg har sjekket hva som finnes av lavkarboalternativer dit jeg skal eller at jeg har medbrakt lavkarbokake feks. Dette er utskeielser for meg da jeg til vanlig går på eurodiettprodukter, jeg går ikke ned på ketolyse o.l.
Vanlig godteri /kaker/poteter etc holdes til juleferien, kanskje litt i påsken og en uke eller to i sommerferien-da er det "lov" for min del, bestemmer det på forhånd.
Kitt sa for siden:
Er det planlagt, er det en utskeiing og skjer typ i forbindelse med bursdager/festligheter eller når jeg kjenner at om jeg ikke gjør det, skjer det en skikkelig sprekk!:eek:
Som i dag, med mensen, veldige menssmerter i tillegg til de jeg sliter med hver dag, trøstespisingmateriale deluxe, og VIPS! all viljestyrke borte og jeg kjører i meg den sjokoladen som lå igjen etter snuppa fra helgen!:eek::nedfor::o
Men nå er den borte, jeg er ikke noe mindre menstruell og solen skinner!:p
Egwene sa for siden:
Om jeg har det SKIKKELIG dårlig med meg selv, psykisk.
Så i dag etter en stor hulkerunde på do, dro jeg på kafé og kjøpte et lite stykke gulrotkake og et glass ferskpresset appelsinjuice og koste meg med en god bok.
Ingen dårlig samvittighet for det, for psyken min trengte det litt.
Og samtidig angrer jeg, for sitter igjen med en knall hodepine :P
Men det blir mindre og mindre slike "sprekker" jo lenger jeg holder på føler jeg:)
Livsglede sa for siden:
Uff så trist at du er dårlig med mens, men det hjelper sjelden å spise noe søtt ved mensplager, faktisk så kan det øke smertene. Lett for meg å si nå da jeg ikke har pms for øyeblikket:-) men jaggu er det vanskelig når hjernen skriker til deg at du MÅÅÅÅÅÅÅÅ HA SJOKOLADE NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ:-)
Vi jenter er rett og slett utilregnelige i gjerningsøyeblikket nar vi har pms.
Ellers tilbake til hva som får deg til å sprekke. Er enig med deg at når det er type "planlagt" så er det utskeielse, sprekk er når en gjør noe som er ute av kontroll og når viljestyrken er på minussiden. Men heldigvis er det ikke så galt at vi ikke kan begynne med blanke ark dagen etter og jobber oss inn i ketose igjen og så har vi sannsynligvis lært noe av "sprekken".
Jeg passer som regel på selv å ikke være sulten når vi skal bort, særlig når jeg ikke vet hva som blir servert. Har alltid med meg en liten pose baconcrisp til å knaske på iløpet av kvelden. En liten pose med hjemmelaget nøttemix som jeg ofte har liggende i vesken som nødproviant. Eller om vi er invitert på kaffemat, tillbyr jeg meg å ha med en kake:-) Så spiser jeg av den:-) Men noen ganger slår alt feil og det er ingen vei utenom enn å spise, for jeg er sulten, det er feil mat osv..... da velger jeg det "snilleste" av det jeg finner ellers så spiser jeg lite og veldig, veldig sent og legger inn kunstige pauser, alla legger fra meg kniv og gaffel og snakker mye:-)
Livsglede sa for siden:
Du trengte sikkert å nyte gulrotkaka og appelsinjuicen din. Du hadde det jo fantastisk da du satt der og leste i en god bok mens du nøt kaka og juicen, så hva er problemet da? Jo hodepinen i etterkant ble ditt problem, men da blir det jo lenge til neste gang du får lyst på gulrotkake og juic, siden kroppen din vil assosiere dette med hodepine.
Brett opp armene, imorgen er det en ny dag og den er din, kun du som bestemmer hvordan den skal bli. Lykke til og god bedring.
ninasov sa for siden:
om jeg sprekker, så er det veldig spontant... :o det bare skjer liksom... he he
Jabba sa for siden:
Nesten bare planlagte sprekker her i gården...sist gang jeg sprakk uten å ha planlagt det var da gubben kom hjem med sjokoladepudding og vaniljesaus......
babydoll sa for siden:
Sprekker kun når det er planlagt. Alle gangene jeg har skeiet ut med karbomat har vært på restaurant. En gang laget en bekjent av familien som er tv-kokk en fireretters til oss - da sier du ikke nei til sjokoladefondanten!! Planlegger også en firedagers sprekk om et par uker, når jeg og tre venninner skal på ferie. Vet av erfaring at det ikke blir en morsom ferie om jeg skal stresse rundt og lete etter lavkarbo-alternativer til frokosten, og sitte og pirke i salat til middag.
Sånn ellers holder jeg meg unna fristelsene i hverdagen. Har veldig sjelden sug etter noe, og har funnet bra lavkarboerstatninger for alt jeg cravet før. Spesielt is!
Kitt sa for siden:
Har ikke vært så dårlig siden jeg var tenåring, faktisk, så tror dette er begynnelsen på slutten!:D
Etter over 30 år med dette styret nesten hver måned, er jeg glad det nærmer seg slutten!;)
Sukker gir eufori, og jeg får en bitteliten pause fra smertene!:o
Er heldigvis ikke hver gang jeg blir like utilregnelig!:D
ada-emilie sa for siden:
Jeg kan sprekke på den måten at jeg spiser litt mer enn planlagt hvis jeg merker at jeg er sulten til tross for at måltidet er inntatt. Men å bli for mett fikser jeg ikke. Da går jeg og kaster opp med vilje. Og jeg har aldri spist noe jeg ikke tillater slik noen nevner her. Jeg trøster meg ikke med mat. Jeg går heller og griner:)
wevi sa for siden:
Kun planlagt sprekker. Da holder jeg lettere resten av året. Når det går veldig trått og jeg står helt stille, så hjelper det litt å si til meg selv "hold ut, det er bare en mnd til du kan skeie litt ut". Da gjerne på bursdagen e.l. :)
Tomsverden sa for siden:
Det er ingen ting i livet som her strømlinjeformet. Ikke hverdagen, ikke jobb, ikke skole. Egentlig ingenting. Ingenting er enkelt. Heller ikke livsstilsendring eller diett. Noen ganger trenger man kanskje å spise den bolla eller sjokoladen. Det er en liten setback der og da, og det er bare å fortsette med gode vaner.
"sprekker" man hver uke, så burde man kanskje gå inn i seg selv :)
Livsglede sa for siden:
Hm..... unnskyld meg..... men kaste opp med vilje? Er ikke det bulimi, beklager om jeg tråkker rett i salaten eller assosierer noe som ikke er tilfelle, men oppkast uten å være syk og som er frivillig er for meg bulimi. Hvorfor spise mer når du ikke takler å være for mett? Å hvorfor gidde lage mat, spise mat og så gå å kaste opp? Noe jeg ikke skjønner her? Er jeg treig eller. Jeg mener nå at det er både sløsing med tid og penger om du driver på sånt. Lag deg en meny som du må følge og kun den, for du har tydeligvis viljestyrke, men den brukes på feil plass.
Spiser du lavkarbo for å gå ned i vekt? Har du spist lavkarbo lenge? Hvorfor begynte du med lavkarbo? Jeg ble bare så satt ut av innlegget ditt, mulig at jeg overreagerer, beklager så masse for det. Men ble lei meg. Mat er et nødvendig ånde og det skal nytes. Vi skal like maten vi spiser og vi skal spise med god samvittighet.
Anarko sa for siden:
Jeg går ikke og tenker at jeg skal belønne meg med noe høykarbomat. Jeg belønner meg selv eventuelt med lavkarbomat. Mitt problem, og så vidt jeg vet og kommer på i farten er øl. Jeg holder meg vanligvis til brennevin, men syns det er godt, og billig, hvis man er ute på byen å drikke øl. Men det er en sjelden greie da.
lillemeg88 sa for siden:
jeg reagerte også på det innlegget.. jeg mener også at å kaste opp med vilje (hvis det skjer gjentakende) er bulimiske trekk! kan jo hende jeg (vi) har missforstått, men hvis det nå er slik at det er noe som skjer gjentakende, ville jeg oppsøkt lege da det kan føre til en rekke skader på kroppen, både fysisk og psykisk..!
Livsglede sa for siden:
Enig og da er vi to av samme oppfatning:-)
streber sa for siden:
Jeg reagerer også på innlegget, men kjenner litt til ada-emilie sin historie da hun har skrevet noen blogginnlegg om kropp,mat,barndom etc-slettet dem like etter. Ville egentlig bare si at det er berettiget at dere reagerer. Hun har ikke et normalt syn på mat og kropp etter min mening. Hun får svare mer utfyllende om hun selv vil.
Kari Marita sa for siden:
Jeg blir også lei meg på ada-emilies vegne. Syns dette ligner en spiseforstyrrelse. Enig med deg i det du skriver her. :(
Veggpryd sa for siden:
:eek:
sigboh sa for siden:
Mine sprekker er somregel:o alltid planlagte! :D
Anos sa for siden:
Jeg har ikke sprukket enda, men det er nok viljestyrke det står på, og kanskje litt lathet. I det siste har vi hatt så mye godis i huset og det irriterer meg grenseløst, men jeg kan ikke kaste det ut heller, siden jeg ikke er den eneste som bor her. Lavkarbo mat krever litt mer cooking og matlaging har adri vært min sterke side, derfor er det fristende å spise en skive noen dager, eller litt snacks som sjokolade og chips. Det gikk så langt engang at jeg holdt sjokolade på leppene mine, jeg hadde så lyst å ta en bit men jeg var sterk nok til å legge den vekk :D Fordi jeg vet at det ikke er verdt det i det hele tatt!
Livsglede sa for siden:
Oaw..... jammen er du sterk...... hadde jeg kommetså langt at sjokoladen var i hånden og på vei inn i munnen...... ja da hadde jeg glefset til:eek:
Litt av en viljestyrke du har da. Stå på du klarer dette du, det er jeg sikker på. Jeg har løst problemet med å lage godiser selv og stort sett ha kun slike fristelser i hus i helgene:) For det er ikke alle her i huset heller som lever lavkarbo, men de lever redusert siden det er jeg som lager maten:p
Anos sa for siden:
Ja, tidligere hadde jeg aldri klart det, men jeg prøver alt jeg kan å være realistisk, og hvis jeg er det så er ikke den sjokoladebiten som smaker godt i et minutt eller mindre verdt det på noen måte, men det er ikke lett å tenke slik alltid :p
Det var en god idè, lage larvkarbo godis og ha det i hus hvis man faller for fristelsen for å spise annet sukker og karbo godis. Det skal jeg jammen gjøre. Lykke til videre :D
Camel sa for siden:
Vanligvis planlegger jeg sprekkene mine, den første er i mai på bursdagen min.
MEN da jeg var på jobb i går klarte jeg å knuse lokket på en slik boks smågodt blir levert i. (Peace-merker!)
Jeg tok det som et tegn og forsynte meg med to. Åh, the shame! :p
Sbond sa for siden:
Jeg er student og bor i en annen by en foreldrene mine, og mine "gamle" venner. Blir litt sånn at jeg sprekker når eg enten skal hjem, eller besøke noen venninner.. Neste gang jeg skal hjem skal jeg IKKE sprekke, selvom min mor er litt sånn at hun blir bekymra når jeg skal unngå det ene og det andre, da hun av en eller annen grunn ikke liker at jeg går ned i vekt.. Tror ikke hun er så glad i forandringer, og redd at jeg skal gå "for langt", men skal vise henne boken, og forklare at det er vektregulerende, og at man ikke kan bli særlig undervektig..
Tror egentlig at jeg sprekker av helt "feil" grunner også:
Er ikke nødvendigvis sånn at jeg har så fryktelig lyst på ditt og datt, men heller det at da slipper jeg å prate så masse om kuren jeg går på, slipper å virke "vanskelig" i matveien osv.. Hater "måle opp og ned" blikkene hvis jeg sier at jeg har bytta om på livsstilen min..
Connie_88_ sa for siden:
Jeg er veldig flink til å ikke sprekke når jeg er i daglige rutiner... feks; jobb på gatekjøkkenet (JA! lavkarber jobber daglig med å stekehamburgere, fritere alt som finnes mellom himmel og jord. hehehehe) Det går helt fint! Hjemme/skolen er heller ikke noe problem.....
MEN, nå i påsken ble det en hastetur til gausdal på "hytta" med hele familien... rakk ikke noe som helst, var ganske blakk også..så fikk ikke handlet noe.. dermed måtte jeg spise maten høykarbere spiste, inkludert kake! (skammer meg...) men alt som var der var spekeskinke og potetstuing... frukt... prøvde i 9 timer å leve på spekeskinke .. men går ikke ann i lengden;)
Carisma sa for siden:
Det hjelper vel ofte bare på? Jeg jobbet på bakeriutsalg i mange år, og klarer ikke tanken på gjærbakst! :eek::D Ikke fordi jeg spiste av det, men bare lukta gjør meg uggen!
Kanutten sa for siden:
Jeg sprekker sjelden, omtrent aldri fordi jeg har lagt listen ganske høyt slik at det er rom for avvik. Jeg spiser rundt 50 karber pr dag og det er grenser for hva jeg klarer presse inn. Jeg er IKKE tilhenger av søtt. Vil jeg ha søtt spiser jeg rød paprika eller en appelsin. Fløte, bær og sukker frister ikke i det hele tatt og i allefall ikke kaker. Jeg er saltsnål jeg. :ja:
SøtesteTrikken sa for siden:
Jeg kan type "light-sprekke" når jeg er premenstruell f.eks... eller hvis jeg har vært i et selskap med mange fristelser som jeg selvfølgelig har motstått... Da kan jeg overspise litt lavkarbo-vafler med kanel og splenda på, hjemmelaget lavkarbo-is, pepsi max og valnøtt/coletta sukkerfri melkesjokolade-blanding.. Men regner ikke dette som sprekk egentlig... Går kanskje ikke ned i vekt den dagen, men heller ikke opp...
Har hatt endel planlagte sprekker i fbm ferier og høytider... og en sprekk på besøk hos noen som serverte pizza og ikke visste at jeg var på kur... synes det ble for kjipt å ikke spise noe, så tok 2 stykker og var tilbake på lavkarbo igjen etterpå...
Kanskje sa for siden:
Mine sprekker har vært en gang da jeg var langt psykisk nede og trengte boller og pizza og snop ..... fråtset en hel uke før jeg klarte ta meg sammen og begynne på lavkarbo igjen.
Neste sprekk var da jeg skulle reise vekk i anledning en stor dag. Der ble det så vanskelig å holde meg til lavkarbo, og jeg spiste den maten de andre spiste.
Så kom påsken og jeg var bortreist og da ble det også vanskelig for meg å lage min lavkarbo mat, manglet utstyr og ingredienser og slikt. Så da ble det brød til frokost, og vanlige middager , ferdig pizza, kater og sjokolade og brus men ikke poteter og slikt ....
Nå skal jeg til å prøve å komme meg over på lavkarbo igjen. men det er ikke så lett ...:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.