Mange oppskrifter med snadder og godteri inneholder sukkerfri sjokolade. Jeg er forvirret...kan det være bra da sukkerfri sjokolade inneholder som oftest maltitol. Maltitol gir jo nesten samme blodsukkerstigning som sukker, dermed oppfatter kroppen den som karber???Har sjokolade med total karber 35.2, derav sukker 0.6 og 30.00 polyalkoholer(maltitol). Er dette bedre enn 85% sjokolade med 21g karber hvorav 15 av sukker?
Er forvirret...Kan noen som kan dette svare meg?
Jeg skal ikke uttale meg for bastant, men den siste med 21/15 g. karber - der skal du forholde deg til 21 g. karber. Om maltitol påvirkere blodsukkeret - derom strider de lærde. Jeg går ned selv om jeg spiser maltitolholdige produkter, og faller ikke ut av ketose av dem. Atkins bl.a. mener at maltitol ikke gir blodsukkerøkning, og om det stemmer så skal du forholde deg til at sjokoladen inneholder 5,2 gr. karber. (karber minus sukkeralkoholene)
Du blander ikke med Maltiolsirup da? Den er visst en værsting har jeg hørt.
Jeg har gjennom hele slankeperioden min spist sukkerfri sjokolade søtet med Maltiol og har aldri opplevd det som noen partystopper. MEN - jeg spiser aldri mer en 4 små ruter til dagen. For mye slik sjokolade på en gang kan gi deg skikkelig vonde magesmerter (luft)....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.