Okei.. Når jeg begynte på ketolyse i høst og frem til pausen min desember/januar så var avføringen min utrolig hard og når det først kom noe (maks en gang i uka, kanskje skjeldnere) Så så det ut som noe en kanin hadde gjort.
Men nå, når jeg har begynt på ketolyse igjen etter en lang pause (begynte i begynnelsen av mars) så har avføringen min blitt helt annerledes! Jeg går på do flere ganger til dagen og den er ikke for hard eller for myk, og kommer endel hver gang.
Hva er det egentlig som har skjedd? JEg spiser jo mer eller mindre det samme?
Er dette noe jeg bør bekjymre meg om? Noen som har erfaringer med det samme?
Føler meg skikkelig ekkel nå, men, må jo spørre! :P
Jeg har opplevd akkurat det samme. Fra kaninbæsj til kuruker. Nå er jeg litt på kaninbæsjen igjen. For noen uker siden måtte jeg bare ty til en avføringspille etter mange dager uten at det kom noe ut der bak,og ja,,, hva kan jeg si. Jeg gikk vel ned et par kilo den dagen... ;)
Men hvorfor det er sånn, vet jeg ikke noe om. Så lenge jeg ikke føler noe veldig ubehag og det lukter lite, så bekymrer jeg meg inntil videre ikke.
NEI DETTA VAR KOSELIG Å DELE MED NOEN! :)
Bristol Stool Chart (eller Scale) er en inndeling i forskjellige typer avføring. Ideelt sett vil man helst ligge på 3 eller 4. Du var tydeligvis tidligere på 1.
Hehe.... jeg har en liten forkjærlighet for å trekke fram Bristol Stool Scale så ofte jeg kan. Brukte den i en Samfunnsfagstime i et kort foredrag jeg kalte "En innføring i avføring" i sammenheng med et prosjekt om resirkulering. Utrolig vanskelig å skulle holde maska og prate seriøst om akkurat det temaet, men det at jeg holdt meg seriøs gjorde jo at både klassen og foreleseren lo enda mer. Ahh... good times. :p
Jeg gir min tilslutning mht at konsistensen hørtes bra ut, men stusset litt på mengdene. Jeg trodde ikke man skulle bæsje så mye pr dag normalt - men det kan jo hende det bare er i en periode nå hvis du nettopp har begynt på ketolyse igjen. Uansett er det helt sikkert ingenting å bekymre seg om :)
Litt off topic men etter at jeg begynte på ketolyse har jeg ikke trengt å gå på do for nr 2 så mye. Er det normalt? Jeg regner med det er fordi jeg spiser sunnere?
Dette har jeg også lurt på!
Til vanlig går jeg på do flere ganger om dagen med nr 2 som resultat, fint å se flere opplever det samme. Har tenkt at det er fordi jeg spiser mer fett, og det må jo ut på en måte.
Men selv om jeg spiser sunnere (i form av mindre karbohydrater, mer fett), opplever jeg mer avføring. Og innen wikipedia-siden (som jo var interessant!), ligger jeg nok på nummer 4.
Du over meg; jeg vet ikke hvordan ditt kosthold lå før du gikk inn i ketolyse? Personlig spiste jeg variert både frukt og grønt, men mye karbohydrater som grunnbase (brød, ris, poteter etc).
Jeg tenker nå i alle fall sånn at om du spiser reinere mat så er det mer næring som tas opp og dermed mindre avfallsstoffer som må ut igjen. Det var helt klart tilfellet for meg..... men jeg spiste jo utrolig mye dritt før, så da var det ikke rart det kom mye dritt ut igjen ;)
Men på en side er det litt snodig siden vi spiser så mye fet mat. Tidligere ble jeg ganske dårlig og bløt i magen av å spise mye fet mat - men kanskje det er annerledes når man kutter ut karbs?
Jeg kan gå flere dager uten å gå skikkelig på do. Men det er jo ikke unormalt for meg å være. Abonnerer på denne. Mulig det dukker opp noen nr2-triks og tips ;)
For min del var det nok kombinasjonen av maaaaasse karber og en del fett som gjorde at jeg hadde helt håpløs avføring før jeg begynte på ketolyse. Var også en lang stund hvor jeg stort sett bare måtte på do (for nr 2) hver 3. eller 4. dag. Litt mer "normalt" nå... men så har jeg begynt å innføre litt mer karber i kostholdet enn under ketolysekuren.
Her var det da utrolig mye drittprat.... :D Sorry, måtte bare ;)
Jeg merker veldig at nr 2 besøkene er betydelig mer sjeldne på lavkarbo. Så vi utnytter nok maten vår bedre nå.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.