< Tilbake til oversikten

Uforklarlig vekttap på et døgn

nilmor sa for siden:

Jeg fikk hakeslepp da jeg tråkket på vekten i dag til morgenen. Vekten stoppet på -2 kg i forhold til i går på samme tid. Altså et vekttap på 2 kg på 24 timer. Det har jeg aldri opplevd før, bortsett fra når jeg har startet opp dietter (tap av væske osv).
Har prøvd å tenke igjennom hva som kan være årsaken, om jeg har underskudd på væske men jeg har lik væskeballanse som på sammenligningsgrunnlaget.

I går hadde jeg etter snart 4 uker på ketolysedietten, kanskje mitt værste sukkersug. Men jeg klarte å mobilisere nok viljestyrke til å ikke gå i sukkerfella, mulig det har med det å gjøre.
Regner med at flere enn meg har erfaringer på dette området, som de kan meddele. :)

Cyan sa for siden:

Tja, det kan være så mangt. Den vanligste årsaken for slike rykk både oppover og nedover er, som du nevner, væskebalansen. En annen årsak kan faktisk være at vekta ikke står på samme plass på gulvet dersom gulvet er litt skjevt. Jeg selv merker at når jeg går ned i vekt går det ofte i rykk og napp, ligger og vaker på det samme tallet lenge før jeg plutselig får et kjempehopp fra den ene til den andre dagen. Ellers har jo mageinnhold, klær, når på døgnet man veier seg mye å si også. Jeg varierer med ca 2 kilo fra morgen til kveld.

nilmor sa for siden:

Næringsinnholdet på det jeg spiste i går.

Energi: 1059
Fett: 74.4
Karbohydrat: 0.27
Protein: 97.17

Aline sa for siden:

Kan være liten mengde mat?
Du er jo ingen liten flis, så 1000 kal er ikke på noen måte overspising :)

ada-emilie sa for siden:

Man mister neppe to kg rent fett over natta. Hadde det bare vært så vel. Det er nok vann som er skylt ut som ville blitt bundet opp om du hadde spist det du hadde sug etter dagen før. Kanskje du har litt mindre karbohydrater i kroppens lager enn tidligere? Eller at du har hatt mer avføring? Men jeg har opplevd slike hopp både opp og ned før uten å kunne forklare det på annet vis enn jeg nå har gjort. Saltbalansen kan også endres ettersom hvordan du spiser. Om du f.eks pleier å spise mer salt mat og plutselig ikke gjør det mer. Men jeg tror det handler om karbohydrater.

Antoinette6 sa for siden:

Uansett ! Så deilig ! :) :) :)

Kanutten sa for siden:

Jeg fyker også opp og ned to-tre kilo i løpet av dagen.. Skjønner overhodet ikke hvorfor. :confused:

Georgine sa for siden:

Jeg merker ofte at kroppen binder vann når den forbrenner fett, så forsvinner vannet over natten og vips så viser vekta et stort tap på kort tid.

ada-emilie sa for siden:

Hvordan merker du det da?

Georgine sa for siden:

At jeg blir hoven i fingrene og ikke får tak i huden på armen.

ada-emilie sa for siden:

Men hvordan vet du at vanntapet skyldes forbrent fett?

Georgine sa for siden:

Det vet jeg jo ikke, men når vekten står still og jeg samler vann så må noe annet ha forsvunnet. Når jeg da slipper vannet og vekten går ned med 1 - 2 kg på ett døgn og antall centimeter har blitt borte så må det være fett.

nellie sa for siden:

Hvorfor så lite?

ada-emilie sa for siden:

Jeg finner ikke noe logikk i det jeg da men:) For meg høres det bare ut som vanntap når det skjer så raskt. Men det er ikke noe viktig.

Georgine sa for siden:

Da må jeg snart være uttørket i og med at jeg mister ca 2 kg hver fjortene dag.

Kanutten sa for siden:

:eek: Hvor lenge har du mistet 2 kilo annenhver uke?

Georgine sa for siden:

Jeg har gått ned snart 8 kg på 6 uker og det var slik jeg gikk ned i 2006 og.

Kroppen holder på vann mens fettprosenten går ned, vannet slipper og jeg får et dropp på vekta på 1 - 2 kilo. Så står vekta stille i en uke eller to så dropper det på nytt.

Det er bare slik jeg er. :)

Supah sa for siden:

Ja, jeg synes og dette høres veldig riktig ut.

Når vekten står stille en stund, at vannet samles opp, mens fettet forsvinner. Så slipper vannet taket, og det vises på vekten :) Føler at det er slik hos meg i allefall.. :)

ada-emilie sa for siden:

Interessant. Men da mener dere at først går dere litt opp i vekt som er vann og så etter kort tid mister dere mer enn dere gikk opp da? Jeg vet dog at vann trengs for å forbrenne fett men dette var nytt for meg.

Georgine sa for siden:

Jeg mener nøyaktig det jeg skrev.

ada-emilie sa for siden:

OK, du går ikke først opp i vannvekt, men har bare vekt-stans en stund før du brått får et vekt-tap. Da er det vel både fett og vann på en gang da, tenker jeg.

Aline sa for siden:

Hvis hun lagrer vann uten å gå opp i vekt, så mister hun jo noe annet...
Altså fett.

Georgine sa for siden:

Så enkelt kan det sies ja.

Supah sa for siden:

Ja, nettopp! Mens fettet forsvinner, lagres vannet, slik at det ser ut på vekten som det står stille... Så når vannet slipper taket, går vekten ned til det "riktige" tallet. :)

Aline sa for siden:

Hihi, jeg håper det er det som skjer med meg om dagen ;)

Supah sa for siden:

Ja, du skal ikke se bort i fra det :smile: ;)

Photobscura sa for siden:

Hehe, samme her! Har opplevd de siste par ukene at vekta i grunn har stått stille, men jeg våkner stadig opp med stive fingre. Stive fingre som jeg gjør mitt beste for å krysse! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.