Mona_K sa for siden:
Dama på helsebutikken sier at man skal trekke fra proteinet fra karbohydratene? Eks vis noe inne holder 40karbohydrater og 10 proteiner så blir det 30karbohydrater??! Høres rart ut men jeg har jo ikke peil..
Mona_K sa for siden:
Dama på helsebutikken sier at man skal trekke fra proteinet fra karbohydratene? Eks vis noe inne holder 40karbohydrater og 10 proteiner så blir det 30karbohydrater??! Høres rart ut men jeg har jo ikke peil..
Trj sa for siden:
Høres merkelig ut. Tror ikke man skal stole på alle som jobber i helsekostbutikker. Spurte etter Atkinsbar ett sted, fikk anbefalt noe annet MED rosiner. Jeg sa at her er det jo masse sukker og fikk et bryskt svar om at det var naturlig sukker. Skal ikke tilbake dit... :D
Antoinette6 sa for siden:
Jeg ville overhodet ikke stolt på annet enn autoritetspersoner. Mange i helsekostbutikker er nokså gale, syns jeg :lol:
Georgine sa for siden:
Damen har helt feil!
Frøken Scott sa for siden:
:lol:
Mona_K sa for siden:
lol
lillemeg88 sa for siden:
haha, husker jeg spurte etter sukkerfri sjokolade, så kom hun drassende med en som var økologisk, og en som var melkefri :P
BenteR sa for siden:
Ville ikke kjøpt den reknemåten nei, men det som er tilfelle er at karbohydrater sammen med fett ikke virker så kjapt inn på blodsukkerstigningen. Muligens det hun roter med?
Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg hørt så mye bra om Cocosa som den ultimate stelkeoljen og gikk inn på en helskostforretning for å kjøpe dette.
Ble spurt om jeg ville har extra virgin eller pure. Jeg ante jo veldig lite om oljer og gjentok at jeg skulle ha den som var så bra til steking.
Gjett hvilken olje damen solgte meg?
Riktig; extra virgin:rolleyes:
Mona_K sa for siden:
Rart at folk som jobber på sånne plasser ikke har mer peiling..
Deanna sa for siden:
Folk som har mer peiling jobber andre steder. :fordomsfull:
BitTorres sa for siden:
Hjelp! Jeg spiste 25 gram protein i sted, og 3 gram karbo. Da ligger jeg på MINUS 22? Jeg tror jeg dør på meg :D
Den dama skulle gått på et par raske kurs for å lære litt om ernæring tror jeg.
plastbox sa for siden:
Det som faktisk er tilfelle er at både proteiner og fett, før eller sammen med en karbokilde reduserer hastigheten på opptaket til blodet. Altså, hele måltidet får lavere GI totalt. Interessant kanskje, men fulltendig unyttig, da 50g karbohydrat er 50g karbohydrat, uansett om turen over i blodet tar 10 minutter eller 30. :rolleyes:
Forresten.. Det med å trekke fra.. I utlandet er ofte kostfiber oppgitt som et karbohydrat, så der må man noen ganger trekke antall gram kostfiber fra antall gram oppgitt karbohydrat. I Norge skal karbene som oppgies være de som faktisk har er fordøyelige, så det er heller ikke relevant.
Georgine sa for siden:
Vær vennlig å lever inn skyldig antall karbohydrat på nærmeste helsekost? :lol:
Veggpryd sa for siden:
Haha! Sukker er jo også naturlig... Så da vel også sukker sunt? :lol:
Trj sa for siden:
For ikke å snakke om arsenikk... er vel ganske naturlig det også.. :cool:
He he...
Nerthus sa for siden:
Sukker før det blir raffinert er faktisk ikke så farlig - leste boka om Sukker her en dag. Dessverre har de fjernet alle de andre gode sakene i feks sukkerrør og dermed blir ikke rent sukker særlig naturlig lengre ;)
Veggpryd sa for siden:
Man får jo tak i rørsukker, uraffinert sukker og sukker i alle former og farger for tiden. Økologisk sukker, finnes det tro? Er sikkert noe som heter det også. Tror ikke det er noe sunnere, eller at blodsukkerstigningen blir noe mindre av den grunn.
Her om dagen hørte jeg en matsnobb skryte av at han hadde fått tak i økologisk laks.... :eek: "Du mener vel villaks", svarte jeg. Han ble rød, og svarte "ja, det tror jeg det var". Hehe. :lol:
Mona_K sa for siden:
Hehe bra det ikke bare er meg som syntes dette hørtes rart ut..
murse sa for siden:
Helt feil. I følge Atkins sin filosofi, så skal man trekke antall gram kostfiber i fra antall gram karbohydrater.
30 g karbohydrater minus 10 g kostfiber = 20 g karbohydrater.
Og da blir da faktisk lite effektive karbohydrater i hjemmelaget kakao, hihihi!!!!
lifejack sa for siden:
Men du må huske på at i norske matvaretabeller er kostfiber allerede trukket fra (evt aldri lagt til), så det funker på amerikanske matvarer (slik Atkins sier), men ikke i Norge:)
Nerthus sa for siden:
Støtter lifejack her, kostfiber er allerede trukket fra på norske varer :)
Georgine sa for siden:
Det stemmer på en prikk. :)
Bestemamma sa for siden:
Er du sikker på at det ikke var polyoler dama mente? Dette er sukkeralkoholer og skal trekkes fra det samlede karbohydratinnholdet fordi de ikke taes opp i blodet....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.