< Tilbake til oversikten

Konzelmanns Original (bolledeigmix)

Mocca'en sa for siden:

Jeg var innom Sunkost i går og damen der (hun er tysk) ga meg en prøvepose med en bollemix. Dette er lavkarbo produkt fra tyskland som de nå vil prøve å ta inn i butikkene. Det finnes pizzadeigmix og brøddeigmix også. Innholdfortegnelsen er på tysk. Jeg er ikke så god i tysk, så håper noen kan oversette, og jeg lurer på om dette er et ok produkt å bruke av og til på lavkarbo?
Jeg har laget de, men ikke smakt de enda.
Mixen røres ut i 2dl. lunkent vann.

Her er det som står på posen:

Durchschnittliche Nährwerte pro 100g. Mischung: - Brennwert: 2126KJ/507Kcal - Eiweiss: 36,6g. - Kohlenhydrate 4,8g. - Fett: 38,4 g.

Zutaten: Mandelmehl, Weizenkleiber, Konzelsmannns Figurprim Vanille (Eiweissmischung97% (ultrafilitries molkeneiweiss, microproteinkonzentrat, Calciumcaseinat, Hühnrei-Eiweisspulver, Aroma, Emulgator: Sojalecithin, Verdickungsmittel: Guarkenmehl, Xanthan, Säurungsmittel, Citronsäure, Süsstoffe: Sucralosem Acesulfam-K Antioxydantmittel: Ascorbinsäurem Niacin, Pantothensäure, Vitamin E, B6, B2, B1, B12, Biotin, Folsäure, Sojamehl, Trockenhefe, Salz.

Borealis sa for siden:

Iallfall er det 4,8 gram karbohydrater, og basert på bl.a mandelmel:)

Mocca'en sa for siden:

Ja, karbinnholdet er jo akseptabelt, og mandelmel. Men hva er weisenkleiber? Høres litt "hvetemel" aktig ut..

Furine sa for siden:

Google is your friend? Eg sjekka omsettinga der, men weisenkleiber omsette den ikkje.

Mocca'en sa for siden:

Jeg fant, jeg fant. Hvete gluten betyr det. Er det bra på lavkarbo da? Hmm...

Borealis sa for siden:

Skrives egentlig med Z...weizenkleiber. Er glutenmel:)

Mocca'en sa for siden:

Oversettelse fra tysk til norsk (bokmål)

Gjennomsnittlig ernæringsmessige verdier per 100g. Blanding: - Energi: 2126KJ/507Kcal - Protein: 36,6 g. - Karbohydrater 4,8 g. - Fett: 38,4 g.

Ingredienser: mandel mel, Weizenkleiber, Konzelsmannns Figurprim vanilje (Eiweissmischung97% (ultrafilitries whey protein mikro protein konsentrat, kalsium caseinate, Hühnrei-protein pulver, aroma, emulgator: soyalecitin, thickener: Guarkenmehl, xanthan, forsurende stoffer, Citronsäure, Sweeteners: Sukralose acesulfam-K Antioxydantmittel: askorbinsyre, niacin , pantotensyre, vitamin E, B6, B2, B1, B12, biotin, folsyre, soya mel, tørrgjær, salt.

Er litt skeptisk til tørrgjer og hvete gluten (Weisekleber) eller er det ikke noe å bekymre seg over? Er litt fersk i denne lavkarbo verdenen, så jeg har ikke så mye peiling :P

Smakte en liten bolle nå, den var veldig god med smør og hvitost på. Søt på smak, og konsistensen var fin.

Mocca'en sa for siden:

Ja, jeg skrev feil der :cool: Når jeg søkte på google oversetter (glemte jo heeelt den da jeg skrev innlegget) :P så godtok den weizenkleber.

Furine sa for siden:

Interessant, for det gjorde den ikkje her! :lol: Fekk opp weizenkleiber på norsk også. Engelsk også for så vidt.

Mocca'en sa for siden:

Hvis du prøver uten I'en (Weisenkleber) så tror jeg du skal få den opp :)

Furine sa for siden:

Aha, eg berre klipte og limte. That explains it! ;)

babydoll sa for siden:

hvetegluten er om jeg ikke tar feil en vanlig lavkarbo-bakevare, og er blant annet en bestanddel i Ketolyse-bakemixen.

Jeg synes den posen så fin ut jeg! Gi gjerne oppdatering på om den duger i bruk :)

Mocca'en sa for siden:

Jeg spiste 3 stk (de er små, på str med et egg ca.) med smør, hvitost og paprika på til frokost kl. 8 i dag tidlig, og er ikke det spor sulten enda.
Jeg frøs de ned i går etter at de var blirr kalde, og i dag syns jeg de var litt tørrere. Jeg tinte de i mikroen (dårlig tid) men de gikk ned og var helt grei å spise. De er søte og gode på smak, så om innholdet er greit for oss lavkarbere, så synes jeg det er et godt alternativ til rundstykker :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.