I det siste har jeg ikke hatt lysten på mat i det hele tatt, jeg vet ikke om det har noe med at jeg nettopp har startet på ketolysekuren eller ikke? Så i de siste dagene har jeg kun spist en gang for dagen. Jeg vet jo at for å holde forbrenningen oppe bør man spise regelmessig men jeg har også lest at når man er på ketolysekuren er det ikke så nøye hvor mange ganger man spiser om dagen?! Hva er korrekt? Jeg prøve å søke men fant ingenting :confused:
Jeg følger ketolysekuren (dog ikke helt slavisk)
Men blir ikke forbrenningen veldig lav om man ikke spiser regelmessig, eller er det annerledes når det gjelder fettforbrenning når man er i ketose?
Tja, man skal spise når man er sulten, og da skal det være greit å ha få måltider pr dag. Men, om du ikke spiser det du bør, er det jo ikke bra.
Fettet erstatter de karbohydratene som du fikk i deg før, og som lot kroppen din gå opp og ned i "sult", (blodsukker) Med riktig fett, og rett balanse mellom de ulike næringene, skal du kunne klare å spise når du er sulten og slippe gå sulten mellom hvert måltid.
Ikke tenk på klokken, men spis når du trenger det.
Forbrenningen blir ikke lavere, men heller mer stabil. Du får bedre utbytte av fett som energi-kilde, enn raske karbohydrater, da bør du være mett lenger.
Jeg kjenner at jeg i de første dagene/uken på lavkarbomat er mer fysen og sulten enn ellers, men det går over og da kommer også (for min del) mer energi og lyst.
Lyst til å vaske huset! :eek:
Overgangen er vond og hard for mange, men det er en overgang :)
For meg fungerer det best å prøve å holde en viss regelmessighet når det gjelder måltider. Dette fordi jeg føler jeg ennå ikke er vant med en annen måte å føle sult på (tom mage istedet for karbosug). Dette resulterer i slapphet. Så, jeg prøver å ha tre måltider om dagen og heller spise mindre til hvert måltid. Da er energien min jevn (og høy !). :)
To måltider om dagen vet jeg flere som har. Jeg også, til tider.
Men det kan være lurt å sjekke et par dager hva du får i deg :)
F.eks på diett.no. Selvom man skal spise når man er sulten, så skal man få i seg det kroppen trenger :)
Dette skriver Sofie Hexeberg om forbrenning og antall måltider:
Dette er postet som et innlegg i bloggen min, kommentarer til innlegget kan leses her.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.