dagsmeny eks:
frokost: omelett med to egg stekt i smør en sopp pluss ca 5 skiver ferdig skåret spekeskinke
lunsj: to kokte egg (noen ganger tre), en hel avokado,litt paprika,agurk,litt tomat,50 gr skinkepålegg,1 neve norvegia ost, 1ss majones ekte,litt isbergsalat
middag: 300 gram skinkebiff eller biff av storfe eller en halv kylling med masse salat og rømme dressing eller ca 4 dl blomkål/brokkoli
drikke...vann og kaffe..
rikker meg ikke på vekta...
er det noen som har noe tips? passe desperat nuh!:confused:
Ser ut som du spiser bra med mat :)
Mål deg gjerne med målebånd, for det kan være kroppen din strammer seg litt opp uten at det synes på vekta :)
Hvor lenge har du holdt på?
Ut i fra vekt/høyde så skal du ikke så mye ned, så ikke tenk så mye på tallene, kjenn etter om det føles bra. Og ta mål av midje, hofter, lår, overarm osv :)
Trener du? Det hjelper også til med oppstrammingen, og du kommer til å bygge muskler som veier mer enn fett, så det vil også påvirke vekten :)
jeg har hold på siden midten av januar i år ca! jeg trener i rykk og napp men prover å gå en time ca tre dager i uka..men blir skjelden mer enn d altså...så du tror kanskje jeg burde trappe ned litt eller? for jeg føler meg ikke tilpass med slik jeg er.. målebåndet sier ikke noe mer positivt enn vekta for å si det sånn:o
Vel, jeg sliter også med å spise for mye. Prøver å lære meg å lytte til kroppen.
På lavkarbo skal du ikke behøve å gå sulten, men du skal ikke spise deg stappis heller :)
Jeg har ganske mye jeg skal ned, og det går sakte her også :ja:
Men om du ser bort ifra kiloene du vil ned, føler du deg mer energisk eller bedre med denne maten?
eneste som jeg føler er bedre med maten er humøret mitt (blodsukkeret) jeg blir veldig fort irritert når blodsukkeret daler... men sliter mye med magen og jeg føler at jeg har mere fett på kroppen enn på lenge og da føler man seg automatisk ikke noe særlig bra. + at magen romler og bobler med plutselig dobesøk:(
Legg inn det du spiser på [url]www.diett.no[/url] og se hva du ender opp med i kalorier, fett, protein og karbo.
Jeg tror du spiser altfor mye kalorier til å gå ned når du "bare" veier 60 kilo og skal ned noen få til...
Du spiser omtrent dobbelt så mye som meg og jeg veier 50% mer enn deg ;)
Begynn med å få oversikt over inntaket ditt - så kan du gjøre justeringer. Du vil ikke bli mer sulten om du spiser mindre og fremdeles spiser etter lavkarboprinsippene :)
Om du legger inn maten din på diett.no får du se hvor mye du spiser i gram, energi og prosentfordelingen av næringsmidlene. Jeg trodde jeg lå på 1300 kcal etter egen regning, men da jeg la det inn der var jeg visst oppe i 1500 kcal. Og jeg så hvor mye protein jeg spiste og som ødela sjansen for et riktig forhold mellom fett og protein.
det har jeg gjort..og der ligger jeg på omtrent 1400-1500...
okei... da får jeg spise mindre! tenker mye på mat vutt og da blir man alt for fort sulten igjen:o
oj,spiser du så lite...hmmm...ikke rart jeg føler meg stor.
1500 kcal er ikke så mye, men du er ikke så høy heller, så det er sikkert ikke noe i vegen for at du kan trappe ned et par hundre kalorier. Kjenn etter så du ikke går over til ordentlig sulting, bare.Om du er veldig aktiv vet jeg ikke om det er noe vits i å spise mindre. Du kan også teste en uke uten nøtter, en uke uten ost , en uke uten kremfløte, rømme etc, en uke uten bringebær og sjokolade osv. Kanskje det er noe du ikke har så godt av.
Det er kanskje litt lite fett og mye proteiner i middagen din? 300 gram magert kjøtt gir ganske mye proteiner og rømmedressingen gir vel ikke all verdens med fett.
Dersom du spiser deg stapp mett til hvert måltid kan du kutte litt ned på mengdene. Det er meningen at du skal spise deg passe mett :) Med det sagt, så er 1500 kcal normalt sett ikke for mye altså.
Hvordan er prosentandelen din på protein, fett og karb?
Du kan jo også prøve å omfordele den mengden mat du spiser til flere måltider. Som Cyan sier, 300 g kjøtt til et måltid er mye protein, for mye til at kroppen kan nyttiggjøre seg det. Da blir resten overskudd. Jeg ville ikke spist mer enn halvparten, ca 100-150 g kjøtt i ett måltid.
Du utnytter kroppens kapasitet og forbrenning bedre ved å ikke spise mer enn det den greier å utnytte :)
nå har jeg nettopp spist middag og ført inn alt jeg har spist i dag, blir nok it noe store måltider i kveld hvis det i det hele tatt blir noe.
da har har jeg nå:
proteiner:207%
fett:62,8 g
energi/kcal:987
Du mener gram på proteinene, ikke sant?
Du ligger veldig lavt på kaloriene, og også litt lavt på fett og høyt på proteinene :)
Jeg leste en god tommelfingerregel her om dagen(tror det var Nerthus?) Proteinene skal ligge på 1 - 1,5 gram per kilo kroppsvekt (60-90 gram). Samme antall gram fett som proteiner. Og lavt på karbohydrater (alt ettersom hvilken filosofi du følger)
For mye proteiner kan også hindre vekttap/øke vekten.
Hvis du ikke blir mett med fordelingen over, så kan du prøve å øke litt på fettet :)
Det var veldig lite kcalorier. Du kan med fordel øke på fettet, og minke på proteiner (regner med at det skal være gram der også?). I mengder mat trenger det ikke å bli så mye ekstra siden fett har større energitetthet enn karbohydrater og proteiner. En bra fordeling av energiprosenter ved ketogent kosthold er sånn ca:
5 % karbohydrater
20 % proteiner
75 % fett
Og som ALine sier: 1-1.5 gram proteiner per kilo kroppsvekt er bra :)
Vel, hun sa at det nok ikke ble noe stort måltid på kvelden, hvis det i det hele tatt ble noe, så lite er det åkke som. Men det er jo ikke krise om man spiser lite en sjelden gang iblant, så lenge man som oftest spiser nok. Men om dette er en typisk dag for TS bør hun definitivt få i seg mer :ja:
Jeg synes ikke det er så veldig lite i.o.m at hun ikke er høyere enn 160 cm, men vil ikke si at det er nok. Det vet hun selv best.
Håper du spiser etter sult og metthets-signalene, Silje:) Om du er vant til å spise tre måltider er det nok lurt å fortsette med det, og bare ta litt mindre mat (først og fremst av proteinkilden) til hvert måltid. Om du vil ligge på 1200 kcal f.eks kan du ta tre måltider med ca 400 kcal i hvert eller 4 måltider med 300 kcal. Trener du?
Knappe 1000 kcal er lite uansett hvor høy man er. Men det trenger altså ikke å være så mye som skal til for å komme seg opp i kalorier siden fett har en høy energitetthet.
Enig. En enkel måte å unngå kalorioverskudd er å la siste måltid være lite om man har inntatt store måltid tidligere på dagen. Bare 1-2 kokte egg med litt smør f.eks. og unngå å være mett når en legger seg.
hva ser dere på som "litt smør"?
eksempler til mere fett?mat varer? tåler veldig dårlig fløte...:(
tusen takk for massse gode svar..dere er em bra gjeng som gidder å sitteå svare på dette...:D:):)
kanskje noen som vet om man kan ha Sukketter i teèn også da?;)
ideelt sett skal du ligge litt høyere på fett og litt lavere på protein. Karbohydratnivået er greit :)
ca 75-80% fett er bra når du spiser så lite karber :)
litt mye protein og litt lite fett... :) Avhengig av kilde anbefales proteinbehovet å være bla 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - gjerne opptil 2 om du trener jevnlig :) Kanskje det kan være til hjelp for å finne riktig mengde :)
prøv å øk på med grønnsaker og mer fett. lag salater med kjøtt til lunsj og ha grønnsaker til middag. og i et par dager kan du øke med karbene igjen ;) unn deg havregryn, fullkorns knekkebrød eller noe slikt i et par dager for å få fart på ting igjen.
Du mener hun bør øke karboinntaket? Havregryn, fullkorn knekkebrød? Jeg tror det er best at TS prøver å redusere proteininntaket og øke fettinntaket først - for mye protein kan faktisk stanse vekttap :)
Dette trikset funker ikke så godt på overvektige, har jeg lest. Dette er det siste jeg ville gjort. Skaldemann råder til det motsatte; nemlig å holde seg veldig strengt til kostplanen uten noen utskeielser så fettforbrenningen kan komme igang skikkelig. Dette tar noen uker, så man må være tålmodig.
i dag har jeg bare spist litt over 600 kalorier..synes det er vanseklig hva nestemåltid ska bli så det ikke tipperover for mye..halverte både frokost og lunsj i dag men spise en vanlig middag.. så d står:
fett:47%
proteiner:48%
karbohydrater:5%
hva slags kjøtt da da??..hjelp..hehe..jeg virker nok innmari dum her nå men jeg er har spist kylling og kalkun i mange år hehe,stekt i ingenting ;)
Det stemmer ikke helt, ada-emilie :)
Skaldeman har jo sin "sommer" som man kan forsøke når vekta har stått stille en stund... Altså at man øker karbinntaket en dag eller to :)
og jeg digger skaldemann så spiser ingen korn produkter...jeg har cøliaki også så jeg tåler ikke slikt heller;) litt gla for det for det gjør det lettere...slipper jeg å bake veit du;)
Hvordan bryte platåer For lavt matinntak eller for lite fett i kosten er de vanligste grunnene til platå i vektnedgangen. Når jeg snakker om platåer handler det ikke om at vektnålen eller kroppsforandringen står stille noen dager eller en uke, men i mange uker. Alle som går ned i vekt vil oppleve disse platåene, de er like naturlige som at det er unaturlig å være feit. Disse platåene er kroppens måte å ta en sjekk over situasjonen. Den ønsker å vite om fettlagrene er begynt å bli for små og om den ellers har de byggesteinene den har behov for. Er alt i orden vil vekten etter hvert fortsette å gå nedover.
En god måte å bryte platåer på er å øke fettprosenten på bekostning av protein. En fettandel på 75-80 energiprosent er svært effektivt, og forhindrer at protein blir gjort om til karbohydrater. I motsetning til fett vil protein kunne ha en forholdsvis stor påvirkning på utskillelsen av insulin. De med størst insulinresistens, som kanskje har diabetes type 2 og er sterkt overvektige, bør følgelig være ekstra påpasselig med å få nok fett i kostholdet.
De siste fem kiloene er spesielt vanskelig å bli kvitt, men det som endelig ga meg resultater var å kutte ut frokosten. For å kompensere for dette gjorde jeg de resterende to måltidene større. Jeg stod opp om morgenen og drakk en kopp kaffe (noen laster må man jo ha) før jeg tok en lang spasertur med hunden. Da jeg kom tilbake drakk jeg en ny kopp kaffe, jobbet så i 4-5 timer, før det var tid for dagens første måltid. Dette ble et stort måltid på kanskje 1000-1500 kcal. Dagens siste måltid spiste jeg ve syvtiden om kvelden, og det var omtrent identisk det første i mengde kalorier. Likevel anbefaler jeg ikke å spise kun to måltider per dag for de som synes det er ubehagelig å være for mett. Hovedregelen min er tre måltider om dagen.
En siste teknikk jeg brukte noen ganger var å spise mye karbohydrater i 2-3 uker. Dette for å lure kroppen til å tro at det var sommer og tid for å legge på seg fett for en forestående vinter. Så kuttet jeg brått tilbake til vinter (lite karbohydrater) og kroppen var da klar til å forbrenne av det lagrede fettet igjen. På denne måten klarte jeg å lure kroppen av med enda noen ekstra kilo.
Du spiser veldig lite :eek: Og nesten 50% av energien kommer fra proteiner, det er ikke bra. Fett kjøtt er f.eks. nakkekoteletter, lammekjøtt, ribbe osv. Laks og ørret er også gode fettkilder. Du kan spise majones, smørdampe grønnsaker o.l. I oppskriftforumet finner du mange gode middagsoppskrifter, og det finnes også en rekke tråder i forumet med tips til lavkarbo uten melkeprodukter.
aha :) da må jeg bytte ut kjøttproduktene litt her i gårn ;)
masse bra tips.. herlig :) tusen takk alle sammen :)
nettopp inntatt en herlig god salat til kveldsmat...med en ss majo ;)
skaldemann er ingen dum mann!!! :)
ifølge skalderman og ketolysekuren står det at etter noen uker, gjerne 1 mnd kan du prøve deg på mer enn 20 karber om dagen et par dager for å få fart på sakene igjen ;) funker for noen. alt kan jo prøves.
Nå vet jeg ikke hvilken kur du føler siden det står en haug oppgitt hos deg, men tenker du Ketolyse så er det anbefalt å spise grønt til her måltid. Mengden grønt varierer fra måltid til måltid, men alltid litt grønt.
Noen nøtter og en babybel ser jeg heller ikke på som en lunsj etter vanlig standard, dette ville jeg brukt som ett eventuelt mellommåltid om man er sulten før middag for eksempel.
Lunsj bør inneholde grønnsaker + selvsagt proteiner og fett.
Vet ikke. Det kommer jo an på hvor mye hun spiser til andre måltider og antall måltider ellers, synes jeg. Om man fordeler grønnsakene over to måltider istedenfor 3-4 ser jeg ikke på det som noe problem. Jeg gjør det, men spiser da mer grønnsaker om gangen.
Da får vi være enige om å være uenige :) Men følger hun Ketolyse så er iallefall dette anbefalingene til Dr. Andersen. Jeg ser ikke på nøtter og en babybelost som lunsj, hadde det vært ett lite mellommåltid så er det selvsagt annerledes. Men viktigste er at man blir ikke-sulten.
Jo - men det betinger jo at man i utgangspunktet spiser "korrekt" lavkarbo... så det er ingen poeng å øke på karbene når problemet kanskje er altfor mye protein og for lite fett ;)
Ja, det er ikke noe jeg ville anbefalt som måltid selv for en på streng lavkarbo, men forstår det slik at hun her ikke følger ketolyse. Eller jeg vet ikke hva de to andre retningene hun følger er. Antar de ikke er så strenge som ketolyse. Kanskje jeg tar feil.
Jeg vet det, men litt ost og nøtter er et lite måltid vil jeg si. Vi vet jo ikke hvor mange måltider hun spiser om dagen.Alle må jo ikke være like store heller.
Nei, men nå spurte hun om det så greit ut som lunsj og utifra at Ketolyse er det som står først i hennes filosofi så svarer jeg utifra det. Og lunsj går som regel under ett av dagens hovedmåltider og da må vi svare utifra det.
Ja, jeg ville bare ikke være så streng. Sånn for å veie opp for ditt svar. Vi må jo ikke svare det samme alle sammen. Det finnes dessuten langt verre forslag til lunsj.
Handler jo ikke om å være streng, men å gi råd utifra boka og gjerne egne erfaringer, ingen er uenig at en ost og noen nøtter kan være fint som mellommåltid, men jeg vil aldri si at det er en lunsj uansett.
Men det er jo greit. Vi har bare forskjellige meninger. Jeg tenker nemlig at man kan ha flere måltider enn 3-4 og at de kan variere i størrelse. Jeg kunne selvsagt ha spurt om dette var tilfelle før jeg svarte.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.