Jeg har holdt meg til lavkarbokosthold i over 3 år, og burde jo sånn sett ikke være overrasket. Men det er først nå jeg har brukt diett.no for å lage litt logg av måltidene mine, og for å se hvordan jeg lå an på den prosentvise fordelingen mellom karbs, protein og fett. Nysgjerrigper.... :p
Uansett: Jeg har nå sett at jeg noen dager ligger litt høyt i karbs, men det svinger mellom 5 og 9 %. Protein svinger litt det og, men ca 18-25 %, og fett tilsvarende, ca 70-75 %. Hvor høyt i karbs er "maksgrensen"? SKAL man alltid holde seg innenfor 5 %? Eller PÅ 5 %? Men så var det det med kalorimengden, og jeg vet jo veldig godt at vi tenker ikke nødvendigvis kalorier på lavkarbokost (jeg holder meg til <50 g pr dag), men det jeg ble allikevel en smule overrakset over at kaloriinntaket pr dag stort sett ligger på ca 3000 kcal! Det ble plutselig litt annerledes da jeg så det på skjermen "svart på hvitt". Har jo alltid tenkt og forstått at fett er bra når karbene reduseres, og siden fett er kaloririkt, så skjønner jeg jo regnestykket - men 'likkavæl 'a? :rolleyes: Artig at vi går ned i vekt, men ligger såpass høyt på kaloriinntakssiden.
Spennende å regne på det! Jeg ligger på opptil 60-70 karb, og på dagene med mer karb så klarer jeg ikke holde karbohydratene på 5%. Det blir for mye mat :)
Utrolig morsomt bevis på at man må ikke nødvendigvis redusere kaloriene for å gå ned i vekt ;)
Kan du skrive hva du feks spiser i løpet av en dag? Og i snitt hvor mye du trener i løpet av en uke? Jeg har erfart at jeg må mye ned i kal for å gå ned - men har tenkt å forsøke å øke kraftig på inntaket istedet og se hva som skjer.
Men når jeg lager dagsmenyer utifra lyst og erfart mengde fra tidligere kommer jeg sjeldent opp i mer enn 17-1800 kalorier... (dårlig fantasi kanskje?)
Jeg har fulgt ketolyse mellom to graviditeter + etter den siste. 3 mnd av gangen hver gang. Etter den siste ketolyserunden har jeg fulgt "generell lavkarbo" og den eneste "måleenheten" jeg har holdt meg til er <50 g karbs pr dag.
Jeg er svak for en del fete meieriprodukter :o det er nok de som drar opp kalorimengden.
Et eksempel kan være dagen i dag da:
Kcal: 2940 (!)
Av dette er karb ca 40 g og prosentvis fordeling er Karb: 6 %, protein 21 % og fett 76 %.
Typisk dag for meg er:
Frokost, ingenting evt. en proteinshake når jeg har kommet meg på jobb. Har aldri vært noe frokostmenneske (husker med gruuuu de fæle brødskivene foreldrene mine satt og stirret på at jeg skulle få i meg før jeg gikk på skolen da jeg var liten...)
Lunsj: To små skiver proteinbrød (Impulsiw's brød her inne) med valgfritt pålegg (eks: frokostsalat i bånn, kjøttpålegg+ost+litt grønt, leverpostei med majones)
Middag: Laks, kylling, karbonadedeig i mange varianter + kokte eller gratinerte eller fløtesurra grønnsaker (går mye i brokkoli, blomkål, noe gulrøtter og erter - selv om sistnevnte ikke er så veldig lavkarbo. Anpasser mengden deretter). Om grønnsakene er lavt i karb tillater jeg meg av og til ferdigsauser, men i småsmå mengder, bare for å få litt annen og lettvin smak en gang iblant.
Kvelds: Fløtegrøt eller proteinshake og en atkinsbar (ofte etter trening f.eks. vet at barene ikke er ideel M A T, men jeg stopper ikke opp i vekttapet av å spise sånne av og til, så da har jeg latt meg selv kose meg med en sånn en etter trening noen ganger). Evt. middagsrester eller proteinbrøskiver hvis jeg er veldig sulten.
Snacks/"kos" en gang i blant: Sjokokopp med fløte eller piska krem (isets sjokoladekake på 3 min).
En gjennomsnittsuke inneholder treningsmessig:
-1 time spinning (er instruktør)
-2-3 løpeøkter, hvorav 1-2 tempo og 1 rolig lengre økt.
-ca 20 min med kjernemuskulaturtrening sammen med 1-2 av løpeøktene
-1 styrketreningsøkt på ca 1 time
Men når du legger inn den maten du spiser - og får opp denne kalorimengden - hvordan er da fordelingen fett-proten-karb? Klarer du å få den til å bli 75-20-5 på 17-1800 kcal :confused:
Tja - jeg har som regel ingen problemer med å få til det forholdstallet (eller mer fett, faktisk) - og sliter med å få i meg mer enn 1200-1300 kcal om dagen. :o Det er IKKE intensjonelt, jeg blir rett og slett bare mett...
Hei alle sammen!
jeg har gått på egendefinert lavkarbo siden februar og trives kjempegodt med mitt nye kosthold dog om jeg går sakte ned(ca 0,5 kg pr.uke)etter at jeg første tiden gikk fort ned som er vanlig.
jeg har heller ikke sprukket og legger alt jeg spiser inn på diett.no der det står at jeg med min vekt på 115 kg 178 h 39 år skal ha 2948 kalorier pr dag ,og for å gå ned etter mitt mål skal ha 2259 pr dag.
Men da lurer jeg på om noen vet hvor mye mer energi kroppen bruker på å være i ketose da man bruker mer energi på å forbrenne fett enn karbohydrater har jeg lest.
Jeg ligger da også rundt 2400 til 3000 kcal pr dag og på diagrammet på diett.no ligger jeg på 75 til 80 % med fett 20 til 25% protein og 1 til 2% og dette er konstant.
Aner ikke.
Jeg leste denne bloggposten idag, og tror ikke jeg kommer til å telle en kalori etter det ;)
Ifølge bloggposten, så vil kroppen din bli mer aktiv når du er i fettforbrenningsmodus, sånn at du forbrenner det du spiser og mere til :)
Jepp - perfekt fordeling :) Er jo aldri sulten da. Jeg kunne glatt gått en dag uten mat... kanskje det er litt faste innimellom man burde prøve seg på - men jeg er sykmeldt, hjemme og dårlig og kjeeeeeder meg så måltidene bryter ihvertfall opp monotonien :)
Har en plan for neste uke nå da... så får vi se :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.