< Tilbake til oversikten

Raske og nydelige scones

Fredrikke07 sa for siden:

Hadde så lyst på scones og ville ha en variant med ikke altfor mye kcal i tillegg til at det selvsagt skulle være lite karbo og kunne lages RASKT og enkelt!

Disse ble svært gode:

30 g smør
90 g glutenmel
ca 0,5 dl ekstra lettmelk (prøv deg frem)
kvart ts fiberhusk
1 liten ts bakepulver
1 ss sukrin 1/2 ts salt

Smuldret smør og mel i en bolle, tilsatte de andre tørre ingrediensene og til slutt melka. Rørte det raskt sammen til en deig og knadde litt.

Kjevlet ut en ca 1 cm tykk leiv og delte den i åtte.
Stekte på 225 grader midt i ovnen i ca 7-8 min, følg med underveis, blir brått gyldne, og da skal de tas ut. Smaker aller best når de er lunkne!

Smakte helt herlig med smør og ost på:p! Som vanlig scones jo, både smaksmessig og utseende!

Tror det blir ca 2,6 g kb i hver.

e84 sa for siden:

nammis! disse må jeg prøve :D takk for oppskrift!

Synes de smaker akkurat som vanlig scones:p! Gud så godt!! Og det aller beste var at når de blåste seg litt opp, så ble de også litt spø utenpå. har savnet bakst som er sprø utenpå.

Skal prøve de som pitabrød, loff og pizzabunn, rundstykker og det som er, he, he. Og så er de så enkle at selv gubben vil klare å lage dem, noe som er enda mer viktig nå som jeg nærmer meg fødsel :D.

Babycherry sa for siden:

Spennende! Kjøpte glutenmel i dag så disse skal testes i helga! :D

Prøvde de som pitabrød til kebab i dag, og det ble svært vellykket! hadde i litt mindre sukrin og litt mer fiberhusk:)!

Denne deigen er det jeg har prøvd av "erstatninger" som har vært mest likt det "orginale produktet" både i smak og utseende.

Kanutten sa for siden:

Kan du legge inn bilde? Elsker scones jeg!

Men de er borte, he, he:D! Skal prøve å gjøre det neste gang jeg lager de:)! Men de ser nøyaktig ut som vanlige scones:).
Jeg elsker også scones, så at jeg fikk til å lage disse gjør meg faktisk lykkelig:p!

Tok tiden fra jeg begynte til de var ferdig stekt, det tok 21 minutter! Da var også oppvask og rydding gjort!

Ja, det er det melet:).

r.o sa for siden:

Har veldig lyst til å prøve disse men problemet er at jeg får ikke tak i glutenmel. Kan det erstattes med noe, feks soyaprotein?

Det kan nok erstattes med det vil jeg tro, men aner ikke hvordan smaken blir da..jeg misliker smaken av soymel, derfor ville jeg ikke bruke det i denne oppskriften, men jeg har qaldri smakt soyaprotein da:). Og du liker jo sikkert den smaken;).

Gi gjerne en tilbakemelding når du har prøvd da:).

marjusen sa for siden:

disse skal jeg prøve NUH:) hehe

Men ekstra lettmelk??? Whyy, jeg prøver med fløte og vann i stede.

Charlott sa for siden:

De står til avkjøling her nå, gleder meg til å smake! Skal straks avgårde å hente bil, igjen, tenkte jeg skulle smøre med noen slike på turen :)

He,he, ja ville ikke ha så mange kalorier i baksten denne gangen og så var det jeg hadde i kjøleskapet. Blir sikkert nydelig med fløte også:p!

Charlott: God tur og kos deg med niste:p! Håper du blir fornøyd.

P.s: De er best når de er lunkne;)!

Charlott sa for siden:

Jeg brukte kun kremfløte ;)

Har nå prøvesmakt og disse blir laget igjen! Ikke mye som skiller disse fra scones jeg lagde "før i tiden" :D :blomster: til deg for god oppskrift!

Takk for det! Så koselig å høre!!:D

Charlott sa for siden:

Sendt oppskrifta over til mine foreldre som også spiser lavkarbo, tror denne vil falle i smak der også :D Håper det er greit at den blir delt?

marjusen sa for siden:

ser i org.oppskrifter at vi bytter bare ut hvetemel med glutenmel. så dette kan bli bra. jeg brukte også kun kremfløte. står i ovnen nå. gleder meg til å smake på disse.

men blir vel en deel karber i hele denn oppskrifta da.. så blir nok bare helge kos på meg:D hehe

marjusen sa for siden:

aj aj aj, disse var heeeelt nydelige altså!!!! takk for suuuper oppskrift. knallgod smak.
og veeldig mektige. var redd det fort ble for mange karber, men kan faktisk kose meg med slike engang i blandt.

Går nok fort 8 kh til frokosten på disse, og det kan jeg fint takle ettersom jeg stort sett bare spiser to måltider:D Håper bare jeg holder meg mett lenge. Ellers må det bli en karbofri lunsj før middag:D

Men knall oppskrift, og utrolig gode på smak:D

Ja, med ekstra lettmelk blir det det vel 21,3 g. karbo, og 69,5 g protein.
Men siden jeg er høygravid og trenger å få i meg litt ekstra karber (og spiser grønnsaker til det tyter ut av ørene) om dagen, kjenner kroppen trenger det også, så ble dette genialt.
I en oppskrift på scones jeg har, var det så mange melsorter og forskjellige oljer osv, men kult hvis du har en som er nesten lik da, hvor bare hvetemelet er byttet ut her:)! Da er det ikke rart det blir bra, he, he:D.

Godt å høre at de falt i smak marjusen:D, fint som helgefrokost, eller som pitabrød med masse salat og kjøtt til f.eks.:p!
Har blitt hekta jeg og skal ha med meg slike på føden, he,he. Har jo ikke lyst på vanlig brød som man får på sykehus. Og dette er jo langt bedre på alle måter:rolleyes:!

Selvfølgelig helt i orden;)!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.