< Tilbake til oversikten

Ketose og ketostix - hjelp!

thesa sa for siden:

Hei! Jeg må spørre, for jeg vet ikke om jeg forstår helt riktig.

1. Ved utslag på ketostix, da er man helt sikkert i ketose? For jeg har aldri merket noe på bl.a. ånden, som alle snakker om, men stixen viser at jeg er i ketose...

2. At man er i ketose betyr at kroppen helt sikkert brenner fett!?

3. Er det individuelt hvor mye karbohydrater man kan spise før man går ut av ketose, og er dette noe man kan prøve seg frem på, eller bør man holde seg under 20 (?) kbh om dagen?

Håper noen kan hjelpe meg :-) Har lest en del om det, men er fortsatt litt forvirret...

Nerthus sa for siden:

1. Ved utslag på ketostix, da er man helt sikkert i ketose? For jeg har aldri merket noe på bl.a. ånden, som alle snakker om, men stixen viser at jeg er i ketose...
    Ja :) samtidig betyr ikke nødvendigvis manglende utslag at du IKKE er i ketose.

2. At man er i ketose betyr at kroppen helt sikkert brenner fett!?
    Ketoner i urinen produseres i leveren, og kommer fra fettsyrer som dannes når kroppsfett brytes ned, så svaret er sannsynligvis ja. Samtidig er det greit å vite at om man har inntatt et svært fettrikt måltid rett før man måler kan det komme ketoner fra dette fettet og ikke fra forbrenning av kroppsfett.

3. Er det individuelt hvor mye karbohydrater man kan spise før man går ut av ketose, og er dette noe man kan prøve seg frem på, eller bør man holde seg under 20 (?) kbh om dagen?
    Individuelt - du må nesten prøve deg fram :) jeg er fint i ketose også over 20 gram karbo pr dag

Hønemari sa for siden:

Som nyfødt lavkarbodisippel lurer jeg nå fælt på om ikke sticksen snart skal slå ut på meg. Jeg er nå på 3.dag på KH ca. 25, men sticksen er like gråhvit. Blodsukkeret mitt er nok i laveste laget, for lunta er bare noen nanometer lang, noe familien dessverre lider under. Kjenner meg ganske utmattet, men ikke direkte sulten. Men altså keto-sticksen greier ikke å oppdrive ett eneste lite ketonlegeme i urinen. Er det for tidlig? Og hvilken farge skal sticken ha når denne tilstanden har nådd meg? Lav, middels eller høyt nivå? Nå drikker jeg mye og tisser mye. Kan det hende at urinen er for tynn? :rolleyes: Hva om akkurat min kropp ikke skjønner dette med ketose, håper jeg ikke skal fortsette i denne superlabile humørtilstanden lenge... :o

Kitt sa for siden:

Det er nok ikke blodsukkeret ditt som er lavt, det er nok heller karbo- abstinenser som gjør deg lettere irritabel!:eek:
Uten blodsukker- topper, blir det også få daler!:p

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose. Noen får aldri utslag, noen får ikke utslag rundt mens og andre har utslag etter kun timer uten inntak av karber!
Husk at den eneste gangen du kan stole på resultatet er om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!;)

Alle utslag, fra svaaaaakt rosa til mørk lilla, er utslag!!! Man kan liksom ikke være "litt" i ketose!

Hodepine, lett uvelhet og kvalme, løs mage og en ånde som dreper stueplanter kan være andre tegn på ketose! :)
Gir seg etter som kroppen får teken på å bruke ketoner som drivstoff!

Dersom du er veldig tørst og tisser mye, kan det være urinen din er så lite konsentrert at det ikke gir utslag på ketoner, ja!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.