< Tilbake til oversikten

Ned i vekt med muffins

Iza sa for siden:

Paris: Jeg bruker vaniljedråper fra sånn liten flaske.

Fluke83 sa for siden:

Har lagd ny runde med disse i dag, de er jo bare digg og funker kjempebra å ha med seg som jobbmat :)

Måtte love å putte to med sjokoladesmak i matpakka til 6-åringen i morgen så hun kunne dele med venninnene sine, de hadde visst falt i smak der også :)

Tror jentungen vet at de ikke er lagd med sukker, jeg bare håper hun ikke forteller det til de som får smake og at de forteller det hjemme..!

Om man vil at ungene sine skal få i seg kunstig søtning eller ikke er et personlig valg og hvis noen familier i klassen har skikkelig skrekken for det så vil ikke jeg ha på meg at jeg putter det i ungene deres...

Kan liksom ikke gi jentungen foredrag om hvorfor sukrin ikke er kunstig søtning heller og håpe hun forklarer det til de andre.. :p

Nerthus sa for siden:

Jeg er i overraskende form i dag - og tenker det blir Helles nøttemarengs med gul krem (livsfarlig god, lite karbo og faktisk lite kalorier også!) - fint mellommåltid for ei som aldri spiser nøtter ellers...

MEN Det jeg skulle si var at det er på tide med en ny runde med muffins - denne gang tror jeg meeeeeed hmmmm skinke og ost som variasjon? ;)

Paris sa for siden:

Var på helsekost og kjøpte vaniljepulver. Men skal det 1,5 ts i denne? Da blir det utrolig dyrt?

Og hva er egentlig vaniljepulver? Er det frø fra vaniljestanga eller er det hele greia som er kjørt til en masse - eller bare skallet eller hva er det egentlig...

Og kan man like godt bruke frø fra vaniljestang.

Lillemy71 sa for siden:

Mener å huske at dette er hel vaniljestanga med frø og det hele som er malt opp. Har lest om de som tørker vaniljestengene litt ovene før de maler de opp i foodprossessor o.l. for å få pulver.

Tror ikke jeg ville brukt så mye av det hvis det er a la dette du har fått tak i for det gir ganske god vaniljesmak når du varmebehandler det. er nok heller ingenting i veien for å bruke frøene fra en vaniljestang, det gir jo smaken og det er det som teller.

Paris sa for siden:

Blir alltid litt usikker når jeg ikke vet helt hvilke mål jeg skal bruke. men kjøpte vaniljepulver for kr 62 for 9 g - og føler ikke det er mer enn 1,5 ts - så blir litt dyre muffins? :O

Bestemamma sa for siden:

Kan garantere deg at du ikke skal bruke dette i muffinsene. Ta heller vanlige vaniljedråper.....:p

Lillemy71 sa for siden:

Hvor skal hun ikke bruke dette vaniljepulveret? Jeg bruker bare sånt pulver, vaniljedråper er kjemikalier. Riktignok er det noe billigere enn det hun har fått tak i. Bare bruk det om du vil, men ville prøvd med en halv teskje. prøv deg litt frem underveis heller.

Bestemamma sa for siden:

Jeg har laget vaniljesukker med sukker og vaniljestenger. Det skal lite til bare av dette i en vanlig dessertsammenheng, så hun må være ytterst forsiktig med dette pulveret.... Ville ha brukt et knapt kryddermål av dette konsentrerte pulveret til en diger porsjon om jeg var henne

Paris sa for siden:

Jeg bakte disse idag... men jeg ble litt skuffet :(

Syns lukta var kjempegod - så alle var i ekstase...:p... men for meg ble nøttesmaken for fremtredende.

Hva er det jeg har gjort galt da:confused: Brukte litt kakao i halve røra.

Iza sa for siden:

Hei. Hvis du malte mandlene selv,blir det oftere nøttesmak. Ordentlig mandelmel er bedre. MEN! JEG PRØVDE Å BYTTE UT MANDELMEL MED SOYAMEL I GÅR....ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ DET VAR EEEEENDA BEDRE. NYYYDELIGE OG FLOTTE Å SE PÅ OGSÅ. BØR TESTES. SPISTE 3 I GÅR KVELD...NED 200 GRAM I DAG...AT DET GÅR AN:)

Dollsine sa for siden:

Heia; jeg la ut dette på en annen tråd også, men siden denne handler om akkurat disse muffinsene så er det på sin plass å legge samme her:
Jeg bakte dobbel porsjon muffins i dag, men før jeg hadde i mandelmelet delte jeg røra i tre og hadde i kokosmel i en, kakao i en og mandelmel i den siste. Den med kakao var ikke spisende i det hele tatt; lukta godt men smakte plastikk. Den med kokos var god, men jeg tror jeg skal supplere med litt mandelmel neste gang da den falt litt sammen etter steking.

kornettina sa for siden:

Kan man bruke finmalte mandler som man har malt selv?

Dollsine sa for siden:

Kikk litt i tråden så finner du svar; noen har prøvd og har gitt sine tips.Jeg husker dessverre ikke hva det var :(

Paris sa for siden:

Ja brukte kjøpt mandelmel. Dagen etter var de masse masse bedre - og jeg spiste litt mange:p opp 200 gram i dag - men spiste litt is også (lavkarbois) og totalt ble det nok for mye kh... I dag har jeg også spist is... slo meg no at fløten faktisk inneholder en del kh.

MEN jeg trekker tilbake alt om at de ikke var noe særlig... de var helt nydelige dagen derpå og idag ;) Så disse blir det garantert igjen... Noen som har regnet på karboinnhold?

Bøtt sa for siden:

mmm...

Disse skal prøves en dag:)

Iza sa for siden:

Jeg har ikke utregninga mi her,men mener jeg fikk 1,3 gram karbo pr.stykk. Jeg kan spise opptil tre på en dag i tillegg til annen mat uten å gå ut av ketose. Men jeg spiser det max to ganger i uka for å venne kroppen av med kaker o.l i uka. Jeg kan få litt vektstopp av de hvis jeg spiser mange. Men de er skikkelig gode,ja!

Egwene sa for siden:

Om jeg f.eks hadde blandet i en god dose smeltet 70% mørk sjokolade, ville det blitt mer som sjokolademuffins da?
Noen som har prøvd?:P

dakota sa for siden:

Har laget muffins ikveld og de var gooooooode!! Hadde bare Splenda i. Og en halv vaniljestang. Men de hevet ikke noe særlig, kan noen bakeproffer svare meg på hvorfor? De datt helt sammen når jeg tok dem ut av ovnen.

En annen ting jeg lurer på er hva som er forskjellen på de forskjellige søtningsmidlene? Hvorfor står det feks både Sukrin OG Splenda i oppskriften her? Og hva gjør Natreen som ikke Splenda gjør? nysgjerrig

Nunne Mor sa for siden:

Jeg har baket disse "ned i vekt muffins", men disse er 100 ganger bedre!!

Her er oppskrift på Kryddermuffins:
3 egg piskes til eggedosis
125 g malte mandler
1 dl splenda
1 ts kanel
1 ts bakepulver

75 g smeltet smør has i til slutt.

Dette blir ca 10 muffins. Stekes på 175 g i 12 min :) Og de er gode med pistasje-nøtter, valnøtter eller bringebær i :)

Mye bedre smak og konsistens!

TigerTove sa for siden:

Jeg hadde i 1 ts kardemomme i tillegg, og du så gode :sikle:

Nå kan 17.mai bare komme!

Nunne Mor sa for siden:

Så bra du likte dem! Jeg har prøvd SÅ mange oppskrifter på lavkarbomuffins, men disse er desidert di beste! Og ingridienser som man lett finner.

Egwene sa for siden:

Kan noen skrive mer spesifikke målenheter for oppskriften?:P
Jeg har dyskalkuli(tallvansker etc) og er litt usikker på hvordan jeg skal måle opp denne oppskriften.
Har veldig lyst til å lage disse til min venninnes bursdagsfeiring om to uker!

Supah sa for siden:

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente, spør igjen om det er noe mer jeg kan gjøre, men her er listen over ingredienser: :smile:

1,25 desiliter sukrin
2-3 spiseskjeer splenda
150 gram smør
6 egg
200 g philadelphia
1,5 teskje vaniljedråper
3 teskjeer bakepulver
0,5 desiliter fiberhusk
2 desiliter mandelmel.

Sanney sa for siden:

når ble en halv dl fiberhusk til 1,5 dl? :p

disse så gode ut, men jeg har ikke sukrin... jaja, fri imorgen så får vel ta en tur innom helsekosten

Supah sa for siden:

Haha, fiberhusk har den egenskapen.. Takk for at du ga beskjed!

kattungen sa for siden:

Jeg lagde disse i går kveld, og de ble utrolig gode! Tilogmed sambo likte dem :D
De er forresten end bedre dag to! :D

Egwene sa for siden:

Takk skal du ha!
Det var slik du satt det opp, jeg mente x)
Da kan jeg også få skrevet den ned i en egen liten bok, om oppskriften blir godkjent, hehe.

Supah sa for siden:

Bare hyggelig :stortsmil

Disse skal jeg selv bake i morgen for første gang. Blir spennende :smile:

Pøsh sa for siden:

Hvordan gikk det, supah?
De er jo så vanvittig gode disse :D

Sanney sa for siden:

syns de ble heller merkelige jeg.. smakte ikke så mye. men de ble spisendes ihvertfall

allama sa for siden:

Disse muffinsene var UTROLIG gode!! Har aldri prøvd å bake noe lavkarbo før, men disse var seriøst amazing. Hadde ca 20 g mørk sjokolade som jeg rev og strødde over dem. Hvor mange karbo er det i hver muffins, når jeg lager 22 små?? Kan ikke være så mye vel? :)

Supah sa for siden:

Haha, jo ja.. Joda, de ble gode. Tror jeg.. :stortsmil Hele bakeprosjektet mitt gikk litt i vasken, da jeg skulle bare 3 forskjellige ting på samme tid. Når jeg var ferdig var jeg så sliten og kvalm av all smakingen at jeg ikke helt klarte å smake på. Hehe.

Smakte en senere neste kveld, men da hadde jeg drukket en del, :o så husker ikke heeelt. Men tror de var gode..

jannesnuppa sa for siden:

Disse må prøves.Noen som vet karbo innhold?

kattungen sa for siden:

19 i hele oppskriften, tror jeg.

Pøsh sa for siden:

De kan fint deles i to og ha pålegg på.

Sanney sa for siden:

litt for søte for akkurat det.. og jeg har ikke pålegg i hus da jeg ikke lager juksebrød :p

Pøsh sa for siden:

Neida, jeg har hatt makrell i tomat på mange ganger ;)
Men hvis du ikke har pålegg, så får du bare dytte nedpå og late som om det er verdens beste muffins.

Fofa sa for siden:

Disse må prøves..må bare handle inn det jeg mangler:)
Noen som har regnet antall karber?

Fofa sa for siden:

Oops...må ha sett forbi denne... bare overse mitt spm over:D hehe

heidia79 sa for siden:

kan jeg kanskje bruke kokos mel i steden for mandelmel siden jeg ikke har det?

Dollsine sa for siden:

Jeg har brukt kokos og de ble ikke så luftige som med mandelmel - men desto bedre på smak! Nå blander jeg mandelmel og kokos for å få begge gode smaker ;) Mener å huske jeg måtte ha i litt mer kokos for at de skulle bli bra. Prøv deg fram og nyt.

heidia79 sa for siden:

TUUUSEN TAKK!!!:blomster:

Dolly sa for siden:

Lagde disse med kavli naturell ost med 0 karber og da kom hele røra på 9,3 karb...

0,77 per muffins når jeg lagde 12... helt fantastisk!!!

Christine sa for siden:

Åhh! Desse høyrtes nydelige ut! :D

trønderjente29 sa for siden:

disse skal jeg bake i løpet av uka! (jeg som ikke går ned, men opp i vekt... verdt et forsøk, kanskje jeg går ned litt jeg òg.. :o )

trønderjente29 sa for siden:

har nettopp laget og spist disse muffinsene - guud så gode! perfekt for dager hvor man "må ha" noe søtt og godt! Tusen takk for oppskriften!:D

Rikkem0r sa for siden:

Det var godt å lese nå som jeg satt å så på oppskriften og planla handling til disse så jeg kan lage i kveld eller imorgen :ja:

Bonus sa for siden:

Må man bruke fiberhusk?

Ejlis87 sa for siden:

Tusen takk for en super oppskrift :) rett og slett super gode. Jeg byttet ut 1dl av mandelmelet med soyaprotein for å spare litt karber.... Og for at jeg synes soyaproteinet har så forferdelig tam smak, så jeg kan ikke BARE bruke det. Blandingen ble super, og toppet det hele med litt kardemomme..
mmmmm , hærlig :D
Fikk 21 stk små muffins, og med min røre ble det ca 1 karb pr muffins!;)

Nephilia sa for siden:

Ja det tror jeg i og med at det får røra til å svelle og bli tjukk nok.
Men kan hende det finnes andre tilsvarende produkter.. JohannesBrødKjerneMel kanskje?

Gracella sa for siden:

Disse er bare SÅ gode!
Har bakt en hel kakeform som jeg skal spise i sommer :)

Dolly sa for siden:

Hvis du bruker atco mandelmel og kavli naturell smøreost istedet for philadelphiaost så blir det 0,77 karber per muffin når du lager bare 12

Atco mandelmel har bare 3,7 karber pr 100 gram og kavli smøreost har 0:D

kvitre sa for siden:

Nå står mine i ovnen.. syns ikke røren smakte så altfor godt, så er spent på det endelige resultatet... Jeg er jo egentlig en skikkelig sukkerholiker :p

kvitre sa for siden:

har smakt på en avkjølt vaniljemuffins.. helt ok smak.. kunne stekt de 5 min lenger, for de var litt svampete inni... men altså... savner vanlig sukker altså....

nå venter jeg på sjokomuffinsen som skal bli kald... så får vi se om det blir en bedre variant

Stjernelill sa for siden:

Må testes en dag, må jo være ypperlig å ha i fryseren! :)

kvitre sa for siden:

manglet vanlig sukker de også :P

helsor089 sa for siden:

Bakte disse nå i kveld, og de var supergode!!:D

stjernedryss sa for siden:

Bakte disse i går, knallgode! Vanskelig å bare spise en :)

stormann sa for siden:

Disse skal jeg prøve. Bra som lunsjmåltid?

Cindrella sa for siden:

ahh har bakt to ladninger allerede og alle er nå spist opp :=) jeg har ladg en digg topping som er super. er så lite karber per porsjon at jeg tillater meg den :=) 150 g philadelfia, 75g smør og litt søtningstoff. jeg har hermaseta, aner ikke om det er bra eller ikke, merker ingenting på vekta i allefall :=)

heidia79 sa for siden:

åååhåhå, de står i ovnen!!! :ja:

Chamomilla sa for siden:

Disse må testes - om p-osten som har gått ut på dato er brukbar.. Så blir det kanskje i morgen.

Har mandelmel fra skoldede mandler fra funksjonellmat. Kanskje teste med forskjellige typer mandler.. Har også ferdigmalte mandler og "grovt" mandelmel som jeg synes blir for, eh hardt..
Noen som har erfaring? Jeg haar lest hele tråden :p

Tenker jeg tester varianten tidlig i tråden med sukrin og stevia. Har brukt den kombien i det siste og synes det funker bra i forhold til å fjerne kaldsmaken av sukrin. Og så er jo stevia naturlig i motsetning til splenda og natreen vel? Om man er opptatt av det da.

dakota sa for siden:

Jeg har bare prøvd kokosmel og det funker fin-fint ;)

pappaegøyen sa for siden:

Disse bakte jeg i går , hadde ikke noe av ingridiensene så tok meg en hadle runde . HALLO det var dyrt det . men men no er det kommet i hus . å kresne meg så likte jeg di . spiste 5 i går ,å i dag har jeg spist 4 :) grådig god til kaffen . lett frokost å mellom måltid på jobb :) glad jeg fant denne siden .

Makat sa for siden:

Har du noe mål å gi meg? Har begynt å prøve ut Stevia - men syns det er litt vanskelig å finne mengden avogtil! :o

Tarato sa for siden:

....mmm...disse skal jeg prøve så fort jeg får en philadelfia innom dørene igjen. Hvordan kan man lage en god ostekrem for å ha opp?

pappaegøyen sa for siden:

jeg gikk ikke ned på disse , tror jeg spiser for mange av di med krem til ,gud så mammenan :)

Karrbis sa for siden:

Har akkurat laget disse og det lukter nyydelig i hele huset :p
Hele familien synes de var utrolig gode og så var de så raske å lage.
Lagde de i små former (ble ca18stk) - men tror jeg skal prøve i store neste gang.

Bør prøves:)

NinaOp sa for siden:

Prøvde meg også på disse i går. Brukte halvparten glutenmel og haøvparten mandelmel, og Kavli smøreost, og Natreen istedet for Splenda. Røra smakte pføy, så jeg var sabla skeptisk til hele prosjektet.. Men så etter 10 min i ovnen begynte en deilig nybakt-lukt å bre seg i huset og etter enda 10 min til var mine klare for avkjøling.. Spenningen var til å ta og føle på når jeg satte tenna i herligheten, men jeg ble faktisk positivt overraska! Smakte ganske så godt i grunn, ikke helt fantstisk, men gode nok. Skal prøve meg frem med andre tilsetninger som fks smeltet sjokolade, urter etc, og vurderer også å prøve i en ringform. Fungerer sikkert bra som "sukkerbrød" (Sukrinbrød?:D)
Takk for fin oppskrift iallefall, og de var faktisk enda bedre etter ei natt i kjøleskap.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.