Tidligere bruker sa for siden:
...............
Tidligere bruker sa for siden:
...............
Fedonisten sa for siden:
Jeg vet ikke om noen vitaminer alene kan hjelpe deg, men hvis du ikke tar omega-3 tilskudd, så vil jeg anbefale deg å begynne med det. STORE doser. I tillegg har jeg (og flere jeg kjenner) veldig god effekt av dette produktet. Det er et urtepreparat som heter Griffonia Simplicfolia - og linken nedenfor gir deg litt mer informasjon om det + muligheten til å handle direkte dersom ikke helsekosten hos deg har produkt-serien. Gunstig ved uro/søvnproblemer også
www.bionature.no/php/webshop/bn_details.php?pid=700611&cid=6
Lykke til - håper du finner veien ut av mørket ditt.
:klem:
rsy sa for siden:
Jeg har to forslag til deg som jeg synes du skal prioritere i følgende rekkefølge:
Snakk med legen din. Det hjelper å snakke med en nøytral person. Jeg vil foreslå at
han forteller deg litt om, og forhåpentligvis skriver ut Mianserin/Tolvon på resept. Dette
er ikke et SSRI-preparat. Hovedsakelig virker det på noradrenalin, og en bieffekt er at
min blir trøtt (dette er IKKE sovetabeletter som benzo-preparatene som ikke er bra!).
Miansering tar du et par timer før du legger deg. Bedre søvn og utslipp av noradrenalin
vil sannsynligvis føre til en forbedring i løpet av et par tre uker.
Søk på nettet og på forumet her om 5-HTP!
RSy
Iset sa for siden:
Fedonisten har jo svart deg bra. :) Eller så finnes det noe annet, men ikke alle har like god effekt av det. Depridix er feks et urtemiddel som skal hjelpe.
JOHANNESURT, som tidligere ble solgt i helsekosten men forsvant inn på apoteket, er et bra middel mot depresjoner. Kalles også for "naturens lykkepille".
Men husk at det er UTROLIG viktig å få i seg alle vitaminene og fettsyrene som basis. Bla kan mangler på enkelte B-vitaminer få sterke psykiske følger som depresjoner, apati og tilogmed schitzofreni!!
Dekk hele behovet for vitaminer, mineraler og fettsyrer (ORGANISKE!!!)
Ta gjerne et urtepreparat for depresjoner
Spis riktig kost, sukker stjeler vitaminer og mineraler fra kroppen og har en dreprimerende effekt
Når alt dette er dekket, og du allikevel sliter, bør du vurdere å få hjekp psykisk.
Fedonisten sa for siden:
Har du sett på linken jeg postet? Det ER URTER - bare så det er sagt. Naturlig form for 5-HTP, og det fungerer.
[color=navy][/color]
ser plutselig at jeg kanskje høres streng ut nå - men er bare engasjert altså
[color=navy][/color]
Dessuten er å få orden på kostholdet ditt prioritet nummer 1. Mener jeg. Det er ikke uten grunn at vitaminer, mineraler og urter kalles for TILSKUDD - for det er jo det det er meningen at det skal være. :ja: TILSKUDD eller SUPPLEMENT til ordentlig mat. Ikke erstatninger eller noe som kan fylle den rollen som mat er ment å ha. :nei:
[color=navy][/color]
Av til skudd kan du evt. se på linken i signaturen min - dette er veldig bra produkter som jeg bruker daglig og som jeg ikke vil bytte bort med noe annet som finnes på markedet i dag.
[color=navy][/color]
:klem: - og stå på!!
Zoë sa for siden:
Jeg hadde god effekt av Depridix ( urter, blomstermedisin og vitaminer). Dette middelet kan du lese mer om på nettstedet www.dgr.no
Balansen mellom vitaminer og mineraler har stor betydning når det gjelder psykisk helse.
Det finnes faktisk pasienter som har bodd på psykiatrisk instituasjon i årevis pga. depresjon utløst av B-vitamin mangel.
Omega 3 fettsyrer er også avgjørende.
Når du skal ta vitamintilskudd er det viktig at det er organisk fremstilt - det er dyrere , men har langt bedre virkning.
Hårmineralanalyse for å kartlegge mangler og ubalanser, kan jeg virkelig anbefale. Men det er en sak som avhenger av økonomi - for selve analysen + kosttilskudd spesialtilpasset til deg kommer gjerne på flere tusen.
Bladet Mat&Helse har mange interessante artikler om koblingen vitaminer og psykiske ubalanser. Det kan jeg anbefale å abbonere på. I tillegg går det an å bestille gamle nr. med artikler som har interesse.
Ellers er jeg opptatt av å bruke tid på å finne ut av hvorfor depresjonen har oppstått.
Det er ikke alltid en soleklar grunn. Men det er en grunn. Og den trenger slett ikke å være dramatisk.
Mange har ubalanse i livet sitt. For mye jobb og lite fritid. For mye ansvar og lite lek. For mye bekymring og lite moro. For mye materielle vardier og lite åndelige.
Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige ang. litteratur som har vært nyttig og klargjørende for meg;
"Livskvalitet" av Søren Ventegodt og "Helbred deg selv" av Susanna Ehdin
samt bøkene til Louise Hay.
Disse bøkene nkan gi aha opplevelser, hjelpe deg til å tenke i nye baner, oppdage gamle mønstre og nye sider - og ikke minst formidle livsglede og optimisme.
Jeg ønsker deg lykke til med å ta fatt i din egen depresjon og finne en vei ut av den.
Depresjon er ikke en normaltilstand som skal aksepteres. Den er en reaksjon på en ubalanse i livet ditt.
mofe sa for siden:
For en bra tråd! Takk for at du startet den, Crizzbee! :) Du har fått utrolig mange gode svar - og jeg som også sliter med depresjoner fra tid til annen, har fått mye nyttig info her.
Har du prøvd lysterapi? Kjæresten min kjøpte en slik lampe for noen år tilbake, og den hjelper godt når det er som mørkest på vinteren.
Har du prøvd rosenrot? Det er flere rosenrot-tråder her inne, titt på dem.
Ang. Johannesurt - så er det visst slik at om man samtidig går på p-piller - så kan de innvirke på effekten av p-pillene.. hm, klønete formulert - men altså, folk som har gått på p-piller og johanneurt samtidig, har blit gravide allikevel.
Antidepressiva og johannesurt skal heller ikke brukes sammen.
Eller så er jo frisk luft og mye lys å foretrekke.
Trener du? Kommer du deg ut?
Ellers så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å kontakte legen din. Si at du "har det tungt for tiden, og har hatt det siden i høst".
Jeg vet at endel leger har FOR lett å skrive ut antidepressiva til folk, uten samtidig å informere om at terapi samtidig vil gi det beste resultatet. Medisin kan fort bli en "krykke".. og når man fjerner den, vil man fremdeles ikke klare å gå på egenhånd. Jeg snakker av erfaring nå - og har selv forsømt meg selv på det området denne vinteren.
Ellers så kan du kanskje ta en titt på selvutviklingsdelen av forumet - og se om du finner noe nyttig info der? :)
Lykke til!
Muskat sa for siden:
Hvis det er en skikkelig depresjon bør du snakke med legen. Men mens du venter gjør det ingen skade med litt ekstra B-vitaminer. Et gammelt og kjent preparat er Tonipan. Jeg brukte det etter svangerskapene, som tappet meg for utrolig mye energi, og anbefalte det til en venninne som hadde samme problemer, og som hadde like gode resultater.
En annen ting som kan hjelpe hvis du har en vinterdepresjon er LYS. En lysboks koster litt i innkjøp, men det er både enkelt og virksomt - hvis det er en sesongrelatert depresjon du har.
Muskat
mofe sa for siden:
.. og definisjonen på en "skikkelig" depresjon er....?
--
Jeg mener at uansett - om ma kjenner at man har det annerledes enn før, så bør man kontakte legen, så får heller legen søke seg frem til om det er en klinisk depresjon det er snakk om.
:)
HP sa for siden:
B vitaminer! Anbefaler TwinLab B50 fra [url]www.naturligt.se[/url]
Kostholdet er enda viktigere :)
Muskat sa for siden:
Vel, av og til er jeg temmelig langt nede, men det har en grunn: jeg har en tidsfrist som jeg sliter med å holde, jeg har for mange oppgaver på jobben, og trenger å ta en prat med sjefen, ikke legen, noen i familien har problemer som gjør at jeg blir ulykkelig - og så videre. En klinisk depresjon har også en årsak, men hvis det er snakk om at depresjonen har en årsak som kan isoleres og endres ved noen enkle, ikke-medisinske grep individet selv kan utføre (som å skrive til redaktøren og si at den artikkelen makter jeg ikke å levere til rett tid) er det bedre å gjøre dette og lære litt om hvor mine egne grenser går, enn å forvente at jeg skal kunne medisineres til å takle presset.
Jeg tror ikke at alle personlige problemer kan løses med litt introspeksjon, men det finnes en god del sterke følelser, også sterke følelser av fortvilelse og oppgitthet, som ikke trenger å behandles. De er tvert imot advarsler om at noe er feil i livet eller i kroppen, at noe har blitt forstyrret eller strukket for langt, og at individet trenger å endre årsaken, ikke følelsen. Noen mennesker trenger hjelp til å finne ut hva de skal forandre, andre gjør det ikke. Igjen er vi alle forskjellige.
Ordene "skikkelig depresjon" var tydeligvis uheldig valgt, side de antyder at det finnes uskikkelige depresjoner, men samtidig ser ikke jeg at det ville være mer presist å skrive for eksempel "klinisk depresjon". En depresjon kan være forårsaket av helt andre ting enn en det som faller innenfor definisjonen av en klinisk depresjon.
Muskat
mofe sa for siden:
Her er en link om vitaminer og depresjon:
Snøhvit sa for siden:
Hei!!!
Jeg ble anbefalt av legen å ta Johannesurt;det er natur urt for lette til moderate depresjoner..De jeg kjøpte i Sverige på helsekost hadde 300 mg.Du kan kjøpe i Norge ogå på apoteket men de er dyrere og har mindre styrke tror jeg.Prøvde depridix men hadde ikke noe efekt på meg.Jeg tar en johannesurt tablett på kvelden så sover jeg som en baby...hadde søvnvansker før:mad:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.