< Tilbake til oversikten

En variant av lapper med kokosmel

tkh sa for siden:

Jeg er veldig glad i dingser til kjøkkenet mitt:o og har nå anskaffet meg ett pannekakejern,:) dette måtte jo testes og jeg har laget en variant av lappene jeg fant her: fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/11/06/lapper-med-kokosmel/

Min oppskrift er slik og den gir ca 10 lapper og karboinneholdet i hele røren er på ca 8.

5 egg
3 ss sukrin
5 dråper vanilje stevia
55 g kokosmel
1-2 ts fiberhusk
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts kanel
1 dl fløte
1,5 dl vann
50 g smeltet virgin kokosolje (Cocosa kan også brukes, men brukte selv den på Iherb)

Pisk egg, sukrin og stevia sammen. Bland inn kokosmel, fiberhusk, vaniljepulver, kanel, fløte og vann. Bland til slutt inn kokosoljen.
La røren stå å svelle litt.
Stekes så i liten stekepanne, eller som meg i mitt nye pannekakejern:D

Kjempegode med sukkrin eller syltetøy på:p, bruker selv sukkerfritt fra Lerum.

Har linket til produktene jeg har brukt, mye kan kjøpes andre steder også, som i helsekostbutikker og i dagligvarer med mye utvalg (se på Ultra og Meny butikkene, de har ofte bedre utvalg).

Furine sa for siden:

Korleis er konsistensen på desse, blir dei veldig lause? Berre lurer, for ei pannekakene eg har prøvd å lage på lavkarbo blir ofte veldig vanskeleg å snu. Derfor veldig praktisk jern du har kjøpt! :D

tkh sa for siden:

Synes konsistensen ble fin, kan hende en må bruke mer fiberhusk. Den ryker jo lettere enn vanlige lapper av mel da.

Som du sier var det praktisk med jernet, det tar bare litt lang tid å steke dem, så en må ha tålmodighet:)

Furine sa for siden:

Oh, det er jo den kjedeligaste delen med å lage slikt, ventinga, aldeles enig!

tkh sa for siden:

Ja ikke sant;)

Ashley sa for siden:

kan man bruke mandelmel istedetfor fiberhusk? hva er forskjellen? :p

tkh sa for siden:

Egentlig behøver du sikkert ikke fiberhusk, men den gjør deigen litt mer medgjørlig.

Klippet fra Matvareguiden om hva det er:
"Glutenfri fiberblanding. Dette er vannoppløselige fiber fra en plante som heter Psyllium Husk. Brukes til baking for å gjøre deigen fyldigere, mer fiberrikt og holdbart."

surflover sa for siden:

mmmmm! De så gode ut!

KAnskje jeg skal prøve de en dag?
Fiberhusk og mandelmel er ikke det samme, nei ;) Fiberhusk brukes som et "bindeledd". Og det binder nok mye mer enn mandel mel. Hadde du byttet ut kokkos med mandel, så hadde det vært noe annet...

Melusine sa for siden:

Disse ser veldig gode ut! Jeg kjøpte kokosmel forrige helg til en glutenfri oppskrift og har lurt litt på hva jeg skal bruke resten til.
Nå må jeg bare anskaffe stevia fra iHerb :)

Jeg pleier å lage pannekaker til lunsj av egg og fløte,
de henger helt fint sammen :)

tkh sa for siden:

Stevia er gull:), ja.

Melusine sa for siden:

Jeg har kommet over flere fristende oppskrifter som inneholder diverse smakstilsatt stevia,
blant annet sjokolade med fyll som høres veldig godt ut.

tkh sa for siden:

Ja, jeg har nå skaffet meg de fleste, har ikke fått testet alle ennå, men er veldig fornøyd med de jeg prøvd:). Liker å blande med sukrin, for da slipper jeg at det blir bittert etter Stevian og kaldt etter sukrinen, men en må prøve seg frem.

isolde sa for siden:

Nam nam....disse var gode...
Med det samme - er det noen som kan fortelle meg forskjellen på "arrowroot", "johannes brødkjernemel" og "fiberhusk"....skjønner at de er laget av forskjellige ting, men har de forskjellige egenskaper når man skal bruke dem?

tkh sa for siden:

Så fint du likte dem, jeg oppbevarer dem i kjøleskapet og varmer dem opp i mikroen, synes de er best litt varme:)

Her er litt linker:
Arrowroot - har jeg aldri brukt, men er en type fortykningsmiddel på samme måte som potetsmel i sauser o.l., egner seg vist ikke til baking
Johannesbrødkjernemel - kan brukes som Arrowroot i sauser, men passer også i bakverk som bindingsmiddel
Fiberhusk - brukes vel bare i bakverk for bedre binding, slik at den blir safrigere, mer fiberrik og ikke smuldrer for mye.

Nednonkilo sa for siden:

Jeg får ofte en melete smak/konsisten på det jeg lager av lapper og pannekaker...noen som har en ide på hva jeg gjør feil

tkh sa for siden:

Hva slags oppskrift bruker du?

Nednonkilo sa for siden:

Den jeg prøvde i går var den som står her øverst.... og den smuldret seg bare opp og smakte egentlig bare tørt og ekkelt

tkh sa for siden:

Det var rart:confused: Den er ikke like fast som med hvetemel, men lar du dem ligge lenge nok på en side pleier de ikke å smuldre opp.

Prøv evnt. med mer fiberhusk, det skal binde sammen røren.

Hvorfor den ble tørr vet jeg ikke, men prøv med mer fløte og egg og kokosolje, jeg synes den ble bra med det over.

Kokosmelet trekker til seg veldig mye veske, og røren kan derfor bli for tykk, kan være en ide og ikke blade inn all vesken med en gang.

Smaken på mine blir ganske mye kokos, blander du inn kardemomme f.eks. tar det bort mye av kokossmaken (er ikke selv så glad i kardemommesmaken, liker kokossmaken bedre).

tkh sa for siden:

En ting til, pass på at kokosoljen er kjølet ned. Viss ikke skiller røren seg og da blir de for posrøse. (Opplevde det i dag, når jeg hadde litt for travelt med å ha i oljen:o)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.