Sitter her som et spørsmålstegn og kjenner at jeg er litt rådvill. I sist uke var jeg ferdig med Easylife kurset og hadde nådd målet mitt på 30 kg. Planen videre var å følge kostplan med lite karbohydrater (frokost:1-2 skiver med pålegg, kosterstatter, Lunsj:salat, middag:kjøtt og grønnsaker og omelett til kvelds)
Men aller først, skulle jeg ha meg en planlagt utskeielse i helga, hvor jeg spiste noe vanlig snop og boller på søndagen (3 små). Mandag var det tilbake til kostplan. Treningen 6 dager i uken er som før og ellers er ingenting forandret. Alikevel la jeg på meg 2,5 kg den siste uken og jeg er nesten i sjokk:confused:
Til og med 1 1/2 uke med utskeielse i jula ga ikke mer enn 1 kg økning, så nå skjønner jeg ingenting. Hva skjer?
Noen som har opplevd like stor økning etter en utskeielse? Eller noen som vet en annen logisk forklaring?
Dette lover ikke særlig godt for mitt videre arbeid med å holde vekta stabil. Jeg vet at jeg kan klare å holde kostholdet mitt mest mulig lavkarbo, men for å klare dette må jeg ha noe å se frem til, noen utskeielser i ny og ne(er karbojunkie og har alltid likt poteter, brød, pasta bedre enn kjøtt, og er ikke veldig glad i grønnsaker, foretrekker frukt osv).
Jeg er fullstendig klar over at den egentlige kampen starter nå...det å holde vekten nede er en lengre og tøffere kamp enn å gå ned. Håper noen her har noen gode tips for å holde det ut:o
Akkurat nå er ivertfall livet kjipt. Hodet mitt tenker kun mat, jeg er sulten konstant (eller hodet er sulten på kaber), klarer ikke å konse om annet og går bare å venter på neste gang jeg kan spise noe jeg liker.
Ein legg ikkje på seg 2,5kg feitt i løpet av ei veke. Er nok ein del vatn det er snakk om her. Kanskje fell det saman med syklus også. Så eg synest ikkje du skal få så veldig hetta av akkurat det.
Eg er sjølv altfor glad i godt brød og veltillaga potetrettar, men eg ser jo at eg ikkje har godt av det, derfor held eg meg unna.
Forstår det er kjipt, men gir du kroppen karbar, så craver den meir, det veit eg sjølv altfor godt. Dette handlar vel om å rett og slett gjere eit valg og prøve å halde seg til det. Kanskje lage ei og anna gulrot til seg sjølv for god jobbing som IKKJE er mat?
Og så til slutt: Ikkje gi opp! :)
Jeg vet ingen ting om Easylife, men går ut fra at det er noe pulvergreier eller noe siden du skriver kosterstatter etter frokosten din. Jeg syns du skal lese deg opp på kavkarbo, jeg:D. Jeg tenker f.eks på LCHF som jeg følger selv og er veldig fornøyd med. Det er jo meningen at du skal spise deg mett og føle deg fornøyd hele tiden:D Jeg syns nemlig det ser ut som om du spiser alt for lite fett og da er det jo ikke rart om du er sulten:klem:
Jeg tror jeg ville begynt på et ketogen lavkarbo retning FØRST som ketolyse feks, og deretter øke saktere på karbohydratene over tid til du finner et fint vedlikeholdsnivå :) Dette for å bli vant med maten også.
Ikke stress med de 2.5 kg de ER bare vann og ALLE som går ned i vekt går opp 2-4 kg når de justerer maten til "normal" igjen.
Takk for svar alle. Jeg fant et fint innlegg på lommelegen angående glykogenlagrene, så jeg regnet med at det sikkert var noe av det samme som skjer med meg. Skrev en mail til kursleder som også mente det samme og som skriver at hvis jeg holdt meg strengt til matplanen i ca 14 dager, ville jeg stabiliseres i vekt og muligens gå enda litt mer ned.
Når det gjelder Easylife, vet jeg at det er mange som har skrevet om det her inne tidligere. Men den korte versjonen er at man går på livsstilsendrings kurs i 6 mnd (1 g pr uke), der en får forelesninger om kosthold, trening og mental helse. Så velger en om en ønsker vektnedgang ved å spise proteinpulver/barer + rent kjøtt, fisk, egg og grønnsaker eller om en vil følge kostplan. Det er meningen at en skal trene en del (anbefalt min 3 ganger pr uke inkl 1 g styrketrening). Selv har jeg vært i ketose gjennom hele kurset og gått ned fra 0,5-1,5 kg pr uke. Oppfølgingen er veldig bra og for meg har denne slankemetoden virket (og jeg har prøvd en del etterhvert;)).
Men nå skal en inn i stabiliseringsfasen og det kan tydeligvis by på nye utfordringer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.