Vet man skal holde seg unna, men kan dere dele noen sukkerfrie alternativer som er lovlige? :D
Vet foreløpt at light brus, fun light, sukrin, pisket kremfløte og jordbær er ok. er det noen syltetøy vi kan ha? de inneholder jo 16-18 g karber de sukkerfrie.
Cavalier sjokolade, atkinsbar, Cloetta, det finnes syltetøy som er kunstig søtet, bare ta en titt i en butikk med godt utvalg, det finnes noe gele med kunstig søtning fra eldorado også. Bringebær, rabarbra med sukrin skal jeg ha til sommeren.
Jeg synes sukrin setter for mye smak på bringebærisen, og dessuten blir det knasete (løser seg ikke opp), så der bruker jeg splenda. Kona hater smaken av sukrin... :confused:
går ikke på atkins. vil helst ikke erstatte viktige næringsrike måltider med en bar, usukret eller ikke. er det i det hele tatt bra for blodsukkeret og ketosen?
Jeg spiser aldri en hel Atkins bar om gangen og aldri som et måltidserstatter....
Jeg deler en bar i 8-10 deler og spiser en bit eller to når sukkerhungeren rir meg som værst.....
Spennende å se at du har så sterke meninger om Atkinsbar når du spør om hvilke lovlige sukkerfrie alternativer som finnes ;)
Atkinsbaren skal ha svært lite som påvirker blodsukkeret..... og om du går på ketolysekuren, så vil svært få se forskjell på det du spiser og det en som er på Fase 1 i Atkins spiser.... just saying ;)
Og som noen påpeker... du behøver ikke erstatte nyttige, næringsrike måltider med en Atkinsbar.... men du vil vel ikke bytte ut viktige, næringsrike måltider med en sukkerfri sjokolade heller? :rolleyes:
Jeg synes det er bedre å ta litt atkins bar enn enn sukkerfri sjokolade. Blir liksom så elendig i magen av den sukkerfrie sjokoladen syns jeg, pluss at den metter litt mer den atkins baren så man trenger liksom ikke store greia :) 86% sjokoladen er grei da, tar noen gram av den om dagen. Feks i dag 4 gram å i går 10 gram :) Men det var bare fordi jeg hadde igjen etter ett selskap :)
Litt salte mandler er en god erstatter for snop også :) Men det var kanskje litt utenom temaet ;)
Om du har et steinalderkosthold passer vel ikke kunstig søtning inn noen steder?
Da er det vel bringebær og jordbær og slikt man skal basere seg på når man vil ha noe søtt.
Om man er litt løsere i snippen anbefaler jeg å bruke stevia. Det er ikke kunstig søtning. Jeg lager bringebæris av bringebær, kremfløte, en eggeplomme og en dæsj stevia. Blander det i den lille blenderen som følger med stavmikseren.
nei det er derfor akkurat poenget mitt er, hvorfor er atkinsbaren bedre enn sukkerrfri sjokolade? tørr nesten ikke spise for mye sukkerfritt heller :p bedre med bær og ekte råvarer (kremfløte).
men har spist sukkerfrie alternativer nå, lagde sjokoladekake på 1,5 min i mikron. ingen partystopper. spiste også pisket krem med bær. namm! men dette var bare helgekos. i ukene er det ikke noe sukkerfritt.
Nei, det beste er nok å holde seg unna kunstig søtning i det hele tatt, men siden Atkinsbaren er laget spesifikt for en kur som i oppstarten er temmelig lik ketolysekuren så føler jeg liksom at det var safe å spise det i ny og ne (men jeg introduserte den ikke inn i kostholdet mitt før det var gått noen måneder).
Heisann! :)
Min redning på ketosekuren når suger etter søtsaker blir for stort er sukkerfri sjokolademousse! Den er helt fantastisk god, og ikke minst mektig!
1 egg
1,5 dl kremfløte
1 ss bakekakao
strøsukkererstatning tilsvarende 1½ ss sukker (jeg bruker Splenda)
2 1/2 plate gelatin
0,5 dl vann
Legg gelatinplatene i kaldt vann noen minutter. Kok opp vannet og ta det av platen. Smelt den myke gelatinen oppi det varme vannet. Avkjøl noe.
Visp fløte og kakao. Når det tykner, tilsett strøsukkererstatningen.
Skill eggehviten og eggeplommen. Stivpisk eggehviten, og pisk eggeplommen(e) lysegul.
Vend alt inn i kremen.
Hell moussen i en bolle eller porsjonsglass og sett den i kjøleskapet.
Dette bør dere prøve! :) Jeg bruker å helle det over i plastbeger - dette er ca 1 karb pr. glass..
Enjoy! :)
det er ihvertfall mange som anbefaler den sjokoladen på forumet her, og den sjokoladen er helt nyydelig!! :D melkesjokoladen fra sukkerfritt er ganske god den også :)
Undskyld jeg lige blander mig :smile:, men jeg har lige googlet de forskellige chokolader, og de indeholde Maltitol SOM PÅVIRKER blodsukkeret, og dermed insulin.
Jeg har undret mig over hvorfor der er så stor forskel i hvordan folk taber sig - så kunne svare måske ligge her.
Ting der indeholder E420-Sorbitol, E965-Maltitol,maltitolsirup, E953-Isomalt, E966-Lactitol og E967-Xylitol - er energigivende og påvirker alle blodsukkeret.
Så når man skal styre uden om sødestoffer - er det måske slet ikke nødvendigt - bare man søger uden om de FORKERTE som ovennævnt.
Disse påvirker IKKE blodsukkeret - jeg kan ikke se hvorfor der skulle være noget galt i at indtage dem (altså udover man ikke ved hvordan de påvirker kroppen i det lange løb).
Cyklamat (E 952)
Sakkarin (E 954)
Aspartam (NutraSweet®) (E 951)
Acesulfam K (Sunett®) (E 950)
Thaumatin (E 957)
Neohesperidin DC (DC=dihydrochalcon) (E 959)
Sucralose (E 955)
Erythritol (E 968)
Jeg er ganske ny herinde - men søger så megen viden jeg kan - da jeg ikke har bogen, den findes ikke på dansk :(.
er sucralose det samme som sukkrose? smakte nettop sjokoladeprisen sin sukkerfrie melkesjokolade med 1 karber per bar, den var herlig! smakte kindermaxi aktig. men den som ikke var sukkerfri inneholdt også kun 1 karbohydrat, men besto av sukkrose ikke maltitol.
kom ikke utav ketose ved verken å spise denne eller cavalier sin. fy jeg har kost meg med for mye sjokolade i helga, men yeah, jeg er fortsatt i ketose og har ikke gått op et gram:p
Sucrose er det samme som alm. sukker :_oy: - men med kun 1 karber så er det nok derfor det går for dig :smile:.
Du er da heldig at kunne indtage det uden at komme ud af ketose - jeg har ikke forsøgt mig endnu - tør ikke rigtig.
Dette er innholdsfortegnelsen jeg finner på den MED sukker, det må være den du har smakt siden det bare er 2 typer?
Hvordan kom du frem til 1 karb? Hadde vært kult om det hadde vært sjoko med 1 karb :p Næringsinnhold pr.porsjon (25g)
Energi 139.7 kcal
Protein 1.7 g
Karbohydrater 12.8 g (hvorav sukkerarter 12.5 g)
Fett 9 g
Ser det er en stund siden det ble skrevet i denne tråden nå, men jeg prøver likevel å stille et spørsmål. Jeg blir litt uggen i magen av sukrin, også kommer jo det en sånn rar "kald" ettersmak av det.. Noen som har et alternativ som ikke gjør dette, eller et triks for å "fjerne" det? Uggenheten er selvsagt bare å kutte det ut i grunn, men er jo godt å kose seg litt i helgene da..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.