< Tilbake til oversikten

Mønster/riller på neglene

Lava sa for siden:

Jeg har langsgående riller på neglene mine. Har hatt det i mange år så det skyldes ikke lavkarbo, men jeg lurer på om noen vet hvorfor man får slikt?

Jeg vet man kan få merker i neglene pga kosthold, slag, vitaminmangel ol men det jeg fant da jeg sjekket for mange år siden (ca 2000) var kun pga tversover-striper og ikke langsgående..

Noen andre?
De både sees og føles på neglene

Tittit sa for siden:

fant dette på nett:

Spørsmål:

Henger "riller" som går på langs av neglen sammen med sykdom? Har hørt at de kan komme av psoriasis eller nyresykdom... uff, kjenner at jeg blir bekymret for at jeg kan ha en slik sykdom... Er det vitenskapelig bevist at det henger sammen? Hvordan kan jeg få bort rillene i neglene?

Takker for svar

Innsendt av jente 16 år

(Kroppen)
Svar:

Hei.

Neglene er en del av huden og det er faktisk sånn at flere hudsykdommer kan føre til negleforandringer. I tillegg kan forandringer av negler også være tegn på annen sykdom i kroppen. I slike situasjoner vil sykdommen gi andre utslag enn negleforandringer, og diagnosen stilles ikke på grunnlag av selve negleforandringene. Eksempler på tilstander som kan gi neglfoandringer er; lavt stoffskifte, psoriasis, atopisk eksem, vitamin/mineral mangel m.m.

Mest sannsynlig er det du beskriver helt normalt. Jeg tror ikke du har noen sykdom selv om du har små "riller" i neglene. Det er normalt å ha det. Dersom du i imidlertid har andre plager og mistenker at noe er galt vil jeg anbefale deg å kontakte legen din for nærmere undersøkelse.

Når det gjelder neglene så hjelper det å stelle dem med jevne mellomrom (du kan gå til en hudpleisalong og få neglbehandling), smøre hendene med krem og i tillegg drikke mye vann, spise sunt å ta tran. Alt dette vil tildels hjelpe på hud, hår og negler.

Håper dette var til litt hjelp.

Hilsen legen.

Manina sa for siden:

Særlig riller som står ut av neglen og ofte med en slags perlebåndstruktur er assosiert med lavt stoffskifte. Hos meg blir de mindre tydelige og jevner seg nesten helt ut når stoffskiftet mitt er godt regulert. Om det er snakk om riller som skjærer ned i neglen og kanskje nesten deler den, da er det antakelig andre årsaker bak.

Manina sa for siden:

Men selv om veldig tydelige riller kan tyde på visse uregelmessigheter i kroppen, som hormoner eller næringsstoffer det er manko på, så er det helt normalt å ha en viss grad av riller.

Lava sa for siden:

Ok Takk. Har lavt stoffskifte, så da er det nok derfor :ja:

Miranda13 sa for siden:

Du verden, så interessant!

Jeg har slike negler og ingen har kunnet fortelle meg noe om det. Langsgående opphøyde riller, og et par av dem har slike perlebåndstruktur som du forteller. Jeg har ikke fått påvist lavt stoffskifte, men har joe absolutt et par symptomer på det.

smgj sa for siden:

Perlebåndene får man når det er antydning til tversgående riller. (Det er de som danner "perlene" på de langsgående, normale, rillene.)

Det betyr at man har ujevn neglevekst og dette skjer ofte (men ikke utelukkende) i sammenheng med stoffskiftevariasjon, ja. Man må huske at man kan ha variasjoner i stoffskiftet som ikke nødvendigvis er stoffskiftesykdom, men som kan komme av stress, slanking, vitamin/mineral-ubalanser, annen sykdom og mye mer...

Miranda13 sa for siden:

Jeg har bare langsgående striper. De blir stadig verre. Mulig stoffskifetet mitt bare surrer litt av og til :)

Lava sa for siden:

Hadde jeg husket dette, hadde jeg visst at jeg burde øke dosen medisin for lenge siden... men dobler fra idag. huff så treg man kan være. Nå bør jeg huske det hvis det skulle bli nødvendig :p

Kanutten sa for siden:

Jeg hadde riller tidligere, men de er borte nå etter at jeg har økt vitamin- og mineralinntaket ganske heftig.
Nå er neglene glatte og blanke! :heia:

Lava sa for siden:

Så bra!!
Mine fikk bare mer og mer riller, de ble mer og mer merkbare, men jeg tenkte ikke.. Har hatt planer om å øke dosen på meds, men kom liksom ikke i gang.

Så snakket jeg med kiro idag, om stoffskiftet, og han er en klok mann. Han spør om ting, og får en til å tenke. Etter at jeg kom hjem irriterte jeg meg over rillene på neglene, igjen, og søkte på nett, og fant min egen tråd! hahaha

Nå har jeg tatt en ekstra tablett og fortsetter med èn morgen, og èn kveld, også pga jeg er sååå trett og sliten, og pga vi går mørkere tider imot. Mange må øke dosen på vinteren, men er ikke klar over det.

BenteR sa for siden:

Nå vet jeg ikke om du bruker Levaksin eller annet, Lava, og heller ikke hvilken dose du går på, men og doble medisinmengden sånn rett uten videre, pleier sjelden være smart.

Anbefaler og ta jevnlige stoffskifteprøver for og følge med underveis.
Har man lav ferritin, lav d-vitamin eller lav B12 kan det også gi symptomer som minner om lavt stoffskifte + det vanskeliggjør kroppens evne til og bruke stoffskiftemedisinen.

Lava sa for siden:

Men det gjør jeg, tar prøver altså, og jeg har legens klarsignal. Vær ikke bekymret :)

mamma_møø sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med riller på neglene. Noen som har bilder/ link med bilder?

Jeg har nemlig fått noen brune streker under et par av neglene. Som jeg ikke aner hvor kommer fra eller hvorfor de er der. Det er bare på èn hånd, og det er masse under langfingeren, og en eller to striper under pekefingeren. Noen som har vært borti dette, og som vet noe om årsakene?

Lava sa for siden:

Jeg snakker om riller som både synes og kjennes. De går fra roten av neglen til tuppen. Prøvde å ta bilde men skjelver så på hendene. :p

Brune streker som du har, har jeg ikke sett eller hørt om.

langaard sa for siden:

Masser neglene med en god olje, så skal du se at de blir bedre ;)

langaard sa for siden:

Ikke fil dem!!

Lava sa for siden:

Takk, det har jeg holdt på med i mange år. Har som sagt før, funnet min løsning.
:)

Yrla sa for siden:

hvorfor ikke? du mener oppå?

mamma_møø sa for siden:

Takk for bildet! :)
Nå skjønner jeg hva du mener - og jammen santen har jeg ikke noen riller jeg også. Men det har jeg aldri tenkt over før, har alltid tenkt at det er sånn negler er. Jeje.

Men altså ingen som har vært borti brune striper før??
Hmmmmm ....

Kanutten sa for siden:

Hadde slike negler før. Men alle riller forsvant etter at jeg begynte smøre neglene hver dag med olje. Nå er de glatte og supersterke!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.