< Tilbake til oversikten

Angående ketose og fastende blodsukker

Kozemor sa for siden:

Jeg begynte på ketolyse på mandag, og er allerede i ketose! YEY meg!
MEN... I løpet av dagen ligger blodsukkeret myyyyye lavere enn det det normalt har gjort på lenge. Mission 1 complete.
Har lagt på rundt 10 fastende og mellom 10 og 20 resten av dagen.
Nå har jeg lagt på litt over 7 på dagtid, men det fastende blodsukkeret har ikke sunket noe særlig. Hvordan er dette mulig?

Hvordan kan jeg gå OPP i blodsukker uten å ha spist noe mellom siste måling og fastende måling?

Nerthus sa for siden:

Skjønner spørsmålet - men det som står som forklaring før spørsmålet er jeg litt usikker på hva du mener? Når måler du fastende og ikke-fastende blodsukker?

Kozemor sa for siden:

Jeg måler fastende blodsukker om mornningen de dagene jeg måler. Altså før jeg har spist.

Deretter måler jeg før måltid, og to timer etter måltid.
De målingene jeg måler før og etter måltidene er blitt mye bedre, men det som jeg tar om morningen, etter en hel natts søvm, og før mat, er ikke gått ned... veldig ulogisk i mitt hodet....

Gracella sa for siden:

His du googler litt her inne, så er det skrevet om dette tidligere.
Så vidt jeg husker, så har det noe med at leveren vår produserer glukose om natta, så vi får en lett forhøyet blodsukkerverdi om morgenen.
"Vi" er da de som lever ketogent.

Kitt sa for siden:

Blodsukkeret mitt har alltid vært sånn! Og det ble ikke akkurat bedre på ketolyse, nei!
Moren til en ung jente med dia1 fortalte meg da jeg var temmelig ny i gamet at det var helt vanlig å ha høyest blodsukker om morgenen nettopp pga det Gracella sier; leveren danner/utskiller glukose om natten. Ganske mye også!:eek:
Det er også derfor jeg nå tar 44E Insulatard om kvelden, men bare 34E om morgenen!:)

insulininja sa for siden:

Leveren er insulinresistent og dermed får den ikke med seg signalet om at den må skru av glukoseproduksjonen. Insulin reduserer leverens produksjon av glukose.

Hvis jeg tar metformin om kvelden blir er blodsukkeret vanligvis rundt 5, istedetfor 6, om morgenen. Typisk er det rundt 4 om kvelden og fastende.

Jeg har ikke diabetes i tradisjonell forstand heller (tror jeg): hvis jeg skeier ut så får jeg blodsukker opp i kanskje 8-10 men det holder seg over 7 i nesten et døgn etterpå, og det tar gjerne en uke før fastende er nede i ca 4 igjen. Legen synes alt under 8 er fantastisk, så ikke mye å hente der (utenom motvilligst resept på Metformin hehe)

Kozemor sa for siden:

Nå har jeg også fått metformin, så det skal bli spennende å se hva som skjer fremover

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.