< Tilbake til oversikten

Kveite kan bli forbudt i EU

mofe sa for siden:

.. skal det visst være om på TV2-nyhetene nå.

Poster mere om det når jeg har sett på! :)

mofe sa for siden:

Eu vurderer å forby kveite - pga. funn av dioksin i fisken.

Norges mattilsyn mener dette er tull.

Kveiter over 120 kg inneholder mere dioksin enn mindre fisker.

Mattilsynet skal nå ta stilling til om de vil forby kveite i Norge.

--

Det var det jeg fikk med meg :o

Så da er moralen; spis kveite som kommer fra en fisk under 120 kg? :confused:

mofe sa for siden:

Jeg søkte litt på google, og fant noen artikler.

Fra BT 2002:
www.bt.no/meninger/kronikk/article104009

Se også matportalen.no/Emner/fisk

mofe sa for siden:

Fra matportalen.no

Huldr sa for siden:

Har ikke overskudd til å lese alt i artiklene nå, men ser stadig artikler og programmer som peker i samme retning. Det er veldig bekymringsfullt! :(

Jeg som kvinne som sannsynligvis vil få barn innen få år har begynt å begrense inntaket mitt av fet fisk (giften lagres i fettvevet) og fisk som kan bli stor og gammel (giftene akkumuleres med årene) som f eks laks og tunfisk. Grunnen er at jeg ikke har lyst til at giftstoffer som lagrer seg i mitt fettvev skal gjøre morsmelka giftig for barnet mitt - og da er det jo faktisk for seint å begrense inntaket når man allerede er gravid, i o m at giftstoffene blir værende i fettvevet i årevis.

Så et program fra Grønland bl a, der befokningen er helt avhengig av sitt treadisjonelle kosthold med fisk og spekk fra sel og hval. Men nå har giftstoffene begynt å gjøre seg gjeldende, og fører til hyppige infeksjonssykdommer hos de små barna - og på lengre sikt bl a lavere intelligens m m. De som har gått over til "vestlig" kosthold må på den annen side slite med diabetes og andre for dem nye sykdommer... Det er så utrolig tragisk og ironisk at de som lever mest i pakt med naturen først får merke konsekvensene av hva vi gjør med den... :hylgrine:

Kristian sa for siden:

Du scilla, spekk fra sel og hval har mye høyere konsentrasjoner av PCB enn i vanlig fisk. Det er derfor vi ikke får kjøpt hvalspekk i norge. Dessuten så er det i de brune partiene av fisken PCB konsentrasjonen er størst så da er det bare ta vekk det når du renser fisken.
Det er faktisk svært viktig å spise feit fisk og spesielt når en er gravid. jeg har lest flere steder at fiskefett reduserer faren for svangerskapsforgiftning og at barn som spiser feit fisk har større konsentrasjonsevne enn andre barn. Så spis fisk for det er sunt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.