Bæstemor sa for siden:
Er det noen som har kjennskap til denne dietten?
Bæstemor sa for siden:
Er det noen som har kjennskap til denne dietten?
Ashley sa for siden:
South beach dietten? virker som om den gir raske resultater, men du kan fort falle tilbake igjen etter 17 dager, eller oppleve vektstagnering. hvis det skjer må du følge dietten fra start av igjen. første uken er veldig bra, minner mye om det ketolske kostholdet (fisk, kjøtt, egg, grønnsaker, bær, fete melkeprodukter og nøtter). ;) bare pass på du ikke overdriver karbene også de sunen (frukt, fullkornsbrød, knekkebrød). helst unngå stivelse.
nellie sa for siden:
Nei, ikke south beach.. 17-dagersdietten:)
Så det handlet om den på Dr. Phil i sta, men vet ikke noe mer om den enn det. At man skal skifte spisestil hver 17. dag.
arnakristin sa for siden:
Aldri hørt om den, men fant denne linken på dr phil's hjemmeside, www.the17daydiet.com/
Bæstemor sa for siden:
Ja, det er den dietten som Dr. Phil har hatt med i programmet sitt. Om jeg har forstått det riktig så endres dietten hver 17. dag, og man skal dermed unngå platåer. Det dreier seg om 4 sykluser. Tror boka bare finnes på engelsk, men hadde vært interresant å høre om noen har prøvd den dietten.
Tittit sa for siden:
jeg satt i går å så programmet jeg oxo.
ble litt nysgjerrig på det der:)
Engledans sa for siden:
Jeg titta såvidt på det programmet. Men vet egentlig ikke mer enn det som er nevnt ovenfor.
Cyan sa for siden:
Jeg forsøkte å sjekke opp denne for noen uker siden. Jeg syns det hele virker litt mistenkelig siden det omtrent er umulig å finne noe særlig med info om denne dietten på nett og man bare kan få kjøpt boka gjennom hjemmesiden deres (De shipper forøvrig ikke til Norge, det har jeg spurt om ;)). Selve dietten er fire faser på 17 dager hver. De første 17 dagene er lavkarbo kombinert med lavfett (en slags lavfettversjon av Atkins induksjonen) og i de påfølgende fasene øker man gradvis på karbene samtidig som det skal innarbeides mosjonsvaner etc. Hensikten med denne dietten skal være å lure kroppens forbrenning ved å skifte gir ofte, og slik skal man klare å holde forbrenningen oppe.
Denne dietten er for nå vanskelig for oss i Norge å følge da vi hverken kan få tak i boken eller at det er noe særlig med informasjon å oppspore på nett.
Tittit sa for siden:
what..det er dårlig syns jeg:(
Nekita sa for siden:
Her er ei som har fått tak i boka! Hun var heldig som hadde en bestemor i statene som kunne sende den til henne.
Synes det virker som en flott diett, som jeg absolutt synes er verdt å prøve =)
bloggsishjorne.blogspot.com/2011/03/17-day-diet-17-dagers-dietten.html
Nekita sa for siden:
Den ligger også ute på ebay, er du heldig så sender en av dem til norge =)
Newstart sa for siden:
De har den på amazon også å de sender til Norge. www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_12?url=search-alias%3Daps&field-keywords=17+diet+book&sprefix=17+diet+book :)
Anitamor1212 sa for siden:
Jeg har også bestilt boken og fått den i posten.
Jeg gikk bare inn på www.17daydiet.com.
Kjøpte den fordi jeg er nysgjerrig, men har ikke lest den enda.
sjokoman sa for siden:
går an å bestille boka på bokklubben.no
vibsen sa for siden:
Jeg kjøpte boka i mars, startet i april og fullførte 3 av 4 sykluser med svært gode resultater før jeg gikk over på lavkarbo i stedet for syklus 4. Svarer gjerne om noen har spørsmål.
langaard sa for siden:
Hva spiser man på denne dietten da?
vibsen sa for siden:
I første syklus har man et veldig begrenset utvalg av matvarer, primært kyllingfilet/kalkunfilet, mager fisk og grønnsaker. Dette kan man spise ubegrenset av. I tillegg kan man spise noe fett (1-2 ss olje e.l.) og to porsjoner av et begrenset utvalg frukt/bær.
I andre syklus spiser man som i syklus 1 annenhver dag, og de andre dagene har man et økt utvalg proteinkilder. I tillegg har man noe flere magre meieriprodukter (men begrenset mengde), og lavGI-karbohydratkilder (begrenset mengde) som quinoa, store havregryn osv.
I syklus 3 tilfører man enda flere protein- og karbohydratkilder. Såvidt jeg husker er det i denne syklusen man begynner å begrense proteinmengden noe.
I syklus 4 er det meningen at man skal velge den av syklusene 1-3 man trives best med i ukedagene, og så kan man spise ganske fritt i helgene. Dette er en vedlikeholdssyklus.
I tillegg skal man drikke grønn te, maks to kopper kaffe og mye vann.
nellie sa for siden:
Ser syyyyyykt kjipt ut:( Ikke noe som helst fett jo. ser på Dr. Phil
bigmum sa for siden:
Ja den dietten er ikke noe for meeeg! gnafser videre på baconet mitt
nellie sa for siden:
et kokt egg, 3-4 kvaster brokkoli og tomat til lunch liksom. HURRA
vibsen sa for siden:
Jeg er enig i at utvalget er mye mer begrenset enn lavkarbo, men sånn som det trenger man ikke spise. Min frokost var feks eggerøre av mest eggehviter sammen med masse grønnsaker, alternativt en god kyllingsalat. Det finnes også mange gode oppskrifter der ute.
For meg som kom fra GR/Vektklubb-tradisjon (og trodde lavkarbo var djevelens verk - inspirert av Drevon :p) var 17-dagersdietten en fantastisk åpenbaring. Her kunne jeg spise ubegrenset av en riktignok begrenset mengde matvarer, behøvde ikke veie maten og telle noe og RASTE ned i vekt.
Når jeg senere satte meg ordentlig inn i lavkarbofilosofien (takk Kostdoktorn), er jeg ikke i tvil om at dette er en sunnere måte å leve på. Men som en inngang til et kosthold med lavere karboinnhold og som en enormt effektiv slankekur, synes jeg fremdeles 17-dagers dietten har noen gode poenger. Han er også tydelig på at man ikke kan gå tilbake til gamle matvaner, derfor er også 4. syklus ment å være en vedlikeholdssyklus.
nellie sa for siden:
Okei. Dette inngikk i en meny som denna legen som står bak dietten hadde satt opp, for ei berte som var på Dr. Phil:) Siden han hadde satt den opp, så regnet jeg liksom med at det var representativt for dietten.
Det var satt opp en hel dag og ikke en eneste fettkilde, bortsett fra litt yoghurt, med bær i.
vibsen sa for siden:
Så rart, oppskriftene i boka er etter min mening også mer spennende enn det der. Jeg er enig i at det var fantasiløst og kjedelig.
Men lite fett er det, ja. To ss om dagen i hvert fall i syklus 2-3 såvidt jeg husker. Det er det jeg tenker er det største problemet med å gå på den dietten over tid også.
Mollå sa for siden:
Var det vanskelig å finne de rette matvarene til dietten?? Har sett på noen av oppskriftene og noen av ingrediensene har jeg ikke hørt om en gang (amerikansk mat)....
Blir også brukt amerikansk målesystem, cups etc... Var det ett problem??
vibsen sa for siden:
Nei, egentlig ikke. Det jeg ikke fant, brukte jeg jo bare ikke. I andre tilfeller tok jeg sjansen på å bytte ut med en norsk variant. Jeg brukte en del tid på å google ingredienser i starten, men de mer sjeldne grønnsakene/fiskeartene osv. lot jeg bare være å inkludere i kostholdet mitt.
Jeg regnet om måleenhetene i noen tilfeller, men jeg har f.eks. et målebeger hvor det også er merket av cups/ounces, så andre ganger brukte jeg det. Man lærer seg jo måleeenhetene når man har brukt dem noen ganger, så jeg opplevde ikke det som et problem.
ToreH sa for siden:
har gått på denne dietten nå i 4 uker. Veldig lett å forholde seg til, du spiser bare masse gode grønnsaker, egg, fisk og hvitt kjøtt. Drikke er vann, grønn te, sitronvann og diet coke. Funker som bare det, jeg raste ned 7 kg på 4 uker og var vel ikke akkurat feit fra før (mann, 79 kg fordelt på 170cm). Idealvekten min er ca 70-71kg ift den tiden da jeg var aktiv syklist og kamsportutøver.
Fordelen med dietten er at du kan spise så mye du orker, trene så mye som kroppen orker (ikke veldig mye og ikke veldig hardt første 2 ukene...) og selvsagt drikke så mye vann, te du vil. Du opprettholder forbrenning, du er aldri sulten og vekta bare stuper ned. Jeg er langt fra en jojo slanker da jeg strengt tatt aldri har vært overvektig, men gikk opp 9 kg på 4 år pga dårlige treningsvaner og usunt kosthold. Hurtigste måten å gå ned i vekt på uten å ødelegge stoffskifte og forbrenning med "sultekurer" som Cambridge osv er dette. Joda, jeg raste ned 10 kg for 5-6 år siden bare ved mye hard intervalltrening 4-6 ganger pr uke, men alle kan kanskje ikke løpe knallharde intervalløkter om man er overvektig uten å få store belastningsskader. Derfor er denne 17day diet en kur som gir deg en god start for å ta opp igjen treningsvaner i en lettere kropp.
Det er enklere å slanke seg 10 kilo enn å slanke sykkelen 2 kilo.... Første uka så renses kroppen, du tømmer den for væske og andre stoffer. Dvs opp om natta og tisse flere ganger...kjedelig og trøttende, men dette varte bare ca 1 uke. Totalt så drikker jeg rundt 4-5 liter væske i form av vann og te om dagen (4 ltr vann og rundt en liter te). På treningsdager ytterligere 1-2 liter.
Det eneste som er viktig er å følge matsortene nøye. Egg er egg og ikke egg stekt i fett. Bruk kokosolje heller. Sukker er bannlyst, bruk heller xylitol. Xylitol er forøvrig et meget godt produkt og ikke minst sunt. Du kan spise så mye du vil av Xylitol. Alle matvarer skal være rene.
Min meny ser ut som dette:
Frokost: 4-5 egg i alle varianter. Gulrøtter rå i remser, kålhode, purreløk, kyllingfiletpålegg.
Lunsj: Laksefilet, kyllingfilet eller kalkun. Gjerne et egg eller to også her. Tomat, agurk, eller noe annet grøntfor.
Middag: laksefilet eller kyllingfilet i en eller annen variant. Kalkunkaker eller kyllingsuppe hvor grænnsaker er malt til en suppe. (forøvrig veldig godt)
Kvelds: Cottage cheese boks og Kesam med hjemmelaget syltetøy UTEN søtningsmidler etc
Mellommåltider: Agurk, gulrot, kålrot
Dette kosthold er dødskjedelig første 17 dagene, men det endrer seg i de neste 17 dagene og endrer seg de neste etter der igjen. Konseptet fungerer og man tilfører mer og mer karbohydrater etter som periodene går og til slutt har du et enkelt og greit lavkarbokosthold som du kan leve på resten av livet. Kuren er ekstrem de 3 første 17 dagers periodene, men deretter er det som hvilken som helst annen lavkarbodiett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.