< Tilbake til oversikten

Hvor mye av hva når man ikke skal ned i vekt?

Klara sa for siden:

Hei hei!

Har nettopp fått påvist PCOS, og vil se om lavkarbo kan hjelpe meg til å holde det i sjakk, samt bedre sjangsen vår når vi skal i gang med IVF til sommeren.

Er 155 og veier 51 kg, så skal ikke ned noe. Strever litt med å finne ut hvor mye jeg skal spise av karbo/protein/fett, da så mye info handler om å gå ned i vekt. Leser Hexebergs "Frisk med lavkarbo", og tenker på å holde meg mellom 50-70 karbohydrater, som hun foreslår. Men hvor mye av det andre? :confused:

Lå i går, i følge diett.no, på:
Fett 78 g / 63%
Kh 62 g / 22%
Protein 42 g / 15%
Kalorier 1164

Ser at man skal innta min. 1 g protein pr kg kroppsvekt, så der bør jeg vel øke litt?

Kjempeglad for innspill!

Nerthus sa for siden:

Vi har litt diskusjoner vedr dette i et par andre tråder - og jeg vil anbefale at du ihvertfall! spiser like mye gram protein som kroppsvekten din i kilo - gjerne opp til 1.5 ganger...(Vurder 2 ganger om du trener en del og jevnlig) Hvis du ikke skal ned i vekt - bør du spise MINST like mye fett i gram som protein - men her kan du gjerne spise mye mer fett i gram enn protein om du holder vekta på det, akkurat slik som forslaget ditt viser. Prøv deg litt fram, du skal holde vekta OG føle at du er i fin form, nemlig våken og opplagt :)

Klara sa for siden:

1.5 ganger vekt i protein, ja? (ikke så veeldig aktiv, så :_plystre:) Ok, mer protein, og se an fett! :)
Tusen takk for svar!

Nerthus sa for siden:

Minimum 1 - men 1.5 er også fint. Du kan jo også her prøve deg litt fram. Prøv deg over noen uker og se hva som skjer i kroppen din :) Ditt mål er jo å beholde vekten og overskuddet :) Jeg mener bestemt at du ikke bør redusere fettinntaket før du faktisk ser at du går OPP i vekt! Så spis fett!

Klara sa for siden:

Supert, da skal jeg gjøre det! :)

Klara sa for siden:

Da har jeg lagt meg på:
Kh 60-70
Fett 75-100
Protein 50-75
:)

Nerthus sa for siden:

Spennende og følge deg framover - hold oss oppdatert! Kanskje du lager dine egen journal så du kan skrive inn hvordan det går? :)

nellie sa for siden:

Du kan nok helt greit spise enda litt mer også:) Får prøve deg frem.
Lykke til!

Klara sa for siden:

Takk, det skal jeg gjøre! Journal er lurt ;)

Foreløpig har jeg faktisk litt problemer med å spise nok, er ikke så storspist av meg :flau: Men godt å vite!
Takk for det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.