Hei!
Jeg lurte på å starte en tråd angående partystoppere og vektstagnasjon. Selv er jeg nybegynner å ganske uviten på området, så jeg lurer på hva som kan hindre vektnedgang? Og hindrer partystoppere kun vektnedgang, eller kan de kaste deg ut av ketose også?
HVORDAN går dere fram når dere skal finne ut HVA som hindrer vektnedgang?
Jeg vet om blant annet tomater, nøtter, meieriprodukter og søtningsmiddel, men jeg har vanskelig for å kutte ned på meieriprodukter. Jeg sliter også med å få nok fett i kosten uten at jeg får enormt mye proteiner i tillegg. :o
Problemet er vel det at jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å finne dem. Hvor mange matvarer skal jeg kutte ut om gangen? Hvor lenge skal jeg være uten den/de aktuelle matvarene? Kan vekten stagnere som følge av flere matvarer samtidig? I så fall blir det jo vanskelig å finne synderen...
Vekten min stagnerer for øyeblikket skjønner du.
Jeg er 170 cm og veier 81 kg, og vil derfor forsøke å gå ned 10-13 kg ihvertfall.
En vanlig dagsmeny kan se slik ut:
Frokost: en kopp grønn te og 2-3 egg i form av eggerøre med laks og evt bacon eller omelett med bacon, spekeskinke/kokt skinke og ost
Lunsj: en liten salat med ost eller kylling med dressing (krem og majones) eller lavkarbobrød med peppermakrell, salatblader og majones
Middag: laks med brokkoli og rømme, kylling med majones og salat, taco osv
Kveld: hvis jeg er sulten lager jeg meg gjerne noe tilsvarende frokost eller spiser middagsrester, evt spiser jeg youghurt med hjemmelaget muslig og bær, kanskje en neve mandler hvis jeg har fått i meg lite fett
Jeg har vanskelig for å sette opp et kosthold hvor jeg får i meg MYE fett og mye proteiner. Det har en tendes til å bli veldig mye proteiner i forhold til fett. Å holde seg under 15 g karbo er ikke fult så utfordrende. Videre holder jeg meg unna søtningsmidler, bortsett fra sukrin gjerne.
Du ligner meg og min tur langs lavkarbostien, både når det gjelder ønsket vektnedgang og forholdet fett/proteiner. Jeg har ennå ikke prøvd å luke ut partystoppere, rett og slett fordi det har gått jevnt bra. Jeg slet litt i ukene 4 - 5/6, men så har det løsnet til gangs. Jeg økte så grønnsakmengden (av de "gode" grønnsakene) og økte faktisk litt på fettet også. Samtidig er det i denne tiden av kuren(kostholdet) at fettforbrenningen trolig slår inn for fullt. Derfor vet jeg ikke hvorfor det plutselig løsnet. Har ikke kuttet ut mulige partystoppere. Du kan jo ta en titt på journalen min og se om du får tips eller kjenner deg igjen. Lykke til :D
Ja, det er selve sammensetningen jeg sliter litt med. Har ikke lyst at forbrenningen skal gå på bekostning av muskelmasse som følge av lite mat, men vil heller ikke få i meg for mye proteiner :p Det skal ikke være enkelt. Jeg har vel igrunnen funnet ut at jeg bare må ta tiden til hjelp og prøve meg fram, men det er vanskelig. Takk for tips og tar gjerne en titt i journalen din.. Trenger all den informasjon jeg kan få :D
har hørt at nøtter KAN være en partystopper? vurderer å spise de gode sconesene jeg lagde (mears oppskrift) til frokost imorgen, de inneholder masse mandler og mandelmel. men jeg er fortsatt i ketose så jeg gjetter vel at nøtter ikke gjelder for meg.
peanøtter og pistasjenøtter er det verre med. 16 g krabs i piastasje nøtter. og cashewnøttene er heller ikke så bra. men spiste en hel pose med cashewnøtter uten salt forrige uke, og jeg kom i ketose 2 dager etterpå for første gang i mitt liv:D
Tror ikke jeg har intolerans for nøtter. Spiser en del mandler, men når det kommer til nøtter er jeg nøye på å velge de med lite karbs. Men tror ikke det er noe problem, da det er lenge siden jeg har spist det.
Videre har jeg nå falt ut av ketose og lurer på om fetaosten kan være synderen. Kan en matvare kaste deg UT av ketose? Hindrer den ikke bare vektstagnasjon? Og kan for mye proteiner over lengre tid kaste deg ut av ketose? Jeg spiste mye proteiner den dagen jeg falt ut, men ikke noe mer enn normalt, tvert i mot..
Du sier ikke hvor lenge du har holdt på, men jeg ville først fokusert på å få en ok lavkarbo fordeling av næringsstoffene i kosten din :) ca tall er 5% karbohydrater - 20 % proteiner og 75 % fett. (Vit da at 1 gram protein og karbohydrat gir 4 kcal, mens 1 gram fett gir 9 kcal. Beregn så prosentvis næringsstoff av totalt energiinntak, ikke i gram :) )
Hvor mye protein spiser du feks i løpet av en dag? Du kan fint spise like mye fett som protein i GRAM - men det er viktig at du har mest fett (prosentmessig) i et lavkarbokosthold. Det kan godt være årsaken til at du ikke har vektnedgang. Ordne fordelingen først - deretter sjekk at du ikke spiser altfor lite eller altfor mye kalorier totalt - og SÅ kan du lete etter partystoppere. Dette er ihvertfall min mening:)
Bruker du stix for å sjekke om du er i ketose eller ikke? Isåfall ville jeg ikke hengt meg opp i om den en dag nå og da ikke viser utslag, det kan ha forskjellige årsaker. Spiser du så lite karbohydrater vil du mest sannsynlig være i ketose uansett - men mengden av ketoner kan variere i løpet av dagen. Test deg uansett ikke annet enn et par timer etter dagens siste måltid for mest riktig resultat. (mange tråder om dette, søk opp ketose så kan du lese litt selv :) )
Har lest ganske mye, men mye er så usikkert. Men kan mengden proteiner over lengre tid ha noe å si tror du? At kroppen har laget glukose av overflødig proteiner?
Ada-Emilie har erfaring med å spise mye protein, kanskje hun har noen tanker om dette? Det spørs hvor mye du mener med MYE da...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.