< Tilbake til oversikten

Trenger litt starthjelp

Anos sa for siden:

Jeg har akkurat startet med å slanke meg, jeg trenger å ta av 30 kg eller litt mer, jeg har lest masse, men jeg er fortsatt litt forvirret. Jeg prøver å kutte ut omtrent alt av karbohydrater, men hvor mange karbohydrater er det "lov" å spise per dag? Jeg regner med at hvis man spiser litt for mye, vil det ikke ha noe effekt?

Jeg er redd jeg spiser for mye karbohydrater, som i dag for eksempel, jeg spiste en del jordbær med kaffe fløte + kakao (er det ok å drikke forresten? 4g karbohydrater)

Har dere en link med informasjon om skaldeman dietten? Jeg fant bare masse på svensk og jeg er ikke så flink til å forstå svensk siden jeg egentlig ikke er norsk og engelsk er mitt hovedspråk :p

På matvarer der det står hvor mange karbohydrater det er i maten, for eksempel Cottage Cheese, tror det er rundt 4 karbohydrater, er det alltid per 100gr de mener med mindre det står noe annet?

Camomilla sa for siden:

Hvor mange karbohydrater du kan spise hver dag virker det som er veldig individuelt. Ketolyse er vel 15 g, mens Skaldeman er mer opptatt av matens sammensetning (70% fett, 25% protein og 5% kh). Hva som passer deg og din kropp best er ikke godt å vite. Selv har jeg gjort det veldig enkelt - jeg holder meg unna matvarer med mer enn 5 g kh pr 100 g vare (ja, det er stort sett alltid pr 100 g). Kosten min består av kjøtt, fugl og fisk, fete meieriprodukter, grønnsaker (over bakken + noe løk), egg og noe knekkebrød-/brøderstatning. Skaldemans bøker fås på norsk (vet ikke hvor mye som er oversatt, men det vet sikkert forlaget), mener det er Lille Måne (lillemaane.no/) som utgir dem her i landet.

Kitt sa for siden:

Du har jo alt fått litt svar, men jeg foreslåt at du leser denne tråden, Til alle nybegynnere på lavkarbo!

En fantastisk flott tråd som tar for seg de aller fleste aspekter ved lavkarbo!

Charlott sa for siden:

Vil så absolutt anbefale deg å lese denne flotte samlingen med linker og info Arnakristin har laget jeg :D

Så er det bare å hyle ut om det er noe du ønsker videre utdypning på :D

Hjertelig velkommen og lykke til

Hehe, Kitt var før meg! Det at fler poster samme link betyr jo bare at den er ille bra! ;) :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.