Jeg er liksom litt hekta på den der vekta, - og det er ikke så bra for meg, tror jeg. Å veie seg hver dag er liksom ikke det lureste. Joda, - deilig når det går nedover, :D men jeg VET jo at det vil gå både opp og ned. Og når det går opp er det ikke fullt SÅ mitiverende :mad: Jeg har nemlig tenkt å LEVE på dette kostholdet, - med litt flere karbohydrater når idealvekten er nådd.
Hva gjør du, Gerd, for eksempel, mht veiing ?
Men altså : Hvor ofte veier dere dere ? Og har noen erfaring med månedsveiing ?
Til å begynne med veide jeg meg hver uke. Først mandag, men fant seinere ut at det var en dum dag.. Spesielt når man hadde knaska baconkrisp til søndagsfilmen :rolleyes: Så da ble det torsdag faktisk.
Etter 6 mnd begynte jeg og veie meg 1 gang i mnd, og samtidig måle meg. Det fungerer veldig bra, og vekta stresser meg ikke opp i det hele tatt.
Om du føler at du bare MÅ veie deg "hele tida", så fortjener vekta di en timeout. Dytt`n inn i skapet ;)
Jeg veier meg hver mandag, for helgen min betyr ikke at jeg har spist noe ekstra,
så da passer den dagen fint.
Du må gjøre som du vil, men å veie hver dag er nok ikke smart..
Om ikke du skriver inn i ett eller annet system og ser gjennomsnittet da?
vekten går opp og ned, alt etter hva vi har spist og sovet, så om man blir split av å se oppgang èn dag.. og ned èn dag osv osv
nei så får man kùn veie en gang pr uke! :heia:
Jeg veier meg når jeg husker på å gjøre det. Skulle jeg ha en fast veiedag i uka er jeg redd jeg hadde kommet til å stresse over det. Og stress over vekta inngår ikke i min lavkarbo livsstil. :)
Jeg tror nesten du selv må kjenne på hva som stresser deg eller ikke. Men om du veier deg hver dag og lar tallet styre hvordan dagen din blir er det nok på tide å legge inn noen restriksjoner!
Jeg er som Brimstone, og blir faktisk stressa av å ha én veiedag i uka, for meg blir det at alt står og faller på den dagen, så jeg veier meg litt etter innfallsmetoden. Noen ganger er det hver dag, noen ganger et par ganger i uka. Men så blir jeg ikke særlig stressa eller demotivert av litt svingninger heller, men ser heller ting i et større bilde. Jeg måler meg med målebånd i tillegg, og prøver i blant gamle klær som tidligere har vært trange.
Jeg har også blitt rådet til å ikke veie meg hver dag, men i motsetning til flere andre her, har jeg faktisk veiet meg nesten hver eneste dag. Men jeg har derfor også blitt helt vant til at vekten går opp og ned. Så det gjør meg ingenting :D
Jeg skriver hver dag inn i en graf, og får et resultat som går opp og ned ganske mye. Men jeg ser jo at den er på vei nedover. Som mange av de andre sier så må man rett og slett føle på hva som er riktig for seg selv.
Slik ser altså min graf ut, med vekt fra nesten hver dag i 2 mnd.
Jeg startet med én veiedag i uka (det ble fredag, rett og slett fordi jeg fikk den første spisdegslank-matpakka på en torsdag). Etterhvert har jeg eksperimentert med å veie daglig, for å bli kjent med min egen "naturlige variabel" - og nå har jeg vel egentlig landet på én veiing i måneden, siden jeg vet så godt at jeg uansett veier minst den uka jeg har mensen. :p
Åh, så mange flotte svar ! Hjerrrrtelig takk ! Og i dag har jeg ikke veid meg. Det blir kanskje en gang i uka, da, i begynnelsen. Jeg håper det blir litt sånn som Photobscura gjør, - når det passer seg.
Og det ER litt håpløst når jeg hører vekta hviske: "Kom, kom ! Nå HAR du nok gått opp igjen, skjønner du ! Dette greier du nok ikke ! Ta deg en sjokolade, du . . ." Ikke bra. Ikke bra i det hele tatt.
Så jeg gjemmer'n, jeg, - og ser når jeg veier meg neste gang. Kanskje ikke før i morgen ? Moahahaha !
Jeg gjør omtrent som Photobscura, tar det litt på innfall. Noen perioder veier jeg meg ofte, noen perioder (spesielt etter et lite oppløftende vektbesøk, hoho) går det en stund til neste gang.
Ellers prøver jeg å veie meg om morgenen, etter dobesøk og før dusj. Jeg veier meg heller ikke om det er noen dager siden sist nr. 2. Teller på vekta det og liksom :P
Jeg veier meg hver dag. Føler at jeg har god kontroll og dagen blir ikke ødelagt om jeg har vektsvigninger oppover. Liker å ha kontroll på hva kroppen min reagerer på. Som feks nå hvor jeg igjen har begynt å trene... Erfaring fra tidligere tilsier at jeg kommer til å stagnere.
Jeg veier meg hver dag! Da har jeg kontroll. Spiller ingen rolle om vekta går opp og ned noen dager. Men har veiedag på mandager på forumet, og da ser jeg lettere hvor mye jeg har gått ned pr uke :)
Jeg veier meg hver dag, og det har jeg stort sett gjort alltid. Har aldri hatt noe problem med det, og får heller ikke noia om jeg ikke får veid meg en dag. Har også lest at de som veier seg hver dag, holder vekta si mer stabil over tid, da de har kontroll til en hver tid.
Nå mener jeg ikke dermed at alle bør gjøre det. En hver må finne ut hva som passer best for seg selv :)
mama67 ! Det der er jo egentlig slett ikke så dumt. Aldri 'slippe seg' liksom ! Det er jo når jeg slutter å veie meg at det går på ræva!
Jeg har veid meg i dag :) Begynte ketolysebasert kost på mandag, - mye vann og dritt er blitt borte. Neste uke begynner vel det seige fettet å sige av i smååååå porsjoner, håper jeg. Sakte, men sikkert !
Jeg veier også hver dag. Begynte med å veie en dag i uka - lørdager - og det er fremdeles min "offisielle" veiedag. Da oppdaterer jeg weightloss-tickeren. Men jeg opplevde at jeg ble veldig nervøs og bekymret etpar dager før veiedagen når jeg ikke holdt øye med vekta resten av uka - tok lissom all nederlagsfølelsen på forskudd :( Nå som jeg veier flere dager i uka vet jeg hvor tendensen ligger, og bekymrer meg ikke lenger før lørdagene :) Hender det går litt opp og ned i løpet av uka, men det er jo bare lørdagene som "teller".
jeg veide en dag pr uke først, men hele uken var ødelagt dersom jeg hadde gått opp eller stått stille, så jeg gikk over på å veie hver dag, men det ble ikke så mye bedre..nå tenkte jeg denne gangen at jeg skulle la vekt være vekt, og så skulle jeg heller veie meg en gang jeg får et innfall om å gjøre det... er ikke vekten som har blitt det viktigste for meg akkurat nå...
Alle må gjøre det de syns er best for seg selv. Jeg sier ikke at alle må veie seg hver dag, men jeg leste altså at for mange er det et greit hjelpemiddel for å ikke "slippe seg" som du sier.
Om en føler at vekta styrer for mye av humør og trivsel, bør en kanskje ikke veie sg for ofte ;)
Hver dag er passe for meg, men så lenge det ikke plager meg at ting går både opp og ned syns jeg at jeg vil unne meg å holde orden på regnskapet.... Fører tabell, og har gjort den til en slags "hemmelig" dagbok,,tjihi;)
Nei, vi skal ikke 'slippe oss' mer ! Så får vi bruke vekta på fornuftig vis. Jeg hadde gått opp 200 gram i dag, - men pytt ! Jeg kjenner at dette kostholdet er så braaaa for kroppen min, - så får vekta leve sitt eget liv så lenge vi to er venner med hverandre. Og det ER vi ! :)
Jeg har "gått opp" 1,2 kg. siden i går :p Bryr meg egentlig ikke selv om det roter til regnskapet for meg. Jeg flyttet nemlig på vekta i går, så det kan være en medvirkende årsak til at tallene er høyere i dag. Har satt den under en kommode fordi den egentlig står litt i veien for meg. Er meningen å ta den frem hver dag når det er veietid og putte den på plass igjen etterpå.
Må kanskje belage meg på å starte på nytt igjen på et høyere kg.-tall, men det får så være. Tiden for en ny begynnelse er kommet uansett :D
Jeg er enig med Photobscura og Nerthus: det kan være lurt å finne fram målebåndet! Det er jo så mye som spiller inn på vekta. Noen ganger går man opp i kilo, men ned i cm. Muskler veier jo mer enn fett. Har man trent en del, så kan vekta gå litt oppover, og det er jo da egentlig positivt ;)
Har hatt noen perioder med "vektmani". Gjerne veiing flere ganger om dagen, enda jeg visste at jeg ville få det laveste tallet på morgenen. Ble nærmest avhengig av å sjekke vekta. Enda det egentlig bare gjorde meg deppa :( Så nå prøver jeg å bare ta en titt på vekta sånn innimellom, når det passer seg. Men jeg må si det var vanskelig å slutte med veiinga!
Vanskelig å si hvor ofte man bør veie seg, selv om mange leger/"eksperter" råder en til en gang per uke. Alle er forskjellige. Noen føler ikke behov for å veie seg i det hele tatt, for andre passer med en gang i uka/måneden, og andre igjen hver dag.
Men igjen, liker målebåndet :) Eventuelt bare en tråd med merker/knuter på, for å vise forskjellen fra sist. Det er fint å se at centimeterne forsvinner, selv om kiloene ikke alltid gjør det :heia: Det gir ekstra motivasjon, i stedet for å gjøre deg deppa!
Har en fast veiedag hver uke, torsdager, og da finner jeg også fram målebåndet :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.