Engledans sa for siden:
Hvor mye fett bør en ligge på pr dag, på ketolyse?
Engledans sa for siden:
Hvor mye fett bør en ligge på pr dag, på ketolyse?
prøvende sa for siden:
Etter det jeg har forstått så sies det 5% karbo, 20% protein, 75% fett. Ettersom 5% = 15g så tolker jeg det til å bli ca 250g fett pr dag.
aragorn sa for siden:
Dette blir nok feil. Prosentvis fordeling er riktig, men det er energi-fordeling og ikke vekt du skal regne på.
1g karbo og 1g protein utgjør 4 kalorier, mens 1g fett utgjør 9 kalorier.
otika sa for siden:
Er det da mulig å si ca hvor mange gram man skal i døgnet da ? eller kan man bare regne ut fra diett.no
Jeg trur at jeg spiser for lite fett,men fordelingen på diett er som den skal være,men hvis det viser seg å være rundt 200-250 gram så blir det for lite :confused:
Nerthus sa for siden:
Jeg er ikke ketolyse-ekspert, men hvis du ligger på omtrent like mye protein og fett i gram pr dag bør du ikke være så langt unna et god fordeling prosentmessig av totalt energiinntak :) Du kan nok ligge litt høyere i fett også - men med likt antall gram burde du ha et godt utgangspunkt :)
Kanskje Gerd har noen synspunkter på dette?
ada-emilie sa for siden:
100 gram fett og 100 gram protein og 15 gram karbohydrater gir
900+400+60=1360 kcal og riktig energiprosent for kvinner.
otika sa for siden:
Tusen takk :snill: var akkurat dette jeg lurte på
prøvende sa for siden:
Ok, da har jeg nokk missforstått litt, men har aldri kommet opp i 225g fett heller da ;)
Modezty sa for siden:
Dette har jeg ikke fått med meg, og jeg har slitt for å spise nok fett. Dette her ser jo faktisk overkommelig ut :o
Nerthus sa for siden:
Husk at veier man mye mer kan man godt spise mer enn 100 gram protein pr dag. Beregn 1 til 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt, gjerne opptil 2 gram om du trener jevnlig :)
ada-emilie sa for siden:
Men sånn kan man ikke regne. Om en veier 200 kg betyr ike det at han har godt av et inntak på 200 ganger 1-1,5 g. Man må beregne utfra ønsket vekt/fettfri vekt, ikke den man nå har som overvektig. Men jeg er enig i at mengden protein en bør innta er individuelt og store uenigheter om. Om man trener styrke vil det også være naturlig å innta litt mer enn en som er mer passiv.Kitt sa for siden:
Om man veier 200kg trenger man ganske mye proteiner bare for å opprettholde musklemasse nok til å flytte rundt på 200kg!
Man MÅ ikke beregne ut i fra ønsket kilo heller, for mange har en ønskevekt som er helt håpløs lav, så det blir i hvert fall feil! Om en på 200kg skal spise ca 49g protein feks!
Og de aller fleste aner ikke hva deres fettfrie masse er!:p
ada-emilie sa for siden:
Men om han ikke skal bære rundt på så mye fett lenger trenger han heller ikke så mye muskelmasse. Men det er normalt å trene litt så 50 gram protein er særdeles lite for et voksent menneske. Hundre gram protein synes ikke jeg er mye. Å regne 1 gram pr kg er helt minimalt og bør vel strengt tatt ikke gjelde andre enn sengeliggende.Kitt sa for siden:
Å, hvorfor ikke det? :confused: Er jo ikke bare for å bære egen kroppsvekt vi har muskler!
Mye muskler opprettholder forbrenning og gjør vektnedgangen så mye enklere enn om vektnedgangen skyldes tap av muskelmasse!
Og har man oppnådd ønsket vekt, vil man jo gjerne holde den! Så muskler skal man ta vare på! Det er jo såååå mye bedre/penere med en fast kropp med muskler enn en helt uten!:D
Nerthus sa for siden:
Dette er det uenighet om... iflg VOF er det nåværende vekt man skal bruke, iflg en hel del treningssider på nett er det ønsket vekt/fettfri masse... foreløpig holder jeg meg til VOF :)
Det er faktisk helsefarlig å inntak for lite protein gjennom kosten, så en person på 200 kilo som egentlig burde veid 80 og holder seg til 1 gram protein pr ønsket kroppsvekt kan risikere å få i seg for lite av de essensielle aminosyrene som finnes i protein. Proteinbehovet avhenger av alder, kroppsstørrelse, aktivitetsnivå og KVALITETEN på proteinet. Jfr VOF nr 2 2010, side 81.
Jeg ser også at VOF er uenig med seg selv i behovet for protein i maten, jeg skal sjekke litt hvor jeg leste 1 til 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt.
ada-emilie sa for siden:
Men man trenger ikke så mye muskler om man ikke har mase fett å dra på. Hva skal man med alt sammen? Jeg vil ihvertfall ikke ha store muskler. Men dette er individuelt og man må bare spise og trene ettersom man vil ha sin kropp.Fjasnissen sa for siden:
En person på 200 kilo (siden vi tydeligvis har valgt et litt latterlig tall) vil nødvendigvis også miste en del muskler om personen klarer å gå ned til 80 kilo. Det er ikke til å komme utenom... spesielt om personen ikke trener. Men å si at en person som er så tung skal spise like mange gram proteiner som det fettfrie vektmålet blir feil. Musklene trenger protein på veien, og man kan heller redusere når vekta har gått ned.
Jeg tror neppe en person som dropper 120 kilo vil se ut som en bola muskelbunt, slik det høres ut som Ada-Emilie her er litt redd for. Tror det heller er andre ting som blir problemet.
God muskelmasse er ikke bare bra for økt forbrenning, men kan også hjelpe på andre problemer senere i livet. Alt med måte, så klart, og jo høyere muskelmasse man har, jo mer krever det å vedlikeholde kroppen senere i livet. Men jeg tror altså ikke at man skal frykte at man ser ut som Arnold bare fordi man gir kroppen de proteinene man trenger på en diett som dette :)
ada-emilie sa for siden:
Ja helt enig, proteininntaket bør reduseres paralellt med vekt-tapet og ettersom man trenger mindre. Skaldemann mistet muskler. Ikke rart. Fordi belaster man ikke musklene like mye som man gjorde bærende på fettet vil de bli mindre. Så jeg er ikke redd man blir seende ut som Arnold. Jeg vet kroppen tilpasser seg.
Linda69 sa for siden:
Jeg har forstått det slik at en skal innta proteiner i henhold til den vekten du skal være ikke den du er!
Kitt sa for siden:
Råder stor uenighet om det!
Veier du 200kg trenger du faktisk mye proteiner for å opprettholde kroppslige funksjoner. Selv om idealvekten din skulle være 62kg!
Men bør seff reduseres ettersom vekten blir lavere!
Du skal også spise veldig mye for at det skal bli for mye, så å spise ca 1g protein pr kg kroppsvekt blir nok ikke veldig feil uanett hva du veier!:)
bente1 sa for siden:
Som nybegynner på dette kostholdet, har jeg kanskje "ikke lov" til å blande meg inn i denne diskusjonen, men jeg tar sjansen, for å få inn noen synspunkter fra ett annet ståsted :)
I boken sin om Ketolysekuren (s23) sier Torkil at kroppens evne til gjenbruk av proteiner er så stor at man gjerne ikke trenger mer enn 20-40g proteiner per dag for å opprettholde proteinbalansen. Han anbefaler imidlertid å spise mer enn det for å være sikker på at man ikke bryter ned muskelmasse. Han skriver også at kritikerne av Ketolysekuren mener det er for høyt proteininnhold i maten, og at det kan være belastende for nyrene, derfor anbefaler han høyt vanninntak under kuren.
Man bør også være oppmerksom på at når man spiser mer proteiner enn man trenger, omdannes proteinene til glukose som kroppen bruker som energi. Personlig merker jeg blodsukker svingninger og sug "dagen derpå" hvis jeg har spist veldig mye magert kjøtt/fisk og dermed får et høyt proteininntak.
Jeg tror det er vanskelig å få i seg for lite proteiner med dette kostholdet. Når man bytter ut brødskivene m syltetøy med med egg og bacon, omelett eller laks med eggerøre, bytter ut snacks som sjokolade og chips med ost og nøtter, og sannsynligvis også spiser mer kjøtt/fisk til middag når man kutter ut pasta, ris og poteter, vil man automatisk få i seg mer proteiner enn i sitt tidligere kosthold. Selv har jeg aldri spist mer proteiner enn jeg gjør i dag, selv ikke i "gamle dager" da jeg som aktiv tenåring trente veldig veldig mye. Jeg tror derfor ikke man trenger være så veldig redd for å få i seg for lite proteiner dette kostholdet:)
Mange nybegynnere synes det er enklere å pøse på med magert kjøtt som kyllingfilet, skinke, svinefilet og oksefilet enn å øke fettinntaket - fordi det passer bedre med vår tidligere tenking rundt mat. Jeg synes derfor det er viktig å få fram at de individuelle behovene varierer mye. En mann har oftest mer muskler enn en kvinne, og trenger derfor mer proteiner. En som har stor muskelmasse, trenger mer proteiner enn en med lav muskelmasse. En som trener mye, spesielt styrketrening, trenger mer enn en som er lite aktiv. Den feilen de fleste nybegynnere gjør er ikke å spise for lite proteiner, det er å spise for lite fett.
Følte bare behov for å nyansere bildet litt, håper dere tilgir meg om jeg har tråkket uti noe jeg absolutt ikke burde uttalt meg om:)
Linda69 sa for siden:
Min kommentar er fra DR Hexeberg og Dr. Ennfeldt som er mange årige eksperter, jeg velger å høre på dem:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.