< Tilbake til oversikten

Kikerter ... Lov på ketolyse?

Engledans sa for siden:

Er det "lov" å spise? Hvor mye karber er det i 100 g? Noen som vet?

Charlott sa for siden:

De ligger jevnt over på drøyt 20 karber pr 100 gr, så særlig ketogent er det desverre ikke...
Kikerter ....

Engledans sa for siden:

Da er det ikke lurt å ha til middag første dag på Ketolyse:mad: *leter videre

mega sa for siden:

?? jeg har en boks med go green kikerter, og det står at det er 0.5g carber
pr 100g...tenkte å lage hummus og burgere....:confused:

Engledans sa for siden:

What?:confused:

lifejack sa for siden:

Det kan se ut til at du bare har sett på "sukkerarter", siden det står 14g karbo hvorav 0,5g sukkerarter. De restrerende 13,5g karbene er nok for det meste stivelse, som også må regnes med i høyeste grad. Det eneste som kan trekkes fra karbohydratene i norske varedeklarasjoner er sukkeralkoholer. Alt annet må telle med i karboregnskapet:)

mega sa for siden:

jepp dere har selvfølgelig rett.
-var vel litt ønsketenkning som slo ut på lesekunnskapene der....:(

Tiril77 sa for siden:

Men hvis man går på en mellomting mellom atkins og lindberg da? Er kikerter lov da? Er kikerter lavkarbomat?? Mener å ha lest at Lindberg anfefaler linser og belgfrukter.. Har fått dilla på chana masala (indisk gryte med kikerter) Men om det vil gi store blodsukker utslag, så er det jo ikke verdt det :( :(

Nerthus sa for siden:

Er mer lav GI - enn lavkarbomat :) Sjekk ut GI på kikerter så vil du se hvor mye det antatt påvirker blodsukkeret :)

Hvordan spiser du når du ligger på en mellomting mellom atkins og lindberg lurer jeg på - siden det er så enormt stor forskjell på karboinntaket på de to retningene :)

Nerthus sa for siden:

Kan jeg spørre om du har lest ketolyse boka? :) Hold deg til grønnsaker til middagen på ketolyse, de har minst karbohydrater og gir mest mettende følelse :) Du har stort utvalg å velge i da.

Tiril77 sa for siden:

Jeg holder meg unna brød,ris,poteter, pasta osv selv om det er fullkort og aldri så grovt. .jeg kan til nød ta noen ryvita knekkebrød om jeg skulle bli akutt aulten eller ikke har mulighet til å lage meg noe mat der og da. .men som sagt, så prøver jeg å holde meg unna... Lindberg sier vel at det er ok med frukt, mens atkins sier nei til frukt.. Jeg unner meg LITT.. Begrenser meg til 1 frukt pr dag;men prøver å heller velge smoothie med bringebær da jeg vet at det er mindre karber i dette...
Jeg unner meg også av og til grønnsaker som vokser UNDER jorden, og ikke bare de som vokser over. Og nøtter og tørket aprikoser unner jeg meg også av og til..

Jeg vil tro at kosten min er MERE atkins enn lindberg. .men kanskje ikke fullt 100% straigt line??

Engledans sa for siden:

I det siste har jeg laget chana masala en gang i uka, det er jo bare sååååå godt...

Tiril77 sa for siden:

Og går SÅ kjapt å lage :D Jobbet til kl 18.00 i dag. Sulten som en ulv da jeg kom hjem (selv om jeg hadde med meg niste med kokte grønnsaker og litt kylling) Da er det kjekt å lage noe som man bare smekker i sammen, koker i 10 min og vips fiks ferdig!! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.