Tekte å sjekke ut kostholdet mitt litt via diet.no og startet i dag. Resultatet for dagen er ferdig å tenkte å høre om det var noen her som kunne synse litt om hvordan det ser ut?
114.16 gr / 79 % fett
52.17 gr / 16% proteiner
17.4 gr / 5 % karbohydrater
Du må nesten si noe om høyde og nåværende vekt :) Uten denne info vil jeg si at du bør øke på litt på proteinsiden. 1 til 1.5 gram protein pr kroppsvekt er anbefalt, gjerne 2 ganger om du trener mye. (Noen steder står det gram pr ØNSKET kroppsvekt, men siden det er bedre med litt for mye protein enn for lite - synes jeg det er greit å bruke nåværende vekt som utgangspunkt :) )
Er 168 cm høy og 63.5 kg :) Har gått ned fra 75 kg på ketolyse så er bare noen få kilo som mangler men de er treige. Tenkte det ville være greit å sjekke fordelingen å lære meg litt mer. Har tenkt å fortsette på lavkarbo etter målet er nådd også ;) Moderat trening, trener litt hjemme og ellers så er jeg helt alene med to gutter og ett stort hus så har mye å henge fingrene i om dagen :)
Jeg ville økt proteinmengden, minimum gram lik kilo kroppsvekt opp til 90 gram om du er komfortabel med det og redusert litt på fettmengden - men beholdt kalorimengden :) Du bør ihvertfall spise like mye protein i gram som vekta di er. Hvis du trives på så lite karbo bør du fortsette til du når omtrent målvekt.
Kilde for proteinmengde er i utgangspunktet VOF-artikkel. (Leter den opp om noen er interessert).
Det blir litt beregner osv - men husk at fett har over dobbelt så mye kcal som protein så du må øke mer på protein enn du må redusere på fett.
Blir spennende å høre hvordan det går så keep us updated!
Om du er mett med det protein-inntaket der ville jeg ikke brydd meg om å spise annerledes. Jeg tipper du ligger litt høyere på proteinandelen vise dager, eller hva? Du går lettest ned i vekt med et høyt inntak av fett i forhold til protein, slik du har spist, enn med mer protein og mindre fett.
Du trenger ikke mer enn en ørliten justering slik Nerthus foreslår.
Godt poeng A-E, jeg tenkte kun utifra den dagens fordeling. Det er ikke helt optimalt å ligge såpass mye under i proteininntak enn kilo-vekt i snitt over tid ihvertfall, så kanskje du bør gjøre dette for flere dager og se hvor stor variasjon du har?
Kan legge ut i kveld så får dere se hvorda det har gått i dag. Tror faktisk ikke jeg klarer å spise mer i dag heller. Går i to, max tre måltider om dagen. Men sånn som det ser ut nå så er det mindre fett og mer proteiner, litt mer kcal. Men jeg så at jeg hadde regnet feil i går, hadde glemt å ta med ett egg ;)
hahaha joda - hvis du må... jeg ville kanskje prøvd å spart det til helga fordi det er så salt så kroppen din sparer litt vann og da blir du ikke glad når du går på vekta ;)
Ja jeg har jo stått lenge å hoppet mellom 63 og 64 her nå å nå i dag var jeg på 62.7 :D Så her skal jeg jaggu meg passe på litt bedre å legge inn maten min så jeg blir flinkere. Regner med at jeg blir såpass flink med å forstå hva og hvor mye jeg kan spise etter hvert så jeg slipper å drive å regne slik. Men det var kanskje ikke så dumt å få litt innsyn nei :)
Husker fra da jeg drev å telte hver en kalori jeg putta i meg at det gikk greit å ikke telle etter en stund, får en viss peiling på hvor mye man skal spise liksom :) Er jo ganske nærme målet mitt nå føler jeg at jeg ikke orker å stresse noe med å komme meg dit men jeg vil hvertfall gjøre mitt ytterste for å holde meg til lavkarbo og klare å ha en stabil vekt. Er vel kanskje ikke noe god ide å kjøre ketolyse når man er kommet i mål?
Kom i mål først ;) Deretter anbefaler noen å øke karboinntaket med 5 gram pr uke til du opplever at vekta kanskje begynner å tippe litt opp. Da har du funnet ditt nivå som du kan leve med og holde vekta på :) Siden du er så flink til å få oversikt over inntaket ditt tror jeg du vil ha fordel av å bruke noen uker når du har nådd målet til å finne "balanse-kostholdet" ditt. Du vet jo allerede hva du må gjøre for å gå ned litt, så nå nærmer du deg full kontroll her hehe :)
Det er ikke helsefarlig å spise ketolyse-stil resten av livet. Noen tåler så lite karbohyrater at de må ha dette kostholdet hele livet. Det er jo sunnere å holde seg lavt på karbohydrater, så å absolutt å gå over til fedon-kosthold er ikke nødvendig.
Oki :) Får se hvordan det går framover. Når jeg har nådd målet så kan jeg prøve å tøye grensen for karboydrater å se om jeg tåler mer uten å gå ut av ketose(noe jeg tror). Jeg legger hvertfall veldig fort på meg når jeg spiser karbomat.
Hvordan vet du at du er ute av ketose? Du spiser lite nok til å være i ketose, ikke heng deg opp om det er stixen du stoler på :) Du som er så flink - har til og med gått ned - ikke ødelegg den positive trenden med å henge deg opp i en lusen stix ;)
Stixa ja :) Føler jeg måå ha kontroll ;) Leste en plass at det var noe med at kroppen stilte seg inn etter en stund i ketose slik at man ikke fikk utslag på stixen. Jaja, så lenge jeg hører dere si at det ser bra ut så er det nok i orden :D
Jeg har nettop begynt å legge inn maten på diett.no. Og det kuule med det er at man kan eksperimentere seg frem i teorien til hva som kan skape en ønsket fordeling av næringsmidlene. Jeg har nå skrevet inn hva jeg skal spise imorgen istedetfor å skrive inn hva jeg spiser etter jeg har spist det. Så nå har jeg en plan for hvordan komme høyere i fettandel enn proteinandel og ønsket kalorimengde. Jeg digger diett.no.
Du, den tanken slo meg i dag også :D Tenkte det ville være ganske lurt å legge inn mat før ja, så man ser litt hva man kan spise ;) Litt enklere å forandre da, værre når man har spist det liksom :cool:
Da er morgendagens kostplan klar :D Må bare se om jeg finner meg en mindre ildfastform. Tror det er greiere å lage etter vekt pr dag enn å styre med å regne sammen å dele opp for hvor mye jeg spiser ;)
Ble ikke helt etter planen min i dag, bare bedre ;) Jeg kom på at jeg skulle ta steget å lage meg lavkarbo brød å som tenkt så gjort! :) Har nettopp spist to himmelske gode skiver med brød m/ hvitost. Det var godt altså :D 2.5 mnd uten brød, så det gjorde godt :) Ikke det at savnet var stort men det var godt med noe annet enn det jeg har spist i det siste :)
Jeg har også begynt med "brød". Det er digg og fint med forandring, ja. Og helt ufarlig (ikke partystopper) siden den er lagd av kun egg og salt, hi hi.
Idag er den første dagen jeg har høyere fettprosent enn proteinprosent. Under står antall gram.
Energi: 1145 Fett: 64.15 Karbohydrat: 20.79 Protein: 109.45
Ok :) Da spiser du såvidt over 2 ganger vekta di :) Du trener også en del har jeg forstått?
Husker vi har hatt en diskusjon om proteinmengde tidligere ;) Jeg er såpass at jeg innrømmer at jeg har lært litt mer og lest litt mer om protein-inntak. I tillegg har det kommet flere undersøkelser om enda høyere proteininntak, uten at de har funnet ut at det er skadelig. Det viktigste er å ikke spise for lite ;)
Ja. Trener litt. Jeg lurer på om det kan være skadelig med mye protein når det blir brukt som energikilde, altså omdannes til glukose, og ikke hvis det blir brukt som byggemateriale. Men hvis det er et rent overskudd, altså ikke trengs hverken til bygging eller energi skulle en tro det var verst. For mye mat belaster kroppen. Skulle likt å vite mer i grunnen.
Protein gjør deg slankere -
"Proteiner aktiverer en liten mengde brune fettceller i kroppen, som har den spesielle egenskapen at de ikke lagrer energi, men forbrenner den.
Med andre ord: Hvis du spiser mye proteiner, blir kaloriene i kroppen din omdannet til varme i stedet for å sette seg som fett på sidebeina."
Her er ihvertfall en positiv sak om proteiner ;) Leter etter flere...
For en stund tilbake var det en del snakk om hvor mye protein en skulle innta. Mange klarte da å holde seg langt under 100 gram om dagen til min store forbauselse. Jeg var forbauset fordi kalori-inntaket samtidig var rimelig høyt. Da blir det mye saus, forestilte jeg meg da;). Jeg liker å ha noe å tygge på,jeg. Fikser ikke å slurpe i meg fett i lange baner. Så jeg tenker alt med måte. At 100 g, selv om det er dobbelt av fettfri masse og det dobbelte av minimumsinntak, ikke er mye om man er aktiv. Jeg føler ikke at 100 gram belaster kroppen,men 170 gram kanskje,ja.
Oi, kanskje det er for mye protein.. Ser nå hva som drar ivei proteinet i dag. Kylling ;) Men det var ikke mye kylling jeg spiste heller liksom. Har nesten 64 gram prot. på kyllingen som jeg hadde til middag i dag. Lavkarbo brødet drar også ivei litt. Har klart meg fint med kun en skive til kvelds..menne..det var så godt :D
Mulig jeg har sett det men husker ikke så jeg spør. Det går jo an å legge inn max og minimum på diett.no, er det noe max å minimum jeg kan legge inn på fett og proteiner? Har lagt inn max 1600 kcal og min. 900, på kh har jeg max 20 og min 10 men har ikke tenkt å stige noe stort over 15, ikke noe nærme 20 enda.
Det kan du vel fint gjøre :) minimum 1 gram pr kilo kroppsvekt og maks 1.5 om du da ikke trener en del - da kan du godt legge inn 2 gram pr kilo kroppsvekt som maks :):
For fett kan du legge inn maks 80% kanskje av totalt energiinntak (1600 kcal) og minimum like mange gram som minimum protein for eksempel? Hehe, spørs om du må regne litt på dette ;) Greit om maks av kcal - karbo - protein og fett står i forhold til hverandre.
Ja det er det bare å gjøre. Men tallet må du vurdere selv. Jeg har satt max 110 på protein og max 20 g på karbohydrater. Og max 1200 kcal. Jeg klarte det sånn nesten idag og jeg føler meg så bra i kroppen. Energi: 1192 Fett: 66.85 Karbohydrat: 21.09 Protein: 114.4
Isj altså, nå er jeg allerede over 20 kh i dag :( Prøvde noe nytt og trodde seriøst ikke at det var så mye kh i squas :O Å tomatpure..aldri mer tomatpure :) Jaja lærer på feilene :) Har spist meg god å mett så får vel håpe at jeg klarer å gå kvelden uten mer mat :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.