Er litt frustrert akkurat nå.
Ankom et rekreasjonssted i går og hadde på forhånd gitt beskjed om at jeg måtte ha lavkarbodiett. Den beskjeden nådde aldri frem til kjøkkenet, så blei kalla inn til avhør ved frokosten. Fikk da beskjed om at slanking ikke var grunn nok til tilrettelagt kost. Jeg har forøvrig tatt med egne knekkebrød, det forventer jeg ikke å få servert.
Middagene hele uka er bearbeidet mat fra et sykehus, og jeg tar søren ikke sjansen på å spise det.
Blir slanking sett på som overhysteri?
Jeg har nå gått ned 20 kg, med en startBMI på 37. Er ikke dette helsefremmende, nei da vet ikke jeg.
Blir litt satt ut her. Så jeg sa likegodt at jeg blir dårlig av mel og sukker. Først da var det greit. Men vektreduksjon for å bli kvitt helseskadelig overvekt, DET gjelder ikke.
Takk og lov for at jeg pakka med meg valnøtter, mangler, avokadoer og knekkebrød.
hm... rekreasjonssted? hva er det? jeg aner jo ikke, men om det er en plass der mange forskjellige bor og skal spise, så er det sikkert ikke så lett å lage hver sin mat til de forskjellige... men jeg skjønner ikke at de skal være så vanskelige dersom de kan endre på det ved allergier osv... er litt dobbeltmoral der ja...
Rekonvalens betinger på en måte at man har vært syk/skadet osv, syns jeg!
Rekreasjon kan feks være feire/spa/etc, men også feks opphold på et rekreasjonssenter/sted som dette!
Et sted man kommer for å hente seg inn, få igjen krefter etc. De bør da i det minste kunne tilby noe tilrettelagt mat!
om det hadde blitt så vanskelig for meg hadde jeg bare sagt at jeg trenger mer av kjøttmaten og grønnsaker og kutte ut det du ikke ønsker.
da blir det jo ikke vanskelig for plassen heller,de går helt sikkert med på det.
men foresten,jeg har vært på noe lignende og der ble maten servert til alle så mann kunne gå å ta til seg det man ville ha.er det ikke det der?
Jeg var på opptrening og fikk egen mat! :heia:
Ingen problemer og kokken tok utfordringen. Men, jeg sa ikke at jeg slanket meg heller da, kun at jeg ikke ville/kunne spise mat med hvetemel :ja:
Har ikke opplevd at man ikke kan få tilrettelagt mat når man har god grunn, tar det som en selvfølge. Lavkarbo er jo ikke mat med eksotiske ingredienser, så det kan tas hensyn til uten problemer.
Ikke vært borti noe lignende. De få gangene jeg har spist mat ute har jeg sagt hva jeg ikke vil ha basert på det som står i menyen, det har gått fint. Ellers er det lettere å si allergi enn slanking rett og slett fordi det blir akseptert i større grad.
Jeg har litt problemer med å lyge på meg allergier. Men samtidig kjipt å forklare hele leksa med at om jeg spiser karbo så går kroppen amokk, og det har jeg ikke legeerklæring på.
Dessuten virker det som om rent kjøtt og grønt er luksus. Mens pannekaker og fiskegratenger, DET er jammen sunt!
Men fader heller, jeg akter ikke å gå opp igjen i vekt pga at de ikke kam ta hensyn til helsefremmende og nødvendig vektreduksjon. Har kjempa meg ned 20 kg nå! Det sitter dypt, må jeg si!
Er dette et sted du selv betaler for eller må betale egenandel?
Betaler du selv, skal du ha trukket fra beløpet du bruker på mat. Er det et egenandelsopphold, kan du sende kvitteringene til HELFO med en forklaring og håpe å få dem refundert!:)
Du tåler ikke mel og sukker. Det gjør deg feit og syk! Så enkelt, men for noen så vanskelig å skjønne!:p
Tror sykehus og slike rekreasjonssteder er verstingene. Mye bearbeidd mat, med masse karber o.l. Ikke noe for folk som sliter med vekta eller ønsker å legge om kosten.
Litt interessant, egentlig. Hva er det som gjør en berettiget til annen mat? Glutenallergi bruker å gå greit, diabetes hm (det var før, nå er det jo bare å reguler med insulin, sier man), som muslim eller jøde kan man fritas for matvarer som bl.a. svinekjøtt, vegetarianere blir også respektert. Men å spise lavkarbo er tydeligvis ikke helt stuerent enda. Det skal vel ikke være nødvendig å "konvertere" til lavkarbo (fins det ei sånn lavkarbo-kirka?) for å få lavkarbomat servert på slike steder?
(Måtte bare sette det litt på spissen, har ingenting imot verken muslimer, jøder eller vegetarianere.)
Ja allergier er jo høyst akseptert, men ikke vektreduksjon.
Derfor er det trist at når man virkelig gjør en jobb for å bedre den generelle helsa, så er det ikke godt nok. Jeg blir opprørt. Dessuten vet ikke normalvektige hvilken pris vi overvektige betaler når vi vil redusere vekten til det normale.
Når du må betale for å være der, burde du kunne kreve tilrettelegging mht maten. Kjenner jeg blir en god dose indignert på dine vegne! (For å si det mildt!)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.